nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:48

Is inderdaad vaak gewenning of gewoonte. Mijn paarden staan meestal op dezelfde tijden binnen of buiten. Als het mooi weer is wat meer buiten, regent het staan ze langer binnen. Ik heb er trouwens ook een die niet nat wil worden. Hij heeft er stalbenen en al aan over gehouden, dus die krijgt gewoon een deken met hals op bij slecht weer.

Othilly

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:54

Nouja ze doen t iig prima op die gewenning! En tuurlijk een paard is een gewoontedier. Ik vind het klimaat hier in nl niet zo geschikt voor 24/7 buiten. Maar op de dag altijd naar buiten!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:58

Mag je vinden.
Ik vind dat paarden niet van suiker zijn.
Zie er geen negatieve gevolgen op bij de paarden. Bij de baasjes soms wel. (Laars kwijt en sok in modder)
Zolang ze droge plekken zat hebben of je hebt je onderkomen er op aangepast... waar zit de euvel dan??
Nergens lijkt mij

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:05

Nou het hoeft niet zo aangebrand hoor.

Ik heb een paard die wel van suiker is, maar met het juiste beleid is dat geen enkel probleem. Ik hou zelf ook niet van modder aan m'n poten en de keren dat dat is zijn op een hand te tellen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:17

24/7 buiten vind ik zelf alleen mogelijk met een goede schuil stal. Er paard moet wel kunnen kiezen om droog te kunnen staan.

Modder. Oke bij een ingang of pad.
Maar de wei of ruime paddock hoort toch geen modder te zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:20

Aangebrand...??
Ik???
Juist niet!! Ieder heeft zn mening er over. En dat mag. En k dus ook... toch??
Niks aangebrands aan hoor.
Das maat net hoe je het leest.
Lees t met n glimlach en het leest al héél anders ;)

Psies mijn gedachten bruintje.

Hier is enkel de weidepoort in modder.
Levert wel leuks YouTube taferelen op :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:21

Hier is de voorste wei nagenoeg jaar rond droog, achterste wei kan minder water hebben, maar die kan dan gewoon dicht.
Hier weten de pony's niet beter dan 24/7 buiten, en gaat prima.
Geen mok of andere ellende aan de benen, en ook geen snotneuzen, rainrot of kouwelijke pony's.

Naast mijn wei nog 2 stukken grond van een hengstenhouder hier in de buurt waar de 2 en 3 jarige paarden ook 24/7 buiten lopen zonder schuilstal.
En ook die zien er top uit.
Mijns inziens gaat 24/7 buiten prima.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:53

Ik heb paarden die hoog in t bloed staan en hypergevoelig zijn.. Ik weet dat ik ze zeker in de wintermaanden geen plezier doe met 24/7 buiten..zullen wel watjes zijn..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:59

Ik heb mijn sportpaarden ook nooit 24/7 buiten gehad. Maar dat was ook echt voor mijn gemak.
Ik wilde korte haren. Al dan niet geschoren.
Maar of het perse voor de paarden had gemoeten?
Nee niet perse denk ik.
Ik had ze wel altijd overdag buiten staan. Ook in de sneeuw. Ook met storm of regen.
En dat ging prima. Dus de nacht zal vast ook gegaan hebben.
Maar ik geef toe. Dat vond ik zelf niet fijn.
En zou ik met een sportpaard ook nu nog steeds niet doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:19

bruintje123 schreef:
24/7 buiten vind ik zelf alleen mogelijk met een goede schuil stal. Er paard moet wel kunnen kiezen om droog te kunnen staan.

Modder. Oke bij een ingang of pad.
Maar de wei of ruime paddock hoort toch geen modder te zijn.

Hoe droog je het kunt houden is ook voor een belangrijk deel afhankelijk van de grondslag van je land. In veengebieden ben je bijna kansloos om droge paddocks te hebben, ruim of niet ruim.
Maar dan nog, sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen om 24/7 met schuilstal buiten te wonen. Ik heb het met mijn jongere paard 2,5 jaar geprobeerd en in de winter was ze echt een ongelukkig paard dat niet lekker in haar vel zat. Ze had het op zich niet koud, goede wintervacht, goede deken wanneer nodig, goede schuilstal (waar ze heel veel in stond), genoeg ruwvoer en toch was ze niet een blij paard. Nu heb ik haar voor de derde winter 's nachts op stal en niets van die problemen meer te bekennen. Ze floreert uitstekend, is levendig, kan de hele winter overdag zonder deken buiten zijn en nergens een spoor van de koliekerigheid die ze in de buitengroep wel had. En dit is dus op een zandbult op de Veluwe waar je alleen met extreme regenval modder in de (ruime) paddocks hebt en de andere paarden in de buitengroep het uitstekend doen.
Dus Maralyn, het is niet zo simpel "gewenning" zoals jij zegt. Fijn dat jouw paarden het goed doen met 24/7 buiten, maar daarmee geldt het nog niet voor ieder ander paard en zeker niet voor mensen die het moeten doen met minder dan ideale ondergronden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:34

Ja hoe droog je het kunt houden ligt zeker aan de ondergrond.
Is die slecht zul je simpelweg meer moeten investeren.

