Weekend op weide of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:11

Als het paard niets gewend is en nauwelijks over straat kan, dan kan ik nu al wel vast vertellen dat hij het ook niet trekt om in zijn eentje op een wei te staan.
En bovendien is dat van de ene beroerde situatie in de andere.

Ts, toen ik mijn paard kocht stond ze ook op een manege waar ze weinig/niet buiten kwam. (Alleen als de eigenaar er was, wat bij de meeste neerkwam op 1 uurtje rijden per dag en met mooi weer 1 uurtje in de paddock).
Ik kwam vervolgens twee tot drie keer per dag en mijn paard kwam er daardoor veel vaker uit dan de andere 70 paarden. Mijn paard veranderde in positieve zin, maar toch ben ik er weggegaan. Want al had mijn paard het er beter dan de andere paarden, het was bij lange niet goed genoeg!

Dus imo is er maar 1 optie: verhuizen dat paard!! Als je die wei met stal zou kunnen gebruiken met meerdere paarden zou dat een optie kunnen zijn. Maar de vraag is of dat kan en of je anderen vindt die mee willen doen. Anders een andere stal zoeken waar ze minstens hele jaar door elke dag x uren buiten komen, met een maatje.
Als je daarvoor verder moet reizen of opnieuw zelf verhuizen, so be it.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:24

Wat vind je er zelf van dat je €230 betaald en niet wanneer jij dat wil naar je paard kan?

Dat een manege op bepaalde dagen gesloten is voor manege klanten snap ik helemaal, maar niet voor pensionklanten :n

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:34

Je bent geen mishandelaar, je kijkt naar opties voor je paard om vaker buiten te komen en dat is al super! Mijn paarden kwamen sinds een maand 5 en een half uur buiten, nu heb ik 9 uur kunnen regelen! Ik vind dat die manege een beetje moeilijk doet.. Wat is hun probleem als jij (klant) je paard door de weeks lekker buiten wilt houden. Je kan hem zelf wel eruit en erin zetten lijkt mij?! Ik zou eigenlijk ook verhuizen van stal! Een stal waar je pony lekker met maatjes overdag buitenkomt. En hoelang jij zelf goed vind natuurlijk! Of het 6 uurtjes zijn of 24/7 dat is jou keuze! 2 keer per dag rijden is ook niet nodig imo. Die energie is waarschijnlijk van energie die ze niet kwijt kan in haar stal! Paarden willen ook lekker spelen met elkaar en hun energie kwijt buiten. Voor het geld waar jij je paard stalt kan je veel betere stallen vinden. Wel heel lief dat je overuren werkt voor je paard! Maar ook een beetje redelijk blijven, als jij jou paard net aan een 'slechte' stalling kan betalen is dat wel sneu! Voor jullie beide. Terwijl voor dat geld je ook een goede stalling kan betalen. Paardje blij, jij blij! Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:23

nogmaals: waarom zet je hem in de zomer niet constant op die plaats met weide? is maar 1.5 km naar de manege dus kun je prima de piste gaan gebruiken

genja

Re: Weekend op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:34

Ts eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren om eens gewoon op andere stallen te gaan kijken en daar wat rond te lopen en met wat klanten te praten die daar staan trek daar eens een zaterdag of zondag vooruit en maak een route door de omgeving. Eerlijk gezegd denk ik namelijk dat je gewoon echt niet beter weet en dat dit normaal is in jou ogen. Valt je misschien ook niet te verwijten als je nooit iets anders hebt gezien (wat ik denk).
Echt ponylief kan het zoveel beter hebben waar door hij denk ik ook veel beter te hanteren wordt en dat wil echt niet zeggen dat jij inlevert op comfort een beetje misschien maar welzijn paard die er 24 uur per dag woont gaat neem ik aan voor. En weet niet of je daar heel veel vriendinnen op stal hebt? die vindt je ergens anders ook weer hoor.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:35

Heel cru, ik zie maar 2 opties.

1. Verhuizen
2. Verkopen

Jammer dat je alle tips in de wind slaat en geen antwoord wil geven op welke plaatsen voor jou haalbaar zijn. Er zijn echt wel andere mogelijkheden, maar blijkbaar vind je het wel best zo. Anders was je allang verhuisd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:37

Wegwezen daar en wel zo snel mogelijk, hoe dan ook, gewoon er weggaan.
Het is een rotplek.

