Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:12

Weer even een update.
Pony mocht niet in het landje met inloopstal. Daar moesten zijn lammetjes in het voorjaar in. Ik heb wel fikse ruzie gehad met meneer. omdat mijn pony wat ziekjes is (verkouden, diarree, hoesten) heb ik haar gewoon op stal gezet, zonder toestemming.
Mijn ouders hebben nog steeds niet gepraat met deze mensen, maar stiekem vragen ze wel eens; vraag eens aan V hoeveel haar stalling kost, en heeft de stal van S ook een goede bak? Dus het gaat vooruit.

Kiki1995

Re: Hoe overtuig ik mijn ouders dat ik een andere stalling wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:18

Mooi dat ze nu zelf ook inzien dat het niet meer goed is voor je pony. Ik hoop dat je een leuke nieuwe stal kan vinden!
Heb je in je buurt al iets goedkoops gevonden? :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 15:32

Ik heb een stal gevonden voor 185,- p/m, wat incl buitenbak, binnen/buiten zetten, voeren etc is. Ook heb ik een stal gevonden met een enorme binnenbak, buitenbak, wasplaats, springmateriaal, stampmolen etc. Dit kost 250,- p/m, maar dit is incl bakgebruik, elke week les, binnen/buiten zetten, voeren, gebruik van de wasplaats etc. Deze stallen zijn helaas wel een stuk verder weg, maar ik heb het er voor over. Mijn ouders vinden die laatste stal voor nu te duur, maar misschien dat ik ergens een deal met ze kan maken oid. Zo'n stal EN een eigen paard is namelijk een droom voor mij :o

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:36

Eline_S_S schreef:
Weer even een update.
Pony mocht niet in het landje met inloopstal. Daar moesten zijn lammetjes in het voorjaar in. Ik heb wel fikse ruzie gehad met meneer. omdat mijn pony wat ziekjes is (verkouden, diarree, hoesten) heb ik haar gewoon op stal gezet, zonder toestemming.
Mijn ouders hebben nog steeds niet gepraat met deze mensen, maar stiekem vragen ze wel eens; vraag eens aan V hoeveel haar stalling kost, en heeft de stal van S ook een goede bak? Dus het gaat vooruit.

Een verkouden paard moet echt naar buiten, mits hij koorts heeft. Maar buiten worden ze in het algemeen sneller gezond. Zeker als het droog is en weinig tot geen wind.

Ik hoop heel erg dat het je gaat lukken je pony elders onder te brengen. Ik kan me zó goed voorstellen wat een frustratie deze stalling teweeg brengt! Het kan heel je hobby kapot maken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:18

Weer even een update. Mijn paard is inmiddels bijna helemaal herstelt. DA geweest, welke een luchtweginfectie constateerde. 2x per dag antibiotica en 2x per dag slijmverdunners, en dat 10 dagen lang (zit inmiddels op 6).
Maar goed, weer even over de stalling. Mijn vriend gaat proberen de stal een stuk veiliger te maken (spijkers, scherpe punten ed wegwerken). Mijn ouders hebben inmiddels nog steeds niet gepraat met de mensen, maar zien in dat ik echt beter ergens anders heen kan. Wel moet ik mij eerst focussen op mijn examen.
Ik ben nu een beetje aan het rondkijken. Ik had een leuke stalling gevonden met alles erop en eraan, maar deze is helemaal in Lieveren (13km), en dat zie ik niet zo zitten.. Ook is er nog de stalling van mijn vriendin, maar deze heeft geen binnenbak en geen springmateriaal. Verder wel alles erop en eraan. En dan vond ik het nog een optie om haar bij mijn verzorgshetlander op stal te zetten. Maar deze heeft ook geen binnenbak, maar een ontzettend grote verlichte buitenbak en heel veel springmateriaal. Wel zou ik dan in de binnenbak kunnen rijden waar ik nu ook in rij (5,- per keer). Maar mijn moeder vindt het een beetje banketstaaf om haar daar weg te halen en een kilometer verder op neer te zetten, wat ik opzich wel snap. De perfecte stalling is nog niet gevonden dus, maar ben al lang blij dat mijn ouders eindelijk inzien dat het daar niet fijn is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:30

Maar waarom wil je per se een binnenbak? Zolang de buitenbak een goede bodem heeft kun je prima rijden, beetje regen en kou gaat niemand dood van.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:33

Dat is wel weer waar.. Maar met name in deze tijden is rijden gewoon niet te doen(in een buitenbak), en met regen ed. Vind een binnenbak ideaal, dus wie weet is deze er nog ergens in de buurt. Zo niet jammer dan.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:37

Eline_S_S schreef:
Dat is wel weer waar.. Maar met name in deze tijden is rijden gewoon niet te doen(in een buitenbak), en met regen ed. Vind een binnenbak ideaal, dus wie weet is deze er nog ergens in de buurt. Zo niet jammer dan.