Verder is grote natuurlijk wel van belang.

Ik heb droge zandgrond.
Maar als ik er hier vier op 2500m2 zet heb ik blubber. (of ik moet draineren)
Zet ik er vier op 25.000 is er geen blubber.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:46

Naar mijn idee ligt het volledig aan de ruimte en de kudde welke voor en nadelen er zijn.

Heb je bijvoorbeeld een kudde die elkaar allemaal hartstikke lief en leuk vinden en met plezier met zn allen op een hoopje in de schuilstal gaat staan, prima dan heb je aan 1 stal genoeg.
Is dit het geval zullen ze dus ook gewoon naast elkaar op de grond neerploffen om te rusten.

Maar als je paard in een groep komt waarbij 1 of 2 paarden iedereen de schuilstal uitjagen, of weg bij het eten. Dan moeten er meerdere schuilmogelijkheden zijn, meerdere voerplekken.

Een paard moet altijd de ruimte hebben om zich af te zonderen, als dat niet kan is er iets mis met de ruimte of een kuddelid die hem/haar blijft irriteren. Meestal is het wennen maar soms is een paard echt niet op zijn plek in een bepaalde kudde.

Daarbij als het gewoon een goed stuk is waar ze staan heb je ook geen last van de modder; dus een goede overkapping met een verharding eraan. Schuilstal met bodembedekking als daar behoefte aan is (hier gebruiken ze het dan alleen maar als wc en gaan op de tegels liggen). Puinpad misschien erbij, en natuurlijk ook wél gewoon een stuk met zand waar ze lekker in mogen kliederen. Ik vind die modder ook verschrikkelijk, maar oh wat houd mijn pony ervan. En dat neem ik dan maar voor lief, ik laat hem lekker paard zijn.

Mijn pony wilde nooit in stal, beukte de staldeur eruit of probeerde eroverheen te kruipen. Uiteindelijk hebben we naar hem geluisterd en wat is hij nu happy! Een paard heeft geen dag en nacht ritme, dus snachts op stal zetten om te slapen vind ik onzin. Zolang de ruimte en de kudde goed zijn kan je ze niet gelukkiger maken met iets anders dan 24/7 buiten :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:01

pol1 schreef:
Vind dit altijd wel interessant om te volgen!
Ik vind 24/7 buiten een mooie gedachtegang maar niet hier in NL. Vind de weersomstandigheden echt te wisselend en vooral te nat! In de zomer vind ik het nog wel een optie. Maar met zware onweer en hevige regenval vind ik het echt niets! Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld mok snel opkomt bij heel nat weer! Ook voor een ouder paard met misschien wat mankementen lijkt het mij behelpen ( voer, misschien opgejaagd worden ). Uiteraard vind ik het wel enorm belangrijk dat paarden er langdurig uitkomen overdag ( geen 4 uurtjes).
De modder en blub lijkt me ook verschrikkelijk! Maar ook in hitte en bijvoorbeeld als het dazenseizoen begint lijkt het mij een verschrikking! Mijn hypergevoelige paarden willen echt naar binnen bij extreem veel dazen! Mijn oudje graag bij de ventilator bij 30+..

Eczeemdekens kunnen helpen bij dazen, diepe schuilstallen ook. Mok en nat ( in de zin van regen of modder) heb ik nog geen verband tussen gezien. Wel mok door teveel krachtvoer of door zonnebrand. Of door mijten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:15

bruintje123 schreef:
Ja hoe droog je het kunt houden ligt zeker aan de ondergrond.
Is die slecht zul je simpelweg meer moeten investeren.

Verder is grote natuurlijk wel van belang.

Ik heb droge zandgrond.
Maar als ik er hier vier op 2500m2 zet heb ik blubber. (of ik moet draineren)
Zet ik er vier op 25.000 is er geen blubber.

