Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:04

Toralone schreef:
Sector paard en welzijn verplicht elke stalhouder om paarden minimaal 4u per dag buiten te zijn en contact te kunnen hebben met soortgenoten.

Niet juist. De sector geef richtlijnen: http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/ En helaas: Maar in de sector is tot 2014 nauwelijks concreet uitvoering gegeven aan plannen voor paardenwelzijn. Er was geen systematische aanpak voor het daadwerkelijk bevorderen en controleren van welzijn van paarden.
Wil men een keurmerk voeren, moet men inderdaad aan deze richtlijnen voldoen. Niet iedere stalhouder wil een keurmerk hebben :n

Toralone schreef:
Niet iedereen houdt zich eraan, maar die 4u is echt nodig voor de rust in het koppie. Betekend wel dat je paard nog steeds 20u op stal staat, maar vergeet niet dat er maneges zijn waar ze hele dagen binnen staan :(
Dus omdat het ergens anders nog erger is, is 2/3 uur buiten wel acceptabel? >;)

Aanvulling
Ik zat nog even door te lezen op die pagina van het keurmerk, en wat lees ik tot mijn verbijstering?
Geef het paard voldoende vrije beweging. Hoe kleiner de box, hoe langer vrije beweging nodig is. Bied minimaal 2 uur per dag vrije beweging op paddock (minimaal 5 galopsprongen mogelijk) of in de wei aan. En, als box kleiner is dan tweemaal de stokmaat in het kwadraat (2 x sm)², compenseer dat met extra uren vrije beweging.
Waar is die 4 uur nou gebleven?
http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordpress/?page_id=855

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:28

Nies_ schreef:
Paarden zijn gewoonte dieren dus een paard dat jaren zo gehouden is "wil" natuurlijk naar stal. Zelfs al verveelt hij zich daar kapot en wat goed is voor de lichamelijke gesteldheid snapt een paard natuurlijk helemaal niks van.

En dat is dus aangeleerd gedrag. Wat je dus af kunt leren.

Maar ja, dan moeten de mensen dat natuurlijk wel willen he...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:34

@peetstap
Ik denk dat mensen die hun paard ophokken niet reageren.

Ik woon in het zuiden en hier zijn een heleboel stallen waar ook geen weidegang of paddocks zijn.
Maar gelukkig ook een heleboel wel. Daar lever je meestal wel luxe in als kantine en binnebak.
Nu staan ze aan huis en dat betekend ook investeren om het goed te hebben.
Maar dat heb ik er graag voorover.
Ik wil deze hobby. Mijn paarden hebben er niet voor gekozen.
Ik had ook kunnen kiezen als fietsen voor hobby en als ik het dan geen fijn weer vond dat ding in de schuur kunnen laten staan en netflix aan zetten ipv met hooi en water zeulen en zorgen dat ze droog staan.

@ts, goed bezig.
Dachten maar meer mensen zo voordat ze een paard kochten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:55

gelukkig zit ik in een ander deel van het zuiden denk ik Bruintje..
zie hier juist veel buiten staan, ook swinters.. enkele luxe 'exclusieve' pensionstallen hebben te weinig land, staan de paarden teveel binnen en omdat je zwaar moet overbetalen + voor weidegang etc moet betalen zal het wel een heeeeeule goeie stal wezen.. type bubbletjes plastic.. je betaald veel en je paard staat te schitteren op stal (tja, die van mij zal ik eerst flink moeten poetsen.. geen kunst, die staat lekker buiten paard te wezen), zadel erop en rijden maar.. die stallen zijn voor de ruiters met een geldoverschot in mijn ogen, niet zozeer voor de paarden.

andere stallen met een normale binnenenbak, of gewoon alleen buitenbak(ken) en relatief normale prijzen, daar staat de boel swinters ook gewoon lekker buiten..

bruintje123

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:03

We zitten in hetzelfde deel.
Daarom, een heleboel staat buiten, maar ook een heleboel binnen helaas.
Die kun je zo toch ook wel opnoemen :)
En dat zijn er de laatste 20 jaar wel meer geworden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:06

lol, ik woon hier wellicht nog niet lang genoeg om ze ook allemaal te kennen..
die 'extra' luxe stallen kijk ik meestal niet voldoende naar denk ik..
of ik ben ze gewoon nooit tegengekomen toen ik zocht..