Het went wel heel snel hoor. Zolang de bak een goede bodem heeft en verlichting. Maar het is een afweging die je moet maken, als je wel snel van deze stal weg kan maar geen binnenbak of je blijft op deze stal en wacht dat je duurdere stalling kan betalen. Ik had optie één gekozen, ik zou persoonlijk liever een stal hebben waar m'n paard happy zou zijn en ik minder luxe dan ik alle luxe maar m'n paard ongelukkig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:59

In Lieveren is zover ik weet ook geen binnenbak... (en nauwelijks te bereiken zonder auto)
maar er is in de buurt van Haren, Glimmen etc. toch wel meer te vinden..
En binnenbak... prettig ..maar dit weer duurt helemaal niet zo lang, met goede buitenbak red je het makkelijk 11 maanden in het jaar.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:00

Ik mag sowieso pas weg na mijn examen, wat in mei is. Dus heb nog genoeg tijd om een beetje rond te kijken voor eventueel wat beters :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:01

Evelijn schreef:
In Lieveren is zover ik weet ook geen binnenbak... (en nauwelijks te bereiken zonder auto)
maar er is in de buurt van Haren, Glimmen etc. toch wel meer te vinden..
En binnenbak... prettig ..maar dit weer duurt helemaal niet zo lang, met goede buitenbak red je het makkelijk 11 maanden in het jaar.

Stal Altena heeft er een :j
Manege de bongerd valt af, en je hebt daar vlak bij ook een stal met een kleine binnenbak, maar deze valt ook af.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:28

Dat is Altena en geen Lieveren.... ;) totaal ander dorpje.
Onnen zal ook wel afvallen... en Eelde en Peizermade ... en Zuidlaren ...

En Noordlaren dan? Tinkerplein biedt volgens mij iig veel weidegang .. geen binnenbak maar de meeste stallen met binnenbak bieden weinig weidegang.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 05-01-16 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:28

Ik zou niet perse zoeken naar binnenval, maar eerder veel weidegang voor je pony met vriendjes.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:37

Ik zou vragen of het kan als jij bijvoorbeeld die 60 euro bij betaald.
Dan veranderd er voor je ouders toch niks? Die 150 euro blijft gewoon hetzelfde, en jij betaald de rest.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar met een bijbaantje moet het al snel lukken, ik ben 18 en betaal mijn paard, en de rest er omheen, zelf.
Verder zou ik inderdaad gewoon wat topics laten zien van bokt etc. want 24/7 op een stal is heel slecht, en het is ook onhandig als je niks met je eigen pony kan doen omdat je het hek niet open en dicht krijgt, dat snappen je ouders vast ook wel.
Verder gaat het ook om het plezier eh, als jij er minder plezier aan beleefd kan je dat ook tegen je ouders zeggen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:52

Evelijn schreef:
Dat is Altena en geen Lieveren.... ;) totaal ander dorpje.
Onnen zal ook wel afvallen... en Eelde en Peizermade ... en Zuidlaren ...

En Noordlaren dan? Tinkerplein biedt volgens mij iig veel weidegang .. geen binnenbak maar de meeste stallen met binnenbak bieden weinig weidegang.

