Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 16:45

bruintje123 schreef:
Waarom niet?
Ik heb geen idee hoe lang dat droge duurt. En de hoeveelheid zal aan de grote liggen van de droog ruimte.
Maar als je elke dag een hectare in de ruimte kunt plaatsen heb je er na een maand 30 gehad en kun he de eerste hectare weer maaien.

Met het natte weer van de afgelopen weken, kon de boer hier niet het grasland op met zijn tractor. ik heb gezien dat hij langs de rand een baan heeft proberen te maaien. Hij had hele diepe sporen met de tractor gemaakt en is na die ene baan meteen gestopt. Dus met natte ondergrond kun je ook niets van het land halen, zonder de helft van je land aan gort te rijden.

Maar ik heb mazzel gehad, dat we 200 kleine pakken hebben kunnen opladen bij iemand die ze een paar weken geleden net in een paar droge dagen heeft kunnen afdoen.

Ik heb er € 3,25 per pak voor betaald. Valt reuze mee. Ik zag dat er mensen in de buurt adverteerden met kleinere partijen voor € 4,00 per baal.

Ik ga het er nu op gokken dat we nog wat in augustus van het land kunnen halen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:58

Ik voerde al eeuwen kleine pakjes. Laatste jaren altijd gedoe. Wisselende kwaliteit/prijs. Wilde graag stabiliteit.
tractor aangeschaft en over gegaan op grote pakken in plastic. 20 pakken laten komen. Beviel ons goed.
Gelijk 60 pakken 1e snede besproken voor dit jaar.
17 pakken al gekregen. De andere 43 zijn als het goed is nu in de maak. Eindelijk droog weer!
Heerlijk om zo een partij voor het hele jaar te krijgen.
Dat op en neer met steeds 40 pakjes in de trailer voor een week tot 10 dagen. Echt niks!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:15

Isabonny.

Onze buurman zijn wei aan de overkant van de weg ligt een meter lager dan aan deze kant.
Dat is een erg nat stuk.
Toch heeft hij nu ook gemaaid.
Niet met de normale trekker. Die is veel te groot en zwaar.
Maar met een kleintje. En dat is perfect gegaan.
Alleen het wikkelen is hij wel benieuwd naar. Dan moet de grote trekker het land op.

Dus op die manier had het wel van het land naar een drogerij gekund.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:01

[***] schreef:
Joyce zijn dat ronde balen die je laat persen en wikkelen voor € 17,50 en wat wegen die?

ja, gewicht verschilt met hoe droog je ze er in laat persen. Hoe droger hoe lichter. Droog als hooi kun je ze omkantelen met 2 tot 3 man/vrouw, maar als ze iets natter zijn is er met de hand amper tot geen beweging in te krijgen. Wij verplaatsen ze rollend.

De maat zit tussen de 1,20 en 1,40m hoogte/doorsnede in en gewicht verschilt van 300 tot 500 kg vermoed ik. Een buurman zei ongeveer vergelijkbaar met 15 tot 17 pakjes hooi.

Wij kunnen ze niet zelf op de plaats zetten, dus die kosten komen er voor ons ook nog overheen.
Kleine pakjes zijn echt veel goedkoper, maar ook veel meer risico en werk. Kan ook niet voor het hele jaar hooi en stro op zolder kwijt, dus ben blij dat ik de ronde balen voor een heel jaar buiten kwijt kan.

Anoniem

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:40

Ah, ik begrijp wat voor balen je bedoelt. Ik heb zelf van die midi balen en zijn rond de 100 kg(ook afhankelijk van de droogte van het gras), die kan ik prima in mijn eentje verplaatsen. Ik vroeg het eigenlijk ivm de prijs van het persen en wikkelen.

Wij hadden voorheen ook kleine pakjes, maar dan moet ik om de paar weken 20 baaltjes halen, is inderdaad een heleboel werk.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:50

Hooi is helaas mislukt hier. Bedoeling was kleine pakken hooi persen maar doordat er ineens 5-8MM water viel wat niemand had voorspeld aan het einde van de middag hebben we het toch maar in grote foliebalen geperst. We hebben het bij elkaar gemaakt in de regen en het is geperst met regen. De laatsten gaan nu in het folie.

