[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:15

Ik vind je plannen erg leuk. Maar met het oog op potentiële pensionklanten is het perceel vrij klein. Kun je in de zomer in de buurt een wei huren?

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:16

marion82 schreef:
Ik heb de bak idd echt gemeten, dus die kloppen echt. Maten waren niet bekend, dus ben zelf gaan meten.
Inloopstal kan niet, zit ook met opslag ed. Daarbij huur ik het en kan geen grote aanpassingen doen. Kan niet zomaar iets gaan uitbreken.

Voor de mest komt er een aanhanger. Die zal ik dan wekelijks legen bij de vuilstort. Daar kan ik het gratis lossen.

Gaan idd wel flink wat uurtjes inzitten, maar dat doe ik met liefde.mheb gelukkig ook hulp, dus hoef het niet helemaal alleen te doen

Leuk project! Je klinkt erg enthousiast en gemotiveerd +:)+ .
Ik vroeg me wel af of je het nagevraagd hebt bij de gemeente of je wekelijks een vracht paardenmest kosteloos mag komen brengen. Bij veel gemeentes mag je namelijk maar een beperkt aantal keer per jaar komen. Daarnaast gelden er voor mestafvoer veel regels.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:23

maava schreef:
Even snel gephotoshopt om te zien of de bak 20x40 kan zijn, en ik denk dat hij kleiner is. :n
[ [url=m/W5DrBt.png]Afbeelding[/url] ]

De bovenste rode lijn is twee keer de onderste, en hij is langer. dan dat de bak is.

Edit: zie dat je zelf ook gemeten hebt, dan doe ik vast iets verkeerd. :o

De bomen zijn heel hoog en groeien boven de bak. Dus onder de boomtoppen zit ook nog bak. Je meet het prima

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:29

idinn schreef:
Misschien al gevraagd/beantwoord. Maar puur even wat mij zo te binnen schiet bij het zien van je plattegrond.

Is het een optie om een klein deel van de overkapping/schuur om te toveren tot inloopstal, waarbij de paarden vanaf de verharde paddock + deel bak via de grasstrook naar daar kunnen komen? Dus niet rigoureus, maar basic wat erin afzetten? Op de plaats waar je poetsplaatsen in gedachte had? Poetsen kan tenslotte ook bij de stallen. Neem aan dat je daar ook zadelkasten neerzet of komen die bij de opslag?

Evt kan je dan ook de groep splitsen. Een deel op de overkapping/grasstrook/voorste strook bak de helft. En een deel de andere helft van de strook aan de verharde paddock (met evt een optie om in de stal te lopen?).

Als je zelf een 20x30 bak prima vind. Zou ik gelijk daarop mikken naar potentiële klanten. Zeker als je voor recreatief gaat, zal dat voor de meeste ook groot zat zijn. Dan kan je daar wat permanenter een deel afzetten. En hoef je niet telkens een stuk af te gaan zetten als iemand wil rijden.

Want hoe wil je dat doen? Moet een klant dan zelf de paarden aan de goede kant van de draad jagen/zetten. Of kunnen ze jou bellen en kom je a la minuut aan om dat te doen? Het lijkt mij niet prettig werken namelijk. Ook niet als er dan mest ligt en dat wordt door het zand heen gereden..

Wat je voorsteld, dat gaat niet. De bak is voorzien van een stevige ijzeren bakrand, dus via het gras kun je dan niet gaan. Enige opening in de bak, is in de verharde paddock. Via die kant kunnen ze wel richting de overkapping. Alleen is daaronder ook de ingang naar de stallen en is het de opslag. Ik kan het dus niet helemaal open zetten.

Zand ligt niet los, dus mest rijd je er niet zo snel doorheen. Ik ga niet structureel een kleinere bak maken, ik wil ze juist veel vrijheid geven.

Zelf even het draadje spannen, lijkt me geen probleem voor iemand die wil rijden. Verder hoeven ze niets te doend want het is all in.

Poetsplaats komt waar nu de stenen staan, dus rechts naast dat hok. Uiteraardkun je ook in de stallen poetsen, maar buiten heb je toch meer ruimte.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:30

Yvette81 schreef:
Ik vind je plannen erg leuk. Maar met het oog op potentiële pensionklanten is het perceel vrij klein. Kun je in de zomer in de buurt een wei huren?

