Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:49

Sclimpre schreef:
Eens er in de lente terug lekker gras is, vindt hij de wei waarschijnlijk terug leuk. Intussen maar lekker op stal.

Heb hier een pony die gaat vrijwillig het groots gedeelte van de dag binnen staat (als ik de deur open laat) en anders gaat ze pontificaal voor de deur staan; ook al is de rest van de paarden in de wei aan het eten.

Heeft ze de hele zomer al volgehouden.
En toen stonden ze 24/7 buiten, dus ook geen gewoonte omdat ze binnen eten krijgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:50

Ik heb er twee die soms liever op stal staan. Met slecht weer doe je ze geen plezier om ze in de paddock te zetten. Dan staan ze voor het hek te drammen. Met mooi weer hoor je ze niet. Dan gaan ze lekker liggen in de paddock. Maar met slecht weer vinden ze het na een paar uurtjes echt genoeg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:51

Ja tuurlijk zou ik zo'n paddock paradise het liefst willen voor mijn paard. Maar helaas zit er niet eentje bij mijn woonplaats in de buurt. En ik wil wel elke dag op mn gemak naar mn paard kunnen, dus een stal die enigszins in de buurt ligt is wel zo handig.

En als ik ooit de loterij win, ja dan koop ik een huisje waarbij ik paarden kan houden en dan zorg ik idd voor een paddock met schuilstal en uitloop naar de wei. Maar zolang ik het nog moet doen met mijn baantje als verkoopmedewerkster, zal dat een droom blijven.

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:58

Dragan2008 schreef:
saphire schreef:
Hoi oud klasgenootje :')

Leuk jou hier tegen te komen.

Tegen wie is deze reactie gericht :o? :')

haha tegen jou!
Robin :)

Anoniem

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:11

Aangezien het deze zomer nog wel kon, denk ik dat het niet aan het paard ligt maar aan de omgeving. Dit kan van alles zijn, voeding die is veranderd, andere weidemaatjes etc. Het kan ook zijn dat jouw paard gewoon niet gelukkig is in de huidige omgeving. Ik heb ook nog zo een paard gehad die goed stond op haar huidige stal, maar toen ik haar kocht en verhuisde flink begon te weven, omdat ze het gewoon geen fijne omgeving vond.

Is het geen optie om paard buiten te zetten en binnen te halen voor hij begint te lopen? Dus dat hij de kans niet krijgt om zich druk te maken? Nu weet hij waarschijnlijk: Lopen = binnen = aandacht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:38

DeMolenhoek schreef:
Aangezien het deze zomer nog wel kon, denk ik dat het niet aan het paard ligt maar aan de omgeving. Dit kan van alles zijn, voeding die is veranderd, andere weidemaatjes etc. Het kan ook zijn dat jouw paard gewoon niet gelukkig is in de huidige omgeving. Ik heb ook nog zo een paard gehad die goed stond op haar huidige stal, maar toen ik haar kocht en verhuisde flink begon te weven, omdat ze het gewoon geen fijne omgeving vond.

Is het geen optie om paard buiten te zetten en binnen te halen voor hij begint te lopen? Dus dat hij de kans niet krijgt om zich druk te maken? Nu weet hij waarschijnlijk: Lopen = binnen = aandacht.

Hebben we gedaan. Maar hij moest hierbij steeds vroeger naar binnen en stond vrijwel altijd met hangend hoofd bij de ingang van de weide.

Nu wandeld ie vrolijk door zn paddock en soms zn stal in. En ik zie m nu ook weer rustig liggen. Hij eet zn hooi nu ook weer op. In de wei deed hij dat niet meer

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:39

saphire schreef:
Dragan2008 schreef:
Tegen wie is deze reactie gericht :o? :')

haha tegen jou!
Robin :)

Oooh oke. Haai! :wave:

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:26

Misschien kan het wat helpen als je in de tussentijd regelmatig met hem samen op de wei komt. Samen een graasrondje doen, wei helemaal verkennen, evt wat grondwerk als dat gaat... Als het weer het toelaat daar een uurtje rondhangen samen met hem zodat je hem kan begeleiden en kan helpen ontspanning te vinden als dat nodig is.
Als iemand anders met een paard daar af en toe dat samen met je wil doen is alleen maar mooier, zo kunnen ze een beetje gewend raken aan elkaar en bouwen ze misschien een beginnende band met elkaar. Ook als het kan met anderen buiten rijden en samen in de bak aan de bak e.d.

Denk niet dat je zo binnen een paar dagen een paard hebt die wel blij op de wei is, maar misschien dat je zo de succeskans voor van de lente vergroot.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 15:53

Bowen schreef:
Misschien kan het wat helpen als je in de tussentijd regelmatig met hem samen op de wei komt. Samen een graasrondje doen, wei helemaal verkennen, evt wat grondwerk als dat gaat... Als het weer het toelaat daar een uurtje rondhangen samen met hem zodat je hem kan begeleiden en kan helpen ontspanning te vinden als dat nodig is.
Als iemand anders met een paard daar af en toe dat samen met je wil doen is alleen maar mooier, zo kunnen ze een beetje gewend raken aan elkaar en bouwen ze misschien een beginnende band met elkaar. Ook als het kan met anderen buiten rijden en samen in de bak aan de bak e.d.

