waar moet stalling aan voldoen met baby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

Ik ben geen mama wel over 2 weken.

Wij hebben extra crèche-uren ingekocht zodat ik na mijn werk iig 3 dagen de tijd heb om alleen naar stal te gaan.
Op mijn vrije dag zal beeb wel mee gaan maar heeft paard vrij of longe dag.
Mijn merrie is onberekenbaar op dit moment, wat als ik val....kind in de bak, paard los en ik spartel op de grond met gebroken rug

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:36

Tot 1,5 jaar ging mijn dochtertje elke maandag en donderdag mee naar stal ( had ik ook nog 2 avonden samen met mijn vriend) daar zat ze in de kinderwagen met wat drinken en een koekje naast de bak(achter het hek) te kijken of te slapen.
Mijn trainingen paste ik die dag zo aan dat als ze het zat was dat ik kon stoppen. vaak wandelde ik dan met kinderwagen en paard over het terein uit.

op deze stal waren veel kleine kinderen en paste we dus regelmatig voor de ander op zodat de ander rustig kon rijden. ook lag er onwijs veel speelgoed en was er voldoende speelruimte. echt super dus

toen gingen we veranderen van stal ivm verhuizing ( paard was geblesseerd en stond lekker in de wei) maar bij de wei veel sloot en schrikdraad. geloof me dat is echt niet fijn met je kind daar naar toe -O-
Nu luisterde Zoë heel erg goed en ze hielp mee met mest zoeken dat mama moest opruimen maar fijn is het niet.

als ik nu weer op zoek moet naar een stal kijk ik of er genoeg ruimte is dat ook mijn dochter kan spelen dus niet alleen maar sloot en schrikdraad

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:15

Ik ben zelf mama van een dochter van 3, maar ben hier heel stellig in. Een jong kind kan je enkel mee naar stal nemen, als jijzelf of een andere volwassene er constant toezicht over houdt. Ik zie het af en toe op stal, jonge kinderen (2 - 5 jaar), die door de stalgangen rennen, alle paarden aaien, in de wei kruipen, ... En hun ouders die zijn terwijl met de paarden bezig, of zitten in de kantine. Als het tijd is om naar huis te gaan, gaan zij hun kind zoeken. Ik vind dat echt not done. Het risico is te groot, en je maakt je kind ook deels de verantwoordelijkheid van de andere volwassenen die er rondlopen, terwijl die daar helemaal niet om gevraagd hebben. Als ik zo'n kind alleen zie rondlopen, voel ik mij verplicht om daar op te letten, terwijl ik ofwel mijn handen al vol genoeg heb aan dochterlief, of anders gewoon rustig met paard wil bezig zijn zonder naar andermans kinderen te moeten kijken.
Zo lang je kindje er geen problemen van maakt om even in de buggy te zitten, kan je hem voorlopig warm induffelen terwijl je de stal mest en voer klaarzet, dat duurt niet zo lang. Ik denk echter dat de kans klein is dat je zoontje hier nog lang tevreden mee gaat zijn, eens ze kunnen stappen willen ze de wereld verkennen, en niet vast zitten in een buggy. Als je kindje de hele tijd zit te zeuren in de buggy, is dat noch voor jou, noch voor je stalgenoten, en noch voor het kind zelf leuk.
Ik lees hier ook dat mensen hun kind in de auto laten slapen terwijl ze zelf met paard bezig zijn. Dat is i.m.o. enkel haalbaar als je de auto bijna tegen de stal van je paard kan parkeren, en je enkel wat kleine klusjes doet zodat je in twee stappen bij je kind bent als het wakker wordt. Eveneens al meegemaakt dat kind in de auto ligt te slapen, ouders zijn met paarden bezig, kind wordt wakker en is in paniek omdat het alleen is, en ouders reageren niet als hij roept. Andere mensen gaan snel ouders zoeken, die rustig hun kind gaan halen en gewoon zeggen 'je moet zo geen scene maken', vreselijk.

Ik weet heus wel dat kinderen en paarden combineren veel moeilijker is dan je op voorhand kan inschatten, daar heb ik mij ook aan mispakt. Daarom staat de paardenhobby helaas bij mij intussen al bijna 4 jaar op een laag pitje, wat ik soms jammer vind, maar niks aan te doen, kind gaat altijd voor.

