Paard trapt tegen deur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:29

fokfanaat schreef:
SandraVerl schreef:
Ik denk dat TS hier toch wel duidelijk zegt dat de paarden normaal meer buiten staan en dat ze nu owv het slechte weer langer op stal blijven.

Als ze dit al slecht weer vindt, betekend het toch wel dat ze de hele herfst, winter en lente binnen staan. Zo slecht is het nou ook weer niet.

Jeetje, lees heel het stuk van TS waarop ik mijn reactie gaf even door. TS zegt dat door het slechte weer de bodem te nat is en dat haar paarden tot de knieën in de bagger staan. Ik zou net hetzelfde doen als zij. Natte voetjes en een beetje modder vind ik niet erg, maar natter moet het hier ook niet worden hoor.

Jessix

Re: Paard trapt tegen deur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:29

maar er zit wel meer tussen paard op stal of paard in de modder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 12:52

Als het nu al zo nat is dat er zoveel modeer is, dan moet je iets aan je wei, paddock doen. Dan is het niet geschikt om paarden te houden.

Drainage, wit zand opbrengen, een stuk bestraten, een schuilstal creeren bv

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:19

paardjes131 schreef:
Shenavallie schreef:
Nu is het nog tegen de deur trappen, straks is het knagen aan de randen, heen en weer wiegen (slijtage aan voorbenen als gevolg), luchtzuigen en vervolgens allemaal stal- en rijondeugden, alsmede psychische problemen die je niet meer denkt te kunnen herleiden (valt het straks onder de noemer 'lastig paard'). Het komt echter allemaal op hetzelfde terug: het paard krijgt veel en veel te weinig beweging. Je bedoelt het vast goed, maar je maakt het probleem alleen maar erger. Niet aan symptoombestrijding doen, zoals deurtjes dicht, matrassen, etc., maar gewoon eruit. Niets meer en niets minder. Lukt dat niet waar ze nu staan: andere plek zoeken. Is dat niet mogelijk of is dat te duur? Paard verkopen, want dit is in- en intriest voor het dier.

Overdrijven is ook een vak, als hij een 1/2 uurtjes buiten is wil hij graag weer naar binnen toe. Verkopen vind ik wel wat te ver gaan. Het is hem een x gelukt om die deur open te krijgen en nu probeert ie steeds weer. Al die jaren daarvoor had ie nergens last van. Dus aan beweging licht het volgensmij niet. We rijden ook en dat is niet bij die uren buiten opgetelt. Maar prima als jullie dit dierenmishandeling vinden, mag. Maar ga hier dan niet meer op reageren. Ik vraag niet om te weten 'hoe erg het paard het heeft' maar om een eventueele oplossing.

Ik heb mijn eigen antwoord nog eens terug gelezen, maar ik zie nergens het woord 'dierenmishandeling' staan. Daarnaast geef ik juist een oplossing: een andere plek zoeken. Ik spreek uit eigen ervaring, vandaar dat ik het ook gewoon zo opschrijf. Hier in de nabije omgeving was geen mogelijkheid om lang naar buiten te kunnen: de nieuwe eigenaar van stal had restricties opgelegd, waardoor de paarden maar een half uurtje buiten konden staan. Verder moest je maar rijden. Dus ging ik op zoek naar een andere stal, waar die van mij wél elke dag naar buiten kon voor lange tijd. Dat was 's morgens naar buiten en 's avonds pas weer eens naar binnen. Ook niet elke dag rijden, want dat werd ook een sleur voor zo'n beestje. Ze mocht van mij ook dagen in de week vrij zijn en lekker de hele dag doen waar ze zin in had: dus lekker staan grazen en spelen met soortgenoten.

Wat betreft die van jou: als hij na een half uurtje alweer naar binnen wil, kan dat ook zijn omdat hij daar zijn eten krijgt. Krijgt hij wel hooi buiten? Of staat er wel voldoende gras?

maresie schreef:
Shenavallie schreef:
Nu is het nog tegen de deur trappen, straks is het knagen aan de randen, heen en weer wiegen (slijtage aan voorbenen als gevolg), luchtzuigen en vervolgens allemaal stal- en rijondeugden, alsmede psychische problemen die je niet meer denkt te kunnen herleiden (valt het straks onder de noemer 'lastig paard'). Het komt echter allemaal op hetzelfde terug: het paard krijgt veel en veel te weinig beweging. Je bedoelt het vast goed, maar je maakt het probleem alleen maar erger. Niet aan symptoombestrijding doen, zoals deurtjes dicht, matrassen, etc., maar gewoon eruit. Niets meer en niets minder. Lukt dat niet waar ze nu staan: andere plek zoeken. Is dat niet mogelijk of is dat te duur? Paard verkopen, want dit is in- en intriest voor het dier.

