Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

WerveLizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:39

Mijn haffie gaat om 9 uur naar buiten en gaat rond 6 uur weer op stal

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:40

Dag en nacht op de weide zomer en winter. Hekaas wel zonder schuilstal en ik moet hier dagelijks 22 km enkele reis voor rijden.

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:41

's Zomers dag en nacht op de wei. 's winters van 9 tot 5 op de paddock in kleine groepjes met hooi

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:42

24/7 het jaar rond.

Ze staan alle zes dag en nacht buiten.
Een houtwal voor (wind)schaduw en een afdak tegen regen als ze willen.
Vanmorgen -5.

We hebben stallen doch daar maken ze geweldadig bezwaar tegen.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:43

in de zomer 24/7 op de wei dit doen we zodra het weer het toe laat en in de winter van 8 tot 8 naar buiten. In de winter hebben ze de bak een verhard stuk en nog een paddock tot hun beschikking en dan de rest van de dag op stal

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:45

Mijn paarden staan 24/7 buiten. Ze staan in de winter 24/7 op de paddock (vaak in combinatie met de piste waar ze ook in kunnen) met onbeperkt ruwvoer met een verharde overkapping van 20m² en 2 boxen van 3x3m waarvan de deuren open blijven.
In de zomer staan ze van 7:30u tot 17:15u op de weide of als het steekbeesten seizoen is van 22u tot 7:30u.

Ik kan er niet bij dat de mensen nog op hun sportpaarden durven stappen als die 24/7 binnen staan en er enkel uit komen voor de molen en rijden.
Mijne heeft door een gewrichtsinspuiting 10 dagen op een stukje van 10 x 4m gestaan + de box. Die was na 10 dagen zo kierewiet dat ik daar voor geen geld ter wereld vrijwillig opstap.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:46

mijn paard is 24/7 buiten, overdag staan ze met een kudde van 4 op een groot weiland in de winter staan daar ook hooi kliko's. 's nachts staat hij alleen op de paddock met schuilstal en onbeperkt hooi(10m bij 5m per paard) maar heeft hij over de rand van de paddock wel neus contact met zijn weidemaatjes.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:52

24/7 met ruime schuilstal, verharde stukken, zandpaddock en weide. Hier staan ze gezellig met zijn viertjes. :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:04

Zomers 24/7 buiten in een grote groep paarden van 8, op een groot land
Winters gaat er een deel van deze groep op stal.
Mijn paard blijft de hele winter ook 24/7 buiten. Er wordt dan een andere groep gemaakt.
Dit jaar is de groep van 5 paarden, waaronder 2 2 jarigen.
In de wei wordt in de winter bijgevoerd. Dit doormiddel van 3 grote aardappelkisten gevuld met hooi

Pantykous

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:09

Een uur of 8 in de winter denk ik, in de zomer 24/7.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:10

joeluna schreef:
tita schreef:
Ooooo

Alle goede paarden van bokt komen meer dan 8-24 uur pd buiten en dat is waars 95% van bokt.

Volgens mij durven de meeste mensen waarvan hun paarden niet of bijv. maar 2 uurtjes per dag buiten komen niet eens te reageren. :+ :=

Precies. Iedereen die de paarden veel en goed buiten heeft staan, wil dat meteen toegeven en sprinten op dit soort topics. De meeste mensen die hun paard minder dan 5u per dag buiten te zetten reageren niet omdat ze dan kans hebben dat heel bokt (terecht) over ze heen komt. Op een heeeele kleine uitzondering na kunnen ze allemaal buiten en allemaal met een maatje.

Goed, mijne staat in de zomer van 7/8 tot 10/11 in de paddock met hooi en naast hun maatje met lager draad zodat ze kunnen '*knuffelen'. Dan met datzelfde maatje in de weide tot 5/6 uur en 5/6 tot 8 weer in de paddock. Dus minimaal 12 uur buiten waarvan 6 uur gras. In de winter staan ze van 8 tot 5 in de paddock. Helaas kunnen ze niet op de weides. Kleigrond en er is niet genoeg weide om een winter en zomerplek te realiseren. Staan ze er in de winter op, is er in de lente en zomer geen gras.

Verdere minpunt in paddock niet bij maatje maar er naast. Dit voor veiligheid want dev paddocks zijn kleiner dan de weides en bij ruzie of iets anders kunnen ze niet echt elkaar ontvluchten en de rust opzoeken.

