Micro Paddock Paradise (NH) meningen gevraagd (incl. foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nanninga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:26

Ik denk dat je je doelgroep goed moet omschrijven. Je wilt mensen die hun paard / pony 24/7 buiten willen hebben en niet voor stalling in de winter gaan. Dus iedereen die zijn / haar paard / pony 'swinters 'snachts op stal wilt hebben, zal niet bij jou komen. En dat is prima.
Mbt uitmesten. Je zou iemand goedkoper kunnen laten staan en dan meer laten mesten en een ander duurder en dan minder of niet mesten. Moet je wel goed balanceren anders ben jezelf de klos. Tenzij je er dan aan verdient.
Kleinschalig houden is belangrijk en ook duidelijke regels. Paardenbezitters zijn erg eigenwijs en weten het altijd beter en dan krijg je eindeloze discussies.
Het klinkt goed. Ga ervoor en succes ermee!!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:29

Maar waarom ineens zo groot beginnen? Begin met je eigen dier en dan nog eentje erbij als gezelschap. Lukt dat zonder dat het een bende wordt, prima. Dan kan je er nog eentje of twee bij doen. Maar straks staan er 5-6 pony's en gaat het toch niet lukken. Wat ga je dan doen? Stalgasten buiten gooien? Pak het gewoon klein aan. Uitbreiden kan altijd nog.

Mijn wei is 0,7ha en daar staan 2 paarden op (schuilstal is 6 op 7). In de zomer gras genoeg maar in de winter is toch alles echt op. Maar wij zitten op een fantastische bodem die erg hoog ligt en daardoor zelden nat is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:48

Nohra schreef:
Ik krijg de kans een eigen stal te beginnen, dit wil ik gaan doen dmv PP.
Heel gaaf allemaal en de plannen liggen er al.

Maar wat is nou een redelijke stallingsprijs per paard voor omgeving NH (Beemster)?

Alle paarden in groepsverband (kudde) Geen idee nog hoeveel...Binnenpoetsplaats 3x3
Zadelkamer met zadelsteunen en eigen kast
Kantine met wc, koelkast en koffie/thee met uitzicht op de paarden
Mogelijkheid trailer te stallen (tegen vergoeding)
2 Loopstallen (6x7meter met zaagsel en rubber matten en 3x4meter met alleen rubber matten)
Verlichte buitenrijbak met zeer goede bodem 20x40
Paddock aan de loopstallen en tracks
Verschillende tracks (bospad, weidepad, diverse verhardingspaden)

Gebruik springmateriaal en pionnen etc
Groot gedraineerd weiland (lang bruikbaar in de winter)
Onbeperkt hooi
Water en hooi op diverse plaatsen
Diverse obstakels (boomstammen etc)
Heuvel
Poel (alleen in zomer open)
Mesten volgens een maandrooster (zelf in te vullen ongeveer 6-7 x per persoon per maand alles mesten) Zo wordt er elke dag alles uitgemest (paddock, tracks en weide)
Krachtvoer, wormenkuren en entingen exclusief
Nergens komt schrikdraad, afrastering dmv stevig hekwerk.

Hoor het graag... zat zelf aan 275,- te denken maar mijn man denkt meer... trailerstallinggeld zit er niet bij in, auto gratis natuurlijk.

Ik wil een stalling maken waarbij de paarden in een zo natuurlijk mogelijke omgeving staan in een kudde en meer lopen per dag. Paarden staan voorop :D

Je loopstallen: 6x7 is geschikt voor 2-3 paarden max. De stal van 3x4 is een paardenbox, geen loopstal. Je zou er 2 ponietjes (<1.30m.!)in kunnen huisvesten, maar paarden, dan slechts 1.

Probleem met recreatiestallen zit hem vaak in de waarden van de voeding. Vogeltjesland hooi zonder gericht krachtvoer gaat gezondsheidsproblemen geven. Menig mens dat 'zijn paard dicht bij de natuur wil houden' vergeet dit aspect. Nederland is niet geschikt om paarden 'natuurlijk' te houden en de grond in NH is dat zeer zeker niet.
Ik zou daarom wel zorgen dat er basis krachtvoergift en ontworming bij de prijs is inbegrepen. Je hebt altijd Pipo's die helemaal niet ontwormen en dan kun je een flink risico lopen op je 'paddock paradise', die is dan ineens niet meer zo paradijselijk.

