Help! Wat doe ik met een muis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Help! Wat doe ik met een muis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:05

Volgende keer: plank schuin in de emmer zetten, muis klimt er vanzelf langs omhoog uit. Wil je het beest per se vangen, plank iets laten uitsteken, en een andere, lege, emmer onder het uitstekende uiteinde hangen. Muis kiepert vanaf de plank dan in de lege emmer.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:12

Ben ik nou de enige die het echt niet zo raar vindt dat TS de muis dood wil hebben? Als je muizen in huis hebt (dus niet de tamme), denk je toch ook niet, oh nou, laat ze dan maar zitten, wat maakt die ene muis nou uit.

Succes TS

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:15

Een muis in huis is wel even wat anders dan de veeeele muizen die niet te vermijden zijn op stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:17

Het is zeker niet raar dat je muizen op stal wilt bestrijden. Het is alleen een utopie te denken dat je ze allemaal kunt doden. En dan kan je die ene in die emmer dus beter loslaten en hopen dat-ie morgen in een klem terecht komt. Dat is een stuk humaner. Zeker als je bang bent en sowieso niet weet hoe je het dier dood moet maken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:20

mingming schreef:
Ben ik nou de enige die het echt niet zo raar vindt dat TS de muis dood wil hebben? Als je muizen in huis hebt (dus niet de tamme), denk je toch ook niet, oh nou, laat ze dan maar zitten, wat maakt die ene muis nou uit.

Succes TS

Nou heb het topic met verbazing zitten lezen net en snap ook niet dat men zo moeilijk doet over het feit dat TS deze muis gewoon dood wil hebben. En mishandeling dat ze hem in die emmer laat zitten? Verrek, ik zou een moord doen om op mijn eten te kunnen slapen. Zodra de ergste onrust voorbij is zal die muis lekker verder eten.

En ja, elke muis is er in dit geval 1 teveel. Het blijft ongedierte die je niet wilt hebben. Hoop dat het beestje inmiddels 'uit zijn lijden' verlost is en anders wordt dat tijd. Schep + flinke klap= dooie muis. Niet zo heel moeilijk. Voor een rat moet je wat harder slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:22

mingming schreef:

Succes TS

Laat mij dan maar abnormaal zijn, maar ik doe geen muizen dood. Sterker nog, ik pak ze af van mijn kat (beest vangt ze ondertussen niet meer) en laat ze even veilig op krachten komen voor ze terug vrij gaan. Mijn voertonnen zijn steeds goed afgesloten, dus daar kunnen ze niet in en zo lang er voer in de etenbak zit, laten de paarden niets dat leeft in de buurt. De restjes in de stal worden hier lustig door duiven en muisjes opgepikt. Vorig jaar vond ik zelfs een nestje jonge muisjes en die heb ik gewoon laten zitten.
Toen ik nog klein was, werden de muizen die mijn grootmoeder ving, verdronken. Had er 1 keer eentje uit het water gehaald en heb toen serieus onder mijn voeten gekregen. Nadien bleef ik bij de ton zitten wenen tot het diertje dood was, dus ik weet goed hoe vreselijk een verdrinksdood is voor zo'n pruts. Mijn grootmoeder is trouwens gestopt met het verdrinken van muizen nadat ze mij had zien zitten.
En ja ik eet vlees, maar wat mij betreft kan een dier doden alleen als je het daarna ook helemaal verwerkt. Een kat of ander roofdier dat een muis doodt, dat is de natuur. Katten eten meer muizen dan we denken. We hebben trouwens zelf schuld aan onze muizenplagen, vossen moeten dood want ze pakken ook kippen, uilen vinden amper nestplaatsen en we hebben ze net als alle andere roofvogels vergiftigd door al het gif dat we gebruiken om dieren die wij ongedierte vinden te verdelgen en dan nu maar panikeren omdat er te veel ratten en muizen rondlopen. Pff

