Hoelaat laatste voerbeurt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:18

Aukelizzy schreef:
Wat is iedereen hier druk met voeren zeg. Bij mij krijen ze sochtends buiten een pluk hooi, meestal rond 7.30. Dan smiddags om 15.00 weer en savonds om 20.30. Onbeperkt voeren is hier echt geen optie, ze worden baggervet dan.

Idd, hier krijgen ze sochtends een keer tussen 8 en in het weekend rond half 10, smiddags vaak een keer en dan savonds tussen 7 en 9. Soms krijgen ze ook wel eens om. 5u maar dan krijgen ze wel meer.

DarkoFoitzik

Re: Hoelaat laatste voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:34

paarden krijgen alleen ruwvoer. altijd onbeperkt en krijgen een brok van hayster healthy herbs. ik voer du in principe 1 keer per dag de brok wat ze dagelijks moeten hebben en 1 keer in de week wordt het hooi bijgevuld. Daarnaast staan ze overdag op gras. onbeperkt hooi vind ik een must.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:41

Hier tussen 2 en 4 de eerste en laatste voerbeurt. :D Ze staan 24/7 in het land en krijgen een kuub krat vol hooi die de volgende dag vaak niet eens leeg is (schuin op de bodem staan 2 schotjes tegen elkaar om het hooi uit het midden te houden). Tijdens het vullen van de ruif krijgen ze muesli van hartog. De D een volle schep en de B 3/4 schep.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:12

Hier tussen 22 en 00u meestal de laatste voerbeurt. Ze krijgen 's morgens rond 7u muesli gemengd met bietenpulp, en dan gaan ze tegen 8u naar buiten. Daar krijgen ze hooi, waar ze wel een tijdje zoet mee zijn. Meestal geeft vriend als hij thuiskomt rond 16.30 nog een pluk hooi. Ze gaan dan binnen rond 20u, dan krijgen ze opnieuw muesli met bietenpulp en een plukje hooi. Dan bij de laatste voerbeurt krijgen ze opnieuw hooi. Wegens allergie van een van de paarden, krijgen ze altijd voordrooghooi. Gewoon hooi en stro zijn helaas geen optie.
Onze ene ruin zou het perfect doen op onbeperkt voeren. Die eet gewoon rustig tot hij genoeg heeft, en stopt dan. Bij de andere is dat onmogelijk. Die blijft echt vreten. Vroeger toen hij nog manegepaard was, stond hij op stro, hij at toen heel zn stal leeg + zn hooi en zn krachtvoer. In de zomer op de wei, zie je hem ook bijna de hele dag staan eten, terwijl de andere geregeld wat staat te doezelen of ligt te rusten.
Ze staan dus telkens wel een aantal uren zonder eten, maar doen het er perfect op.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:14

Ik heb hier voor 2 A pony's een groot aanhangernet (2x3 meter) en daar doe ik 's avonds het hooi in. Hiermee doen ze zeker tot de volgende avond (ligt altijd nog bodem in). Zo kunnen ze altijd eten, eten ze niet te snel of te veel en hebben ze in ieder geval wat te doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:21

Hier eet er ook eentje flink door hoor..en zij kwam hier te dik binnen, maar ondanks dat ze hier mag blijven eten wordt ze niet meer zo dik als ik haar kreeg:) Het zit ook in de balans met het andere wat je doet dus meer bewegen ze leven hier buiten en veel beweging zelfstandig en met mij. Daarnaast als er maar iets onbalans in het voer zit of zand in darm blijven ze dik. En nu lijkt het erop dat ik de juiste balans voor dit paard gevonden heb en ze wordt helemaal niet meer zo dik ondanks onbeperkt hooi.

En ook hoeveelheid mest valt hier wel mee..ligt ook aan de rest wat je voert er naast nog. Hier niet meer mest dan met 2x per dag hooi voeren hoor? Ik had juist het idee dat ze dan meer deden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:29

Bij ons krijgen ze om 7, 12:30, 18 en 23 uur ruwvoer. Er ligt eigenlijk altijd nog wat ruwvoer in de stal of paddock als we weer komen voeren.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:45

karuna schreef:
Ze zullen toch buikvulling moeten hebben. Om ze minder te voeren vanwege de hoeveelheid mest, daar kijk ik wat raar van op. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Ja ze schijten hier inderdaad flink erop los, alleen met minder ruwvoer krijg ik dunne poep bij de oude tinker. En meer zandeten ook nog, dus blijf onbeperkt voeren ondanks de hoeveelheid extra werk die het kost.