Daar valt lang niet altijd aan te "investeren", veengrond is feitelijk drijvende grond, dat is zeiknat en daar kun je geen zand op storten tot het niet meer nat is, want dan moet je zo idioot veel zand storten dat heel het veen weg is.
Ga in de winter maar eens kijken in de veenpolders in Noord- en Zuid Holland, zeker als je dan een stuk hebt wat in de buurt van "natuurgebied" ligt, heb je niets in te brengen over de hoogte van de waterstand en die wordt in de winter kunstmatig hoog gehouden. Dan heb je het nakijken met je paddock, daar valt niet te draineren, want je drainage ligt onder water.

Het is makkelijk praten voor mensen die op hoge zandgrond zitten, maar verdiep je nou eens echt in de problematiek van andere grondsoorten voordat je beweert dat het simpel met grotere paddocks en wat investeringen is op te lossen......

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:26

Ik heb dit topic een paar keer voorbij zien komen. Heb er dan ook een paar keer over nagedacht. Kan geen nadelen opnoemen.

Onze paddock is vrijwel altijd droog. Soms de bovenlaag wat nat. Maar blubber kan ik het niet noemen. Kan er met gympen doorheen zeg maar.

We hebben 4 paarden en 3 stallen die altijd open staan. Met voeren van brokken gaan ze dus op stal en eentje krijgt buiten. Dit is met 5 minuten op. En dan mogen ze weer los :)
Hooi eten ze droog. En ze hebben ook een heel groot stuk verhard. Daardoor lopen ze het niet kapot.

Als er al een nadeel is, is het voor mezelf. Mest ligt verspreid natuurlijk. En van 4 paarden. Maar dit wordt onderling verdeeld. Maar je hebt er weer geen stroom of vlas bij. Waardoor je aantal kruiwagens niet zoveel is.

Dus tja. Ik weet echt geen nadelen.
Mijn paard staat ook met deken. Dus niks kunnen doen ivm nat en modderig paard is ook niet aan orde

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 03:27

Ik had mijn pony in een uitloopstal met grote paddock.
Ze hadden een stal van minimaal 10 bij 5, met over 7 meter breed onbeperkt ruwvoer en 2 waterbakken op beide een andere plek.
Hier stonden ze met zijn vieren, drie paarden en mijn C pony.
Toch was er constant wel onrust hoor, met een pony onderaan in rang is het gewoon best vervelend, hij was constant erg alert en ik vond hem in de omgang lastig.
Toen hij door voerissues eruit moest heeft hij zeker 2-3 dagen echt heel veel geslapen in zijn stal viel mij op.
Hij had volgens mij gewoon niet genoeg rust, dus voor mij valt 24/7 buiten in een groep voortaan af, tenzij hij er heel goed tussen past.
Maar ik zou hier geen stal weten waar ze die optie hebben eigenlijk, en al helemaal niet met meerdere groepen om te proberen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 06:45

Rizette schreef:
pol1 schreef:
Vind dit altijd wel interessant om te volgen!
Ik vind 24/7 buiten een mooie gedachtegang maar niet hier in NL. Vind de weersomstandigheden echt te wisselend en vooral te nat! In de zomer vind ik het nog wel een optie. Maar met zware onweer en hevige regenval vind ik het echt niets! Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld mok snel opkomt bij heel nat weer! Ook voor een ouder paard met misschien wat mankementen lijkt het mij behelpen ( voer, misschien opgejaagd worden ). Uiteraard vind ik het wel enorm belangrijk dat paarden er langdurig uitkomen overdag ( geen 4 uurtjes).
De modder en blub lijkt me ook verschrikkelijk! Maar ook in hitte en bijvoorbeeld als het dazenseizoen begint lijkt het mij een verschrikking! Mijn hypergevoelige paarden willen echt naar binnen bij extreem veel dazen! Mijn oudje graag bij de ventilator bij 30+..

Eczeemdekens kunnen helpen bij dazen, diepe schuilstallen ook. Mok en nat ( in de zin van regen of modder) heb ik nog geen verband tussen gezien. Wel mok door teveel krachtvoer of door zonnebrand. Of door mijten.

Mok gedijt goed in vochtige omgeving..Dus ik zie wel een verband.
Ik blijf erbij dat ik het klimaat hier te wisselend vind voor 24/7 buiten!
En natuurlijk krijgen mijn paarden vliegendekens op in het dazenseizoen maar met 30+ is dat ook stikheet en gaan mijn paarden bij extreem veel dazen rennen en raken in paniek.
Ik heb in totaal 4 paarden waarvan 1 pony de andere echt terroriseert, geen optie dus om alle 4 24/7 bij elkaar te zetten.
Bij ons aan de overkant staan ze ook 24/7 buiten ( paarden staan er in de wintermaanden triest bij, en de 1 na de ander gaat weg omdat veel paarden er schijnbaar toch niet in gedijen)..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:45

Dan hebben ze het blijkbaar niet zo goed voor elkaar.