Ik denk echt dat je voor zowel je gemoedsrust, als het behoud van je paardenplezier op zoek moet naar een stal :
- met ruime openingsuren zodat je naar je paard kan als je kind slaapt, of later op school zit of zo
- met verlichting zodat je savonds ook effectief nog wat met je paard kan doen
- en ofwel vol-pension, of anders een verzorger die het een paar dagen per week van je overneemt, zodat je niet persé alle dagen moet gaan. Als je dan de dagen dat je wel kan gaan, kindje bij je man of oppas kan laten, kan je ook echt nog genieten van je paard.

Toevoeging : een kindvriendelijke stal vind ik een moeilijk concept. Als er meer mensen met kinderen komen, waarmee je afspraken kan maken dat je om beurten de kinderen in het oog houdt terwijl de andere ouders met hun paard bezig zijn, dan is dat top! Maar een stal waar een hoop speelgoed is, en waar ouders hun kinderen dan maar in de 'speelhoek' zetten zodat die zichzelf vermaken en hopelijk geen kattenkwaad uithalen, vind ik al een stuk minder. Een stal zoals waar Wyoming over spreekt, lijkt me echt vreselijk. Daar kan je eigenlijk gewoon wachten tot het eens misloopt...
Laatst bijgewerkt door Cowgirl83 op 12-11-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: waar moet stalling aan voldoen met baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:26

Ik ben heel eerlijk: ik vind t rete irritant als er kinderen op stal zijn. Stadgenoten nemen ze wel eens mee in t weekend, gelukkig ben ik er doordeweeks savonds laat waardoor ik er geen last van heb. Maar die kinderen die rondrennen, aan t spelen zijn aan de rand Vd bak, over t terrein heen kruipen/overal aan zitten (heb ik t over jonge kinderen die zelf niks met paarden doen ;) ). Ik vind t naast gevaarlijk ook gewoon niet verantwoord. Er zal maar een paard aan de haal gaan in de bak en de bak willen uitschieten (hier een open ingang) waar een buggy staat.. Of net kinderen lopen.. Of je komt t hoekje om en er komt een rennend kind op je af. Ik snap t gewoon niet. Dat je ze af en toe meeneemt, incl oppas die er wat van kan zeggen/ ze in de gaten houd, a la, maar zonder toezicht?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:48

Op de stal waar ik eerder stond waren kinderen niet eens toegestaan.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:56

Dat is dan weer wel het andere uiterste! Tot welke leeftijd dan? Ook geen kinderen die net oud genoeg zijn (6-7 jaar) om zelf te rijden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:59

De leeftijd weet ik niet precies, maar in ieder geval onder de 10 jaar was niet toegestaan. De jongste stalgenoot was denk ik 14. Ik heb er zelf nooit naar gevraagd omdat daar geen aanleiding toe was, maar een kennis van mij wilde misschien op dezelfde stal komen staan, maar heeft dat niet gedaan omdat ze dan haar kinderen niet mee naar stal mocht nemen. Toen besefte ik me eigenlijk ook pas dat er inderdaad nooit kinderen op stal aanwezig waren. Ik vond het in ieder geval wel lekker rustig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:11

Rijden doe ik niet met kind erbij omdat ik mijn aandacht dan niet wil verdelen.
Longeren gaat wel goed.

Eerder zat ze dan in de kinderwagen, met kou gewoon in skipak met deken.
Nu neem ik een schepje mee, zet de helft van de bak af en dan speelt zij rustig tussen 20-40 min in de 'zandbak' en kan ik longeren.
Als de zandbak truc niet meer werkt zien we dan wel weer. Op dit moment gaat het goed.
Uiteraard werkt dat ook niet op een drukke stal. Maar ik weet precies wanneer er niemand is.
Ik ben niet zo bang voor kou, gewoon veel aantrekken. In de sneeuw spelen is ook koud.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:40

Kleine kinderen horen niet op stal. Ze mogen best naar de paardjes kijken onder toezicht van mam. En hier houdt het op.
Af en toe mag mijn zoontje (3) mee naar stal. Samen paarden aaien met mama. Maar als ik ga rijden laat ik de kinderen thuis.
De jongste is 1. Ze zit echt niet rustig in de buggy en wil altijd zelf op avontuur. Ook zij gaat niet mee.
daaromantische heb ik nu weinig tijd voor de paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:59