Vind ik ook een slechte reden om het niet te doen. Onbeperkt hooi is gewoon beter, jammer die extra drollen dat moet geen reden zijn om het niet te doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 01:08

Dan lees je niet goed want het is niet dé reden. Wel een bijkomstigheid.

En ik ga niet onbeperkt voeren. Ik heb van de week nieuwe netten gekocht, morgen ga ik testen hoelang ze daarover doen, ben benieuwd :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:12

Die bijkomstigheid zou niet eens in me opkomen :)

Onbeperkt is bij sommige paarden inderdaad niet mogelijk. Tijd rekken met slowfeeders inderdaad wel.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 06:44

Wij voeren 2x per dag.
Ochtend tussen 8.00 en 11.00.
In de avond tussen 18.00 en 21.00

Er ligt altijd nog een beetje hooi.
We zorgen ervoor dat ze zoveel hebben dat ze onbeperkt kunnen eten.
Ik merk ook dat ze niet aan het bunkeren zijn. Eten gewoon beetjes.

Ze staan trouwens 24/7 buiten, met een inloopstal
Laatst bijgewerkt door Nessa op 23-01-16 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 07:11

Wij voeren 5 maal per dag ruwvoer, muesli ongeveer uur na het hooi. Laatste ruwvoer gaat om 22.00-23.00 in de stal. Ze krijgen afgemeten hoeveelheden, maar eten heel rustig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:09

Ik voer twee of drie keer per dag, maar er is wel altijd nog stro aanwezig. Daar kunnen ze onbeperkt van knabbelen zonder dik te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:01

Ik hoop dat de netten hun werk doen ts :)

Hier ook echt niet onbeperkt, dan vreten ze zich zo vet en zijn ze vlot hoefbevangen :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 12:27

Ja mijn pony heeft ook cushing dus ik ben totaal niet van het onbeperkt voeren..
Als die bevangen raakt ben ik haar kwijt.

De netten doen hun werk hoor! Ik voer nu 2x per dag hooi en 1x wat krachtvoer. Smorgens rond half 9
krijgen ze nu 6 kilo in de nieuwe netten. Ze eten hier ongeveer 4 uur van. Ze krijgen dan om half 5 krachtvoer
en een klein beetje hooi, ongeveer een kilo. En dan savonds weer 5 kilo :)

Bedankt voor degene die de netten van equiculinair aanbevolen had, ik vind ze top ! :D

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:45

Hier is het voerschema als volgt;

5.00 uur hooi
10.00 uur Hooi en wat metazoa
16.30 uur Hooi en wat metazoa
23.00 uur hooi

Daarnaast staan de paarden op een dik pak stro, dus ze hebben altijd wat te knabbelen. Buiten is er ook hooi te eten.

Het hooi is erg goed hooi uit Frankrijk, hier doen ze ook altijd een behoorlijk tijdje mee. Vind het belangrijk dat ze niet lang zonder ruwvoer staan.

De eerste en de laatste voerbeurt doet de staleigenaar, de rest regelen wij onderling, ik vind het ideaal! :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:52

Bij ons wordt er om 06.00 als eerst gevoerd en rond 22.00 laatste voerbeurt. En dan om 12.00 en 17.00 ook nog. Ik heb van het weekend een slowfeeder besteld met maaswijdte 2x2 zodat ze hopelijk de hele dag kan eten met niet meer ruwvoer want ze is al wat te dik.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:21

ik sta op een zelfzorg stal en doe dus alles zelf, ik voer voor t laatst als hij naar binnen komt ( in de winter tussen 4 en 5 en in de zomer tussen 8 en 9) hij krijgt dan een portie genoeg voor de hele nacht, in de ochtend ligt er altijd nog een beetje, zo weet ik dat hij voldoende heeft gehad. hij krijgt zijn hooi van de grond, ik had eerder een groot slowfeeder kussen maar toen at hij zijn hooi slechter en minder, hij gooide hij alles door zn stal, sinds hij van de grond eet is het veel netter