Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:07

2 jaar geleden hebben wij ook pas begin augustus onze eerste snede gemaaid, maar toen was het ook niet zo vreselijk nat de maanden daarvoor.

Positief gezien kan een week droogte veel doen, maar als het daarna weer een week continu regent heft dat mekaar wel redelijk op.

Fijn dat er mensen zijn die wel kunnen gaan maaien!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:08

Ja hoor, ons hooi is keurig droog van het land gekomen :)

Toen het zo heet was al gebeurt. Gelukkig maar 1 dag later begon toen de ellende := onze loonwerker heeft een geweldige timing (hij maait gelijk zodra het kan, wacht niet op overleg met ons) want ook bij ons zijn de buren altijd net te laat

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:19

bij ons ook voor 3/4 weken terug heel mooi hooi van het land kunnen halen, net na het hele warme weekend hier.
Omdat het langer had gestaan als normaal hebben we er heel wat balen af kunnen halen.

gras word nu al weer mooi lang :D

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:27

Loonwerker is nog niet geweest... weet niet wat manlief en loonwerker afgesproken hebben nu.

Om even een indruk te geven ongeveer 1,7ha, ook tot over mijn middel qua hoogte, maar veel omgevallen. Ondergrond is goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maaien en maar zien wat er gebeurt is voor ons wel een te kostbaar avontuur...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:29

Hier gaat 1,5 hectare er straks ook af.
Morgen misschien wat regen er op. Maar dat is minder erg dan als het al bijna droog is.
We moeten onderhand wel.
Eerder niet gekund.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:29

friesam schreef:
Mais zijn dat die 10 cm hoge gele stengels waar de bladeren van kapot gehageld zijn en de stelen in het water staan.

Haha ja idd :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:32

Wat ik me afvraag he... Ik weet niet hoe dat werkt met het loonwerk... Maar gebeurt het ook dat er te laat gemaaid wordt omdat de loonwerker gewoon vol zit? Dus dat je al heel vroeg de loonwerker moet reserveren, met het risico dat je verkeerd getimed hebt?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:49

Bij ons wordt het nu dus vanavond... loonwerker (is zelf ook paardenhouder)had het inderdaad te druk nu en kon vanavond pas.

Gelukkig kunnen wij wel goede afspraken maken. Is het eind vd week niet droog genoeg voor kleine droge baaltjes, gaat het bijvoorbeeld in grote pakken en neemt ie het over. Of kleine pakjes wikkelen.
Hoe dan ook, het komt wel binnen.

Maar blijf het spannend vinden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:50

Hier zelf maai schud en zwad. Enkel pers voor loonwerk.
Vijf dagen heet en droog. Dikke volle snee. Prachtig lang. Veel en elke twee uur geschud. Wel de schudder hoger ingesteld ivm stof. Op t zwad net zo. Nét de grond niet raken.
Verdikke wat n super snede. Bijna kurkdroog en in plastick.
400 kg x 48 pak.
Denk hier inderdaad tegen augustus weer...
Hoop weer op n droge warme week.
Oogt nml wéér op n dikke snee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:02

LindyH schreef:
Wat ik me afvraag he... Ik weet niet hoe dat werkt met het loonwerk... Maar gebeurt het ook dat er te laat gemaaid wordt omdat de loonwerker gewoon vol zit? Dus dat je al heel vroeg de loonwerker moet reserveren, met het risico dat je verkeerd getimed hebt?

Bij ons is de afspraak eigenlijk dat hij maait als hij denkt dat het goed is.Dus net gebeld maar hij was druk elders aan het maaien,hij heeft ook zelf land en zijn eigenland gaat natuurlijk voor.
Dus bij ons kan je geen moment reserveren alleen maar dat het gedaan moet worden,helaas.

Cindyrella bij ons ziet er zo 3 ha uit .

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:16

Bij mijn tante (waarmee ik samen doe met hooi) was de eerste snede hooi ook volledig mislukt helaas. Hopelijk wordt de 2e snede beter, maar deze komt pas aan het eind van het seizoen waarschijnlijk.
Ik heb zelf nog wel een stuk weide wat nog niet geoogst is, ik hoop dat er nog een droge periode aan komt.
Ik zie inderdaad her en der nu wel mensen maaien, maar ze voorspellen nog regen, ik durf het niet aan denk ik.. Daarbij is dat stuk weide van mij sowieso altijd al vrij nat (laag gelegen en ligt naast een water) Dus ook de ondergrond moet goed droog zijn voor we er uberhaupt op kunnen.