Yvette, wil je jouw mening niet als feit verkopen?
Het ene kind is het andere niet.
Pech dat jij een wervelstormpje heb. Ik heb geluk gehad met een priegelaar die zich zonder problemen een half uur op 1 plekje kan vermaken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:04

Sizzle schreef:
Yvette, wil je jouw mening niet als feit verkopen?
Het ene kind is het andere niet.
Pech dat jij een wervelstormpje heb. Ik heb geluk gehad met een priegelaar die zich zonder problemen een half uur op 1 plekje kan vermaken.

maar ook rustige kinderen kunnen per ongeluk een ongeluk krijgen als iemand/ paard niet oplet

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:05

Lau schreef:
Mijn stalgenoot zette het kindje altijd in de hoek van de bak.
Met een windzeil een deken en wat speelgoed.
Daar voor zette ze het opstapblok zodat de paarden ook niet zomaar bij het kindje waren.
En anders in de kantine als er mensen zaten dan lette hun even op.

in de bak zelf? niet aan te raden. het makkelijkste is toch echt oppas, en anders een campingbedje misschien een optie die je dan als box kan gebruiken, wat speelgoed erin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:15

Lynn_Nikita schreef:
maar ook rustige kinderen kunnen per ongeluk een ongeluk krijgen als iemand/ paard niet oplet

Dat kan overal gebeuren.
Het gevaarlijkste wat tot nu toe gebeurd is is in onze eigen achtertuin gebeurd....

Bij ons op stal is de situatie en infrastructuur gewoon heel geschikt daarvoor. Ik ben ontzettend voorzichtig als het op dieren aankomt. Maar als het daar fout gaat zoals ik het nu doe, dan is het gewoon een freak-accident.
Mijn kind komt niet binnen 10 meter van een paard zilang ze op eigen voeten staat. Daar zijn voldoende maatregelen voor genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:24

Sizzle, zit jouw kind werkelijk in dezelfde bak als waar jij longeert of lees ik dat nu verkeerd? :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:25

Ik heb niet alles gelezen ,maar wel zelf als mama ook mijn baby mee genomen die heeft dus een ongeluk gehad toen ik aan het rijden was en zij in de buggy zat.Ze was 8 maanden en een snelle stapper.
Ze zat in de buggy netjes langs de piste geparkeerd dus terwijl ik aan het rijden was kon ik haar in het oog houden dacht ik.Tot op een gegeven moment ze zich uit haar tuigje gewurmd had ,achterste voren in haar buggy ging staan.Ik zag haar staan maar zat op het paard dus roep ga zitten,zet het paard stil en stap af .Maar onder tussen was de buggy omgevallen zei met haar hoofd de rand van een ijzeren mat geraakt die er lag en kon ik naar de spoed om kind te laten naaien,ze had een gat in haar hoofd.
Het is gelijk de laatste keer dat ze mee geweest is terwijl ik aan het rijden was,voortaan reed ik ook s'avonds als mijn man thuis was of dan maar niet.het zijn even tropenjaren als ze klein zijn.Ik zorgde voor één keer per week oppas voor overdag en vanaf dat ze naar school ging kon ik ook weer in de dag rijden het is soms passen en meten met kleintjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:29

Robin_S schreef:
Sizzle, zit jouw kind werkelijk in dezelfde bak als waar jij longeert of lees ik dat nu verkeerd? :o

Ja maar met afscheiding ertussen.
Als er iets zou zijn kan ik accuut mijn paard loslaten en weglopen.

Onze stal heeft vaak therapie patienten over de vloer en om te zorgen dat die ook niet met pensionklanten in conflikt komen zit er een handige manier van afgrenzen ingebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:37

Oh oke zolang je paard maar niet kan uitbreken naar haar toe dan! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:41

Nee dat kan niet.
Altans, niets is onmogenlijk.
Er kan ook een leeuw uit het circus ontsnappen zeg maar :P

Ook kom je niet zomaar op een weiland bij ons aangezien alles met veel stroom op mini-shet hoogte staat en alle paddocks zijn omringt door koeienhekken, dat komt hooguit een kat onderdoor. Een hond lukt het al niet.

