Gele staart.. Ik weet mij geen raad meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:17

Serieus? Reckit blauw?

We hebben het hier over HAREN! Niet over doorgekookt wit beddengoed van voor WO II .
Er zijn schampo's zilverreflex voor. Helaas werkt 99 % gemaakt voor paarden lang niet zo goed als die voor mensen. Wel 5 x de prijs.

Dus maar beter geen huisgemaakte explosieve gifmengsels.....lol

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:23

josie schreef:
Reckitt blauw (Beckmann dacht ik), is een zakje met blauw poeder, oplossen in warm water, even laten weken, goed uitspoelen en klaar is klara, werkt altijd en krijg je iedere gele, vieze staart weer mee wit.
Of je het tegenwoordig nog kan kopen weet ik niet zeker.

helaas niet

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:29

Gewoon een kwestie van goed bij houden! Ik was de staart van mijn pony zodra hij vies wordt (vaak 1 keer in de 3 weken) met zilvershampoo altijd een mooie witte staart!
Afbeelding

Urielle

Re: Gele staart.. Ik weet mij geen raad meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:23

Zo gewoon vind ik dat bijhouden niet. :o No way dat ik elke dag die hele zware volle tinkerstaart was.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:36

Bij mijn haflinger is 1x babyshampoo, 2x zilvershampoo en 1x conditioner genoeg voor een witte staart!
Helaas heb ik het door persoonlijke omstandigheden afgelopen winter/najaar slecht bijgehouden en nu krijg ik de gele schijn en onderaan ook niet meer goed uit.

Jammer dan, ik hou het zo goed mogelijk bij, hij staat 24/7 met een vlecht(erg los gevlochten en pas onder de staartwortel) en zo houd ik de modder/zand eruit. 1x in de weken uitborstelen en wassen waar nodig.

Ik spoel de staart praktisch iedere dag wel uit(in de vlecht). Als hij van de wei komt zijn zijn hele benen namelijk zwart van de modder, en zijn staart meestal ook van onder. Daar gaat dus iedere dag even de slang op.
Laatst bijgewerkt door Equisync op 16-12-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:37

Bijhouden doe ik gewoon met alleen water.
Wanneer ik de benen ontmodder na een (bos)rit, spoel ik ook de staart mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:44

Helaas werkt dat niet met de mest erin hangend. Dat is echt eerst zoveel mogelijk mestballen met de hand eruit halen, wassen en al wassend uitpluizen voor de andere mest. Langdurig en smerig werk.

Bestaan er waterdichte staartzakken en lijdt de staart daar erg onder? Waterdicht is vast ook niet goed ademend?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:55

Die van mij schijt zijn staart onder tijdens een bosrit en dat spoel ik er wel uit na de rit, zonder het gepluis zoals jij dwt beschrijft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:03

Is de staart dan niet gewoon veel te zwaar/dik? Als ze zich erin schijten kan ik me voorstellen dat 't gewoon te zwaar is om op te tillen.
Misschien dan een deel aan de onderkant wegknippen/scheren? Mijn oude verzorgpony was een fellpony met een staart waar je U tegen zei, maar die kon ook niet normaal poepen omdat dat ding te zwaar was. Toen hebben we aan de binnenkant van de staartwortel een deel weggehaald en toen ging het prima. Zag je niks van maar paard was er blij mee.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:23

Mijn Shetlander heeft zo'n volle staart dat ze hem ook niet helemaal optilt.
Daar moet ik ook altijd eerst alle grote mestresten er met de hand uithalen, dan alles heel goed insoppen met groene zeep en daarna enorm goed uitspoelen.
Vervolgens ben ik nog een uurtje bezig met alles uitpluizen.
Gelukkig houdt ze haar staart dan een poos redelijk schoon (behalve aan de binnenkant dan)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 06:25

Nee, ze is gewoon te gemakzuchtig. Ik heb eerder langs de binnenkant geknipt en ik hou de staart ook niet op volle lengte maar dat maakte geen verschil.

