Kinderen op en om de wei, irritaties -O-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:11

xxCYNNxx schreef:
allemaal hele leuke tips, maar helaas voor ts heeft de stal/weide eigenaar er minder problemen mee...en dan kan je al niet zoveel.

(...)

Eigenlijk heb je maar 1 optie (puur omdat het er gewoon druk is en weide eigenaar het niet zo'n probleem vind) en dat is verhuizen.

(...)

Hier sluit ik me bij aan. Het is dweilen met de kraan open als de eigenaar van de stal/wei het allemaal geen probleem vindt én veel maatregelen niet ziet zitten. Wat volledig zijn goed recht is, maar voor jou wel erg jammer.

Desondanks hoop ik dat je toch een oplossing vindt, TS!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:20

MrCheval schreef:
Wel vervelend allemaal zeg, vooral voor je dieren.

Misschien een "gemeen" paard of pony erbij zetten die gelijk in je handen hapt.

Ganzen of een ram :+

Ik denk ook dat verhuizen de enige optie is. Dan pas krijg je weer rust.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:40

Cowgirl schreef:
Landmijnen om je weiland }>

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:40

Knoetje schreef:
Iets in het plaatselijke krantje schrijven over hoe brutaal men tegenwoordig is wat betreft het negeren van jouw regels?

Dit is wel een goede, of anders een plaatselijke Facebook groep?

Mondy

Re: Kinderen op en om de wei, irritaties -O-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:53

Die rijmpjes zijn inderdaad vaker van nut dan een waarschuwing.
Doe er een tekening van een hele dikke ronde pony bij en je hebt een leuk bordje die ook nog eens uitlegt en laat zien wat er kan gebeuren :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:54

ohhhh...zo bekend... wij hebben de paarden aan een heel toeristisch plekje ( molen) . Ons ene wei heeft zo een groen gaas met afscheiding erop... wat leuk om daar ff te kinderen erover te tillen... nu een mini stroomdraadje gespannen ( wel met waarschuwingsborden) en geregeld krijgen de arme kids een opdonder. Maar ook hilarisch: haal je je paarden op stal wordt je uitgescholden door mensen die " EXTRA " gras aan het plukken waren voor de arme beestjes en hoe ik het in mij hoofd kan halen om dat de paarden te ontnemen...
Verder heb ik hier in de buurt een gezin met een klein jongetje die Down heeft... hij is helemaal gek op beestjes... dus pa loopt met de kleine ons terrein op... en staat paal achter een friezenkonten gaat hem aaien ook ( niet het jong maar pa!) ... ook het braafste paard kan eens trappen, Vaders snapte gewoon niet dat onze vriendelijke paarden ook eens een andere bui kunnen hebben..Inmiddels is het opgelost want grote hond die blaft en daar durft ie niet meer over het hek te klimmen...
Op mijn andere wei heb ik een 2,5 jarige , redelijk brutale hengst lopen.
Tussen onze wei en die van de buren ( koeien) is een strook van ( schat ik ) ca 60 cm... op onze kant stroom , bij de buren ook... kom ik er op zondag ochtend, staan er 2 volwassenen van rechts naar links geschud te werden door stroom schokken }> :+
Zij wilden dus een Foto maken van de molen en lopen zo de strook in ... maar met op de ene kant een jonge hengst die erg nieuwsgierig is en op de andere jonge stieren... is dat dus geen succes.
Ik moet eerlijk zeggen : ik heb heerlijk genoten vaan de aanblik

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:01

sasja0705 schreef:
ohhhh...zo bekend... wij hebben de paarden aan een heel toeristisch plekje ( molen) . Ons ene wei heeft zo een groen gaas met afscheiding erop... wat leuk om daar ff te kinderen erover te tillen... nu een mini stroomdraadje gespannen ( wel met waarschuwingsborden) en geregeld krijgen de arme kids een opdonder. Maar ook hilarisch: haal je je paarden op stal wordt je uitgescholden door mensen die " EXTRA " gras aan het plukken waren voor de arme beestjes en hoe ik het in mij hoofd kan halen om dat de paarden te ontnemen...
Verder heb ik hier in de buurt een gezin met een klein jongetje die Down heeft... hij is helemaal gek op beestjes... dus pa loopt met de kleine ons terrein op... en staat paal achter een friezenkonten gaat hem aaien ook ( niet het jong maar pa!) ... ook het braafste paard kan eens trappen, Vaders snapte gewoon niet dat onze vriendelijke paarden ook eens een andere bui kunnen hebben..Inmiddels is het opgelost want grote hond die blaft en daar durft ie niet meer over het hek te klimmen...
Op mijn andere wei heb ik een 2,5 jarige , redelijk brutale hengst lopen.
Tussen onze wei en die van de buren ( koeien) is een strook van ( schat ik ) ca 60 cm... op onze kant stroom , bij de buren ook... kom ik er op zondag ochtend, staan er 2 volwassenen van rechts naar links geschud te werden door stroom schokken }> :+
Zij wilden dus een Foto maken van de molen en lopen zo de strook in ... maar met op de ene kant een jonge hengst die erg nieuwsgierig is en op de andere jonge stieren... is dat dus geen succes.
Ik moet eerlijk zeggen : ik heb heerlijk genoten vaan de aanblik

de brutaliteit!
en grappig voor jou, net goed :D

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:05

Ik zou de kinderen zelf snoep geven als de ouders erbij zijn, onder het mom van jij geeft mijn paard eten en ik geef jou kind lekker suiker of zelf alcoholsnoepjes :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:07