De pakken zijn geperst op zuiver 600KG (weeginstallatie) toen ik net naar huis ging hadden we een 38 Pakken van 600KG van 2,1 hectare. Dus wel een flinke opbrengst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:02

Balen robert ;(

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 07:30

Ooh dat is echt zonde geweest dan. Alle balen nat van binnen.

Hier gelukkig in de winter al 45 balen van 400 kilo besteld, en die ben ik nu aan het opvoeren. Ook onze hooileverancier heeft een tekort, alle balen met folie waren zo schaars, dat hij heeft gevraagd of hij ze zonder folie mocht brengen. Kan hier prima, hier gaat de folie er toch diezelfde dag nog af.

Ik betaald 50 euro per baal, en ze worden voor dat bedrag ook gebracht elke week/om de week eentje. Kan er op dit moment vanwege een verbouwing van stal niet meer kwijt. Straks komen er twee tot vier per keer is de planning.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 10:25

Lowara schreef:

Hier gelukkig in de winter al 45 balen van 400 kilo besteld, en die ben ik nu aan het opvoeren. Ook onze hooileverancier heeft een tekort, alle balen met folie waren zo schaars, dat hij heeft gevraagd of hij ze zonder folie mocht brengen. Kan hier prima, hier gaat de folie er toch diezelfde dag nog af.

Ik betaald 50 euro per baal, en ze worden voor dat bedrag ook gebracht elke week/om de week eentje. Kan er op dit moment vanwege een verbouwing van stal niet meer kwijt. Straks komen er twee tot vier per keer is de planning.

Nou maakt dat voor kuilpakken geen donder uit maar het was niet de planning om er kuilpakken van te maken.

Hier in noorden is volop kuil of voordroog te krijgen. Geen enkel probleem. Hooi is juist slecht te krijgen en het is dan ook wat vreemd dat je hooileverancier wel voldoende hooi heeft maar geen kuil. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:29

krijg je dan geen schimmel in de pakken? Heb regelmatig gehad dat er kleine plekjes schimmel in balen zitten als er een keer regen overheen is gekomen. En schimmel aan de onderkant waar het op de bodem staat. Aan de buitenkant of onderkant denk je nog aan niet helemaal goed lucht- en vochtdicht afgesloten plastic laag, maar middenin de balen...

Heb zelf jaren geleden ook een keer in de regen moeten laten persen en wikkelen en toen zi de boer ook dat het niet uitmaakte, maar heb die tegen kostprijs gelijk weggedaan. Had geen zin om af te wachten of het nog iets zou worden. Nooit meer iets van gehoord dus misschien viel dat inderdaad wel mee. Maar schimmel in plastic balen heb ik echt regelmatig gezien. Ook bij eigen balen die naar mijn idee wel droog het plastic in gingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:53

Ik wil toch echt geen natte voordroog hoor. Tenminste niet in de grote pakken.
Prima met een hoge voer snelheid, dan is er niets aan de hand. Maar met lage voersnelheid is het toch echt wel beschimmeld voordat je pak op is.

Een paar jaar terug hebben we vergelijkbaar gehad.
Perfect hooi lag al op de rol/duin klaar om in de pak te gaan.
En het enige rode niet voorspelde stipje op buienradar te zien hing boven ons.
Wat een half uur stortregen was.
De dagen erna zouden ook regen zijn dus we moesten wel pakken.
Dit hebben we toen in die hele kleine baaltjes plastic gedaan. Door het nat wogen ze toen nog 50 kilo.
Erg dure wikkelingskosten, maar de paarden aten het wel goed op en niets weg hoeven gooien.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:19

Soms is het passen en meten. Het weer is lastig te voorspellen.
Ik heb nu echt hooi in plastic. Echt droog dus.
Hiervoor wat vochtiger spul. Eentje was daar gevoelig op (winderig).