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:23

Heerlijk topic dit :=

Volgens mij worden de klimkunsten van de muis een beetje onderschat. Er vanuit gaande dat 'ie door de zelfde kier naar binnen is gegaan, kan hij/zij zichzelf waarschijnlijk ook wel weer tussen de wanden van de emmers omhoog hijsen. Hoop in ieder geval dat dat voor deze muis het geval is, en dat 'ie al lang en breed is ontsnapt aan wat TS voor m' in petto had..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:25

Nee ik vind het ook niet vreemd dat ze de muis dood wil hebben, vind het wel vreemd dat er zo panisch over gedaan moet worden en dat er allemaal rare manieren erbij gehaald worden om dat dier dood te maken. Verzuipen of gewoon die emmer onder laten piesen tot ie het loodje legt (wat wel ff duurt..) is gewoon echt een beetje triest. Daarbij is het gewoon smerig dat TS die muis zo lang bij het haver laat zitten en het dan gewoon voert, dat er een keer een muis door het hooi loopt is anders dan een muis heel lang in een emmer met haver laten zitten. Zou zoiets echt niet meer voeren, bah!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:25

Ik vind het niet raar dat TS de muis dood wil hebbn, dt doe ik ook met stalmuizen die ik te paken krijg, maar wel raar dat iemand die bij wijze van hobby voor het ene dier zorgt, bereid is het andere dier op een bijzonder vervelende manier te laten sterven omdat het toevallig een ongewenst dier is.

TS, laat de muis lopen tot hij in een val terecht komt of heb het lef om hem snel dood te maken. Een manier waarop je je paard niet af zou maken is ook geen manier om een ander dier dood te maken. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:27

Nou, volgens mij heeft TS nergens aangegeven dat ze het dier wil laten verdrinken of een ander gruwelijke manier heeft verzonnen om het dier daadwerkelijk dood te maken. Sterker nog, volgens mij heeft TS nog helemaal niks verzonnen, dus ik snap die panischheid niet zo. Jullie verzinnen zelf allerlei horrorverhalen. Ik snap dat het rond die tijd nog halloween was, maar je kun er ook in doorslaan natuurlijk.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:29

Uiteraard heb ik het wel over een snelle dood en niet over een langzame verdrinkingsdood.
Excuses als dit zo was opgevat in mijn reactie. Toch zie ik ook genoeg reacties voorbij komen met mensen die het 'gemeen' vinden als ze überhaupt al die muis dood gaat maken. Wat maakt het die muis nou uit? Het is niet dat die denkt, oh nee, nu kan ik geen haver meer eten :=

Grote kans dat die er trouwens inderdaad al uit is zoals Bambolina zegt :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:32

Claudxx schreef:
Geen idee waar dit thuis hoort dus sorry als het verkeerd staat ..

20.30 wilde ik de paarden even snel wat haver geven, maar inmiddels bijna een uur later hebben ze nog steeds niet gehad. In de emmer zit een muis en ik weet nog steeds niet wat ik er mee moet .. -O-

Het gaat om ongv 10 kg haver, dit zit in een emmer en daar heb ik vorige week losjes een tweede emmer opgezet zodat het nog wat kan ademen (is nog niet helemaal droog) en er geen muizen bij kunnen komen. Dit laatste heb ik dus verkeerd gedacht, en toen ik de muis zag heb ik de bovenste emmer er ook weer snel opgedaan, nu wel steviger.

De muis zit daar dus nog steeds opgesloten, en ondertussen mijn haver nog verder te vernietigen. Mijn eerste gedachten waren: ik laat hem daar gewoon een paar dagen zitten, dan gaat hij vanzelf wel een keer dood. Maar dat gaat wel stinken en vind ik jammer van mijn haver .. :o
Mijn tweede idee was om er een kat bij los te laten, maar hoe krijg ik de muis in een ruimte met een kat, zonder dat de muis weer vrij spel krijgt?