Ik ga geen uitspraak doen over prijzen, ik zit in een heel andere regio en hier huur je voor 275 een box bij een hele deftige stal met een mooie binnenhal en ja, ook elke dag even een paar uurtjes naar buiten. Bovendien heb ik van PP's veel ellende zien komen (gebrekkig voerbeleid, natte ondergrond ondanks mooie beloftes) en ik ben gewoon van mening dat een paard 's nachts op stal hoort voor rust, droogte, warmte en voeding.

Dat idee van zelf uitmesten vind ik een aanfluiting voor een pensionstal. Zeker in zo'n PP, dat wordt een rommeltje. Kwa management lijkt me dat niet te doen. Denk dat je er wijs aan doet dat in eigen beheer te houden en er gewoon een tarief voor door te berekenen in de maandprijs.

Caira

Re: Hoeveel stallingsgeld vragen voor Paddock Paradise in NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:00

Ik denk dat je zo rond de 150-175 kunt gaan zitten met de ruimte, het zelf mesten en de kleigrond.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:13

Klinkt opzich prima. Maar voor 10 euro meer sta ik vol pension hier. En heel eerlijk dat vind ik ook beter.
Ik vind zelf mesten prima als het mijn paard zijn poep is. Ik zit er namelijk niet op te wachten om een heel pp door te lopen opzoek naar mest.
Dan betaal ik liever wat meer zodat ik dat niet hoef te doen.
Verder klinkt het als een prima stalling en zou het voor mij best een optie zijn.
Maar als je plan zo blijft dan zou ik rond de 150 tot 200 vragen voor zelf mesten.
Als jij zorgt dat het door jezelf of eventueel personeel word gedaan dan 275/280.
Laatst bijgewerkt door Lau op 08-08-16 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:20

Ik sta in NH vlakbij de Beemster. Er wordt gemest. Ik heb een binnenbak, buitenbak, spuitplaats, stapmolen en solarium. Ik betaal 275 euro.
Ik vind voor alleen een buitenbak en zelf mesten 275 euro echt veel te duur.

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:33

jepsica schreef:
Ik sta in NH vlakbij de Beemster. Er wordt gemest. Ik heb een binnenbak, buitenbak, spuitplaats, stapmolen en solarium. Ik betaal 275 euro.
Ik vind voor alleen een buitenbak en zelf mesten 275 euro echt veel te duur.

En je weide en paddock? Hoe groot is dat dan? En hoelang staat je paard er per dag in?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:04

zelf had ik vroeger een weide van 0.7 ha.

daar kon ik(met een goed weidebeheer) 3 tinkers op houden van 1.45m.

in de winter konden ze echt niet op de weides,anders had ik geen gras meer over.

ik zou ook gewoon beginnen met je eigen paard en een maatje.
dan pas ga je een realistisch beeld krijgen over wat ze eten,wat je over of te kort hebt op vlak van gras.
en paarden die het gras niet meester kunnen en nog hooien ook en schapen ook....
lijkt me een beetje overdreven of ze voederen hun paarden dermate bij met andere dingen dat ze minder gras eten.

mij lijkt het eerlijk ook een beetje geld willen slaan uit een stukje die 2 keer niets is qua grootte.

mensen hebben zo'n stuk aan huis om zelf hun 1-2 paarden op te zetten,mensen met zo'n stuk gaan niets verhuren,daar is het gewoon te klein voor.

maak wat je wil voor je eigen paard,zoek hem een maatje,doe wat je wil en geniet daarvan!

heb je nog gras over?zoveel te beter,maai het en spaart je hooikosten uit,maar ik geloof zelfs niet in winst te gaan maken met zoiets te verhuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:12

Op 0,6 hectare kun je 2-3 paarden een zomer laten grazen, tenminste, als je ze 's nachts dan wel op stal zet of in een paddock plant, met bijvoeren. Van dat postzegeltje weiland ook nog hooien naast begrazing zal niet lukken. Bovendien, zo'n 6.000 meter levert amper wat op aan hooi.