MJ, als ik direct de spuit erop zet, dan zit de hele staart vol met vezeltjes mest. Dat is nog lastiger te wassen dan mestballen pulken.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 08:34

SuperAssie schreef:
Is de staart dan niet gewoon veel te zwaar/dik? Als ze zich erin schijten kan ik me voorstellen dat 't gewoon te zwaar is om op te tillen.
Misschien dan een deel aan de onderkant wegknippen/scheren? Mijn oude verzorgpony was een fellpony met een staart waar je U tegen zei, maar die kon ook niet normaal poepen omdat dat ding te zwaar was. Toen hebben we aan de binnenkant van de staartwortel een deel weggehaald en toen ging het prima. Zag je niks van maar paard was er blij mee.

Nee zn staart is niet bepaald te zwaar maar hij ligt voornamelijk in zijn poep en heeft alweer een tijdje geleden diaree gehad

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:08

Urielle schreef:
Helaas werkt dat niet met de mest erin hangend. Dat is echt eerst zoveel mogelijk mestballen met de hand eruit halen, wassen en al wassend uitpluizen voor de andere mest. Langdurig en smerig werk.

Bestaan er waterdichte staartzakken en lijdt de staart daar erg onder? Waterdicht is vast ook niet goed ademend?

Ja die bestaan! Maar waarom niet gewoon dik in cowboy Magic ( Detangeler ) zetten? Dat vormt een beschermlaagje om het haar waardoor urine en mest niet blijven " plakken " etc. En niet zo snel in het poreuze haar kan doordringen en daar verkleuringen geeft. Je wast het er ook weer veel makkelijkere uit.

Ben blij dat ik geen smeerkezen meer heb....

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:25

Wij hebben er 2 met een witte staart. Een keurig en netjes, ligt niet in de poep, tilt zijn staart op en die blijft heel het jaar door netjes. Behalve in de winter, is de staart iets grauw door de modder/nat zand in de bak. Maar dat is een kwestie van uitspoelen en klaar.

De ander is een enorme smeerlap, poept terwijl hij met zn kont tegen de muur staat en tilt zijn staart niet op. Zomer staat ie te zwiepen met zijn staart naar de vliegen terwijl hij poept, werkelijk de stront zit OVERAL!!!!!
We knippen zijn staart voor ons gemak tot iets onder de koot af en wassen hem, waarbij we beginen met weken in een emmer met teatree shampoo. En soppen de staart daarna in met kruidvat zilvershampoo, laten dat even intrekken en spoelen hem met koud water uit met de tuinslang. Vervolgens een dikke laag cowbowmagic of ander soort glansspray en hij ziek er weer keurig uit.

Ik zou persoonlijn niet met chloor werken, dat wordt ook geel. Plus dat het gewoon enorm slecht is voor de staart, de huid e.d. Haren worden er poreus van en nemen alleen maar meer vuil op. Je wilt de haren qua structuur heel en glad (ongeschubt zeg maar) houden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:29

Ik heb 3 schimmels. Waarvan 2 die 24/7 buiten staan en dol op modder. En zulke zware staarten hebben dat ze in eigen staart mesten.
http://myalbum.com/photo/Flgo0ekm2VYS/800.jpg Vieze schimmel

http://myalbum.com/photo/8xSQkGB7tiZb/550.jpg schone schimmel

Wij wassen de staart (en dus niet de rest van het lijf) alsvolgt.

Zilvershampoo (kruidvat eigen merk) in natte haren goed inmasseren. 30 min laten trekken.
Uitspoelen.
Dan weer zilvershampoo maar mengen met iets dat scrubt (garagezeep/biotex/evt zelfs wit zand) en dan nog een keer goed wassen en uitspoelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:03

Wanneer er veel urine in de staart zit (ik had dat met de zwarte staart met mijn fries: die werd dan grijs en met geen mogelijkheid eruit te wassen),zou ik de staart eerst eens van de urine ontdoen dmv (schoonmaak) azijn. Wellicht haal je hier een laagje weg waardoor de andere opties wel vat krijgen op het vuil.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:59

Wat een goed idee!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:03

Ik twijfel aan de azijn tip. Azijn is namelijk zuur, en zuur zorgt er ook voor dat de haarschubben sluiten. Je zou het vuil dan dus opsluiten in de haren ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:54

Ik weet niet of dat zo werkt, ik weet wel dat de staart van mijn fries super schoon en zacht werd daar van. Azijn zorgt voor een soort van ontkalking, was de enige manier waarop ik die grijze urinestrepen uit de staart kreeg, zonder kon je wassen tot je een ons woog.. Ik paktje dan een fles schoonmaak azijn, een lege emmer waar ik de staart in hing. Overgoot deze dan met pure azijn en husselde alles goed door elkaar. Vervolgens warm water toevoegen en wassen maar. Daarna uitspoelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:57

Azijn doe ik soms in de wasmachine als ik juist niet wil dat kleuren uitlopen of vervagen.. Lijkt me sterk dat azijn een gele kleur uit een staart haalt..

