komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:50

ruitje schreef:
Ik vind het echt hilarisch dat mensen met paarden aan huis zichzelf vergelijken met pensionstallen :+ . Dit is op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier te vergelijken.

Ik stel mij voor dat je nu je zelf alles in de hand heb, ook wel eens een uur later je paarden binnen haalt als het mooi weer is. Of ze, als ze het land kapot rennen even in de paddock zet en later weer in het land. Of een stabiele kudde bij elkaar zoekt, waar geen ruzie om het ruwvoer is en de een de ander in elkaar timmert.

Ik kan voor elk bovenstaand onderwerp een topic op Bokt vinden waarbij de stalhouder afgefikt word omdat hij zich niet aan de afspraken houd. Want de ene klant wil het een, en de ander de ander.

Je kan als stalhouder niet het meest optimale doen, het meest optimale zou zijn: wat luxe voor de ruiter, een schuilstal met gedraineerde paddock en 3 hectare land voor 4 paarden.
Mocht iemand daar 1000 euro per paard voor willen betalen kan het uit.

Want face it, iedereen vind dat zijn paard zoveel mogelijk naar buiten moet, maar als daar veel voor betaald moet worden haakt men af, want ik ga niet veel betalen voor iets met 'alleen maar land' .

Kwestie van vraag en aanbod.

Wij gaan volgend jaar een pilot beginnen met 24/7 paddock en schuilstal in Zoetermeer, de eerste vraag die we krijgen is 'hoeveel goedkoper gaat dit zijn dan een gewone box bij jullie' ?

Schiet mij dan maar lek :')

Ohhh dit is heel erg waar.

Natuurlijk moet een paard lekker naar buiten komen. Maar perfect krijg je het niet. Dat kan aan de omstandigheden liggen maar ook simpelweg aan het paard.

Ik ben een van die eigenwijze. Ik wil mijn paard geen 24/7 op het land. Geprobeerd en nee ze deed het er niet goed op. Beide paarden jakkerde in conditie achteruit.

Ze staat nu pak hem beet 8 uur op de wei in de winter en dan nog uiteraard in de avond nog zo'n 3 uur eruit. Je ziet ze opknappen.

En ja,..deze stal is duurder.....alles kost geld.

Hier in de buurt is een erg goede paddock paradise. Veel mensen vinden die veel te duur. Maar ja. Kwaliteit kost geld.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:54

Idd is niet te vergelijken pension en aan huis! Aan huis loop je nog even voor het slapengaan naar achter om de paarden binnen te zetten, dat doe je niet als dat er 40 zijn! Als je naast het runnen van een pensionstal nog werkt is het geen doen om iemand 8u per dag in dienst te nemen zodat ze 8u buiten kunnen staan, geen mens die om 9u de paarden komt buiten zetten en die rond 7u weer komt binnen halen voor een paar tientjes :=

Het liefst zou ik mijn paard 24/7 in een luchtige, lichte stal willen hebben van 5 bij 5 met een dikke laag stro en een gedraineerde paddock van 10 bij 20 eraan en overdag van 8 tot 4 lekker op een groot weiland met een klein groepje waar het hele jaar door gras groeit en dan bij aankomst op stal een berg hooi voor de hele avond en nacht. Voor mezelf een binnen- en buitenbak van 20 bij 80 met Agterberg bodem, een grote molen, solarium, wasplaats met warm water, een aquatrainer, een binnen en buiten longeerbak en gezellige kantine waar gezellige andere pensionklanten in zitten, maar dat is niet te realiseren :D lekker off-topic trouwens _O-

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:55

ruitje schreef:
Ik vind het echt hilarisch dat mensen met paarden aan huis zichzelf vergelijken met pensionstallen :+ . Dit is op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier te vergelijken.

Ik stel mij voor dat je nu je zelf alles in de hand heb, ook wel eens een uur later je paarden binnen haalt als het mooi weer is. Of ze, als ze het land kapot rennen even in de paddock zet en later weer in het land. Of een stabiele kudde bij elkaar zoekt, waar geen ruzie om het ruwvoer is en de een de ander in elkaar timmert.

Ik kan voor elk bovenstaand onderwerp een topic op Bokt vinden waarbij de stalhouder afgefikt word omdat hij zich niet aan de afspraken houd. Want de ene klant wil het een, en de ander de ander.

Je kan als stalhouder niet het meest optimale doen, het meest optimale zou zijn: wat luxe voor de ruiter, een schuilstal met gedraineerde paddock en 3 hectare land voor 4 paarden.