Daar is een ieder vrij in. Ik heb niets dat geschikt is in de buurt, maar pensionklanten staan vrij om in de zomer een weide te zoeken.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:32

KyaraMyBest schreef:
Leuk project! Je klinkt erg enthousiast en gemotiveerd +:)+ .
Ik vroeg me wel af of je het nagevraagd hebt bij de gemeente of je wekelijks een vracht paardenmest kosteloos mag komen brengen. Bij veel gemeentes mag je namelijk maar een beperkt aantal keer per jaar komen. Daarnaast gelden er voor mestafvoer veel regels.

Ik woon in den haag en heb een grofvuilpas. Daarmee mag ik onbeperkt gratis wegbrengen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:49

Het zal misschien aan mij liggen maar vind dit project zeker niet geschikt als 'pensionstal'. 6 paarden op dit perceel is gewoon teveel, paarden moeten ook hun rust en ruimte hebben en een keer een sprintje kunnen trekken, ik zou het voor je eigen paarden gebruiken, kan me ook niet voorstellen dat iemand zijn paard daar zou willen stallen. Ik bedoel het niet negatief maar je plek is niet geschikt voor wat je wil.

noor14

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:55

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden!
Dus ik ga zeker volgen, leuk project :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:57

Leuk project maar heel klein. Die grasstrook is met dat glas levensgevaarlijk en dat gras is zo kaal. 6 paarden tegelijk in rijbak is krap. Even niet meegerekend dat er ook in gereden wordt. Je wil dan een stuk afzetten als iemand rijdt. Dan zal diegene ook mest moeten ruimen voordat de mest tijdens het rijden door de hele bak kapot gereden wordt. Ook best veel werk. Hoe groot is het stuk wat overblijft dan . Bv 1/4 e van bak af is krap met rijden maar 5 paarden op 200m2 zetten is ook geen doen en gegarandeerd ruzie. 6 paarden poepen en hoop per dag. Denk dat je beter rijbak kunt vergeten en vaste paddock kan maken met een gedeelt verhard. En hopen dat de kudde goed overweg kan. Zeker tijdens voeren voor voldoende eetplekken zorgen om ruzie te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-06-16 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:58

Kan je niet vanuit de verharde paddock, de voerplaats een randje bovenin de bak weghalen, dan het hoekje om en een randje aan de linker korte zijde van de bak weghalen en dan door laten lopen over het gras en bij de schuur een stal maken? Dan hebben ze een redelijk wandelgebied en heb je ook een prima bak over volgens mij :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:00

Lynn_Nikita schreef:
Leuk project maar heel klein. Die grasstrook is met dat glas levensgevaarlijk en dat gras is zo kaal. 6 paarden tegelijk in rijbak is krap. Even niet meegerekend dat er ook in gereden wordt. Je wel nu een stuk afzetten als iemand rijdt. Dan zal diegene ook mest moeten ruimen voor ze dat die dat door de hele bak kapot rijd. Hoe groot is het stuk wat overblijft dan . Bv 1/4 e van bak af is krap met rijden maar 5 paarden op 200m2 zetten is ook geen doen en gegarandeerd ruzie. 6 paarden poepen en hoop per dag. Denk dat je beter rijbak kunt vergeten en vaste paddock kan maken met een gedeelt verhard. En hopen dat de kudde goed overweg kan. Zeker tijdens voeren voor voldoende eetplekken zorgen om ruzie te voorkomen.

Oei ja, nog niet eens zo over na gedacht maar een groep van 6 paarden zal je toch echt niet op een klein stukje kunnen voeren. Toen wij er zoveel hadden hadden we ook echt 6 voerplekken met 10+ meter tussen elk nodig. Anders kunnen er een stuk of 4 niet eten vrees ik, en dan is het nog hopen dat er zonder eten verder geen ruzie komt want elkaar uit de weg gaan is ook geen optie..

Lonni

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:02

Afbeelding

Dit is wat ik dus bedoel, ik weet niet hoe de stallen liggen ten opzichte van de kaart?
Als je niet wil inleveren op je schuur zou je ook 4 stallen en een buitenstal/inloopstal met de grootte van de 2 stallen die je aan het bouwen was kunnen maken.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:03

Ik denk dat het idd aan jou ligt. Heb namelijk meer dan genoeg gegadigden.
Ik denk dat je het ook eerst met eigen ogen zou moeten zien, om dat te kunnen bepalen.