op een enkeling na

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:07

Vind ik zelf echt te weinig...
En ik denk ook niet dat je paard er echt aan kan wennen als hij eerst 5 maanden buiten staat en dan ineens bijna 22 uur per dag binnen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:09

Hier in het zuiden staan er ook veel op stal. Het is eigenlijk ofwel een fatsoenlijke rijbaan en een paard wat nauwelijks de stal uit komt of wel die weidegang, maar dan zit je ook gelijk tot je oksels in de modder als het een dag regent. Als je ze 24/7 buiten wil kun je die bak uberhaupt wel gedag zwaaien, paarden die zo gehouden worden kunnen blijkbaar alleen in het bos gereden worden. De paddocks vind ik veelal postzegeltjes en ik ken ook wel paarden die de stal regelmatig een hele dag niet uit komen. Overigens vind ik het ook wel opvallend dat juist bij die stallen veel paarden met beenproblemen staan, dat zegt mij toch ook wel wat.

Bij mij thuis heb ik ook nog wel wat te wensen, maar met de ruimte die ik beschikbaar heb vind ik dat ze er heel fijn bij staan en mijn paarden geven ook geen aanleiding te denken dat dat niet zo is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:14

Gelukkig heb ik nog altijd stalling kunnen vinden zonder modder en het hele jaar door weidegang en goede buitenbanen hoor.

24/7 buiten heb ik toen nooit naar gekeken. Dus daar doe ik geen uitspraken over :)

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:27

Hier een ex ophokker! Ik stond hiervoor op een stalling waarin mijn paard in de winter 1 uur in de stapmolen kwam in de winter en soms een uurtje in de paddock. En zelf was ik er in de avond om te rijden/tutten/mesten dan was hij er zo'n 2 uur uit. Ik woon in de randstad en het is hier vrij normaal dat paarden zo gehouden werden. Zodra de overgang van de wei naar stal kwam merkte ik wel dat mijn paard strammer werd en stijver omdat hij niet meer de hele dag vrij kon bewegen en stond hij vrij vaak met stalbenen op stal. Wel onbeperkt ruwvoer. Ik sta nu op een stal waar hij in de zomer 24/7 op de wei loopt en in de winter van 8 tot 8 in een paddock met een slowfeeder. Het bestaat dus wel de perfecte stal en het is nog is de helft goedkoper ik ben mega happy en ik hoop mijn paard ook :)!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:33

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:38

Sommige paarden zijn gelijk gewend aan de overgang stal - veel buiten, maar anderen hebben meer tijd nodig.
Ik denk dat je dan niet gelijk moet denken dat je paard niet houdt van buiten staan, maar 'm de tijd geven om er aan te wennen en buiten proberen leuk te maken door voldoende ruwvoer, evt takken om te knagen, speelgoed om mee te rommelen, etc...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:42

Hier op de klei staan ze overdag ook gewoon de hele dag buiten. Wel is waar in een gedraineerde zandpaddock met hooi, omdat de weide nu 1 grote gevaarlijke glijbaan is.
Met de zomer mogen ze 24/7 buiten (winter niet) dan overdag weide en met de nacht in de paddock.
Maar moet zeggen dat er maar weinig stallen hier in de regio zijn waar dit mogelijk is.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:45

ik ben ook 4 jaar lang iemand geweest die zijn paard in de winter ophokte. Ze kwamen dan 1 uurtje in de paddock. Door onderling regelen kreeg ik het dan vaak wel voor elkaar om daar 2 uur van te maken. 1e jaar vond ik het normaal want iedereen doet/deed het zo, daarna begon het aan me te knagen. Eigenlijk kwam dit door een foto in het profiel van bokker arabesk, zij vergeleek een paard op stal met een kat in een boodschappenkrat. Toen viel opeens het kwartje dat ik eigenlijk toch wel heel erg fout bezig was. Zeker nadat hij in de 2e winter stalbenen begon te krijgen. Heb van alles in de omgeving bekeken, maar er was geen alternatief. Degenen waar ze wel buiten kwamen was vaak met veel op een klein stukje. Dat was voor mij absoluut geen optie omdat hij anderen echt afmaakt als je hem samen met een ander in de paddock zetten. Als alternatief had je dan stallen dat ze uren in hun 1tje in de paddock stonden, zonder eten.
Ik liet mijn paard dan in de winter wel altijd even in de longeer crossen, want anders durfde ik er niet op zo heet was ie. En zo modder je lekker door. Vriendinnen hebben wel eens voorzichtig gehint dat ze het toch niet vonden kunnen. Was dan op mn pik getrapt, want er was toch geen alternatief in de randstad en ik deed toch zo mijn best enz enz. Als ik dan weer zo een topic op bokt tegen kwam dacht ik ook altijd, mooi streven, maar het kan hier echt niet. 2,5 uur is toch hardstikke mooi, zit toch niet zo te zeuren bokkers.