Want face it, iedereen vind dat zijn paard zoveel mogelijk naar buiten moet, maar als daar veel voor betaald moet worden haakt men af, want ik ga niet veel betalen voor iets met 'alleen maar land' .

Wij gaan volgend jaar een pilot beginnen met 24/7 paddock en schuilstal in Zoetermeer, de eerste vraag die we krijgen is 'hoeveel goedkoper gaat dit zijn dan een gewone box bij jullie' ?

Het zal geen euro schelen met je gewone boxen waarschijnlijk. Je bent nu net zoveel tijd kwijt met slepen als normaal paarden binnen en buiten zetten en uitmesten. Ik vind het ook niet erg om te moeten betalen, maar het is gewoon bijna niet te vinden (of ik zoek slecht )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:56

Ik ben blij met waar ik nu sta met m'n paard. Tot afgelopen weken stonden ze op het land en nu staan ze op "het pad" naar het land. Even voor de beeldvorming: het pad is zo lang, dat ik met stevig wandelen een kwartier nodig heb om naar het achterste land te lopen. Straks gaan ze weer terug op het land, maar het moet eerst weer even een stukje herstellen.

De boer laat ze naar buiten zodra hij wakker is en wanneer het gaat schemeren haalt hij ze binnen en gaan ze op stal. Paarden in het donker binnenhalen is bij ons helaas niet te doen. Het is stikdonker in de polder en er is geen verlichting langs het pad. In de zomer staan ze tot 's avonds op het land, maar op dit moment staan de paarden al in de loop van de middag in de buurt van stal, te wachten tot ze naar binnen mogen.

Zelf ben ik er ook wel blij mee, want m'n paardje blijkt gevoelig te zijn voor rotstraal, dus nu het zo nat is kan ik zijn hoeven mooi schoonmaken als hij op stal staat en kunnen ze de rest van de nacht lekker drogen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:02

Amiigo schreef:
Het liefst zou ik mijn paard 24/7 in een luchtige, lichte stal willen hebben van 5 bij 5 met een dikke laag stro en een gedraineerde paddock van 10 bij 20 eraan en overdag van 8 tot 4 lekker op een groot weiland met een klein groepje waar het hele jaar door gras groeit en dan bij aankomst op stal een berg hooi voor de hele avond en nacht. Voor mezelf een binnen- en buitenbak van 20 bij 80 met Agterberg bodem, een grote molen, solarium, wasplaats met warm water, een aquatrainer, een binnen en buiten longeerbak en gezellige kantine waar gezellige andere pensionklanten in zitten, maar dat is niet te realiseren :D lekker off-topic trouwens _O-

Als je zoiets ooit vindt haha!
Zoiets zou inderdaad ideaal zijn, al is voor mij dicht mij het bos ook wel een vereiste :P
Moeilijk zijn we toch eigenlijk inderdaad ;) .

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:04

hier genoeg stallen waar ze niet de stal uit komen als de eigenaar of verzorgers dat niet doen.

in de zomer worden ze op sommige stallen nog op het land gezet maar veel stallen ook niet.

heb mijn paard inderdaad om deze reden maar korte tijd in pension gehad en nu 24/7 buiten met verharding, schuilstal en paddock. zomers zo uitloop de weide in.
op mijn huidige stal komen de paarden van stal van uiterlijk half 10 tot minimaal 5uur (of tot 7uur ligt aan degene die ze binnen haalt) in de winter periode buiten en zomers mogelijkheid tot 24/7 op de weide.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:07

Op de pensionstal waar ik sta kun je kiezen of 24/7 buiten met gebruik van faciliteiten (binnebak e.d.) of op stal en dan overdag 8 uur op de paddock.

Heel veel mensen kiezen voor het grootse deel van het jaar voor 24/7 buiten en in de koude wintermaanden een paar maandjes stal en paddock. De mijne blijft 24/7 buiten ook de winter door.

De wei is overigens gedraineerd zodat dit geen modder bende wordt

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:07

danamuts schreef:
ruitje schreef:

Het zal geen euro schelen met je gewone boxen waarschijnlijk. Je bent nu net zoveel tijd kwijt met slepen als normaal paarden binnen en buiten zetten en uitmesten. Ik vind het ook niet erg om te moeten betalen, maar het is gewoon bijna niet te vinden (of ik zoek slecht )

Nou het is waarschijnlijk duurder, grond moet ook betaalt worden. Je kunt minder paarden 24/7 houden op een stuk grond dan een hoop boxen en een paar paddockjes

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:15

Oke, wij zouden dus volgend jaar in de randstad bieden:
-Binnenbak, 2x buitenbak, stapmolen, longeercircel, drafbaan, buitenrijden op 20 min stappen.
-All in 24/7 buiten. In de zomer 24/7 op het land voor 210 euro. In de winter kost een box all in bij ons 370.