Leffroi schreef:
Nou, volgens mij heeft TS nergens aangegeven dat ze het dier wil laten verdrinken of een ander gruwelijke manier heeft verzonnen om het dier daadwerkelijk dood te maken. Sterker nog, volgens mij heeft TS nog helemaal niks verzonnen, dus ik snap die panischheid niet zo. Jullie verzinnen zelf allerlei horrorverhalen. Ik snap dat het rond die tijd nog halloween was, maar je kun er ook in doorslaan natuurlijk.

Noop het staat erin

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:35

Bij mij gaan de muizen ook dood hoor die in de stal zitten, durf ik gerust toe te geven.
Moeten ze daar maar wegblijven.
Ik zit hier achteraf, als je elk muisje moet bewaren heb je zo een plaag.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:38

vrouwke schreef:
Bij mij gaan de muizen ook dood hoor die in de stal zitten, durf ik gerust toe te geven.

Dood is tot daar aan toe hoor, maar de manier hoe.. Verzuipen, laten stikken en dergelijke vind ik dan weer niet kunnen. 1 flinke klap is ook genoeg.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:24

meisje_ schreef:
vrouwke schreef:

Dood is tot daar aan toe hoor, maar de manier hoe.. Verzuipen, laten stikken en dergelijke vind ik dan weer niet kunnen. 1 flinke klap is ook genoeg.

Beter lezen ..
Ik wil hem ook in één klap dood hebben, alleen in combinatie met de angst voor muizen is dat vrijwel onmogelijk. Dáárom vroeg ik hier om advies. Ik kan niet zomaar die bovenste emmer er af halen en met een schop slaan, want dan is die muis allang weg.

Hier worden dagelijks muizen gevangen, door de vallen, katten en uilen. Iedere muis is er één, wil niet hebben dat ze me alles kapot gaan knagen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:26

tamary schreef:
Je zal die muis flink ver weg moeten brengen wil die niet eerder terug zijn dan jij. En een muis in een vreemd territorium loslaten is ook niet zo diervriendelijk (want andere muis is niet gastvrij). Schep muis op een of andere manier rap uit die emmer, neem emmer mee in huis voor de rest van het weekeind en haal maandag een stuk martergaas (die kleine vierkantjes) om emmer luchtig en muisvrij te houden.

Dan ga ik daar inderdaad eens naar kijken, dankje ! :)

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:31

Hoe wil je hem anders dood gaan maken?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:32

Jindai schreef:
Je wilde geen rel topic, maar vraagt wel of het een goed idee is om een waterslang tussen de emmers te hangen? Juist ja. :+

Ook dat had ik gelezen hoor, maar als je dan zo bang bent (wat ik me nog best voor kan stellen) waarom zet je dan in godsnaam die emmers daar neer?? Want je had op je vingers kunnen natellen, dat daar een muis op af zou komen, aangezien je elders op het erf al last van ze had. :)*
Er zijn ook zat opties om de emmers van elkaar te krijgen, zonder dat jij er zelf direct aan hoeft te zitten met je handen, dus ook dat moet te doen zijn.
Het 'excuus' dat 1 muis geen verschil maakt, gaat wel degelijk op, aangezien je er nog véél meer hebt rondlopen die vrolijk hun familie uitbreiden. Met die aantallen, maakt 1 muis echt geen verschil. Er zitten er altijd meer dan dat je denkt. ;)
En ik snap best dat je van je muizenplaag af wilt, maar als een paar katten en muizenvallen geen resultaat hebben, is het misschien slim om eens naar andere opties te kijken. Zo maar een ideetje hoor, of is dat ook weer een onmogelijke opgave aangezien je er zo bang voor bent?

Als je het gelezen had, waarom gaf je dan nog een reactie waarvan je weet dat het overbodig is?

Ik heb ze op stal staan omdat ik daar mijn paarden voer .. lijkt me niet zo raar. En de tweede emmer zat er losjes bovenop, maar toch zat er maar een kier tussen van max 1 cm, dus had echt niet verwacht dat een muis zich daar tussendoor kon proppen. Maar inderdaad, weer wat geleerd ! :)

Opties om de emmers van elkaar af te krijgen, zonder dat ik het moet aanraken en zonder dat de muis er vandoor gaat zocht ik inderdaad naar. Ik ben nog steeds benieuwd naar je 'makkelijke' oplossing.