Maar heel veel pluspuntjes. Eigenaresse is niets anders dan top en verzorgt mijn paard geweldig. Voeding is super, met olie, supplementen, de hele mikmak, bij de prijs in. Altijd zeer goed hooi. Elke dag mesten. In de paddock krijgen ze takken om aan te kauwen, goed voor hun tanden en hebben ze iets te doen. Nu ik zelf ziek ben en er niet echr heen kan wisselt ze dekens, begeleid met bijrijder die een beginner is en ikzelf niet meer kon begeleiden, haalt een borstel erover heen, longeert haar en vooral, ze geeft heel veel liefde. Paard is happy, glanst erover en dol op haar. Zegt genoeg dat ze op de juiste plek is.

Gezien het Groningen is, overal kleigrond, heb ik ook qua buiten staan en weide uren niet veel te klagen.. 12 uur buiten zomers en winter eigenlijk zolang het licht is, meestal 7/8 uurtjes.

Meeste stallen in de omgeving gooien ze in de zomer 24 uurvop het land zonder opbouw en in de winter 24 uur stal, met wachtrij voor de paddock doordat er bijvoorbeeld 3 paddocks zijn en 20 pensiongasten. 30 minuten paddock dus, want de volgende wacht. En je moet zelf op stal blijven wachten. Er waren wel goede plekken rondom Groningen, maar die waren te ver weg voor mij.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 23-11-15 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:11

Zomer buiten van 8.00 tot 21.00 uur ongeveer, 4 paarden samen, weide met aangrenzend de bak en paddock die altijd open staan.

Winter buiten van 09.00 tot 17.00/18.00 uur, 4 paarden samen op de bak en paddock (1000 m2)
Zodra de grond mooi droog is dan gaat de weide in de winter ook gewoon open.

Er wordt op 5 plekken hooi gevoerd vanaf het najaar (meestal oktober) t/m maart/april

's nachts allemaal op stal met onbeperkt hooi.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:14

sanne1992 schreef:
Mijn paard blijft de hele winter ook 24/7 buiten. Er wordt dan een andere groep gemaakt.
In de wei wordt in de winter bijgevoerd. Dit doormiddel van 3 grote aardappelkisten gevuld met hooi

Bedoel je met op stal gaan voor de andere groep 24u op stal of snachts op stal? En klinkt goed, met een grote groep buiten. Hebben ze ook een schuilstal of natuurlijkr beschutting?

Extra vraagje aan de mensen als dat mag. Hoe groot zijn jullie paddocks en hoe mogen die minimaal zijn volgens jullie? De 1 heeft een paddock met zo groot als de bal, de ander heeft zoiets als een uitloopje aan de stal van 6x3.

Iedereen zegt dus paard op paddock in de winter, maar voor iedereen is de grootte zo verschillend. En wat is een normale prima afmeting?
Laatst bijgewerkt door ElineS op 23-11-15 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:18

's Winters tussen de 10 en 12 uur per dag buiten, twee paarden op een hectare weiland waar hooi bijgevoerd wordt. In de zomer 24/7 buiten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:20

Ze staan bij ons ook wel eens een dag binnen hoor, bij erge storm, maar dat gebeurd maar een paar keer per jaar. Of als het echt heel slecht weer is een paar uurtjes, tijdens het uitmesten.

Ik vind dat prima, gaan ze niet dood van.

*edit*
Onze paddocks zijn niet zo groot vind ik, maar ze komen in ieder geval buiten. Als de wei hard is in de winter ook nog wel eens op het land.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:21

ElineS schreef:
tita schreef:
Ooooo

Alle goede paarden van bokt komen meer dan 8-24 uur pd buiten en dat is waars 95% van bokt.

Volgens mij durven de meeste mensen waarvan hun paarden niet of bijv. maar 2 uurtjes per dag buiten komen niet eens te reageren. :+ :=

Precies. Iedereen die de paarden veel en goed buiten heeft staan, wil dat meteen toegeven en sprinten op dit soort topics. De meeste mensen die hun paard minder dan 5u per dag buiten te zetten reageren niet omdat ze dan kans hebben dat heel bokt (terecht) over ze heen komt. Op een heeeele kleine uitzondering na kunnen ze allemaal buiten en allemaal met een maatje.