Ook op veengrond kun je droge stukken maken door een flink deel te bestraten. Heb zelf het geluk dat ik op zand zit en hoger dan de buren, dus bijna altijd droog. Mijn wei is wel snel nat, maar daar staan ze sowieso alleen 's zomers op. Alsnog heb ik wel een stuk bestraat om het netjes te houden, maar ook omdat het goed is voor de hoeven. Mijn ene paard hoeft nog maar een keer per jaar naar de smid en mijn andere paard met drama hoeven moet tegenwoordig naar de smid omdat de hoeven te lang zijn ipv dat de ijzers er van ellende onderuit gevallen zijn. Overigens scheer ik ze ook gewoon en krijgen ze dus dekens op, dat verband zie ik dus ook niet. Lijkt mij een ouderwetse gedachte uit de tijd dat er nog geen fatsoenlijke dekens bestonden.

Als je je paard 's nachts op stal wil hebben moet je dat lekker doen, maar het idee dat alleen dikke koudkloeden 24/7 buiten kunnen is echt vreselijk achterhaalt. Ook het klimaat verhaal zie ik niet. Bij mij kunnen ze juist kiezen of ze in de wind, uit de wind, in de zon, in de schaduw of binnen gaan staan. Als je ze overdag op een weitje of paddock zet hebben ze het daar maar mee toe doen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:48

Ik had mijn sport paard en tinker ook 24/7 buiten staan met schuil stal! Ging prima. Inmiddels heb ik twee tinkers. Gaat ook prima ik vind het heerlijk voor ZE. Staan altijd droog hier. Heb een goede droge bak incl schuil plaats.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:51

Ieder zijn eigen ding toch hierin.. Ik kijk naar mijn paarden en denk te zien dat ze in dit ritme het beste gedijen.. Als ik ooit misschien naar een beter klimaat verhuis ga ik er ernstig over nadenken maar hier in het koude natte NL denk ik er niet eens over!
Overigens gaan mijn paarden altijd de gehele dag naar buiten..Dat vind ik heel belangrijk!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 19-02-17 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:53

Als je geld genoeg hebt is alles haalbaar ;)

Mijn huidige paard lijkt het echt geen klap uit te maken of ze snachts binnen staat (met 'balkon') of buiten. Mijn vorige paard kon gewoon niet in een box zonder ongelukkig te zijn, maar kon ook niet zonder opgestrooide schuilstal en niet zonder deken. Dat is best moeilijk te vinden als je in pension staat helaas.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 07:57

Sizzle schreef:
Als je geld genoeg hebt is alles haalbaar ;)

Mijn huidige paard lijkt het echt geen klap uit te maken of ze snachts binnen staat (met 'balkon') of buiten. Mijn vorige paard kon gewoon niet in een box zonder ongelukkig te zijn, maar kon ook niet zonder opgestrooide schuilstal en niet zonder deken. Dat is best moeilijk te vinden als je in pension staat helaas.

Zeker waar sizzle.
Tuurlijk als je ziet dat een paard in een Box ongelukkig is moet je keuzes maken..
Maar er is nogal een verschil tussen 23/7 op stal of 24/7 buiten..Ik kies de middenweg iig!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:03

Dallas stond ondanks 24/7 buiten enorm veel binnen, echt rustig uren lang en ook bij elke regendruppel. Sliep ook echt niet buiten. Maar een deur maakte haar ongelukkig.
Friet maakt het echt niet uit waar ze staat, daar had ik enkel mee dat ze te vet werd met onbeperkt (slowfeeder) en mok had in de winter met het groepsverblijf.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:08

Even over mok..Ik heb mijn pony's al 12 jaar 24/7 buiten. Sinds afgelopen najaar een zandpaddock en dus geen modder meer. Heb elke winter behoorlijk wat modder gehad. Vooral bij de waterbak en rondom de voerplek. Ik heb nog nooit mok of rare dingen gehad. Ik denk niet dat mok iets met modder te maken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 08:11

Het maakt me niet uit waar het door kwam maar dat paard kreeg nou eenmaal mok daar, leuk voor je dat jou paard dat niet heeft.
Overigens geen reden om er weg te gaan, was er prima tevreden. Beetje mok valt gewoon te behandelen.