Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:37

Wauw wat een hoop nieuwe lezers en tipgevers er bij!! Welkom!!
He Ris, dit is echt een topic voor jou. Er is al wat uitgewisseld afgelopen jaar aan tips en tricks.
Voor iedereen , weer veel lees en klets plezier!

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:44

Kon maar op met die sneeuw. Dan ook graag kou. Kan die pisregen weg!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:50

Ik kom ook graag mee praten, ik heet Melissa, bijna 19jr. Het is niet van ons, maar het ligt praktisch in onze achtertuin en we mogen wel alles zelf beslissen. Het is ongeveer 1,5 hectare + de buitenbak van 20x40m. Ik heb er mijn 3 pony's op staan, 8 jarige connemara D-merrie, 12 jarige Welsh B ruin en een 3 jarige C pony. We hebben al het één en ander gedaan, maar er moet nog heel veel gebeuren.

Afbeelding
Dit is een deel van de weilanden, in de verte zie je de hooiopslag en de schuilstal van 8x4m.
Op de andere weide staat nog een schuilstal van 3x6m, die wordt in het voorjaar afgebroken. Daar wordt een hok gemaakt voor de tractor en waarschijnlijk 1 of 2 buitenstallen.

Zal binnenkort eens wat meer foto's trekken, moesten jullie geïnteresseerd staan.

Heb in het vorige topic ook meegelezen en daar zeker tips uitgehaald.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:52

Kvulden: wat voor strooisel gebruik je? Igv stro is juist geen dak handig ivm vergaan van t stro een voordeel. Scheelt heel veel volume.
Ga je stal naast je mestplaat bouwen? Ben je niet bang dat je veel last van vliegen hebt?

Sneeuw? Hopelijk natte sneeuw, na al die regen en wind moet ik daar nog niet aan denken. Pfff

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:10

Nee gewoon echte kerstmis sneeuw :p

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:13

Alani schreef:
Kvulden: wat voor strooisel gebruik je? Igv stro is juist geen dak handig ivm vergaan van t stro een voordeel. Scheelt heel veel volume.
Ga je stal naast je mestplaat bouwen? Ben je niet bang dat je veel last van vliegen hebt?

Sneeuw? Hopelijk natte sneeuw, na al die regen en wind moet ik daar nog niet aan denken. Pfff

Ik heb de mesthoop op 5 meter van de stallen en heb gelukkig heel weinig last van vliegen.

Nee, geen sneeuw! Daar ben ik echt nog niet op voorbereid! Volgens mij was dat voor hier inde Kempen nog niet aan de orde allen wel een fikse daling in temperatuur!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:19

Eerst graag even een paar dagen droog, zodat de track wat kan opdrogen. Als het dan gaat vriezen, kunnen we de boel nog een beetje gladharken of slepen ofzo.

En dan daarna graag een dagje dat we dit plaatje kunnen namaken:
Afbeelding
Hoewel ons dressuurpaard geen dekens opheeft, en we de Fjord even inruilen voor een Welsh :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:20

Pff ga zo paarden voeren. Lkkr hoor paarden aan huis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:21

Ik stem ook tegen sneeuw, al die troep moet weer smelten ook en dat geeft nog meer rotzooi als gewone regen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:25

Ik ook Alani. De mijne krijgen tussen 10 & 11. Zit al in mijn pyama te wachten tot het tijd is. Normaal doet mijn vriend de laatste ronde maar die is er nog niet.
De foto uit het vorige topic van een pyamabroek in regenlaarzen is dus heel erg op mij van toepassing straks :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:48

Hier is de laatste ronde ook rond 10/11. En dan meteen even de stalvloer aanvegen (bedding naar achter vegen) en evt de mest er uit :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:59

Geniaal plaatje Hilary _O-

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:11

Haha echt een gaaf plaatje hillary die wil ik op Facebook zetten waar heb je die vandaan?
Echt super grappig!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:19

Ik heb jullie weer gevonden! Dus ik doe weer mee.
Serieus mensen 5 pagina's in een halve dag? Ik ben 1,5 uur met paard naar de les geweest en heb bijna dezelfde tijd nodig om bij te lezen.

Alle nieuwkomers welkom!