Ik snap niet dat je er nog blijft.

Logisch dat de paarden er ziek zijn als ze minder bereden worden, want dan staan ze nog meer opgesloten.

Ik zou goed oppassen met het gras, zo raakt je paard niet er goed aan gewend, dan gaat het mogelijk 1 keer fout zoals hoefbevangenheid of iets anders.

Want slechts wat opbouwen voor alleen het weekend of alleen voor die ene 4 dagen op het gras, is geen goed idee want als ie terugkomt op de weiland moet je paard er eigenlijk opnieuw aan wennen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:37

Calanddra schreef:
Heel cru, ik zie maar 2 opties.

1. Verhuizen
2. Verkopen

Jammer dat je alle tips in de wind slaat en geen antwoord wil geven op welke plaatsen voor jou haalbaar zijn. Er zijn echt wel andere mogelijkheden, maar blijkbaar vind je het wel best zo. Anders was je allang verhuisd.

EENS!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:23

genja schreef:
Ts eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren om eens gewoon op andere stallen te gaan kijken en daar wat rond te lopen en met wat klanten te praten die daar staan trek daar eens een zaterdag of zondag vooruit en maak een route door de omgeving. Eerlijk gezegd denk ik namelijk dat je gewoon echt niet beter weet en dat dit normaal is in jou ogen. Valt je misschien ook niet te verwijten als je nooit iets anders hebt gezien (wat ik denk).
Echt ponylief kan het zoveel beter hebben waar door hij denk ik ook veel beter te hanteren wordt en dat wil echt niet zeggen dat jij inlevert op comfort een beetje misschien maar welzijn paard die er 24 uur per dag woont gaat neem ik aan voor. En weet niet of je daar heel veel vriendinnen op stal hebt? die vindt je ergens anders ook weer hoor.

Tegenwoordig met alle informatie op internet valt dat wel te verwijten in mijn ogen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:59

Behalve dat die arme dieren dus meer opgesloten staan dan gevangenen, krijgen ze ook maar 1x per dag ruwvoer op de dagen dat die manege gesloten is??

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:05

Kinke schreef:
Behalve dat die arme dieren dus meer opgesloten staan dan gevangenen, krijgen ze ook maar 1x per dag ruwvoer op de dagen dat die manege gesloten is??

Dat is toch geen ramp? Als dat de dubbele portie is en ze daardoor zo goed als de gehele dag en nacht van kunnen eten.
Zolang op stal is inderdaad belachelijk en nog belachelijker dat er pensionklanten zijn die daar voor betalen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 20-05-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:05

Mijn paard stond ook op een stal waar ze veel te weinig hooi kregen, moest ik zelf bij kopen echt belachelijk. Niemand maakte zich er druk om, want ze kregen toch hooi dus ik zeurde. Hij heeft al 2 keer een slokdarmverstopping gekregen vanwege een hongerklop. Ik ben daar weggegaan, want hij viel ook erg af. TS ik zou daar weg gaan, zeker als je niet altijd bij je paard kan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:09

Gillbo schreef:
Kinke schreef:

Dat is toch geen ramp? Als dat de dubbele portie is en ze daardoor zo goed als de gehele dag en nacht van kunnen eten.
Zolang op stal is inderdaad belachelijk en nog belachelijker dat er pensionklanten zijn die daar voor betalen

Enig idee hoe groot zo'n portie zonder net zou moeten zijn dan? Dan ligt de halve stal vol als ze zich zo vervelen de hele dag..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:11

Azmay schreef:
Gillbo schreef:

Enig idee hoe groot zo'n portie zonder net zou moeten zijn dan? Dan ligt de halve stal vol als ze zich zo vervelen de hele dag..

Dan is het speculeren, want niemand behalve TS heeft gezien hoe groot de porties zijn
Maar nogmaals de pensionklanten hebben zelf de keus en die zouden zich nog harder moeten schamen dan de pensionhouder

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:27

Lijkt me niet gezond om een paard zijn ruwvoer voor een heel etmaal in één keer te geven. Paarden kunnen dan ook veel te veel achter elkaar eten. En gezien het vreemde en dieronvriendelijke beleid op deze stal zou het me zeer verbazen als deze stalhouder de paarden veel/nagenoeg onbeperkt ruwvoer geeft. Beetje tegenstrijdig met de rest van het gemakzuchtige beleid.