Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:38

Verdiep je dan maar in faillissementen het paspoort is géén eigendomsbewijs en wanneer een stal failliet gaat kan je gewoon je paard + paspoort ophalen en is het paard van jou.

Wel moet je altijd aan kunnen tonen dat het paard echt van jou is, maar dat moet zonder paspoort op stal ook. Dit kan je aantonen met een verkoopcontract bijvoorbeeld.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:40

Haha en als je het paard nu zelf gefokt hebt of zonder contract gekocht en entingen wormenkuren gaan handje contantje met je pensionhouder. Dan kan je niks aantonen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:42

Volgens mij kan je niks ophalen als er een faillissement uitgesproken is. Er ligtdan beslag op alle goederen. Je zult dan met een ijzersterk bewijs bij de curator moeten komen en anders ben je je paard gewoon kwijt denk ik. (En allespullen waar je geen aankoopbon meer van heb. Zadels enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:45

Ja maar dat kan je ook niet als jij het paspoort zelf in handen hebt. Een paspoort is en blijft geen eigendomsbewijs dus het feit dat jij die hebt maakt niets uit.

Als je een paard zonder contract gekocht hebt dan kan je inderdaad gewoon pech hebben. Maar nogmaals daar doet dat paspoort niets aan af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:48

Yvank_ schreef:
Dus je staleigenaar vertrouw je niet en dat is zeker potentiele dief van je paspoort als je stalling opzegt? Maar.... Je paard zelf vertrouw je er wel aan toe?

Ik heb mijn paarden inmiddels al jaren thuis maar op pension heb ik al veel te veel gezien dat het allemaal leuk en aardig is, maar dat bij het opzeggen of conflicten ineens een heel smerig kantje op komt zetten bij mensen. Ook waar je jaren naar tevredenheid en gezellig hebt gestaan.

Omdat ik al diverse keren mijn eigen paard(en) heb moeten voeren en mesten omdat ze gewoon niet meer verzorgd werden na de opzeg, heb ik ook al meerdere keren mijn paard(en) sneller verzet en het aanbetaalde geld maar laten zitten. Dus nee, ik vertrouw mensen ook niet meer met mijn paard(en) en al helemaal niet met een zielloos ding als een paspoort. Dus belangrijke papieren blijven bij mij en ik zoek eerst een stal en zeg daarna pas op, dan maar een maand dubbel betalen.

Er zijn ook zeker pensionhouders waarmee alles gewoon netjes afgehandeld kan worden maar dat weet je niet op voorhand helaas.

piezze

Het helpt niet mee als jehet niet hebt in ieder geval. Zou altijd een kopie geven en t origineel houden. Wel zorgen dat indien er een controle is het binnen een half uur op stal kan zijn.

plutolover

Bij ons liggen ze in de kluis waarvan de staleigenaar met een moedersleutel bij kan.

Ik vind dit fijner dan dat me paspoort zelf bij de eigenaar in de kluis zou liggen. Aangezien ik regelmatig op wedstrijd gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:50

Urielle schreef:
Yvank_ schreef:
Dus je staleigenaar vertrouw je niet en dat is zeker potentiele dief van je paspoort als je stalling opzegt? Maar.... Je paard zelf vertrouw je er wel aan toe?

Ik heb mijn paarden inmiddels al jaren thuis maar op pension heb ik al veel te veel gezien dat het allemaal leuk en aardig is, maar dat bij het opzeggen of conflicten ineens een heel smerig kantje op komt zetten bij mensen. Ook waar je jaren naar tevredenheid en gezellig hebt gestaan.

Omdat ik al diverse keren mijn eigen paard(en) heb moeten voeren en mesten omdat ze gewoon niet meer verzorgd werden na de opzeg, heb ik ook al meerdere keren mijn paard(en) sneller verzet en het aanbetaalde geld maar laten zitten. Dus nee, ik vertrouw mensen ook niet meer met mijn paard(en) en al helemaal niet met een zielloos ding als een paspoort. Dus belangrijke papieren blijven bij mij en ik zoek eerst een stal en zeg daarna pas op, dan maar een maand dubbel betalen.

Er zijn ook zeker pensionhouders waarmee alles gewoon netjes afgehandeld kan worden maar dat weet je niet op voorhand helaas.

Dat is je goed recht maar als jij dan zelf per paard 1000 euro boete moet betalen dan moet je dat ook gewoon zonder mopperen doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:50

piezze schreef:
Het helpt niet mee als jehet niet hebt in ieder geval. Zou altijd een kopie geven en t origineel houden. Wel zorgen dat indien er een controle is het binnen een half uur op stal kan zijn.

Kan je net zo goed niets geven want kopie is niet toegestaan en je krijgt direct een boete ze gaan niet wachten :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:51

Overigens: een paspoort is momenteel weg richting stamboek... duurt normaal ook wel even voor het terug is. Gaan ze me dan 1000 Euro boete geven op dat paard omdat ik het paspoort niet heb? Moeniegekkerworre.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:53

Urielle schreef:
Yvank_ schreef:

Precies dit dus. Je kan een ander miet altijd vertrouwen. Hoe leuk, lief en aardig het in hetbegin soms lijkt, niks veranderlijker dan een mens. Teveel stallen gezien die gerust je paard in de hitte een paar uur zonder water laten of in een paddock mikken de hele dag zonderruwvoer. Gewoon uit gemakzucht of verkeerde zuinigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:56

Urielle schreef:
Overigens: een paspoort is momenteel weg richting stamboek... duurt normaal ook wel even voor het terug is. Gaan ze me dan 1000 Euro boete geven op dat paard omdat ik het paspoort niet heb? Moeniegekkerworre.