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:51

joyce B schreef:
krijg je dan geen schimmel in de pakken? Heb regelmatig gehad dat er kleine plekjes schimmel in balen zitten als er een keer regen overheen is gekomen. En schimmel aan de onderkant waar het op de bodem staat. Aan de buitenkant of onderkant denk je nog aan niet helemaal goed lucht- en vochtdicht afgesloten plastic laag, maar middenin de balen...

Heb zelf jaren geleden ook een keer in de regen moeten laten persen en wikkelen en toen zi de boer ook dat het niet uitmaakte, maar heb die tegen kostprijs gelijk weggedaan. Had geen zin om af te wachten of het nog iets zou worden. Nooit meer iets van gehoord dus misschien viel dat inderdaad wel mee. Maar schimmel in plastic balen heb ik echt regelmatig gezien. Ook bij eigen balen die naar mijn idee wel droog het plastic in gingen.

Over het algemeen is schimmelvorming te wijten aan gaatjes of gewoon te weinig folie.
Wij hebben hier wel eens rollen geperst waar het water uit de rollen liep omdat er ook een hoosbui op zat. Geen problemen mee gehad. Wel moet je ze volledig ontdoen van plastic met voeren en niet te lang mee doen. Hoe droger hoe beter het te bewaren valt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:49

Je kunt de loonwerker vragen om extra folie... Vooral als het druk is doen ze wel eens een slag minder hier.
En het is verstandig je pakken snel op te halen, zeker als er kraaien op het land zitten. Die pikken kleine gaatjes in je folie....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:03

Hier zijn gisteren 400 prachtige kleine droge baaltjes de schuur in gegaan! *\o/*

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:30

Met voldoende paarden is het goed te doen hoor! Vorig jaar ook balen met regen gehad, maar merkte je bij het lostrekken niets meer van.

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:33

Hier kost een heston pak hooi €17,50 en dat is dan ongeveer 85 kilo.

Je kan het van verder weg halen misschien?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:40

robert45 schreef:
Lowara schreef:

Nou maakt dat voor kuilpakken geen donder uit maar het was niet de planning om er kuilpakken van te maken.

Hier in noorden is volop kuil of voordroog te krijgen. Geen enkel probleem. Hooi is juist slecht te krijgen en het is dan ook wat vreemd dat je hooileverancier wel voldoende hooi heeft maar geen kuil. :D

.??? Ik heb geen idee of hij geen kuil heeft? Ik wil geen kuil en voordroog voor de paarden, daar kunnen ze totaal niet tegen hier. Alleen gewoon normaal hooi. Dat is ook verkrijgbaar in 400 kilo pakken met plastic hier.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:50

Wij hadden een hele goeie hooi opbrengst dit jaar.. echt dubbel zoveel als afgelopen jaar. Misschien geluk? :')

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:59

Hooi wordt niet bewaard in plastic. Als je een baal hebt in plastic dan is dat geen hooi.
Het kan wel heel droog zijn,maar het blijft voordroog kuil en geen hooi.
Echt hooi maakt een heel ander proces door als je het opslaat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:18

Stofvrij. Dat is wel fijn vd plastic.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:50

@ Lowara, wat jij voert noemen ze voordroog ;)

Hooi is niet gewikkeld in plastic

Ik hoop over 3 a 4 weken op een mooie lange periode droog weer voor de 2e snee..... het gras groeit als kool weer :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:43

Ik had eerst voordroog. Dus net niet helemaal droog. Nu echt droog hooi in plastic. Is moeilijk aan te komen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:08

Hier in regio overijssel zo'n 45 euro per ronde baal (groot).

Hooi moet iets langer drogen en dat is op 't moment niet haalbaar met het weer denk ik... tis nu maaien en binnen 2 dagen zit het al in plastic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:29

robert45 schreef:
De pakken zijn geperst op zuiver 600KG (weeginstallatie) toen ik net naar huis ging hadden we een 38 Pakken van 600KG van 2,1 hectare. Dus wel een flinke opbrengst.

Denk je niet dat de balen nu zwaarder zijn omdat er regen op is gekomen? Hoe droger het gras hoe minder het gewicht tenslotte