Ik ken ook wel kinderen die echt bij het paard in de stal komen. Daar krijg ik plaatsvervangend angstzweet van.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:03

NiFallor schreef:
Klokjes schreef:
Ik ben geen moeder, maar als ik naar de situatie kijk hoe ik mijn paard hou, zou er best een kind mee kunnen als het moet. Wij hebben een paddock paradise met een corvee rooster, dus je hoeft maar 2 dagen in de week te mesten, water, paarden checken en te voeren. Evt kun je je corvee zelfs "afkopen" bij de beheerder van de plek (zoals ik nu doe omdat ik 3 maanden in het gips zit). Tevens loopt je paard de hele dag zodat het ook geen noodzaak is om elke dag heen te gaan voor beweging. Er staat een caravan met verwarming waar je je kind een tukje kan laten doen of later lekker laten tekenen of spelen. En er zijn meerdere plekken die je kunt afsluiten zodat er geen paarden bij kunnen, een afgesloten zandpaddock werkt ook als zandbak. Het zou niet snel mijn keuze zijn om een kind mee te nemen, maar afhankelijk van de plek en hoe "braaf" je kind is, is het wel mogelijk.

Ik denk dat het voor jou en je paard het prettigst is als je een oppas kan regelen, thuis of op stal.

Je kind achterlaten in een caravan op een stalling? Wat denk je dat er gebeurt als kindlief besluit om die caravan uit te kruipen? Of als die fijne verwarming in de fik vliegt en jij bent elders lekker met je paard bezig?
En die afgesloten zandpaddock... als je kind net in een dode hoek zit en iemand gooit zijn paard in die paddock :x . Die paddock is voor paarden en daar mag een ander dan ook vanuitgaan; wil je je kind erin laten spelen prima, maar dan moet je er wel zélf bij blijven staan.

Een kruipend kind kan onmogelijk bij de deurkruk komen, die is voorlopig veel te hoog. De kachel kun je bv eerst 10 minuten aanzetten en daarna uit. De caravan is meer bedoeld als droge plaats voor tukje, is altijd zichtbaar vanaf elk deel van het land en er zijn met kleintjes ook communicatie manieren te verzinnen (babyfoon).
Gezien er maar 4 paarden op het land zijn en de communicatie tussen de eigenaren heel goed verloopt volstaat een appje en gaat er bij iedereen wel een belletje rinkelen als de zandpaddock een keer is afgesloten ipv open staat. Het is geen paddock waar je je paard in losgooit, onze paarden lopen namelijk de hele dag los. Daarbij kun je altijd zien als er iemand aankomt en het is gewoonte om elkaar te begroeten, ik loop altijd even heen om gedag te zeggen. Het is meer om te laten zien dat er ook andere manieren van paarden houden zijn waar het evt met aanpassingen wel mogelijk is om een kind mee te nemen als je gaat uitmesten, voeren, verzorgen (ik heb het niet over rijden). Zoals ik al aangeef zou een oppas de beste oplossing zijn.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:00

Staat jouw paard altijd binnen of overdag ook buiten? Wanneer het overdag lekker naar buiten kan, hoef je toch niet perse op maandag en donderdag te longeren?

De kids mogen van mij niet mee, te veel gevaren, kan niet 100% met mijn paard bezig zijn, lastpakken ;) , te veel stress voor mij en ik wil niet dat de kinderen tot last zijn. Kinderen alleen in de auto laten is voor mij ook een no go.

Mijn paard kwam overdag buiten, mesten deed ik zelf. Rijden/longeren wanneer mij man thuis was, 2 dagen in de week ging ik niet en dan meste ik de avond van tevoren altijd goed uit en strooide flink op. Hierdoor was ik niet verplicht om te gaan. Paard werdt gevoerd en binnen/buiten gezet. Goede controle vd paarden door staleigenaar en stalgenootjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:09

Samenvatting: het ligt aan je kind en je stalling :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:17

Wat een vrijheid heb ik als kinderloos mens, pfff hoef me niet druk te maken over een hele grote verantwoordelijkheid. Het is die hele grote vernatwoordelijkheid waardoor ik denk dat een klein kind niets te zoeken heeft op een stal, ook niet in een buggy naast de bak. Helaas pindakaas, risico van het vak. Vind dus een oplossing zonder het kind mee te nemen.