Abbey, hoe zit het met de paarden waar je laatst was wezen kijken? Die waren ernstig leuk en precies wat je zoekt toch?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:21

Natalie36 schreef:
Abbey, hoe zit het met de paarden waar je laatst was wezen kijken? Die waren ernstig leuk en precies wat je zoekt toch?

:o Ahumm.... shhhhtt..... :D

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:24

PaulineH schreef:
Gezellig een vervolg!
Ik heb veel meegelezen in het vorige topic en af en toe iets geplaatst tussen de bedrijven door :P

Wat leuk mvermeulen1,, best dichtbij ons:)
Je hebt toch niet toevallig mijn droomboerderijtje gekocht?
Deze is namelijk van de markt af.. :(
Wij zijn nog druk aan het sparen voor een koophuis.
Nu wel al lekker de paarden aan huis, heerlijk!
Die van jou staan er ook lekker bij in het zonnetje {:}

De paarden staan hier nog op het land DoubleVv maar ik denk ook dat het niet zo heel lang meer duurt voordat ze ook op de paddock komen te staan. Het gaat nu rap slechter met de weide met dit weer..

Mijn drie lieverds <3
[ [url=m/40TK3u.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik weet niet welk huis jullie op het oog hadden, er staan er namelijk genoeg te koop hier. wij wonen in Rhauderfehn.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:34

laten we nou niet over sneeuw beginnen!!! ik ben nog niet over het hele natte bende heen om mij nu al druk te maken over alle bevroren waterleidingen en paddockijsbaan en inslaan van de waterbakken, harde grond en om maar niet te spreken van het uitrijden van de oprijlaan die dan een spekgladde glijbaan wordt.. zo is mij verteld :+

maar als ik moet kiezen tussen 2 kwaden.. liever kouw en sneeuw dan wind en regen. al is het maar voor de mooie foto.s die je kan maken met sneeuw :D

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:41

Grrr storm.. Sinds ons schuilhok is weggewaaid in augustus ben ik echt niet happig meer op zoveel wind!

Aan sneeuw ben ik ook nog lang niet toe.. :(

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:58

Welkom nieuwkomers!

Wat een leuke openingspost gypsy!

Zie allemaal nuttige tips langs komen en nat.... Hier mag het ook wel weer wat droger worden....

Vraagje, wij hebben een aantal paarden naar een winterwei met schuilstal gebracht waar sinds september best veel gras staat. Nu kregen we de vraag of ze geen hooi bij moesten.... Ze hebben door alle vocht wat ze binnen krijgen ook erg dunne mest. Zou het verstandig zijn om droog hooi bij te voeren?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:59

Alani schreef:

Ik heb nu de mest ook vlakbij liggen. Geeft niet echt meer vliegen naar mijn idee. Als de mestplek straks klaar is komt er of een dak boven of ik leg er zeil over. Dat met zeil heb ik een keer bij iemand anders gezien. Dat werkt oom erg mooi en schoon. Ik gebruik geen strooisel in de stal ik heb rubbermatten.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:05

Haal je dan elke keer het zeil weg? Hoe werkt dat? (Is het alleen tegen vliegen)?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:19

Santos, ik zou toch zeker wat droog hooi bijvoeren, zodat de mest mooi blijft.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:21

Ik volg ook weer!

Ik praat dan wel niet zoveel mee, maar volg het wel allemaal. :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:22

Bijna weggewaaid, maar gelukkig wel droog. Buitenpaarden deert de wind ook niet zo, al staan ze wel wat meer op scherp dan bij rustig weer.

@santos: Droge stof kan wel gunstig zijn voor vastere mest. T gras wat er nu nog staat is water gras. Mijn ouwe vader zei altijd; in de zomer hebben ze genoeg aan een per vol, maar in t najaar nog niet aan een kruiwagen. Ik zou t proberen of ze t willen hebben.

@kvulden: ik heb ook dikke rubber matten op de vloer maar gebruik ook een dikke laag stro. Ook in de schuilstallen vd buitenpaarden. Zonder stro wordt t bij mij een grote pisbende. Hoe heb jij dat opgelost? Mest je meerdere keren per dag? Heb je een afvoer naar een kelder oid? Ik heel benieuwd naar jouw aanpak.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:33

ik heb geen paarden en al helemaal niet aan huis, maar je openingspost kan ik me alles bij voorstellen hihi.