WANNEER inrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SpecialD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:13

Tja die prijs ik weet niet wat de vraagprijs is maar ik denk dat als Kleintje 19 er ERG aan gehecht is de prijzen wel eens hoog kunnen liggen.
Maar moest ik jou zijn ik zou toch heeeel goed uitkijken voor je een beslissing neemt oké het was liefde op het eerste gezicht maar er zijn nog zoveel paarden en mss als het je eerste paardje is dat je mss eerst begint met een iet wat ouder paard waar je veel van kan leren en zoo gaa je zelf veel meer ervaring opdoen en kan je zoo mss zelf aan de slag met het opleiden van je paardje. dat is mijn opinie hierover
groetjes

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:20

Ik heb mijn pony gekocht toen ze 2 was en nu is ze 3 en net beleerd...ze zal nog heel veel moeten leren maar je hebt er in ieder geval al een sterke band mee als je haar al eventjes hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:10

Ik heb juist expres veel negatieve punten opgesomd vandaag Haha! tegenover de eigenaren en andere stalmensen.
Luister, ik twijfel ook heel erg of het wel verstandig is haar te kopen. Ze is idd onbeleerd enzo en van een ouder paard kan ik vast ook nog veel leren. Maar ja, ik merk nu al dat ik haar goed aanvoel en zij mij ook. Net als vandaag: ik ging een stukje met haar lopen, en zij (vanwege de harde wind) steigeren en bokken enzo (tenminste, dat probeerde ze). Nou, ik hoefde maar dreigend (hihi) LUCKY te zeggen en ze hield al op! Ook met poetsen, ik ben een van de weinigen die al achter haar langs kan en mag lopen. Allemaal goede tekens dus!!
Daarbij denk ik er ook aan veel privelessen te nemen op de manege op het moment, zodat ik langzaam kan wennen aan vaak rijden. Dan ben ik wat beter in rijden en kan ik haar dus meer aanleren. Want het prettige van je eigen paardje inrijden is natuurlijk dat je haar waarschijnlijk beter aan zal voelen dan een paardje waar iedereen zomaar op kan gaan zitten!

Tsja, er zitten veel kanten aan het verhaal... Maar goed ik zal vanavond of zaterdag nog gaan onderhandelen over de prijs. Ik laat het weten...!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:17

Tja, je kunt hem wel zadelmak maken, maar nog niet berijden.
Hij ziet er ook nog niet echt stevig uit.

Een jong paard moet gewoon 24 uur met zn kop aan de grond staan. Zet hem nog even op het land en laat hem even jong zijn.
Het is trouwens ook nogeens bewezen dat als je jonge paarden dag in dag uit op de wei laat grazen, dat hun rugge wervels en nek wervels beter ontwikkeld zijn dan andere paarden? Tja, en hun pens is dikker, maar dat rij je er dan wel af Tong uitsteken

Nee, ik zou hem nog niet inrijden, ik zou hem pas inrijden als hij 3 is, en er wat sterker uitziet.

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:25

Ik vind dat je paardje er ook nog niet sterk uit genoeg ziet om 68 kilo te dragen. het is niet zo grote pony, en ook nog eens rank gebouwd. je kan al wel rustig beginnen met eens een longeersingeltje op te leggen en daarna een zadeltje. maar echt inrijdn, nee, daar zou ik nog ff mee wachten. groetjes en succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:01

Ik heb hier een nieuwe goede foto van haar... hierop ziet ze er minder dun uit. Want geloof me, zo iel is ze helemaal niet Haha!

Afbeelding

Niet dat ik er nu al op ga zitten hoor...

ik denk erover haar binnenkort te kopen (als de prijs wat zakt dan) en haar dan van mei tot oktober lekker op het land te planten. dan veel aandacht te geven, beetje te gaan longeren en dan langzamerhand te kijken waar ze aan toe is.

jaja, ik word wel slim.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:02

Oja, je kan trouwens goed zien dat ze nog groeit omdat haar kont een stuk hoger is dan de rest. en DAT zie je weer beter op die vorige foto Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:09

Om eerlijk te zijn vind ik hier haar nog niet erg stevig eruit zien.. Vooral op haar rug mist ze nog een heleboel vlees om het zo maar te zeggen..