Mijn haf schopt vanaf zijn vierde regelmatig tegen zijn staldeur, hij is nu twintig en heeft geen andere stalondeugden ontwikkeld en staat nu met een matras voor zijn deur ondanks dat hij overdag buiten loopt, en natuurlijk heeft hij buiten deze ondeugd niet want daar kan hij nergens tegen aan trappen.
Dus waar je dit verhaal vandaan haal? ??????

Sommige paarden stompen op den duur ook af, omdat het niet verandert. Iemand die al jaren in een gevangenis zit en alleen maar een uurtje naar buiten mag, wil op een gegeven moment ook niet meer de wijde wereld in. Je bent zo gewend geraakt aan die manier van leven.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-10-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:26

Matrasje proberen idd, maar te weinig beweging zou miss kunnen, maar dan zou hij ook overdag gaan trappen... Lekker wat te doen geven voor 's nachts

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:12

Tuurlijk wordt er om de beweging gevallen, dat is in zo'n geval toch logisch? Jammer dat er echter geen mogelijkheden zijn dat hij wat langer naar buiten mag. Maar eigenlijk was mijn eerste ingeving; heb je het al met voer geprobeerd? En dan bedoel ik onbeperkt? Een slowfeeder kan daar bij helpen. Mijn merrie trapt ook tegen de deur, gaat stampen, als ze geen voer meer heeft in stal. Maar dat doet zij gelukkig enkel als er mensen de stal in komen, en niet de hele nacht door (iig nog geen klachten over gehad :+).
Ik zou dat ook echt proberen; meer voeren. Ik geef mijn merrie om die reden onbeperkt hooi. En dan ook cht onbeperkt. Als het sochtends op is, was het niet genoeg. Op die manier hoeft ze niet meer te bedelen om voer, te wachten op voer en zich te vervelen in stal (die paar weken dat ze er snachts in staat ;) Maar ook buiten gaat ze stampen en doen, maar dat hoor je niet).

Even een vraagje aan de mensen die een dekmatras in stal hebben hangen, wordt dat niet enorm nattig, vochtig en smerig? Of heb je daar geen last van? Mijn merrie kan tegen de wanden slaan vanwege wat voedernijd en merrie gedrag, en zoek iets om de wanden te beschermen (en daarmee mijn paard). Zou zo'n dekmatras daar ook voor helpen, maar vraag mij wel af of dat een beetje te doen is qua viezigheid. Hoe heeft iedereen die bevestigd aan de wand?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:59

Tancreda4 schreef:
Tuurlijk wordt er om de beweging gevallen, dat is in zo'n geval toch logisch? Jammer dat er echter geen mogelijkheden zijn dat hij wat langer naar buiten mag. Maar eigenlijk was mijn eerste ingeving; heb je het al met voer geprobeerd? En dan bedoel ik onbeperkt? Een slowfeeder kan daar bij helpen. Mijn merrie trapt ook tegen de deur, gaat stampen, als ze geen voer meer heeft in stal. Maar dat doet zij gelukkig enkel als er mensen de stal in komen, en niet de hele nacht door (iig nog geen klachten over gehad :+).
Ik zou dat ook echt proberen; meer voeren. Ik geef mijn merrie om die reden onbeperkt hooi. En dan ook cht onbeperkt. Als het sochtends op is, was het niet genoeg. Op die manier hoeft ze niet meer te bedelen om voer, te wachten op voer en zich te vervelen in stal (die paar weken dat ze er snachts in staat ;) Maar ook buiten gaat ze stampen en doen, maar dat hoor je niet).

Even een vraagje aan de mensen die een dekmatras in stal hebben hangen, wordt dat niet enorm nattig, vochtig en smerig? Of heb je daar geen last van? Mijn merrie kan tegen de wanden slaan vanwege wat voedernijd en merrie gedrag, en zoek iets om de wanden te beschermen (en daarmee mijn paard). Zou zo'n dekmatras daar ook voor helpen, maar vraag mij wel af of dat een beetje te doen is qua viezigheid. Hoe heeft iedereen die bevestigd aan de wand?

Topdekmatras heb ik strotouwtjes door heen gehaald en opgehangen aan de spijlen ,en op het laatst word het matras wel vies maar ik koop ze tweedehands en dan heb je ze voor een prikkie
En of je merrie minder gaat trappen weet ik niet maar het dempt het geluid en het is beter voor haar benen