Dus als ik zeg: Het zou eigenlijk minimaal 400 moeten kosten in de winter!

Maar eigenlijk, als je kijkt naar vraag en aanbod, zou je 500 kunnen vragen.... Want iedereen zoekt dit en wil het beste voor zijn paard. Vraag en aanbod :') ?

Edit: prijzen zijn we nog lang niet over uit, gooi dit er in ter discussie en het uitleggen vanuit de kant van de pensionstalhouder :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:15

Mijn paard staat ook liever binnen dan buiten met dit koude, natte weer.

Ze heeft een gigantische wei met vriendjes, waar nog genoeg eten op staat. Maar toch als ik ze na een paar uur kom halen, galoppeert ze richting hek en wil ze maar al te graag mee.

In de zomer moet ik ze echt uit het uiterste puntje vd wei halen, dus voor mij is dat genoeg indicatie dat ik mijn paard niet koste wat kost 24/7 buiten wil hebben.

In de winter komen ze minder buiten, so be it. De perfecte stal bestaat niet, er is altijd wel iets. Kunnen ze genoeg naar buiten, staat er niks op de wei (paard bijna dood aan zandkoliek), of breekt ze bijna dr benen over de bodem in de piste, krijgen ze niet genoeg te eten of is de sfeer gewoon bedorven.

Natuurlijk als we konden kiezen zouden we allemaal de perfecte stal willen, maar dit is gewoon nauwelijks te realiseren. Zeker met de drassige kleigrond die een groot deel van Nederland heeft.

Annem84

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:18

Pff wat een prijzen...

Bij ons betaal je voor 24/7 buiten op gedraineerde wei met onbelerkt ruwvoer en gebruik van 20×60 binnenbak 20x40 binnenbak, buitenbak en verwarmde wasplaats 125 euro per maand en met stalling brok,ruwvoer en paddock 200 per maand...

Scheelt veel met de randstad..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:21

Van mij hoeft mijn paard in de winterperiode geen hele dagen buiten te staan.
Ik vind het niet echt waarde hebben als ze aldoor in de nattigheid of kou staat, of het nu weiland of paddock is.
Zoals het bij mij op stal gaat (particulier met 8 paarden) vind ik ideaal.
's Ochtend krijgen ze hooi, rond een uur of 10 naar buiten en als het donker wordt naar binnen, dus nu rond 17.00 uur.
En overdag buiten kunnen ze nog wat knabbelen aan het gras en wat rondlopen met elkaar.
's Avonds weer in een schone stal met een flinke berg hooi.

Ik ken/zie hier trouwens vrijwel niemand in de buurt die de paarden 's winters 24/7 buiten heeft.
Alleen soms wat kleine pony's of een enkel paard, waar verder niks mee gedaan wordt.
Maar die lopen de boel ook niet kapot, die staan daar te staan.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:28

De stalling waar ik momenteel sta word op de dagen dat ik werk mijn paard alleen in de ochtend buiten gezet. Best kort maar vooral in de zomer meer dan genoeg anders word ze zo rond als een ton en in de winter wilt ze eigenlijk liever niet naar buiten in de blub, dan is ze blij dat ze weer naar binnen mag. Dagen dat ik niet werk zet ik der zelf buiten. En in de zomer savonds ook nog eventjes :)
Vorige stal (FNRS manege) waar ik stond kwam ze alleen buiten als ik er was. Ze kon met de groep naar buiten maar daar had ik geen behoefte aan want ze is nogal ene als iets niet bevalt bij een ander paard dan is het bam....

Daarintegen staat het paard van mijn moeder wel 24/7 buiten met een schuilstal. Wei is best wel blub, maar genoeg droge plekken op de hoger gelegen delen. Maar hij staat in de winter buiten in de sneeuw/regen, zelfs slapen in de sneeuw en in de zomer staat die binnen in zijn stalletje :+ De shetlander past zich wel aan, die staat vaker binnen met vies weer.

Maar volgens mij is het met pension-, manegestallingen vaak zo dat ze minder buiten komen.
Laatst bijgewerkt door SRY op 22-11-15 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:33

KoudbloedKim schreef:
Ik zie hier ook dat veel mensen met 'stalpaarden' denken dat 24/7 buiten gelijk staat aan modder en mok.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. :)

Nee , maar het is wel voor elk paard verschillend of 24/7 buiten een optie is :)

Onze fjord vind het geen probleem. Maar mijn paard daarintegen, die rent als de wiedeweerga naar zijn stal als het regent , of als hij geen zin meer heeft.