Je moet het helemaal zelf weten, maar als ik jou was zou ik lekker rustig verder zoeken naar een beleerd paardje van een jaar of 5..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:14

IK zou haar nog maar mooi een half jaartje laten staan en alleen wat wandelen en poetsen. Dat paard is nog lang niet volwassen en volgroeid en dan is er op rijden en longeren naar mijn idee helemaal niet goed.

Als je het wel doet heb je grote kans dat het paardje over een aantal jaren al versleten is, en dat lijkt me de bedoeling ook niet.
Een jong paard is zomaar overbelast!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:24

even over de prijs....ik denk dat de eigenaren van lucky in hun handjes klappen met jou! jij bent helemaal gek op het beestje, je geeft aan dat je het paardje in de zomer wilt kopen, (indien het klikt tussen jullie) deze mensen weten gewoon dat ze veel geld kunnen vragen aan je, je geeft het er toch wel aan uit. het is natuurlijk wel een voordeel dat je haar nu wat beter leert kennen.....maar qua prijs niet erg gunstig.... denk er nog over na.....neem misschien een stapje terug van lucky, kijk nog wat rond en als je toch besluit om dit beestje te kopen, veel succes hoor!!!

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:29

hoi,

Ik zou dat paardje nu nog niet inrijden je kan wel longeren en er een zadaltje op leggen maar het paardje groeit op die leeftijd nog en zijn/haar rug dus ook waardoor als je dat paardje nu gaat inrijden misschien zijn/haar rug verpest en dat is zonde. Hij /zij kan ook overbelaste pezen krijgen dus als ik jou was zou ik dat paardje nog niet inrijden.

xxx Suppie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:25

mijntjuh schreef:
even over de prijs....ik denk dat de eigenaren van lucky in hun handjes klappen met jou! jij bent helemaal gek op het beestje, je geeft aan dat je het paardje in de zomer wilt kopen, (indien het klikt tussen jullie) deze mensen weten gewoon dat ze veel geld kunnen vragen aan je, je geeft het er toch wel aan uit. het is natuurlijk wel een voordeel dat je haar nu wat beter leert kennen.....maar qua prijs niet erg gunstig.... denk er nog over na.....neem misschien een stapje terug van lucky, kijk nog wat rond en als je toch besluit om dit beestje te kopen, veel succes hoor!!!

Dankje voor dit berichtje... 't verwoordt eigenlijk precies wat ik op dit moment zelf ook in mn hoofd heb!! Maar let wel even dat ze deze prijs hebben genoemd op een moment dat ik aangaf geen interesse te hebben in haar. Dat kreeg ik pas later toen ik haar een beetje had gepoetst e.d.

Ik ben op dit moment aan het kijken wat ik er WEL aan uit wil geven. 1500 is teveel en dat weet ik ook wel. Ik denk dat ik 800 ga bieden, en als we dan uiteindelijk rond de 1000 euro uitkomen vind ik het goed. Ik weet dat velen van jullie dit nog (te) veel geld vinden, maar ja idd... ik vind Lucky echt OK dan! en het klikt gewoon tussen ons. En dat is ook wat waard...

Ik ben overigens niet van plan haar snel in te rijden hoor. Vanaf mei mag ze lekker naar het land. Dan ga ik elke dag even een stukkie met haar wandelen, beetje poetsen en gewoon aandacht geven (ze geeft aan dat ze daar hele erge behoefte aan heeft hoor, dat merk je echt aan alles). Dan ga ik in oktober kijken hoe groot ze dan is. Groot zat zal ze dan wel zijn, daar ben ik niet (meer) bang voor!! Pling