Als eigenaar heb je helemaal niet door je paard ongelukkig is, want zodra jij komt is hij blij want hij krijgt wat of mag eruit. En zo modder je door. Maar mijn geweten begon steeds harder te knagen en liep met mijn ziel onder mijn arm wat ga ik hier aan doen. Totdat het (nood)lot het heeft opgelost. Mijn paard raakte zo erg geblesseerd dat hij op minimaal 9 maanden boxrust moest. Dat was voor mij onbespreekbaar en heb dezelfde maand nog vanuit regio rotterdam naar brabant verhuisd. 24/7 in een paddock paradise. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en paard herken je niet meer terug. Hij is (soort van) sociaal aan het worden, blik in zijn ogen is totaal verander, en we rijden weer.

Dit heeft me zoveel gebracht, blij paard en scheelt mij een hoop stress. Vroeger ging ik 7 a 6 dagen pw naar mijn paard. Nu 1 a 2. Maar terughalen doe ik hem niet meer. Ik heb hier zoveel van geleerd en zal ook nooit geen paard meer houden als hij niet minimaal het hele jaar door minimaal 12 uur per dag naar buiten kan.

Ik kom nu nog 1x in de week op mijn oude stal voor het paard van iemand anders. En nu valt het me pas op hoe ongelukkig veel van hen kijken en hoe ze uit verveling staan te dralen en of aan hun box staan te knagen. Voel me nu schuldig dat ik dat mijn paard 4 jaar lang heb aangedaan.

Ts: verkijk je niet op weidegang. Liever een paard dat minder op gras staat maar wel het hele jaar buiten.
- Bij degenen die veel buiten aanbieden in de winter kijk dan wel heel erg kritisch naar onder welke omstandigheden. Krijgen ze wel eten buiten, staan ze niet de hele tijd in de modder enz enz.
- Overweg om verder weg te gaan staan op een stall waar alles all-in is. Dan hoef je niet elke dag te komen.
- Je schrijft ergens dat je niet te ver wil rijden omdat je auto veel verbruikt en het anders te duur is. Ik moet een uur rijden, dat koste me met mijn vorige auto ongeveer 25 euro benzine. Heb nu een andere aangeschaft en nu kost het me nog geen 10 euro aan diesel. Dus daar zitten ook mogelijkheden.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:52

Waarom moet n paard het buiten leuk vinden?
Die van mij vindt buiten ok en binnen ok. Met slecht weer (regen). Staat mijn paard echt met tegenzin buiten, en haal ik of staleigenaar haar toch echt eerder naar binnen.
Als eigenaar moet je naar je paard kijken. Een paard dat aan stal gewend is en het daar prima naar de zin heeft (contact met.buren, voldoende ruwvoer, uitzicht) doe je niet persé een plezier met langer buiten. Al vind ik 4 uur per dag wel het minimale.
Pony van mn zus vindt 24/7 prima. In de winter gaat ij de nachten op stal. Hij heeft artrose en is duidelijk te merken dat de warmte van stal daar positief effect op heeft. Hij is iets frisser dan toen hij nog 24/7 buiten stond, maar kan ook aan t weer liggen.
Ts, heb je al n stal gevonden, waar je je toekomstige paard zou willen stallen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:54

Hier gaan ze ook met heel slecht weer eerder naar binnen hoor, en ze staan hier 's nachts altijd binnen.
Maar dat is toch nog iets anders dan altijd binnen en een uurtje buiten toch..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:56

ik sta nu met grote schuilstal, en vind dat toch echt wel de meest ideale oplossing kunnen ze zelf kiezen. In het begin stond ie al binnen als hij nog maar dacht dat het eventueel zou kunnen gaan regenen. In de loop van de maanden ook daar in zien veranderen en nu is ie bijna altijd buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:03

Als ik ze aan huis zou hebben ooit zou ik ook zoiets willen met een schuilstal, zodat ze altijd in en uit kunnen lopen, dat lijkt me echt heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:18

Even een zijsprong ...
Weidegang is niet persé nodig, buiten(paddock)tijd wel.