Gelukkig sta ik ook op een stal waar alle kinders inmiddels wat groter zijn (kleinkinders van stalhouder). Ik werd er soms helemaal iebel van als de kleinkinderen op hun teenslippertjes ponys wilde poetsen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:23

Het is niet aan iemand anders om erover te oordelen.
Niet alle kinderen zijn ongeduldige uitbrekers en niet iedereen staat op een drukke stal.
Mensen met paarden aan huis is wat dat betreft nog een groter risico.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:26

rumay schreef:
Als niet moeder snap ik dat je graag je kind mee wil nemen maar soms bij ons op stal lijkt het wel een kinderopvang en ik moet zeggen daar wordt ik gek van, het gehuil, het constant verbieden, het geren gegil enz. enz.
Kinderen die spelen naast de bak en zomaar de bak inlopen, nachtmerries heb ik ervan er zal er 1 onder mijn paard komen moet er niet aan denken.

Oplossing heb ik er niet voor misschien als er meer moeders zijn met elkaar afspreken dat je om en om oppast ofzo. Of meisje op stal betalen om op te passen als je gaat rijden.

Wil nog even wat toevoegen als niet moeder wil ik eigenlijk geen "last" hebben van andermans kinderen, niet onaardig bedoeld maar mijn paard is voor ontspanning en dan wil ik niet de hele tijd rekening willen/moeten houden met andermans kinderen en helaas gebeurt dat ongemerkt toch.

Zo denk ik er ook over. Een stalling moet helemaal niet gaan voldoen aan moeders met babys en kinderen, het is géén kinderopvang. Moeders hebben maar te regelen dat het kind elders opgevangen wordt en of de vaders thuis is om zelf op de eigen kind te kunnen oppassen.

Ik werd ook gek van andermans kinderen op de vorige stal, steeds rondgeren op driewielers door de poetsplaatsen heen en achter de paarden langs............ik zeg dan altijd let op je eigen kind, want ik ben hier voor mijn paard en niet om op andermans kind te letten. Dat het op hun eigen risico is en ik niet op ga letten. Ze gingen ervanuit dat ik meedoe met oppassen, heb het gelijk duidelijk gemaakt dat ik dat helemaal niet doe.

Stel dat er wat gebeurd buiten het zicht om van moeders en jij bent in het zicht dan heb jij het gedaan........dus ik trek er mijn handen vanaf en maak het altijd direct duidelijk dan kunnen ze mij er niet op aanspreken. Het is mijn probleem niet. Zo deden er ook meer stalgenoten dat. Zodat het duidelijk is dat de moeders zelf verantwoordelijk zijn, hun eigen keuze is om een kind mee te nemen.

Zelfs de stalhouders doen het heel goed met hun eigen kinderen. Het wordt ze van het begin af aan goed ingeprent niet bij en rond de paarden te hangen en of achterlangs te lopen. En dan die paardeneigenaren die zijn zooooo laks met de kinderen, vreselijk! Die zouden het echt beter moeten weten van wat er kan gaan gebeuren........zulke pennymoeders zijn het, zo van de paarden doen niks.

En over dat hier iemand zegt dat niemand behulpzaam is als er gevraagd wordt op stal of iemand ff wilt oppassen. Dat is logisch, ze zijn er ook om ff te ontspannen met hun paarden en ze hebben ook niet de hele dag de tijd..........voor andermans kinderen. Jij wilt rijden en dus ff kindloos zijn dan moet je een ander niet met je kind gaan lastigvallen, ze zijn er ook voor hun eigen ontspanning en vrije tijd/ hobby.

Ik wil niet hard zijn maar dat hebben er echt een hoop stalgenoten gezegd op de vorige stal en ik kom het overal tegen en dat is ook precies van hoe ik er zelf over denk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-11-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:40

Ik ben het er 100% mee eens dat niemand anders last hoort te hebben van het kroost van een ander :j
Dat wil ik ook niet.