Huh, het is aan de lieverseweg, en de stal eigenaar vertelde dat het bij Lieveren was? Maar goed. Mijn pony staat nu in onnen, dus dat valt inderdaad af. Peize wordt voor mij wat te ver (woon in haren). Tot nu toe staat de stalling met buitenbak, zonder springmateriaal boven aan. Maar als er eventueel iets beters te vinden is, kunnen we daar ook naar kijken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:04

Je schoolwerk moet niet ten koste gaan van je paard, maar ik persoonlijk zie niet waarom het verhuizen van je paard daar veel invloed op zou hebben. Ik vind het maar sneu dat je paard moet wachten, eerst op een gesprek wat maar niet komt, daarna op een verbouwing die zoveel tijd kost en nu weer op je examens (in mei!). Het komt op mij eerder over als uitstellen, omdat je ouders het eigenlijk niet echt willen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:21

Het gaat er meer om dat wij nu midden in een verbouwing zitten, ik ontzettend veel toetsen heb, mijn ouders heel veel werken ed. Voor verhuizen hebben we een auto met trekhaak nodig, een trailer, een bestuurder. En dan nog alles er omheen. Ook als ik op een nieuwe stalling sta is dat allemaal leuk voor mij, dus ga er op het begin vaker heen, meer trainen omdat ik een bak heb etc. De medicatie voor haar heeft ook een hoop geld gekost. De verbouwing is rond maart/april klaar, en dan moet er nog wat geld gespaard worden. Na mijn examen mag ik beginnen met mijn scooter rijbewijs. Als ik een scooter heb zou ik eventueel een stalling verder weg kunnen nemen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:53

Eline_S_S schreef:
Het gaat er meer om dat wij nu midden in een verbouwing zitten, ik ontzettend veel toetsen heb, mijn ouders heel veel werken ed. Voor verhuizen hebben we een auto met trekhaak nodig, een trailer, een bestuurder. En dan nog alles er omheen. Ook als ik op een nieuwe stalling sta is dat allemaal leuk voor mij, dus ga er op het begin vaker heen, meer trainen omdat ik een bak heb etc. De medicatie voor haar heeft ook een hoop geld gekost. De verbouwing is rond maart/april klaar, en dan moet er nog wat geld gespaard worden. Na mijn examen mag ik beginnen met mijn scooter rijbewijs. Als ik een scooter heb zou ik eventueel een stalling verder weg kunnen nemen.

Maar of je vaker heen gaat is toch jou keuze?
Je kan toch ook niet vaker heen gaan, en net zo vaak gaan als nu?
En wanneer je dan weer tijd hebt ivm de verbouwing en je toetsen, ga je weer vaker heen.

Deze combinatie snap ik niet helemaal.
Een trailer en auto is toch zo geregeld? Familie, vrienden, buren?
Je zegt dat je vriendinnen op deze stal hebben staan, hebben zij geen ouders met een trailer + auto met trekhaak, die jou even heen en weer zouden willen brengen?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:54

Even off-topic: maar mag ik vragen waar jij dan in de binnenbak rijdt voor €5? Twee huizen verderop, bij de manege?

Onnen is voor jou verder geen optie? Op een andere boerderij bijvoorbeeld?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:01

Verhuizen is toch in een halve dag gedaan? Klinkt idd alsof je ouders het steeds maar uitstellen en er tegenop zien?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 21:20

Nicole21 schreef:
Even off-topic: maar mag ik vragen waar jij dan in de binnenbak rijdt voor €5? Twee huizen verderop, bij de manege?

Onnen is voor jou verder geen optie? Op een andere boerderij bijvoorbeeld?

Nee, de manege mocht niet. Aan de mottenbrink is een huis met een binnenbak :)
Misschien willen ze het uitstellen, maar als ik door ga zeuren is de kans groot dat ze zeggen laat dan maar, als je blijft zeuren. Ik ben al blij genoeg met dit. Mijn moeder wil binnenkort gaan kijken bij een stalling.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:19

Ik heb als tiener dagelijks van Peize naar Haren gefietst voor school... en dat stuk door Paterswolde heen etc. doe je niet eventjes (zeker niet op winterdag) en dan is Altena nog eventjes verder (en Lieveren nog een stukje verder) ... zou eerder kijken naar Glimmen, Noordlaren, rondom Appelbergen moet echt wel een stalling te vinden zijn.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:29

Daarom valt die in Altena ook eigenlijk af. De stalling boven aan mijn lijstje is in paterswolde (vosbergen).

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:41

Ik heb tijdens mijn opleiding in Harendermolen gestaan, aan de viaductweg. Klein schalige stal, paarden dagelijks op de wei, grote buitenbaan, springmateriaal, kleine binnenbak en door de weeks werd er voor je gemest. Je kon er ook een rondje buiten rijden. Weet niet of het nog zo is, is al ruim 10 jaar geleden, maar is misschien het onderzoeken waard....

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 22:46

Hmm. Even googelen. Bedankt voor de tip!