De rest heb ik net ook al wat over gezegd, zou fijn zijn als je dat ook even leest.

meisje_ schreef:
Zou de muis inmiddels al dood/weg zijn! :')
Ik gaf gisteren de tip emmer omschoppen schop erop klaar. Has ze zelf kunnen doen zonder dat die muis in haar gezicht sprong..
Als die dat al doet denk t arm dier is banger voor haar dan andersom.

Ts lijkt geen tips te willen aannemen. Je kan ook ke vader/moeder broer of ander heldhaftiger persoon vragen.

Ik denk dat je ook even wat beter moet lezen ..
Claudxx schreef:
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn..
Probleem is niet: hoe krijg ik hem uit de emmer, want dat is idd een kwestie van een x schudden
Probleem is: wat doe ik met de muis? En dan op een manier dat hij niet nog meer schade aan kan richten (lees: dood) en op een manier waardoor de haver nog goed blijft.

luxje schreef:
Je had ook een gat onderin de haveremmer kunnen boren, haver in een andere emmer laten stromen, muisje blijft dan achter, dus die kun je dan buiten zetten met emmers en al en daar de emmers van elkaar afschoppen, of tikken met een bezemsteel..

Claudxx schreef:
het zit nog aan de stengeltjes dus dan schudt ik het wel even uit voordat ik het voer.

Wat het maar zo simpel -O-
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-11-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in zeer korte tijd geplaatst samen gevoegd tot een bericht

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:39

De meest gemakkelijke manier is nog altijd het LATEN DOEN door iemand met net een greintje meer lef en fatsoen tegenover het diertje, maar blijkbaar vind je niemand in je omgeving die meegaat in je strijd tegen het kwaad :?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 12:40

Bambolina schreef:
Heerlijk topic dit :=

Volgens mij worden de klimkunsten van de muis een beetje onderschat. Er vanuit gaande dat 'ie door de zelfde kier naar binnen is gegaan, kan hij/zij zichzelf waarschijnlijk ook wel weer tussen de wanden van de emmers omhoog hijsen. Hoop in ieder geval dat dat voor deze muis het geval is, en dat 'ie al lang en breed is ontsnapt aan wat TS voor m' in petto had..

Inderdaad, volgens mij heeft nog niet iedereen een muis wel eens zien vluchten. Die beesten zijn echt snel, en kunnen met gemak een meter omhoog klimmen. In een diepere emmer gooien heeft dus geen zin, daar is hij in no-time weer uit.

Claudxx schreef:
Dit laatste heb ik dus verkeerd gedacht, en toen ik de muis zag heb ik de bovenste emmer er ook weer snel opgedaan, nu wel steviger.

De muis kan er nu echt niet meer uit

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:42

Ik zou haver waar al een dag een muis in heeft gelopen niet meer geven.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:43

Of je laat het beest gaan, desnoods doe je dat ergens anders. Dan is iedereen blij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:46

Hoe is het mu met muislief?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:47

Heeft zeker wel zin om ze in een emmer te vangen hoor. Vooral als je de zijkanten insmeert met zonnebloemolie oid.

Waar woon je, er is toch vast wel iemand die een muis voor je wil vangen?

Er is jaren geleden een topic geweest van een Bokker die een heel nest van 15 in een emmer brok had. Lijkt me niet dat je het zover moet willen laten komen.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:48

Jeetje, je laat echt die muis maar voor wat ie is in die emmer? Als je op een boerderij loopt zijn er nou eenmaal muizen. Die ene meer of minder maakt echt niet uit. En je kan je haver nu ook wel weggooien nadat er 12 uur een muis in heeft gezeten. Ik ben echt niet het type van alles laten leven maar sla dat arme ding of in 1 keer goed dood of laat hem gewoon gaan, maar ga hem niet verdrinken of uitdrogen.