Overigens ga ik haar negatieve punten een beetje op een rijtje zetten zodat ik die rustig op kan sommen tegenover de eigenaren. Ze heeft geen papieren, is nog niet beleerd, heeft een duidelijk aandachtstekort waardoor ze op het moment heel druk is... Al dat soort dingen zullen wel een stukkie van de prijs afhalen. Wel heb ik begrepen dat zij zelf ook zijn opgelicht toen ze haar kochten (ze kostte hun ongeveer 1000 euro toen ze nog een veulentje was!!!!!!!!!! Scheve mond ) dus hoeveel ze erafhalen zal daar wel vanaf hangen...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:11

hey
mij is geleerd want ik rij ook op arabieren. Als je arabiertje later in ga rijden heb je er minder moeite mee. Hun spieren ontwikkelen beter. Als je met ze 3 i nga rijden. Zijn de spieren nog niet goed ontwikkeld. Maar als je dat met bijnvoorbeeld met 5 doe dan wel. Arabiertje hebben een smalle bouw. En ik heb dan het gevoel als je op dat paardje stap die net onde zadel is van. Dadelijk zakt ie daar zijn benen. Maar das nie zo. Ik heb een arabiertje ingereden met 7jaar. ging stik goed. Ze zijn ook rustiger. Je kan al wel longeren,loswerken,een dekje o pde rug leggen dat ze gaat leren wat er op de rug ligt. veel paardjes vinde dat eng ineens iets op de rug. Ga dit steeds meer opbouwen dan heb je er met inrijden minder loast van s6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:11

Dankje voor de tip (Lucky is geen volbloed arabier maar gewoon een vuilnisbakkie maar dan nog, hihi Haha!)! Maar ik ga haar ook niet te vroeg inrijden hoor... Begin in oktober denk ik
Danku voor alle adviezen!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 12:23

De laatste foto (maar ook de eerste) is niet echt gunstig genomen om het exterieur te beoordelen, maar het lijkt alsof de stand achter wat frans is. Die indruk kreeg ik ook al bij de eerste foto. Niet dat het op zich heel erg is, maar de stand is niet ideaal.
Verder lijkt het alsof de achterbenen een iets gebroken voetas vertonen (naar voren gebroken, ietsje beervoetig). De kootstand van de voorbenen lijkt weer steil, maar geen gebroken voetas (steile hoef). De schouderligging lijkt ook wat steil, met een wat korte schouder (hoe zijn de bewegingen?)
Het is dus geen keuringstopper, maar dat is ook niet wat je zoekt.
Verder is de pony nog iel, maar dat is al heel vaak gezegd.
De exterieurmatige tekortkomingen kun je meenemen in het onderhandelen over de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:35

Ze willen niet onderhandelen!! Iemand anders heeft al 1500 euro geboden Verward dus ik moet het doen voor 1500 euro. Grrr... nu twijfel ik dus ALLEEN over het geld want haar wil ik heel graag hebben!
De stand van haar hoeven had ik ook al bekeken (daarom nam ik ook die foto's op zo'n manier) maar ik ga haar woensdag laten keuren door een arts dus dat komt wel goed.

Aaaah! Ik twijfel want het is toch wel een hoop geld voor een arm studentje *zucht* maar ik wil er ook geen spijt an krijgen want ze is zo lieieieieiieief!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:55

Absoluut niet doen.
Voor dat geld kun je veel en veel betere pony's krijgen die wat groter zijn (deze is echt te klein voor je), de bouw is niet echt goed (frans achter)(lijkt op de foto zo).
Voor 1500 kun je een leuke D / E pony kopen op B of L niveau die jou veel meer kan leren, en waar je langer op door kan blijven rijden als op zo'n kleintje.
Dat ie nu nog ruim 5 cm zal groeien moet je ook niet geloven hoor, hooguit 2/3 cm groeit ie nog.
En zeggen ze niet dat er 1500 euro is geboden om de hoofdprijs van jou te kunnen vangen?
Er zijn veel meer leuke en lieve pony's.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:58

Ja ja. En je moet zeker snel beslissen anders gaat 'ie naar die ander?