Al met al is het een leuk particulier erf, maar het plan pensionstalling zou ik maar gauw laten varen. Daarvoor is het gewoon te klein.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:23

Ik vind de prijs die je vraagt helemaal niet verkeerd. Vergeet niet dat je buiten de voor de hand liggende zaken ook geld moet reserveren voor onderhoud, reparaties, water en licht kost ook geld, mest laten afvoeren idem. En dan is er nog de Onroerendgoed belasting die je op weidegrond betaald.
Daarnaast kan in een slecht jaar de hooi- en stroprijs flink omhoog schieten, ook als je het in grote hoeveelheid inkoopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:30

Dees schreef:
Op 0,6 hectare kun je 2-3 paarden een zomer laten grazen, tenminste, als je ze 's nachts dan wel op stal zet of in een paddock plant, met bijvoeren. Van dat postzegeltje weiland ook nog hooien naast begrazing zal niet lukken. Bovendien, zo'n 6.000 meter levert amper wat op aan hooi.

Al met al is het een leuk particulier erf, maar het plan pensionstalling zou ik maar gauw laten varen. Daarvoor is het gewoon te klein.

Om dat nou een postzegel te noemen...
Zelf heb ik hier net iets meer grond als weide ter beschikking, maar daar kan ik de helft van het jaar 2 paarden 24/7 op laten lopen. Heel af en toe krijgen ze wat extra hooi bijgevoerd.
In de winter lopen ze er overdag op, met hooi (want het gras is dan wel op).
In het verleden hebben vorige eigenaren er 2 paarden en 2 pony's (arabieren) op laten lopen (die stonden wel minder buiten dan de mijne) maar dat schijnt prima te zijn gegaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:33

@Wendy
Ik neem aan dat het geen kleigrond is maar zandgrond.
Op klei/veen kun je in de herfst/winter/voorjaar niet je paarden (24/7) op laten lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:36

Dat klopt, bij ons is het geen klei maar zand.
Maar klei heeft als het goed is wel een hogere grasopbrengst dan zand, toch? Dus ruim voldoende gras in de zomer...
Mijn punt was juist dat het echt geen postzegel is. Daar kun je echt wel een aantal paarden op houden, zeker als je bijvoert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:39

Wendy schreef:
Dat klopt, bij ons is het geen klei maar zand.
Maar klei heeft als het goed is wel een hogere grasopbrengst dan zand, toch? Dus ruim voldoende gras in de zomer...
Mijn punt was juist dat het echt geen postzegel is. Daar kun je echt wel een aantal paarden op houden, zeker als je bijvoert.

Dat van het grasopbrengst klopt, maar dat houdt in dat je in het najaar-voorjaar je paarden er niet op kan laten lopen en ze op een paddock moeten en bij moet voeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:42

Ja en?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:56

Dat je dan het idee van PP een beetje kwijt bent het grootst gedeelte van het jaar omdat de paarden er niet op kunnen lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:57

Brainless schreef:
Dat je dan het idee van PP een beetje kwijt bent het grootst gedeelte van het jaar omdat de paarden er niet op kunnen lopen.

Hoezo dan? TS was van plan een bepaalde oplossing toe te passen zodat ze wel op de paden kunnen :j Dan is het toch gewoon een PP? Dat is júist bedacht voor kleine oppervlakten...

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:59

Ik vind het een mooi idee. Ik ben zelf ook van het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Ik heb ze thuis staan. Momenteel 2 op een oppervlakte van ca. 0,7 ha met schuilstal. Dit is net te groot voor 2 in de zomer, maar net te klein voor 3. Ik heb ze in de winter 's nachts op stal. Dit stuk is ook te klein om hooi voor de winter af te halen. Ik begin al in september weer hooi bij te voeren, dat koop ik aan. Ik voer geen brok. Ik mest elke dag het land, bijna 1 kruiwagen. Gevolg is wel dat het land nu onbemest is, dat kan bij 2 paarden maar zou ik 3 houden, dan moet er wel bemest worden anders heb ik te weinig gras. Ik zou ook eerst kijken hoe het met je eigen paarden gaat. Dan kun je ook kijken of het gaat zoals je het jezelf voorstelt. Vaak kom je pas in gebruik er achter waar je tegen aan loopt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:00

Laten we niet vergeten dat het hier om een PP gaat
Als ik het goed begrijp gaat het om een track om een wei van 0 .6 heen +. Nog een extra stuk voor een slingerpad ?
Dus je hebt sowieso die 0.6 hectare wei?