Schiet mij nog te binnen: dat was een van de leukste...: Ik had ooit mijn paarden tussen een camping een een bungalowpark in staan. van de bungalowpark nooit last... wel geregeld van de camping. Bordjes op gehangen, briefjes daar in de kantine- niets hielp.
Op een dag werd ik gebeld dat er weer op mijn wei kids waren die a) mijn spullen pakten en b) probeerden op mijn shet te rijden ( nou dat heeft hij zelf wel opgelost)... dus ik gaan naar toe sluipen en kijken welk caravan ze hadden... later ben ik in de voortent gaan zitten, heb n biertje uit de koelkast gepakt en lekker zitten wachten totdat die hele familie terugkwam... Ouders natuurlijk helemaal over de rooie, dreigen met politie, enz.... totdat ik dus heel vriendelijk zei dat als hun mijn terrein als die hun beschouwen en daar van alles mogen doen , dat ik dat toch op mijn buurt bij hun ook mag... voor wat hoort wat ........ en toen werd het stil.
Nadien heb ik redelijk rust gehad ( met uitzondering van een incident) maar heb toch wel gauw een andere stal gezocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:21

Ik had ooit een pony die zoveel extra kreeg, dat ie zichtbaar opzwol, waarop degene die hem ongevraagd bijvoerde trots zei dat ronde paarden toch zo mooi zijn. Tja, geen half uur na die woorden blokkeerde mijn beestje compleet tijdens onze buitenrit, spierbevangen. Ben nog nooit zo boos geweest en heb serieus gescholden, de man was echter de beste vriend van mijn oom, waar mijn pony stond, die mij dat helemaal niet in dank af nam en ik mijn pony moest verhuizen.

Bij pony 2 had ik iedereen netjes uitgelegd waarom hij niet gevoerd mocht worden. Helaas was ik de enige dwarsligger op stal en trok niemand er zich iets van aan. Meer nog, ik had een dikke nek en kon niemand verbieden om mijn dier te voeren. Je wil niet weten wat ik allemaal in zijn wei vond en de niet voeren bordjes werden vakkundig gesloopt. Tja, daar ben ik dus met knallende ruzie vertrokken nadat ik spruiten en andere koolsoorten bij mijn pony vond.

Nu staan mijn jongens aan huis, mijne oudste is koliek gevoelig, mijn shet staat snel hoefbevangen. De kinderen van mijn broer zijn nog klein, hen kan ik het nog vergeven wanneer ze vergeten dat ze de jongens niet mogen voeren. Met de buren heb ik afgesproken dat hun kleinkind elk paard 1 wortel of 1 stuk hard brood mogen geven (waar ze zich ook netjes aan houden) en toevallige voorbijgangers zijn er niet zo veel, maar als ik ze zie, praten we over mijn paarden en leg ik hen uit dat ik 2 zieke paarden heb en mijn jongste gezond wil houden. Tot hiertoe houden ze zich netjes aan de gemaakte afspraken. Alleen aan het petekind van mijn vriend erger ik me rot. Ze is al een tiener en houdt zich totaal niet aan mijn regels. De laatste keer werd mijn veulen voor haar ogen gebeten, omdat er ruzie ontstond om een plukje gras dat mijn schoonvader bij de paarden smeet. Ik heb toen mijn schoonfamilie zeer duidelijk uitgelegd waarom de paarden niet gevoerd mogen worden, ze hadden net zelf gezien wat de gevolgen waren en toch ging die meid, achter mijn rug, verder met voeren.

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:30

Tja Peppel01, ik denk ook dat verhuizen dan de beste oplossing is. Alhoewel ik dat idee van een halster met tekst wel een goed idee vind.

Blij dat wij dat soort problemen niet hebben. Onze boeren hebben toevallig broodmagere, super zielige shetlanders. Dus al het "lekkere" eten gaat maar hun.

Wel blijf ik me over verbazen wat mensen langs de weg gooien. Iedere week halen we wel plastic zakken en snoeppapiertjes uit het weiland. Als je je hond uitlaat hoef je toch niet tegelijkertijd te snoepen? En dan nog, stop die papiertjes in je zak. Paar maanden terug werden we er helemaal gek van: meer dan 20 snoeppapiertjes per week. Toen hebben we alles verzameld en in een potje en zak langs de omheining gehangen. De buren hebben de boodschap begrepen, nu vinden we nog maar amper afval.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:07

Hier geen kinderen langs de wei, maar vreemde honden in de wei. Gevoerd is er ook een tijdje, maar dat gaat het laatste jaar erg goed.

