Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
marion82 schreef:Ik heb de bak idd echt gemeten, dus die kloppen echt. Maten waren niet bekend, dus ben zelf gaan meten.
Inloopstal kan niet, zit ook met opslag ed. Daarbij huur ik het en kan geen grote aanpassingen doen. Kan niet zomaar iets gaan uitbreken.
Voor de mest komt er een aanhanger. Die zal ik dan wekelijks legen bij de vuilstort. Daar kan ik het gratis lossen.
Gaan idd wel flink wat uurtjes inzitten, maar dat doe ik met liefde.mheb gelukkig ook hulp, dus hoef het niet helemaal alleen te doen
maava schreef:Even snel gephotoshopt om te zien of de bak 20x40 kan zijn, en ik denk dat hij kleiner is.![]()
[ [url=m/W5DrBt.png]Afbeelding[/url] ]
De bovenste rode lijn is twee keer de onderste, en hij is langer. dan dat de bak is.
Edit: zie dat je zelf ook gemeten hebt, dan doe ik vast iets verkeerd.
idinn schreef:Misschien al gevraagd/beantwoord. Maar puur even wat mij zo te binnen schiet bij het zien van je plattegrond.
Is het een optie om een klein deel van de overkapping/schuur om te toveren tot inloopstal, waarbij de paarden vanaf de verharde paddock + deel bak via de grasstrook naar daar kunnen komen? Dus niet rigoureus, maar basic wat erin afzetten? Op de plaats waar je poetsplaatsen in gedachte had? Poetsen kan tenslotte ook bij de stallen. Neem aan dat je daar ook zadelkasten neerzet of komen die bij de opslag?
Evt kan je dan ook de groep splitsen. Een deel op de overkapping/grasstrook/voorste strook bak de helft. En een deel de andere helft van de strook aan de verharde paddock (met evt een optie om in de stal te lopen?).
Als je zelf een 20x30 bak prima vind. Zou ik gelijk daarop mikken naar potentiële klanten. Zeker als je voor recreatief gaat, zal dat voor de meeste ook groot zat zijn. Dan kan je daar wat permanenter een deel afzetten. En hoef je niet telkens een stuk af te gaan zetten als iemand wil rijden.
Want hoe wil je dat doen? Moet een klant dan zelf de paarden aan de goede kant van de draad jagen/zetten. Of kunnen ze jou bellen en kom je a la minuut aan om dat te doen? Het lijkt mij niet prettig werken namelijk. Ook niet als er dan mest ligt en dat wordt door het zand heen gereden..
KyaraMyBest schreef:Leuk project! Je klinkt erg enthousiast en gemotiveerd.
Ik vroeg me wel af of je het nagevraagd hebt bij de gemeente of je wekelijks een vracht paardenmest kosteloos mag komen brengen. Bij veel gemeentes mag je namelijk maar een beperkt aantal keer per jaar komen. Daarnaast gelden er voor mestafvoer veel regels.
Lynn_Nikita schreef:Leuk project maar heel klein. Die grasstrook is met dat glas levensgevaarlijk en dat gras is zo kaal. 6 paarden tegelijk in rijbak is krap. Even niet meegerekend dat er ook in gereden wordt. Je wel nu een stuk afzetten als iemand rijdt. Dan zal diegene ook mest moeten ruimen voor ze dat die dat door de hele bak kapot rijd. Hoe groot is het stuk wat overblijft dan . Bv 1/4 e van bak af is krap met rijden maar 5 paarden op 200m2 zetten is ook geen doen en gegarandeerd ruzie. 6 paarden poepen en hoop per dag. Denk dat je beter rijbak kunt vergeten en vaste paddock kan maken met een gedeelt verhard. En hopen dat de kudde goed overweg kan. Zeker tijdens voeren voor voldoende eetplekken zorgen om ruzie te voorkomen.
Azmay schreef:Lynn_Nikita schreef:Leuk project maar heel klein. Die grasstrook is met dat glas levensgevaarlijk en dat gras is zo kaal. 6 paarden tegelijk in rijbak is krap. Even niet meegerekend dat er ook in gereden wordt. Je wel nu een stuk afzetten als iemand rijdt. Dan zal diegene ook mest moeten ruimen voor ze dat die dat door de hele bak kapot rijd. Hoe groot is het stuk wat overblijft dan . Bv 1/4 e van bak af is krap met rijden maar 5 paarden op 200m2 zetten is ook geen doen en gegarandeerd ruzie. 6 paarden poepen en hoop per dag. Denk dat je beter rijbak kunt vergeten en vaste paddock kan maken met een gedeelt verhard. En hopen dat de kudde goed overweg kan. Zeker tijdens voeren voor voldoende eetplekken zorgen om ruzie te voorkomen.
Oei ja, nog niet eens zo over na gedacht maar een groep van 6 paarden zal je toch echt niet op een klein stukje kunnen voeren. Toen wij er zoveel hadden hadden we ook echt 6 voerplekken met 10+ meter tussen elk nodig. Anders kunnen er een stuk of 4 niet eten vrees ik, en dan is het nog hopen dat er zonder eten verder geen ruzie komt want elkaar uit de weg gaan is ook geen optie..
Lonneke2001 schreef:[ Afbeelding ]
Dit is wat ik dus bedoel, ik weet niet hoe de stallen liggen ten opzichte van de kaart?
Als je niet wil inleveren op je schuur zou je ook 4 stallen en een buitenstal/inloopstal met de grootte van de 2 stallen die je aan het bouwen was kunnen maken.
Lynn_Nikita schreef:Lonneke dat pad bedoel jij als soort track? Wel smal zeker als paarden elkaar willen passeren. Als er 1 tussenzit met losse benen heb je een probleem.
Ts ik bedoel het niet verkeerd zit ook al jaren in paarden incl eigen perceel met pension paarden maar zijn er 4 op 8000m2. Als ik al zie met 4 op de paddock en voeren Hoe ze kunnen ruziën en elkaar weg jagen bij het voer hoop ik dat dat niet misgaat op een kleiner stuk met meer paarden. Zonde van je investering dan. Daarom kun je beter van te voren een goed plan hebben ipv achteraf veranderen
Lynn_Nikita schreef:Lonneke dat pad bedoel jij als soort track? Wel smal zeker als paarden elkaar willen passeren. Als er 1 tussenzit met losse benen heb je een probleem.
pinto_1 schreef:Gefeliciteerd met je aankoop TS.
Heb zelf de paarden bij huis, dus zie ook wel wat aandachtspunten. Heb je genoeg ruimte voor hooiopslag? Je hebt geen weidegang, dus je zal in de winter een ruime voorraad hooi op moeten slaan. In de winter wil je niet zonder zitten.
Mestafvoer lijkt me ook pittig. Denk dat je met 6 paarden/pony's behoorlijk druk bent met afvoeren van de mest, maar dat is je eigen keus.
Persoonlijk zou ik toch op zoek gaan naar een stuk weide waar je de paarden op kunt zetten. Misschien een stuk wat je kunt pachten?