Ik geloof er niet veel van. Te meer omdat ik niet denk dat er mensen in de rij staan om 1500 voor dit beestje te betalen. Zeggen dat je het spijtig vind maar dat het feest dan niet doorgaat, en weggaan. Kan ik je bijna beloven dat 'ie er met 1 of 2 maanden nog staat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:13

1500 euro is te veel. Dat betekent gewoon 1 ding: niet doen. Er is exterieurmatig veel wat beter kan, daar kan een veearts niets aan doen, en dat maakt voor een keuring op zich ook niet uit. Klinisch zegt alleen maar of het paard op dat moment goed loopt zonder afwijkingen. De eigenaren zien gewoon dat je er aan gehecht bent dat je dus wel veel wilt geven.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:12

Ik ben met Fleur meegeweest en de eigenaar zegt dat ze haar een jaar geleden al voor 1300 euro had gekocht, vanwege de mooie bijzondere driekleur, en dat ze daarom ook 1500 euro kost. maar ik heb niemand gehoord over een bijzondere driekleur Verward Ze is ook helemaal bruin-wit (met zwart op haar knie Bloos ) en haar manen en staart zijn zwartbruinig-wit. Verward Verward Verward
t is wel een liefie hoor Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:45

Absoluut NIET doen, vind 1000 al veel voor het beestje, 1500 is echt veels te veel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:46

Zazoo schreef:
Ik ben met Fleur meegeweest en de eigenaar zegt dat ze haar een jaar geleden al voor 1300 euro had gekocht, vanwege de mooie bijzondere driekleur, en dat ze daarom ook 1500 euro kost.

Ze was toch als veulen al daar? Ze was daar opgegroeit staat er in het begin van dit topic. Word steeds vreemder dit verhaal.
In ieder geval zou ik het niet doen, dat een ander nu 1500 euro geboden zou hebben zijn typische verkoop praatjes!

Kleintje19 is al helemaal verlieft en laat nu haar hart spreken in plaats van haar verstand. Je moet het helemaal zelf weten, maar ik hoop ontzettend dat je er geen spijt van gaat krijgen...als het beestje écht 2,5 jaar is (heb je bewijzen daarvan? Paspoort o.i.d.? ) zal het niet veel meer groeien.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:49

Kleintje19 schreef:
Dankje voor de tip (Lucky is geen volbloed arabier maar gewoon een vuilnisbakkie maar dan nog, hihi Haha!)! Maar ik ga haar ook niet te vroeg inrijden hoor... Begin in oktober denk ik
Danku voor alle adviezen!!

Een vuilnisbakkie voor 1500 euro en dan nog klein, te dik en exterieurmatig niet je van het?

Laat svp staan! Ga eens kijken op bijv. www.marktplaats.nl, er staan momenteel zoveel leuke paarden en pony's te koop voor een gunstige prijs. Het is een moeilijke markt voor de verkopers dus profiteer ervan als koper zou ik zeggen! Doe svp niets waar je later spijt van krijgt!

Het blijft sowieso een pony enjij groeit waarschijnlijk nog door, dus hoe lang kun je echt plezier hebben van je pony? En zie haar daarna maar weer eens te verkopen, zonder papieren ,...

Sorry voor het negatieve verhaal maar ik weet niet hoe ik je anders duidelijk kan maken dat dit een miskoop is,...

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:04

Sorry Kleintje19, maar deze pony is toch gewoon veel te klein voor jou? Misschien ben je zelf niet zo lang, maar dit is een c-pony, misschien wordt het een dtje, maar waarom koop je niet een grote d of kleine e. Dan kun je er minder snel uitgroeien (niet qua lengte, maar qua breedte Knipoog). Ik snap heus wel dat je verliefd bent, maar nooit 'emotioneel' een paard kopen, daar maken ze misbruik van!! Er zijn zoveel leuke paarden te koop!! Vergeet niet dat als je straks 30 bent je nog steeds op een c-pony moet rijden....

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:02

Kleintje19 schreef:
Oja, je kan trouwens goed zien dat ze nog groeit omdat haar kont een stuk hoger is dan de rest. en DAT zie je weer beter op die vorige foto Haha!

Het kan toch ook gewoon zo zijn, dat het paard een beetje overbouwd is?