6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:06

Ik heb niet je hele topic gelezen, sorry! Kan dus zijn dat ik dingen zeg die er niet (meer) toe doen. Maar puur mijn ervaring op een vorige stal met een zelfde soort systeem (stal, beton, paddock). De staldeuren naar buiten toe stonden altijd open. Als we het beton gingen uitmesten, dan deden we ofwel de onderste staldeur dicht als paard binnen stond. Of de zijdraden van het beton voor de paddock hangen. Dan heb je alles vrij om met je kruiwagen gewoon door te rijden. Evt. ook fijn als je binnen wilt mesten alles of juist de paddocks. Kwestie van de paarden binnen of buiten "op te sluiten".

Paarden stonden daar soms ook per 2 of 3 op een grotere uitloop. Met dan 2 inloopstallen. Is iig een erg fijn systeem dat ze zelf kunnen kiezen om binnen of buiten te gaan staan. Verder hadden ze daar voor de stallen een gewone brede gang. Met op het einde links de was/poetsplaats en rechts de zadelkasten. Dus ofwel zadelde je je paard op bij de was/poetsplaats vlakbij je kast. Of ergens in de gang (overzijde van de stallen was de bakrand, daar zat wel over de volle lengte een buis om dekjes/dekens etc op te hangen).

Dubbeldun, zal mij niks verbazen als gemeente dan zegt dat je maar gewoon wat minder stallen moet nemen van groter formaat -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:08

Voor een wc is 1x1,5 al ruim voldoende. Afhankelijk van het aantal pensionklanten zou je dan voor 2 wc's kunnen gaan op 2x1,5. De meeste wc's zijn niet breder dan de deuropening van 80/90 cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:09

idinn schreef:
Dubbeldun, zal mij niks verbazen als gemeente dan zegt dat je maar gewoon wat minder stallen moet nemen van groter formaat -O-
Maar ik heb er maar 2 en een paard 'mag' je ook weer niet alleen houden :D (al is dat nog geen wet).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:21

Per 1 januari 2027 moeten alle bestaande stallen voldoen aan de nieuwe eisen qua oppervlakte. Iedere nieuw gebouwde box moet vanaf 1 januari 2012 voldoen aan de de nieuwe eisen. Paarden, groter dan 1,56 moeten dan een stal hebben van minstens 10m2. Voor pony's kleiner dan 1,56 moet je 2*stokmaat in het kwadraat doen.

Verder vind ik het een enorm tof ontwerp, en zou ik heel blij zijn met zo'n stalhouder! Voor je vragen over windbreekgaas zou ik even contact opnemen met de genoemde stal in Uddel. Die hebben redelijk recent schuilstalling en uitloopstallen aangelegd met deels windbreekgaas. onder het motto " waarom zelf het wiel uitvinden, als een ander het al gedaan heeft".

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:34

Cardy schreef:
DubbelDun schreef:
Misschien niet, maar het zal maar een 'hot item' worden en je krijgt controle... kun je mooi een boete krijgen voor elke dag dat het níet aan de wettelijke richtlijn voldoet.
Overigens zijn mijn stallen ook 3x3 en ik hoop dat ik kontrole krijg... dan moet de gemeente nl wel een vergunning afgeven voor grotere stallen :D

Is ook zo hoor.. Ik kan alleen ideeën aandragen en ik ken hem ook al wat langer waardoor ik makkelijker kan zeggen wat ie we/niet zou willen. Stallen groter dan 3x3 gaat daardoor helaas niet lukken.
Ik twijfel nog steeds over de indeling. Optie 2 lijkt mij fijner. heeft dan 9 stallen bezet en 3 stallen leeg.
Wat vinden jullie van het formaat van de wc? 2x3 is misschien wel erg groot. Is 1x2 niet beter?

Ik zou het 2 x 3 laten. Kun je makkelijker omkleden mocht je dat willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:40

Ik zou in de wc wel voldoende ruimte houden om je ook comfortabel in om te kleden, en wellicht anticiperen op mensen die een keer met gebroken been in rolstoel langs moeten komen :) (De officiele maten daarvoor zijn voor zover ik na kan gaan 1,65 x 2,20m. Het kan nooit kwaad om aan dat soort vereisten te voldoen als het toch al bijna automatisch gaat, je weet nooit wanneer je daarmee een extra plusje scoort of subsidie of keurmerk of wat dan ook.)