Denk niet dat je zo binnen een paar dagen een paard hebt die wel blij op de wei is, maar misschien dat je zo de succeskans voor van de lente vergroot.

Dat zou ik idd eens kunnen proberen :) moet ik wel ff wachten tot de wei weer een beetje hersteld is :P

In de bak en buiten rijden doe ik al samen met andere paarden :j

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:33

Een van mijn verzorgpony vindt de stal na een paar dagen echt vervelend worden , ze trapt dan tegen de staldeur maar ze staan dan ook alleen op stal als het heeft geregend en het weiland heel nat is. voor de rest staan ze altijd op het land en 's avonds worden ze dan binnengehaald 's winters en in de zomer staan ze gewoon 24 uur per dag op het land en worden ze eruit gehaald om te rijden of om voor de kar te gaan

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:35

Tsja als jouw paard hier goed bij leeft dan is dat toch prima? Waarom zou je zo'n dier alle stress en ellende
aandoen..

Mijn paarden zijn allemaal heel erg graag buiten maar dat zijn ze ook gewend.
1 van de 4 rent bijna de stal/schuilstal in bij regen die denkt dat 'ie smelt.. De andere 3 staan met weer&wind
buiten :j Ik zorg er dus ook altijd voor dat het ene paard altijd op stal kan als ze dat wil (inloopstal is altijd open voor haar). Helemaal opsluiten zou ik zelf niet doen maar dat mag ieder voor zich weten toch :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:29

Iets is beter dan niets, maar als je op bokt verteld dat je weet dat je zadel niet echt past maar nog altijd beter dan bij manegepaarden vaak het geval is word je toch ook voor gek verklaard. Waarom is een postzegel dan opeens wel ok?

Oplossing van Smurffie is een mooie!

Patty14 ik ben ook geen miljonair heb ze ook niet aan huis, wat een kulargument dus.

TS waar een wil is is een weg... Je titel zou eigenlijk moeten zijn mijn paard is op zijn weide ongelukkig. Dat is wat er aan de hand is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:07

Ja Gypsy, want het is echt pure onwil dat ik mijn paard niet aan huis heb staan, met een paddock + weiland + schuilstal. En het is ook echt helemaal mijn eigen keus om op de pensionstal waar ik sta, mijn stal en paddock niet zo te verbouwen dat ie aan de wei vast komt te zitten. +:)+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:18

Hoezo? Ik heb mijn paarden ook niet aan huis staan. Het kost soms wat extra zoekwerk maar goede plekjes zijn echt wel te vinden hoor. Dus wat je zegt klopt, jij vind het niet zo belangrijk dat je paard in de wei staat, dus daarom staat hij nu op stal. Ga dan toch alsjeblieft niet doen alsof je er niks aan kunt doen zeg.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:24

Ik heb ook zo'n pony. Heeft nooit graag lang buiten gestaan. Na 4 uurtjes begint ze te ijsberen aan de draad en stopt met eten.

Nu ze op leeftijd begint te komen riskeer ik het liever niet dat ze stopt met eten. Inmiddels komt ze wel elke dag even buiten. Behalve als het regent dan staat ze me aan te kijken met een blik van : ja Hallo ik word nat...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:39

Gypsy schreef:
Hoezo? Ik heb mijn paarden ook niet aan huis staan. Het kost soms wat extra zoekwerk maar goede plekjes zijn echt wel te vinden hoor. Dus wat je zegt klopt, jij vind het niet zo belangrijk dat je paard in de wei staat, dus daarom staat hij nu op stal. Ga dan toch alsjeblieft niet doen alsof je er niks aan kunt doen zeg.

Ik ga hier niet eens meer over in dicussie met jou, gezien je toch van mening bent dat ik slecht ben voor mn paard. Je blijft maar doordouwen dat mn paard de wei op zou moeten. Fijn dat jij dat vind. Knap ook dat jij zo over de pc kunt zien dat mijn paard nu ongelukkig is. Al eens aan een baan als helderziende gedacht?

En als ik zo de reacties hier in het topic lees, zijn er toch heel wat mensen ontzettend slecht voor hun paard. En heel veel ongelukkige paarden. Toch typisch hoor, dat al die paarden niet graag op de wei staan. En al die eigenaren donderen hun paard natuurlijk zonder pardon op stal want dat is leuk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:41

Heb dan toch gewoon de ballen om te zeggen dat jij je paard liever op stal hebt, dat je het weiland niet zo heel belangrijk vind, of er geen extra geld of moeite voor over hebt. Daar kan ik best respect voor hebben. ;)
Maar ga niet doen alsof je paard 't zo wil.