Hier wel een paar dus die het aandurven nu te maaien? Ik woon trouwens in het zuidwesten van Nederland, zal ook nog wel een klein verschil maken.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:22

Wij moeten ook hoognodig maaien.... eerste snede al op tijd in het jaar gedaan, maar kwam nog niet veel vanaf. Nu moet het er echt af, maar hopelijk binnenkort! Nog hele dikke buien gehad, dus gelukkig nog niet gemaaid.

Wij doen gelukkig wel alles zelf, maaien, schudden en als het droog genoeg is in kleine pakjes en anders als er regen aan komt door de loonwerker in grote balen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:26

LindyH schreef:

Ja klopt, daarom hebben wij de afspraak ook: Als je denkt dat het kan, ga je gang. Wij krijgen vlak voor hij start even berichtje en dan worden de paarden verplaatst. Of hij begint al gewoon op paardvrij stuk.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:48

xMathilde schreef:
Ik zie inderdaad her en der nu wel mensen maaien, maar ze voorspellen nog regen, ik durf het niet aan denk ik.. Daarbij is dat stuk weide van mij sowieso altijd al vrij nat (laag gelegen en ligt naast een water) Dus ook de ondergrond moet goed droog zijn voor we er uberhaupt op kunnen.

Hier wel een paar dus die het aandurven nu te maaien? Ik woon trouwens in het zuidwesten van Nederland, zal ook nog wel een klein verschil maken.

Ik woon op enkele km's van de grens met Zeeuws-Vlaanderen, en we gaan maaien omdat het voor het gras meer dan tijd is. Maar ik vind het wel spannend.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:27

Ik ben ook wel heel benieuwd of wij gebruik gaan maken van deze paar droge dagen...... Maar dat is de beslissing van manlief O:)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:42

Hier is in de omgeving al veel gemaaid en gehooid. Gister is mijn eigen stukje gemaaid. Maar dat regelt de buurman dus geen omkijken naar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:44

Cindyrella, houd eens op met foto's plaatsen van mijn land! :') Hier exact dezelfde problematiek.
Nog niet kunnen hooien dit jaar. Blijf duimen dat het niet gaat rotten en we op korte termijn wel kunnen hooien.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:41

Wij gokken erop, nu aan het maaien.....

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:49

Wij hebben begin juni een week heel warm weer gehad (overijssel) dus toen zo'n 550 baaltjes naar binnen gehaald. Plus nog een paar grote ronde balen in plastic. Als er nu weer een periode warm weer komt en we kunnen weer balen, gaan de baaltjes verkopen. We hebben nu toch al genoeg voor een heel jaar haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:52

Heel veel succes voor degenen die nu een poging gaan wagen, spannend hoor :j

Apart hè hoe de 1 zit te genieten van een record-oogst en de ander kan wel janken :(:)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:53

Hier zijn ze tegenover het huis ook al begonnen en is de boer komen kijken naar onze eigen weides.
Benieuwd wat het zal worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:57

Hier ook alles (en nog meer) al binnen voor het komende weideseizoen. Heel mooi droog hooi. Ook in mijn directe omgeving hebben velen al voldoende binnen kunnen halen, en dan komt er zeker nog een snee van het land en wellicht nog een 3e.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 00:30

Vandaag de ondergrond nogmaals gecontroleerd en tot mijn verbazing was al het water reeds weg.
Dus wij hebben vandaag gemaaid.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:58

@alarm en vickys, welke regio wonen jullie?

Wij ZO Drenthe. Elke dag is weer spannend :\

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:40

pmarena schreef:
Heel veel succes voor degenen die nu een poging gaan wagen, spannend hoor :j

Apart hè hoe de 1 zit te genieten van een record-oogst en de ander kan wel janken :(:)

Het ligt ook zo dicht bij elkaar. Alle wijze uitspraken over hoe je het moet doen ten spijt. Het is ook gewoon mazzel hebben. Met alle moderne weervoorspellingen kunnen ze nog steeds niet betrouwbaar lang vooruit kijken.

Wij hebben ook een keer een super oogst verpest gehad. Zag er top uit, veel opbrengst. Lag al klaar in de rug en toen 3 dagen achter elkaar spoelde het. jammerdebammer....