Wat is er dan van de volgende situatie te zeggen?
24/7 buiten met schuilstal (met royaal stro & elke dag uitgemest) in de paddock. De ene paddock is volledig verhard, de andere gedeeltelijk. Paddock zijn echter niet groot (eentje 3.6 x 10.8, de andere op de gok iets van 10 x 10 of 15, dit incl. stal) dus ze kunnen wel bewegen & rondwandelen en in/uit, maar ruimte om te rennen of dergelijke is er niet.

Is zoiets wel aanvaardbaar? Of mishandel je dan ook je paard?
Hangt dit van paard in kwestie af of is het nooit een optie?

(Ergste nog: paarden staan ook nog eens apart .. nu beweer ik altijd de uitzonderingen te hebben maar ze zeggen dat iedereen dat zegt dus misschien maak ik mezelf dat ook maar wijs ;) ).

Groetjes,
een eeuwige twijfelaar :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:20

In je opening vraag je of het genoeg weidegang is, hoe dacht je daar toen zelf over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:25

Dan zal ik maar even reageren, als eigenaar van een paard dat in de zomer de hele dag op de wei staan (8 tot 22) en in de winter "de hele dag" op stal.
Hoe graag ik ook anders zou willen, ik woon in de randstad en er zijn helaas bijna geen stallen waar ze van de winter vanuit stal buiten gezet worden.
Zou ik het anders willen? Ja. Maar is mijn paard ongelukkig? Absoluut niet.

Wij hebben 5 paddock voor in totaal 40 paarden. Wij regelen onderling dat de paarden buiten komen, dus uiteindelijk staat ze vaak alsnog 4 uur buiten, excl de tijd dat ik met d'r bezig ben.

Op stal krijgen ze wel enorm veel ruwvoer tot hun beschikking. Zelfs zoveel dat die van mij het niet eens allemaal opeet...

De stallen waar ze wel in de winder buiten komen zijn voor mij helaas te ver, zeker omdat er geen een volpension is en ik elke dag naar m'n paard zou moeten.
Hoe graag een eigenaar soms ook wilt, als die stallen er niet zijn houdt het op...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:28

Ik heb altijd gezegd, als mijn paard niet meer 24/7 buiten kan staan dan verkoop ik hem aan iemand die hem dat wel kan geven. Hoe kan iemand nou zeker weten dat zijn paard gelukkig is met een paar uur per dag naar buiten? En ik zeg niet dat alles 24/7 naar buiten moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:35

En hoe kan iemand zeker weten dat zijn paard gelukkig is als hij 24/7 buiten staan? ;)
Zeker weten kan je het nooit, maar paarden zijn niet stom en als de eigenaar goed naar zijn paard luistert is dat echt wel te zien

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:39

Anoniem schreef:
En hoe kan iemand zeker weten dat zijn paard gelukkig is als hij 24/7 buiten staan? ;)
Zeker weten kan je het nooit, maar paarden zijn niet stom en als de eigenaar goed naar zijn paard luistert is dat echt wel te zien

Ik denk dat je vrij zeker kan zijn dat een paard niet oprecht gelukkig kan zijn in een dichte 3x3 stal waarbij hij enkel een beetje het pad op kan kijken. Dan worden zijn behoeftes gewoon totaal niet voldaan.

Een loopstal met lage wanden word al een heel ander verhaal natuurlijk. Maar of een paard gelukkig is kan je wel merken aan het dier zelf. Stalpaarden (de dichte wanden soort) worden vaak geprikkeld als er iemand is en er dus afleiding is en dat is wel jammer want dan die je het verdriet niet.

Of een paard buiten gelukkig is, tja, als er aan de behoeftes voorzien word en je kan elk moment kijken en het dier is alert en helder lijkt me dat redelijk duidelijk. Koukleumen etc kan je van een afstandje al wel zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:42

Ja maar om er nou gelijk vanuit te gaan dat alle paarden die 24/7 buiten staan dolgelukkig zijn, nee ben ik het niet mee eens. Dat hangt van zo veel meer af als je het mij vraagt.

Van de zomer in de wei en van de winter op stal is er niks anders aan mijn paard. Buiten staan vind ze prima, op stal staan ook. Ze heeft genoeg te knabbelen en komt er meerdere keren per dag uit, soms wat langer dan de andere keer.
Dus ja, ik durf best te zeggen dat mijn paard gewoon happy is