Een paard is er fysiek niet voor gemaakt om veel stil te staan, het is altijd gezonder om veel te bewegen. Heeft nog niet eens met leuk vinden te maken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:45

Ik denk dat het bij de meeste paarden een gewoonte is.
Als ik mij merrie op een stal zet waar ze binnen/ buiten worden gezet staat ze ook zodra ze iemand ziet te ijsberen en te roepen voor de draad dat ze naar binnen wil. Heb bij haar het idee dat ze bang is om achter alleen te blijven en daarom maar het liefst als eerste naar binnen gaat.
Zet ik jaar 24/7 buiten in een groep vraagt ze niet om naar binnen te gaan. Vroeger had ik ook altijd " ruzie" met haar om buiten te blijven. Inmiddels staat ze al drie jaar 24/7 buiten en breekt ze zowat de stal af als ik haar in een stal zet. En dat terwijl het paard 20 jaar ervoor wel altijd op stal heeft gestaan en niet naar buiten wilde.. een groep doet echter een hoop naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:48

Gypsy schreef:
Heb dan toch gewoon de ballen om te zeggen dat jij je paard liever op stal hebt, dat je het weiland niet zo heel belangrijk vind, of er geen extra geld of moeite voor over hebt. Daar kan ik best respect voor hebben. ;)

Een paard is er fysiek niet voor gemaakt om veel stil te staan, het is altijd gezonder om veel te bewegen. Heeft nog niet eens met leuk vinden te maken.

Leg dat maar eens aan mijn paard uit! Als ik hem niet dwing om te bewegen door eten en drinken uit mekaar te zetten, verzet hij amper een voet. Meneer heeft net nog 2 dagen op stal doorgebracht, ik had ietsiepietsie te veel hooi in stal voorzien van oud op nieuw. Pas nadat die voorraad op was, is hij terug buiten gekomen. Geen idee waar die gek het ooit vandaan gehaald heeft aangezien hij heel zijn leven buiten gehouden is.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:50

Mijn merrie is een echt mooi-weer-paard. Zo gauw het begint te regenen of iets dergelijks springt ze over de draad en loopt ze haar stal in. Op het moment dat het weer dan weer goed is in haar ogen springt ze weer terug. Natuurlijk proberen we dit te voorkomen omdat over de draad heen springen ook risico's met zich mee brengt maar soms vind ze toch een manier om dit te doen. De buren hebben het vaak genoeg gezien om zeker te weten dat ze dit doet...

Maar ik denk ook dat het echt paard eigen is, waar zijn of haar voorkeur ligt. Maar ook een stukje gewenning. Een paard wat altijd buiten heeft gestaan, ook in de regen zal hier denk ik minder omgeven dan een paard wat bij de eerste spatjes naar binnen word gehaald (mijn merrie bij de vorige eigenaar)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:00

TS jouw paard mag blij zijn met zo'n lief baasje. Ik vindt de stalling waar hij nu verblijft met zo'n mooit droge uitloop een uitkomst! Ik wou dat ze dat hier in de buurt ook hadden.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:08

Ik snap het probleem niet echt.. als hij toch lekker binnen wil staan waarom zou je dan alles uit de kast halen om hem toch buiten te zetten. Paard geeft volgens mij duidelijk aan dat hij het niet leuk vind. Ik zou er niet te moeilijk over doen en hem gewoon lekker op stal laten.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:11

Gypsy schreef:

Schijnbaar wil het paard het wel, anders stond hij nog wel in de kudde buiten. Soms is luisteren naar je paard ook belangrijk in plaats van eisen dat hij 24 uur buiten moet staan, omdat dit volgens het vrouwtje zo hoort.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:13

Gypsy schreef:

Dat is natuurlijk waar dat weet iedereen hier. Beetje het idee van een hond 18 uur in een grote bench.

In geval van ts was een betere oplossing niet mogelijk (om wat voor reden dan ook) dus in dit geval staat het paard gelukkiger in de stal met uitloop. Er zijn nog 1000 en 1 betere oplossingen maar die liggen niet binnen bereik van ts zoals bij velen niet.

Het is veel makkelijker je erbij neer te leggen je paard 10 / 15 / 20 uur in een stal te stoppen alleen lukt het mij nog niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:18

Puppetje schreef:
Schijnbaar wil het paard het wel, anders stond hij nog wel in de kudde buiten. Soms is luisteren naar je paard ook belangrijk in plaats van eisen dat hij 24 uur buiten moet staan, omdat dit volgens het vrouwtje zo hoort.

1:Dit paard verkiest uitloop stal boven weiland zonder schuilmogelijkheden. Dat is het enigste wat hier vast staat. Niet dat hij werkelijk liever op stal staat dan buiten.

2: Als je paard kan kiezen tussen stal, ruime uitloop en weiland, dan lijkt me juist dat je luistert? Ipv hup nu ga jij eens 12 uur binnen staan en hup nu ga jij naar buiten ook al is het vies weer.

3: Als een paard dan altijd kan kiezen, dan word er toch juist niks geëist?

Kom er toch gewoon voor uit dat je 't zelf liever zo ziet.
En wat Tabulaga zegt, het is makkelijker en sociaal geaccepteerd om je er bij neer te leggen en op stal te zetten. Maar het is ook zeker niet onmogelijk om wel iets wat geschikt is voor de specifieke wensen van jouw paard te vinden.