Goed, mijne staat in de zomer van 7/8 tot 10/11 in de paddock met hooi en naast hun maatje met lager draad zodat ze kunnen '*knuffelen'. Dan met datzelfde maatje in de weide tot 5/6 uur en 5/6 tot 8 weer in de paddock. Dus minimaal 12 uur buiten waarvan 6 uur gras. In de winter staan ze van 8 tot 5 in de paddock. Helaas kunnen ze niet op de weides. Kleigrond en er is niet genoeg weide om een winter en zomerplek te realiseren. Staan ze er in de winter op, is er in de lente en zomer geen gras.

Verdere minpunt in paddock niet bij maatje maar er naast. Dit voor veiligheid want dev paddocks zijn kleiner dan de weides en bij ruzie of iets anders kunnen ze niet echt elkaar ontvluchten en de rust opzoeken.

Maar heel veel pluspuntjes. Eigenaresse is niets anders dan top en verzorgt mijn paard geweldig. Voeding is super, met olie, supplementen, de hele mikmak, bij de prijs in. Altijd zeer goed hooi. Elke dag mesten. In de paddock krijgen ze takken om aan te kauwen, goed voor hun tanden en hebben ze iets te doen. Nu ik zelf ziek ben en er niet echr heen kan wisselt ze dekens, begeleid met bijrijder die een beginner is en ikzelf niet meer kon begeleiden, haalt een borstel erover heen, longeert haar en vooral, ze geeft heel veel liefde. Paard is happy, glanst erover en dol op haar. Zegt genoeg dat ze op de juiste plek is.

Gezien het Groningen is, overal kleigrond, heb ik ook qua buiten staan en weide uren niet veel te klagen.. 12 uur buiten zomers en winter eigenlijk zolang het licht is, meestal 7/8 uurtjes.

Meeste stallen in de omgeving gooien ze in de zomer 24 uurvop het land zonder opbouw en in de winter 24 uur stal, met wachtrij voor de paddock doordat er bijvoorbeeld 3 paddocks zijn en 20 pensiongasten. 30 minuten paddock dus, want de volgende wacht. En je moet zelf op stal blijven wachten. Er waren wel goede plekken rondom Groningen, maar die waren te ver weg voor mij.[/quote]

Dus jij vind het terecht dat bokt sommige die gewoon gelukkige paarden hebben afgezeikt worden omdat ze het in hun ogen niet goed doen. Ik heb op pagina 1 gewoon gereageerd met Hoelang hij buiten staat is mijn keus mijn pony.
Stelletje moraalridders die hier allemaal reageren met kijk eens hoe goed ik ben......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:26

Van ongeveer 8u tot zonsondergang,winter en zomer, in groep op een weiland. Altijd extra hooi aanwezig!

Ben echt blij met m'n pensionstal :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:27

ElineS schreef:
sanne1992 schreef:

Bedoel je met op stal gaan voor de andere groep 24u op stal of snachts op stal? En klinkt goed, met een grote groep buiten. Hebben ze ook een schuilstal of natuurlijkr beschutting?

Extra vraagje aan de mensen als dat mag. Hoe groot zijn jullie paddocks en hoe mogen die minimaal zijn volgens jullie? De 1 heeft een paddock met zo groot als de bal, de ander heeft zoiets als een uitloopje aan de stal van 6x3.

Iedereen zegt dus paard op paddock in de winter, maar voor iedereen is de grootte zo verschillend. En wat is een normale prima afmeting?

De andere groep heeft de beschikking over een stuk of 15 kleine landjes, waarin de eigenaren zelf hun paarden naar buiten mogen zetten.
de 24/7 groep heeft aan 2 zeides van de wei, lange bomenrijen staan, ter beschutting tegen de wind..
Tegenover de wei staat een boerderij met wat schuren en bomen, dus daar pakt de wind ook niet echt hard op.

De losse weides zijn denk ik zo'n 60 bij 15 meter. Vaak spreken mensen onderling wel wat af, om de paarden buiten te zetten en de andere ze dan weer binnen.

De weide waar die van mij staat, is de zomer wei voor 2 grote groepen, waarvan het middenstuk weggehaald is, zodat de 2 weides 1 is geworden, en nu dus met 5 paarden erop.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 23-11-15 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:29

Zomer: in de zomer komt hij van half 11 tot half 5 buiten op de weide, hij staat alleen maar wel contact met buren.