Ze hebben genoeg plek om uit te rusten, ze hebben niet alleen de grote bak, maar ook een stal van 3x4 voor de nacht. Daarbij kunnen ze echt wel een printje trekken denk ik zo. Zit inmiddels al 27 jaar tussen de paarden en heb al heel veel dingen gezien. Er zijn in mijn buurt maar weinig plekken, waar de paarden zo lang buiten kunnen en ook nog in dat formaat. Die er wel zijn, hebben geen plek.

Ik heb veel begrip voor ideeen en kritiek, maar wil me niet steeds herhalen.
Ik wilde een leuk volg topic, zodat men kon zien hoe ik het ging veranderen. Nu krijg ik het gevoel, dat ik me constant moet verantwoorden. Ik heb er goed over nagedacht en heb er heel veel zin in.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:04

Is er geen mogelijkheid om van de bak ook wei/paddock te maken en misschien is er dan wel een goedkope locatie in de buurt te huur voor mensen die evt. Willen rijden in een bak.

Vind het een leuk plan maar zoals vele zeggen idd weinig wei/paddock mogelijkheden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:05

Lonneke dat pad bedoel jij als soort track? Wel smal zeker als paarden elkaar willen passeren. Als er 1 tussenzit met losse benen heb je een probleem.

Ts ik bedoel het niet verkeerd zit ook al jaren in paarden incl eigen perceel met pension paarden maar zijn er 4 op 8000m2. Als ik al zie met 4 op de paddock en voeren Hoe ze kunnen ruziën en elkaar weg jagen bij het voer hoop ik dat dat niet misgaat op een kleiner stuk met meer paarden. Zonde van je investering dan. Daarom kun je beter van te voren een goed plan hebben ipv achteraf veranderen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-06-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:06

Azmay schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Leuk project maar heel klein. Die grasstrook is met dat glas levensgevaarlijk en dat gras is zo kaal. 6 paarden tegelijk in rijbak is krap. Even niet meegerekend dat er ook in gereden wordt. Je wel nu een stuk afzetten als iemand rijdt. Dan zal diegene ook mest moeten ruimen voor ze dat die dat door de hele bak kapot rijd. Hoe groot is het stuk wat overblijft dan . Bv 1/4 e van bak af is krap met rijden maar 5 paarden op 200m2 zetten is ook geen doen en gegarandeerd ruzie. 6 paarden poepen en hoop per dag. Denk dat je beter rijbak kunt vergeten en vaste paddock kan maken met een gedeelt verhard. En hopen dat de kudde goed overweg kan. Zeker tijdens voeren voor voldoende eetplekken zorgen om ruzie te voorkomen.

Oei ja, nog niet eens zo over na gedacht maar een groep van 6 paarden zal je toch echt niet op een klein stukje kunnen voeren. Toen wij er zoveel hadden hadden we ook echt 6 voerplekken met 10+ meter tussen elk nodig. Anders kunnen er een stuk of 4 niet eten vrees ik, en dan is het nog hopen dat er zonder eten verder geen ruzie komt want elkaar uit de weg gaan is ook geen optie..

Mijn paard heeft ook in een kudde gestaan, met maar 1 voerplek. Ging prima zonder te ruzieen, zolang ze er maar helemaal omheen kunnen lopen.
Ik mest de paddock elke dag uit. Grasstrook heb ik ook al eerder aangeven, glas word afgeschermd. Daar lopen ze ook niet allemaal tegelijk. Hooguit 2 per keer, maar dat is pas volgend jaar.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:08

Lonneke2001 schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is wat ik dus bedoel, ik weet niet hoe de stallen liggen ten opzichte van de kaart?
Als je niet wil inleveren op je schuur zou je ook 4 stallen en een buitenstal/inloopstal met de grootte van de 2 stallen die je aan het bouwen was kunnen maken.

Dit kan helaas niet. Daar waar ze het gras op zouden gaan, is het hek van de bak en die kan niet open.
Daarbij komt, dat ze aan ook via die kant niet onder de overkapping kunnen komen. Is dus doodlopend.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:11

Lynn_Nikita schreef:
Lonneke dat pad bedoel jij als soort track? Wel smal zeker als paarden elkaar willen passeren. Als er 1 tussenzit met losse benen heb je een probleem.