Je kunt kasten ook in een hoekopstelling plaatsen. Bij het eerste ontwerp zou ik dat doen met die 6 kasten vooraan (onderaan in de tekening), en in het tweede ontwerp met de kasten helemaal linksboven, dan kun je er nog 1 extra kwijt.

En het verlengen van stallen is iets wat misschien eenvoudig te doen is door het ophangpunt van de zijwanden wat naar voren te schuiven? Als je daar een staalbalk ofzo plaatst, dan heb je die 33cm al snel overbrugd. Of misschien zijn de zijwanden nog te vervangen door iets langere. (Want ook daarvoor geldt, het kan nooit kwaad om aan officiele normen te voldoen voor keurmerken en dat soort zaken.)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:46

Ik zal het sowieso bij hem aankaarten, kan nooit kwaad natuurlijk.
Heb het toch weer aangepast.

- WC toch iets kleiner, en deur anders zodat de stallen rechts eentje omhoog konden
- 1 stal minder
- daardoor toch genoeg ruimte voor 2 poetsplaatsen 1 spuitplaats
- kasten voor de uitloopstal vooraan tegen de muur. Zo blijft het gangpad in het midden open (6 kasten van 2 meter hoog belemmerd gelijk een stuk zicht en lijkt het allemaal stuk krapper).

Afbeelding

Sammie

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:50

Ik zou echt niet graag die kast links in het hoekje hebben := Dat wordt gewoon worstelen met minimaal drie andere deuren. Je kan die ruimte linksonder ook nog evt benutten natuurlijk. Dus zo'n blauw blokje en dan twee meter (blokjes) niks en dan nog een kast/voerton oid met een deur naar de kasten toe.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:52

Weet de stalhouder wel dat de norm 10m2 is? Het zou idd zonde zijn nu al die moeite en kosten te doen voor iets dat al niet meer aan de norm voldoet. Kleine stallen zijn ook een nadeel wanneer er nieuwe klanten komen kijken. De bestaande klanten zijn dit gewend, maar nieuwe klanten verwachten waarschijnlijk grotere stallen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:53

Zou denk ik dan ook eerder de wasbak links in de hoek doen en de kasten opschuiven. Dan heb je het probleem van toegankelijkheid ook al minder.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:54

Sammie schreef:
Ik zou echt niet graag die kast links in het hoekje hebben := Dat wordt gewoon worstelen met minimaal drie andere deuren. Je kan die ruimte linksonder ook nog evt benutten natuurlijk. Dus zo'n blauw blokje en dan twee meter (blokjes) niks en dan nog een kast/voerton oid met een deur naar de kasten toe.

je bedoelt van de paarse kasten? Zo staan ze nu ook, met de deur richting de wand. net zoals de ruimte er tussen. Heb gister zitten meten en komen uit op 1,10m loopruimte in de huidige situatie. De kasten zijn.. O wilde 0,75m diep zeggen maar zo breed zijn ze O:) . Ze zijn zeker wel 1,20 diep. Dus dat gaat niet nee... Even verder puzzelen dan.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 23-06-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:55

Leukleukleuk!!!!
Vraagje vd neje stal:
Gaat het om perse 12 stallen of bijv min 10?
Ben druk aan de denk nl!

Oh en gezien te kleine stallen: eventueel aan de muren 0,50 cm muurtjes metselen en daar bestaande stallen op bevestigen. Zijn ze dus 3,5 x 3 m is goed!

Jemig! Kasten zijn dus 2m hoog x 75cm breed en 1.10m diep?
Daar kan je toch ook dan bijv voerton in zetten?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 23-06-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:57

Grotere stallen ga ik voorleggen aan de staleigenaar, heeft er iemand een bron van de nieuwe regels? Dan kan die erbij geven.

Het hoeven er niet perse 11 te zijn hoor. Er zijn nu 9 gegadigden voor deze stallen, waarvan 3 nieuwe paarden nog moeten komen. Wilde wat speling creëren zodat hij altijd de mogelijkheid heeft om iemand erbij te laten komen.

Is dit beter:

Afbeelding
i.v.m. riolering is het makkelijker om wastafel en wc bij elkaar te laten staan.
Heb nu een stal opgeofferd en de stallen iets verschoven.

edit: 10 boxen komt denk ook beter uit. Momenteel hebben we 4 rijen stallen. 3 rijen met 3x3 boxen (totaal 16) en 1 rij van 2,5 x 3 (totaal 5). En her en der nog losse onderdelen :').
2 rijen delen de achterkant met elkaar,

incl. de uitloop komen we met de nieuwe paardenschuur uit op 16 boxen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:11

Kunnen de blauwe kasten tegen de 4,1m buitenmuur komen? En twee tegen de achtermuur (of boven elkaar?)