Meerdere keren de mensen aangesproken op een nette manier over hun hond. De hond lieten ze nog elke keer los in de wei tussen de paarden lopen. Laatste keer waren we het zo zat, dat we gezegd hebben dat als we de hond nog een keer betrappen in de wei, dat we er met geweld achteraan gaan met een scherpe mestvork. }:) Zouden we nooit doen, aangezien we ook honden liefhebbers zijn, maar toch. Hond loopt nu braaf aan het lijntje of langs de baas als ze langs komen. :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:33

Wij hebben bordjes staan met : als u ons niet voert, blijven wij gezond!

Lijkt beter te helpen dan; verboden te voeren.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:49

sasja0705 schreef:
Schiet mij nog te binnen: dat was een van de leukste...: Ik had ooit mijn paarden tussen een camping een een bungalowpark in staan. van de bungalowpark nooit last... wel geregeld van de camping. Bordjes op gehangen, briefjes daar in de kantine- niets hielp.
Op een dag werd ik gebeld dat er weer op mijn wei kids waren die a) mijn spullen pakten en b) probeerden op mijn shet te rijden ( nou dat heeft hij zelf wel opgelost)... dus ik gaan naar toe sluipen en kijken welk caravan ze hadden... later ben ik in de voortent gaan zitten, heb n biertje uit de koelkast gepakt en lekker zitten wachten totdat die hele familie terugkwam... Ouders natuurlijk helemaal over de rooie, dreigen met politie, enz.... totdat ik dus heel vriendelijk zei dat als hun mijn terrein als die hun beschouwen en daar van alles mogen doen , dat ik dat toch op mijn buurt bij hun ook mag... voor wat hoort wat ........ en toen werd het stil.
Nadien heb ik redelijk rust gehad ( met uitzondering van een incident) maar heb toch wel gauw een andere stal gezocht

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:06

Wij hebben ook bordjes opgehangen met dat de paarden dag en nacht beschikking hebben over goed hooi, en dat wij 2 x daags ze bijvoeren,zo blijven ze gezond. en dat ze dus geeen andere lekkernijen mogen hebben ivm met koliek en hoefbevangenheid....dat helpt enorm. Bovendien hebben we rondom de wei schapengaas, en schrikdraad aan de binnen kant, alles vrij hoog.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:46

:))

Genoten van de tips in dit topic.

Ik herken het probleem, maar dan vooral in de zin van afval en ongewenst voeren. Vanaf het voorjaar, als de paarden weer in het land staan, is er iemand in de buurt die zeer regelmatig zijn groenten- fruit- en tuinafval in de weide dumpt bij de paarden. Dat gaat van het gras uit de grasmaaier tot zakken beschimmeld brood (met papierzak en al...) over beschimmelde stukken appel, banaan, koolsoorten etc maar ook over lege drankblikjes en stukken steenpuin. De drankblikjes is vermoedelijk van voorbijgangers, het steenpuin was van een stel ontspoorde kinderen die achteraf verderop in de straat nog een oud kapelletje in brand hebben gestoken (en betrapt zijn). Maar de rest is vermoedelijk van 1 en dezelfde persoon. Die staat er om gekend dat hij vroeger al bij andere dieren in de weilanden dit soort ongein ging dumpen. Helaas heb ik 'm nog nooit op heterdaad kunnen betrappen.

Na de zoveelste keer een immense berg pas gemaaid gras uit de weide te hebben gehaald heb ik in de hele buurt een briefje in de bus gestopt: "De buren zijn zo vriendelijk geweest om mij te melden dat u de wilde weldoener bent die mijn paarden wekelijks bijvoert met vers gemaaid gras en ander (beschimmeld) afval. Bij deze ben ik zo vriendelijk om u de onkosten van de dierenarts te presenteren die nodig waren om mijn paard van een pijnlijke dood te redden dankzij uw voederkunsten. U mag €500 overmaken op rekeningnummer...."

Uiteraard heb ik geen rotte cent gezien, maar sindsdien is mijn weide wel vrij gebleven van die rotzooi.

Intussen staan de paarden op pension, en staat enkel mijn trailer nog op dat stuk land. Uiteraard met dikke ketting op de poort, dubbel disselslot en dubbele wielklem en nog paar andere onzichtbare beveiligingen. En toch zijn er nog altijd mensen die het niet kunnen laten om dan maar afval te storten. Kleine dingen, ach...
Maar het beste was toch wel de bigbag van houtschors die ik een keer aantrof vorige maand. Leeg. Heb het bedrijf gemaild dat ze enorm bedankt waren voor het dumpen van hun lege bigbag in mijn weiland, maar dat het toch echt geen stortplek is. Wilden ze die bigbag terug want blijkbaar is dat relatief dure herbruikbare verpakking. Jammer maar helaas kan ik 'm zelf ook best goed gebruiken als gigantische slowfeeder/hooizak :D