Als je de track zo aanlegt dat die in de winter goed beloopbaar is en voldoende lang en breed is hebben de dieren jaarrond voldoende bewegingsruimte
, daarnaast is het dan ook absoluut noet noodzakelijk dat de dieren hele dagen op de wei staan
Er zijn juist heel wat paarden die beter een uurtje (of twee) per dag op de wei staan en verder lekker op de track rondscharrelen met hooi.

Blijft idd alleen het stukje voldoende schuilstal ruimte over
Hier zou ik toch eerder kijken of je 1 van de ruimtes een stuk groter kunt maken ipv nog een kleinere ruimte er bij .

Hoe lang word de track ongeveer denk je?en hoe breed wil je deze maken?
En hou je idd sowieso die hoeveelheid weidegrond?

Wat betreft mesten
Hier gaat het al jaren en jaren goed (rooster waarbij iedereen hooguit 3 keer per week staldiensten heeft en voert + de paddock uitmest.
6 paarden (D maat ) op 0,85 hectare waar je een 60 bij 40 Vanaf kunt trekken aan bestrating, schuilstal, opslag En kippen ren
Twee maal daags voeren/mesten
Weide in drie stukken
Voldoende hooi om in de zomer
Strookbegrazing te doen met snachts hooi bijvoeren
En in de winter geen weide
Maar wel bewegingsvrijheid in de groep
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-08-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:01

Ik wil eerst weleens weten wat voor wondermiddel dat is, ik heb ervaring met klei en ik heb zomaar een flauw vermoeden dat het nog weleens een beetje kon gaan tegenvallen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:02

Hier helpt tot Nu toe alleen bestraten :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:03

Wendy schreef:
Brainless schreef:

Hoezo dan? TS was van plan een bepaalde oplossing toe te passen zodat ze wel op de paden kunnen :j Dan is het toch gewoon een PP? Dat is júist bedacht voor kleine oppervlakten...

De PP (met meerdere pensionpaarden) die ik ken hebben toch wel iets meer ruimte dan 6000M2

Ik ben ook heel benieuwd naar de oplossing om kleigrond (ook bij flinke regen) begaanbaar te houden.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:07

Johnnydepony schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Wat als je 350 euro per maand vraagt, en je hier per dag dat iemand mest opruimt 10 euro af haalt?

Moet je wel bereid zijn het "mestoverschot" zelf op te vangen.

Ik zou alle dagen mesten :+

Inderdaad, dat kan. De anderen mesten dan helemaal niet, en betalen dus de volle mep, waardoor je toch je geld bij elkaar krijgt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:08

Polly schreef:
Ik wil eerst weleens weten wat voor wondermiddel dat is, ik heb ervaring met klei en ik heb zomaar een flauw vermoeden dat het nog weleens een beetje kon gaan tegenvallen...

haha ik denk dat dat hier in Flevoland ook echt een gat in de markt is :P
Een en al kleigrond hier

Nohra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:13

Ben aan het tekenen geslagen :D
Gewoon om te laten zien hoe het kan worden.
Is dus een optie en weet nog niet of het daadwerkelijk zo gaat uitpakken.

PS. de weide blijft 0,6 hec. groot daar gaat ook niks vanaf.

Bedoeling is om altijd onbeperkt hooi te geven.

Toevallig heb ik vanmorgen iemand gevonden die wil uitmesten *\o/*
Zal niet 7 dagen per week zijn maar schiet al een flink stuk op!

Laat vanmiddag/vanavond te tekening zien van een optionele PP