Bij de bezems / vorken / scheppen wordt een rommelhoekje ben ik bang....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:14

@ Santos: 12 kasten heb ik gemeten op 12,80 meter. Dan gaan 6 kasten niet passen op een stuk van 4,1 meter. Zouden eventueel ene deel wel tegen die muur en andere deel tegen stal 1, maar de kasten zitten allemaal aan elkaar vast. Makkelijker als dit zo blijft.

We zullen toch een plek moeten creëren voor stalbenodigdheden, hebben we nu ook. Het is geen rommelhoekje, alles hangt vast aan klippen of staat netjes tegen de muur aan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:39

Ik denk dat dat 'gangetje' van 1 mtr bij de wc wel gaat irriteren. Zeker als er iemand bij de wasbak staat. Wat voor wasbak komt er?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:41

lizy29 schreef:
Ik denk dat dat 'gangetje' van 1 mtr bij de wc wel gaat irriteren. Zeker als er iemand bij de wasbak staat. Wat voor wasbak komt er?

Valt mee hoor! Deze opstelling is er nu ook, maar dan met een kleinere wc. En qua wasbak net wat langer zodat je er ook iets op kan zetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:42

Ja, maar goed.. 16 boxen is 16 ruiters die hoeven toch niet allemaal spontaan naar de wc :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:45

Daar ga ik niet van uit. Maar ik zie dan alweer taferelen voor me met deuren die tegen mensen aankomen omdat ze bij de wasbak staan enzo. En zo'n grote verbouwing lijkt me dan een mooi moment om juist dat soort bottlenecks op te lossen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:53

- Lekker muurtjes van een meter diep metselen tussen de zijwanden en de buitenmuur, zodat de stallen een fatsoenlijke grootte krijgen. (3x4 dus)

- De blauwe kasten weg, op die plaats de voerkisten en het materiaal (bezems etc.)

- De kasten voor de uitlopers als schuine kasten in hun stal.

- De plek waar nu de bezems staan bij de spuit- en poetsplaatsen betrekken (dus die worden dan 3 x 2,67m). Twee meter breed is gewoon niet fijn, dan moet je je paard achteruit inparkeren of een zeer krappe draai maken.

Ik weet dat je er niet over gaat, maar ik zou het echt héél triest vinden als er anno nu nog stallen gemaakt zouden worden van 3x3.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:03

lizy29 schreef:
Daar ga ik niet van uit. Maar ik zie dan alweer taferelen voor me met deuren die tegen mensen aankomen omdat ze bij de wasbak staan enzo. En zo'n grote verbouwing lijkt me dan een mooi moment om juist dat soort bottlenecks op te lossen.

Ja, daar heb je natuurlijk ook wel een punt :j

Wat betreft de poetsplaatsen heb ik nog wel een idee! Zorg dat de ruimte achterin open is. Dan kun je nl. uiterst links lopen en rechts vast zetten. Heb je er maar een die achteruit moet parkeren. En als je de harken, bezems etc nog in de hoek van kast 1 zet (of helemaal links boven bij die kasten waar nu meer ruimte is) kun je wellicht drie of vier poetsplaatsen creëren (als je van de spuit een poets én spuitplaats maakt- waar het in de praktijk wel op neer gaat komen dat daar ook gepoetst worden.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:10

komen er muurtjes tussen de poetsplaatsen? 3 * 2 (2 in de breedte?) vind ik nogal krap. Paard neemt een meter plaats in, heb je aan beide zijdes maar een halve meter om je ertussen te wurmen ...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:18

Die twee voerbakken naast elkaar bij de buitenboxen; daar krijg je ellende, voernijd, mee.
Tenzij je de tussenwand daar dicht maakt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:20

Je krijgt over het algemeen alleen voernijd als je te weinig hooi voert...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:22

Duhelo schreef:
komen er muurtjes tussen de poetsplaatsen? 3 * 2 (2 in de breedte?) vind ik nogal krap. Paard neemt een meter plaats in, heb je aan beide zijdes maar een halve meter om je ertussen te wurmen ...

Je staat nooit aan beide kanten tegelijk, dus als je aan de ene kant borstelt zet je je paard wat tegen de ene muur aan en moet je aan de andere kant zijn dan stel je hem weer wat om.
Ik poets en zadel al jaren op een plek die nog niet eens 2 meter is :D