Winter: in de winter staat hij van half 9 tot 12 uur buiten in een ruime zandpaddock. En eerlijk gezegd ligt hij altijd de grootste tijd in het zachte zand te slapen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:32

inochiyo schreef:
Dorine92 schreef:
In de zomer dag en nacht, nu eigenlijk te kort :( paar uurtjes zandpaddock. Maarja van 8 tot 8 in de paddock gaat niet dan vervelen ze zich dood en gaan ze klieren. Logisch, zou ik ook doen

Als ze zich in de paddock zouden vervelen dan doen ze dat op stal vast en zeker ook?

Laat staan hoe ze zich vervelen op stal. Daar staan ze nog alleen ook......

Onze paddock is geen 'postzegel'. We hebben twee brede paden, een ruim stuk, water op drie verschillende plekken, voer op een paar verschillende plekken, er hangt een liksteen (en soms liggen er ook nog likstenen ergens), fijn uitzicht op de bak, maar ook op de gehele omgeving, struiken er hier en daar om heen, zodat ze er takken uit kunnen slepen. En verder een groot verhard stuk en een schuilstal. Verveling zien wij niet bij de paarden. Ze zijn juist heel tevreden..... Dus... je kunt iets aan jullie paddock doen of laten doen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:32

Ook ik wil me best melden. Paardeneigenaar in de Randstad (Den Haag), het blijft een uitdaging. Ik heb er heel bewust voor gekozen iets verder weg te gaan staan in plaats van gebruik te maken van een van de pensionstallen heel dicht bij mijn huis, vanwege de buitengang. Mijn paard staat nu in de regio Stompwijk, kwartiertje met de auto, 20 minuten met de scooter.

Van begin april tot eind oktober staan ze op de wei, twee grote stukken land waar ze in de groep staan. Ze gaan om 8 uur naar buiten en om 17.00 weer naar binnen. Buiten het weideseizoen gaan ze van 11 tot 16.00 op de paddocks. De meeste in groepsverband, met z'n tweeën of zoals bij mijn paardenetend monster, in zijn eentje naast de rest (contact over de draad). Hij heeft een paddock van ongeveer 8 bij 15. Niet gigantisch, maar hij doet het er prima op. Hij bokt, trekt een galopje, rolt en ligt lekker. Over het hek staat hij te kroelen met zijn buurman. Er wordt geen ruwvoer gegeven, maar ze gaan met een volle buik naar buiten en bij binnenkomst ligt er ook hooi. Ik geef hem wel water en vaak wat wilgentakken om mee te spelen.

Is het ideaal? Nee, vast niet. Maar voor de omgeving waar ik woon is het al heel wat. Is mijn paard ongelukkig? Nee, absoluut niet. Hij is gezond, is vrolijk, gaat blij aan het werk, staat er happy bij op de paddock en is rustig op stal. Ik doe mijn best.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:37

Momenteel nog 24/7 buiten met schuilstal (alleen), maar zal binnenkort verhuizen en dan 's avonds/'s nachts op stal gaan.
Ze staan dan ongeveer van 8.00 tot 17.00 in kleine groepjes buiten in de winter, in de zomer iets langer. Beide situaties staat ie op het gras.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:39

Ik sta in de omgeving van Haarlem. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met de uurtjes die hij buiten komt, hij heeft een goede droge paddock die veel water kan hebben. Perfect is het natuurlijk niet, het liefst had ik hem de hele dag buiten met onbeperkt kuil. Daarentegen heb je hier genoeg stallen in de regio waar ze maar een half uur buiten komen :O en daar betaal je dan nog de hoofdprijs voor ook...

Het kan altijd beter maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk tevreden ben nu, als de middag groep naar buiten gaat kan hij naar ze kijken, klinkt stom maar hij vind het heerlijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:52

Ik vind 24/7 niks. Ja voor de paarden die niks doen( fokmerries, jonge paarden en oudjes) maar dan ook alleen van maart-november.
Voor paarden waar ik mee werk. Vind ik het fijner dat ze in de ochtend eerst hun hooi op kunnen eten. Dan naar buiten en voor donker weer binnen. In de zomer van 10-18 uur en in de winter van 12-13 uurtot donker.
Ik heb ze aan huis kan dus doen wat ik wil.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:01

De shetters blijven 24/7 buiten met een schuilstal
De paarden gaan om 8uur naar buiten en 8 uur naar binnen