En als die dat niet kon dan stond die net zo lang krijsend aan het hek tot de buren kwamen vragen of die schreeuwerd aub naar stal kon :+

Nu staat hij gewoon op een pensionstal waar hij zomers 12 uur buiten komt en in de winter een dagdeel buiten en daarnaast staat hij vaak nog een poosje in de ´binnenpaddock´ Paard is er erg blij mee dus dat houden we zo.

Mijn paard doe je geen plezier met 24/7 buiten lopen dat hebben we lang genoeg geprobeerd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:36

Ik heb ook jaren gezocht naar een pensionstal... Heel veel stallen bieden wel weidegang aan, maar als het regent of het is te nat, dan komen ze niet buiten :n

Ik sta nu op een superfijne stal waar ze minstens 8u buiten komen. Ben ik heel tevreden mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:39

Wat veel mensen volgensmij niet beseffen is dat te nat wel een probleem kan zijn. Als ik onze paarden altijd maar op de wei zou gooien dan hebben we op den duur geen gras meer maar 365 per jaar een zwarte zandbende :+

Wel is het fijn als er dan een alternatief is zoals paddocks/bakken.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:40

Ook ik ken stallen waar de paarden met een beetje regen of wintertijd niet op de wei komen.
Vaak is de reden dat ze grond stuk maken en ze in het voorjaar dan geen gras hebben.
Maar ik weet ook een manege waar de paarden geen hooi krijgen.
Zo is er op elk stal wel wat.
Gelukkig sta ik nu op een stal waar de paarden het hele jaar naar buiten mogen.
Mijn paard vindt het heerlijk, weer of geen weer. Alleen als zij alleen buiten moet staan dan breekt ze de boel af. Dan kun je haar beter eraf halen en binnen zetten.
Er wordt ook gezegd dat je beter een uur kunt rijden om beweging te geven dan 8 uur op de wei te laten grazen.
Meningen zullen hierin altijd verdeeld blijven.
Ik denk dat je moet doen wat goed is voor jouw paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:42

Ik vind de vergelijking met paarden aan huis en een pensionstal niet zo gek.
Beide zorgen 24/7 voor de paarden en een pensionstal heeft werknemers in dienst om het werk te verdelen.

Bovendien vind ik luxe voor het paard belangrijker dan luxe voor de ruiter.
Beide is mooi meegenomen, maar als ik moest kiezen, koos ik voor mijn paard.

Veeleisend zou ik mezelf niet willen noemen.
Mijn enige eis was 24/7 buiten met vriendjes.

40 paarden binnen zetten lijkt veel werk, maar heb op diverse bedrijven gewerkt, zowel maneges als pension,- en sportstallen en daar werden de paarden gewoon los gelaten (wel afgezet natuurlijk) en die liepen stuk voor stuk hun eigen box in.
Bovendien zou mijn voorkeur als pensionhouder niet uitgaan naar stallen, behalve voor oudere paarden/paarden die écht niet buiten kunnen/willen staan, dus dat scheelt je al een hoop werk.

Met 24/7 buiten bespaar je sowieso een hoop op stro.
En 24/7 buiten hoeft niet weidegang te zijn he, paddocks zijn ook prima.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:46

Nu met de winter periode gaan ze tussen 8.00-9.00 naar buiten. In de paddock met een deels bestraat stuk, en ruim hooi.
Tussen 16.00-17.00 gaan ze weer naar binnen.

Met de zomer staan de paarden overdag op de wei. Gaan tussen 8.00-9.00 de wei op en rond 16.00 gaan alle paarden naar de paddock.
Paarden vinden het heerlijk, nog ff een tijdje heerlijk soezen, scharrelen.
Een deel gaat met de nacht (tussen 20.00-21.30) naar binnen, en een deel blijft lekker 24/7 buiten.

Met de winter gaan hier alle paarden met de winter naar stal. Wanneer ze naar binnen gaan hangt echt af van het weer. Maar bij echt veel regen geven ze het vanzelf wel aan. Normaal zie je ze nooit bij het hek met binnenhalen, maar dan staan ze ook echt te dringen dat ze ook naar binnen willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:48

Maar dan nog is 24/7 niet ideaal voor elk paard kbk :) . Mijn paard staat bewust op een pensionstal ondanks dat ik thuis de mogelijkheid heb . Heb hem verhuist voor zijn eigen bestwil, omdat hij daar beter past dan thuis. Meer vriendjes, s´nachts op stal en bovendien op een open vlakte de weides waardoor hij veel minder last van de mugjes heeft.