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:16

Warm water zet haarschubben al open, koud water sluit alleen de haarschubben.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:50

ariatje schreef:
Serieus? Reckit blauw?

We hebben het hier over HAREN! Niet over doorgekookt wit beddengoed van voor WO II .
Er zijn schampo's zilverreflex voor. Helaas werkt 99 % gemaakt voor paarden lang niet zo goed als die voor mensen. Wel 5 x de prijs.

Dit soort reacties geven mij het gevoel helemaal niets meer te plaatsen op Bokt.

Ja we hebben het over haren, die zijn dood, anders zou een ieder vreselijke pijnen hebben als je naar de kapper zou gaan om te knippen.
Die haren kunnen prima tegen middelen, zoals bleken, verven e.d.. De kapper doet niet anders.
Die kunnen ook tegen schoonmaakmiddelen, mits juist gebruikt.
We hebben het niet over het feit dat de haren er uren in zitten, maar net zo lang totdat je ziet dat de kleur goed is, daar houden die haren niets aan over.

Ik heb het ook niet over doorgekookt beddengoed van voor WO II, reckitt blauw heeft tot voor kort gewooon bestaan, kennelijk nu niet meer.
En het is al helemaal niet een huis gemaakt explosief gifmengsel.
Wel graag bij de feiten blijven en het niet zo uit zijn verband halen. Heeft in mijn ogen niemand wat aan.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:33

Amen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:41

josie schreef:
ariatje schreef:
Serieus? Reckit blauw?

Dit soort reacties geven mij het gevoel helemaal niets meer te plaatsen op Bokt.

Ja we hebben het over haren, die zijn dood, anders zou een ieder vreselijke pijnen hebben als je naar de kapper zou gaan om te knippen.
Die haren kunnen prima tegen middelen, zoals bleken, verven e.d.. De kapper doet niet anders.
We hebben het niet over het feit dat de haren er uren in zitten, maar net zo lang totdat je ziet dat de kleur goed is, daar houden die haren niets aan over.

Ik heb het ook niet over doorgekookt beddengoed van voor WO II, reckitt blauw heeft tot voor kort gewooon bestaan, kennelijk nu niet meer.
Wel graag bij de feiten blijven en het niet zo uit zijn verband halen. Heeft in mijn ogen niemand wat aan.

Reckit blauw is niets anders als een blauwe kleurstof. Wit bestaat uit een spectrum van kleuren. In de loop van de tijd vervaagd het blauw en gaat geel overheersen. Door blauw aan vergeeld wit toe te voegen wordt het optisch weer witter. Wij gebruikte een zakje Reckit blauw altijd door de witkalk. Zo kon je beter zien waar je gebleven was, droogde het witter op en het bleef veel langer wit. Helaas is het in zakjes niet meer te koop. Met zilvershampoo doe je in wezen precies het zelfde alleen is het veel minder sterk.

hier http://www.drogvanmourik.nl/shop/OUDERW ... AUWSEL.php hebben ze nog wel blokjes

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:36

josie schreef:
ariatje schreef:
Serieus? Reckit blauw?

Chloor, azijn, vaatwastabletten, reckitblauw....toch behoorlijke gifmengsels. Zouden jullie het zelf in je haren doen? Op je hoofdhuid laten inwerken? Het wordt hier zo voor de neus weg geadviseerd. Zonder gebruiksaanwijzing, zonder vermelding van risico's. Bij een kapper mag je vakbekwaamheid verwachten. Maar juist op Bokt, waar je nooit weet hoe oud iemand is, en hoeveel ervaring ze ergens mee hebben, dien je heel voorzichtig te zijn met wat je adviseert. Sommige vermelde goedjes kunnen aardige brandwonden veroorzaken op de huid, laat staan op gevoelige slijmvliezen. En die bevinden zich vlak onder de staart...