Nee want als het goed is heb jij van het stamboek nu een een bewijs gekregen dat het paspoort daar ligt. Als je die niet hebt dan kan dat inderdaad ja.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:57

En hoe moet dat dan met alle shetjes die her en der op land verspreid staan? Paspoort bij de weide ingraven? Daar loopt de eigenaar toch ook niet de hele dag naast. Lijkt mij dat ze ook wel enigszins moeten aankondigen dat ze komen dan? Of worden die nooit gecontroleerd. Dan moet je gewoon nooit open doen als stal als er een vreemde staat.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:59

Urielle schreef:

Inderdaad. Dit vraag ik mij ook af. Wil nog steeds een keer lid worden van het stamboek en mijn paard officieel op mijn naam laten zetten. Maar hiervoor moet ik het paspoort dus opsturen (wat ik sowieso al eng vind)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:00

Die shetjes horen altijd bij een houder, als jij zelf een stuk land gehuurd hebt en daar je shetten op hebt ben jij de houder dus dan kunnen ze bij jou langs komen voor het paspoort.

Staat je paard in pension dan is de pensioneigenaar de houder dus moet hij het paspoort tonen. Stel hij verhuurt alleen kale stallen en verder niets je doet alles zelf dan ben jij houder en moet jij het paspoort tonen en niet de staleigenaar.

In de praktijk zijn de shetjes moeilijker te traceren van wie ze zijn. Maar er zijn er wel al geweest waarbij gewoon in de buurt gevraagd is van wie zijn ze mooi gaan we daar heen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:00

Yvank_ schreef:
Urielle schreef:

Nee want als het goed is heb jij van het stamboek nu een een bewijs gekregen dat het paspoort daar ligt. Als je die niet hebt dan kan dat inderdaad ja.

Nog nooit gehad hoor, ook niet van het KWPN en dat is toch wel een toonaangevend stamboek.
Je stuurt het op, hoopt dat het aankomt en krijgt het te zijnertijd wel terug. Bovendien weet het stamboek als ik het opstuur nog niet eens dat het naar hen onderweg is (en vermoedelijk belandt het daar op een grote stapel op iemands bureau en weten ze het pas net voor het terugsturen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:03

Daar kan je om vragen ik heb altijd ( wel ander stamboek) keurig een bewijsje gehad dat paspoort ingeleverd is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:09

piezze schreef:
Haha en als je het paard nu zelf gefokt hebt of zonder contract gekocht en entingen wormenkuren gaan handje contantje met je pensionhouder. Dan kan je niks aantonen.

Met een zelfgefokt paard is het helemaal simpel, je hebt een dekbewijs en jij staat als fokker op registratie papier.. Dat is net zo geldig als een koopcontract

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:10

Moet een beetje lachen om al die zogenaamde regeltjes. Deze (als 'ie al waar is) lap ik aan mijn laars. Mijn stalbaas woont kilometers van onze (doe-het-zelf) stal. Dus komt er controle, kunnen ze naar mij (ik woon aan de overkant). En dan bel ik mijn andere stalgenoot wel (alleen onze vijf paarden staan er). Daar kunnen ze het mee doen. Nog nooit gehoord van controles hier (en er staan nogal wat paarden) en ik zou mijn twee paspoorten ook nooit uit handen geven). Punt. Boetes? Laat me niet lachen.... wie heeft er hier ooit een boete voor gehad dan? Broodje Aap gevoel bij, sorry.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:11

mairead schreef:
Urielle schreef:

Inderdaad. Dit vraag ik mij ook af. Wil nog steeds een keer lid worden van het stamboek en mijn paard officieel op mijn naam laten zetten. Maar hiervoor moet ik het paspoort dus opsturen (wat ik sowieso al eng vind)...

Ooit gehoord van aangetekend versturen? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:13

Twiggy2008 schreef:
Moet een beetje lachen om al die zogenaamde regeltjes. Deze (als 'ie al waar is) lap ik aan mijn laars. Mijn stalbaas woont kilometers van onze (doe-het-zelf) stal. Dus komt er controle, kunnen ze naar mij (ik woon aan de overkant). En dan bel ik mijn andere stalgenoot wel (alleen onze vijf paarden staan er). Daar kunnen ze het mee doen. Nog nooit gehoord van controles hier (en er staan nogal wat paarden) en ik zou mijn twee paspoorten ook nooit uit handen geven). Punt. Boetes? Laat me niet lachen.... wie heeft er hier ooit een boete voor gehad dan? Broodje Aap gevoel bij, sorry.

Genoeg stallen hier in de omgeving al hoor :) boete is 500-1000 per paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:15

Laatst bijgewerkt door knollentuin op 02-01-16 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:16

DatBenIkNou schreef:
Ooit gehoord van aangetekend versturen? :+

Ja. Maar dan heb je dus geen garantie dat ze het dus ook aangetekend TERUG sturen, want dat is duur. Dus dan kan ik het wel aangetekend opsturen, maar op de terugweg kan dan alsnog van alles migaan. En ja; hier heb ik dus over gebeld met het stamboek...

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:17

Yvank_ schreef:
Daar kan je om vragen ik heb altijd ( wel ander stamboek) keurig een bewijsje gehad dat paspoort ingeleverd is.

En hoe gaat dat als je alles met de post moet doen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:17