Hier op stal gaan ze overigens allemaal aan het touwtje naar buiten ipv los. Een stal die dat niet doet daar zou ik mijn paard ook direct weghalen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:50

KoudbloedKim schreef:
40 paarden binnen zetten lijkt veel werk, maar heb op diverse bedrijven gewerkt, zowel maneges als pension,- en sportstallen en daar werden de paarden gewoon los gelaten (wel afgezet natuurlijk) en die liepen stuk voor stuk hun eigen box in.

Op zo'n stal wil ik echt niet staan, heel veel ellende al van gezien...bij ons moeten ze eerst
over een hele straat beton en klinkers, lekker in de winter of bij regenweer :o

Lekker stuk voor stuk aan de hand!

En al ligt er geen voer in de bak, lopen er zo wat paarden een deur verder hoor of gaan op zoek naar voer in de gangen, eigenwijze stronten :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:54

Yvank_, als je goed leest, zie je ook dat ik zeg dat er zeker uitzonderingen zijn. :j

Listiglistje, in al die jaren heb ik het nog nooit fout zien gaan, maar er is natuurlijk altijd wel een risico.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:55

@KoudbloedKim.

Ik weet niet precies op hoeveel pensionstallen jij geweest ben maar ik ken er weinig met werknemers en nog minder met werknemers die tot laat in de avond werken. We zijn niet allemaal Bartels of Anky met het geld om 4 mensen intern te laten wonen :+ . Ik vind dat een aanname.

Paarden los hun eigen box in laten gaan is voor ons een no-go. Paarden gaan de verkeerde box in, staan met zijn tweeen in een box, slaan elkaar, glijden uit op het beton. Darnaast heb je als pensionstalhouder een extra controle als alle
paarden met de hand binnen worden gezet.

Dus nee, dat is een visie die ik absoluut niet met je kan delen, ik vind dat echt slecht stalmanagment.

Bespaar je op stro met 24/7? Want waarom precies?

Om paddocks te realiseren heb je land nodig en dan een vergunning, drainage, zand en een loonwerker.

En ja, dat is duur. Maar als een klant daar voor wil betalen: no problemo :)

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:58

Mijn verzorgpony staat in de zomer 24/7 buiten op de wei met vier andere paarden die het allemaal goed met elkaar kunnen vinden en in de winter staan ze 's avonds binnen. Verder is er een gedrainneerde 20 x 40 buitenbak met verlichting.
Wij hebben een schema met alle bijrijders en eigenaren wie wanneer 'staldienst' heeft. Dit houdt in de zomer in dat je het weiland uitmest en het 33 jarige paard eten geeft, en in de winter komt daar alle stallen uitmesten en hooi voeren in de stallen en weiland bij. Voor het binnen en buiten zetten is weer een ander schema :D . Volgens mij kost het 115 per maand voor weidegang, een stal en hooi maar dat weet ik niet zeker.
Echt een super plekje! Verder zijn er hier in het gooi bijna alleen maar luxe pensionstallen waar ze een uurtje in de paddock mogen.

Edit: ze hebben natuurlijk wel een schuilstal in de wei staan.
Laatst bijgewerkt door xLeonietje op 22-11-15 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:59

Alle jaren dat ik met de paarden op pension heb gestaan ging het er hetzelfde aan toe als dat ik ze nu aan huis heb staan. Kwestie van goed doorspreken met pensionhouder of een ander stekkie zoeken.

Basic kwam het er op neer, zij voerden, mesten uit. Ik zet buiten en binnen, zet het voer klaar en bepaal wat en hoeveel. In beginsel stuitte dat altijd op wat weerstand maar als ze eenmaal inzin dat je je aan je afspraken houd, iedere dag weer, de pensionhouder er eigenlijk heel blij mee is. Ja soms scheve gezichten van mede pensionstallers. Mijn hengsten idd langer naar buiten. Maarja ik stond er iedere ochtend om 8.30 En iedere avond weer om binnen te halen.

Nu aan huis gaat het niet anders. Maar ik heb nooit een concessie gedaan mbt tot weidegang. Dan maar geen stal met bladgoud. Paarden horen buiten, liefst zolang mogelijk. Maar 24/7 in de stromende regen gaat me ook weer te ver. Waar een wil is is een weg. Blijven zoeken naar wat jou het beste past.