Ts ik bedoel het niet verkeerd zit ook al jaren in paarden incl eigen perceel met pension paarden maar zijn er 4 op 8000m2. Als ik al zie met 4 op de paddock en voeren Hoe ze kunnen ruziën en elkaar weg jagen bij het voer hoop ik dat dat niet misgaat op een kleiner stuk met meer paarden. Zonde van je investering dan. Daarom kun je beter van te voren een goed plan hebben ipv achteraf veranderen

Begrijp ik wel hoor, maar wordt er nu een beetje moe van. Hier moet ik het gewoon mee doen, doe ik het niet, dan wel een ander. Extra voerplek is ook zo gerealiseerd. Klikt het niet, dan deel ik de bak op en hebben beide paddocks een eigen voerplek

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:12

Lynn_Nikita schreef:

Inderdaad een soort track, misschien paarden met losse benen een half deel van de track geven (bij de korte zijde van de bak doormidden delen) en dan wisselen of zo. Anders zou ik de bak toch gaan weghalen of hooguit een longeercirkel ervan maken (bij voorkeur met cirkelvorm, werkt net iets lekkerder) en dan degenen die willen rijden naar een bak in de buurt doorverwijzen, de paarden kunnen dan in de longeercirkel, als iemand daarin wil de paarden eruit en dan kan de rest van de bak als weide/paddock gebruikt worden.

Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken en je moet de tips/kritiek niet vervelend opvatten, iedereen probeert mee te denken en het klinkt niet altijd even positief, maar ik denk dat je zeker wat kunt met alle adviezen :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:20

Gefeliciteerd met je aankoop TS.

Heb zelf de paarden bij huis, dus zie ook wel wat aandachtspunten. Heb je genoeg ruimte voor hooiopslag? Je hebt geen weidegang, dus je zal in de winter een ruime voorraad hooi op moeten slaan. In de winter wil je niet zonder zitten.

Mestafvoer lijkt me ook pittig. Denk dat je met 6 paarden/pony's behoorlijk druk bent met afvoeren van de mest, maar dat is je eigen keus.

Persoonlijk zou ik toch op zoek gaan naar een stuk weide waar je de paarden op kunt zetten. Misschien een stuk wat je kunt pachten?

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:22

gaaf project! ik volg ook :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:23

Ik voeg je helemaal bij lynn nikita.
Leuk stukje. Maar ik zou het echt bij mijn eigen paarden houden.
6 daar is het te klein voor.
Als daar een wat dominantere bij zit heb je een groot probleem.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:27

pinto_1 schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop TS.

Heb zelf de paarden bij huis, dus zie ook wel wat aandachtspunten. Heb je genoeg ruimte voor hooiopslag? Je hebt geen weidegang, dus je zal in de winter een ruime voorraad hooi op moeten slaan. In de winter wil je niet zonder zitten.

Mestafvoer lijkt me ook pittig. Denk dat je met 6 paarden/pony's behoorlijk druk bent met afvoeren van de mest, maar dat is je eigen keus.

Persoonlijk zou ik toch op zoek gaan naar een stuk weide waar je de paarden op kunt zetten. Misschien een stuk wat je kunt pachten?

Ik heb plek genoeg voor opslag en kan het ook wekelijks laten komen. Ik sta nu op een plekje met 7 paarden en daar wordt de aanhanger ook 1x per week geleegd. Ik neem uiteraard wel een goed formaat.
Stukje weide is er niet in de buurt.mklanten kunnen wel zelf iets zoeken voor de zomer, ik verplicht niemand om te blijven staan.
Daarbij heb ik het niet gekocht, maar huur ik het. Dat maakt het ook beperkter met verbouwen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:28

Wat een leuk project!

Als je een gemengde groep kan krijgen van (kleine) pony's en een enkel paard, moet het echt wel kunnen passen. Ben heel benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:29

Zien jullie 6 paarden van ruim 1.85 voor je?

Mijn paardje wordt rond de 1.55 en dan nog een kleine shet. Klanten die interesse hebben, hebben ook niet zulke grote paarden.