buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:38

bruintje123 schreef:
Ook op het platteland zijn er huizen met zo weinig grond er omheen dat paarden houden eigenlijk al niet hoort.
Daar waar 20 jaar geleden mensen het dan ook te klein vonden meent tegenwoordig ook half paarden land dat er op elke vierkante meter maar een paard moet staan.
En de buren. Dat zijn maar zeikerds. Ipv eens bedenken dat het wel eens de eigen overlast is die groter is dan gedacht.

Maar daar draait het nu niet om. TS heeft de paarden op een melkveehouderij staan dus duidelijk wel een agrarische bestemming waar dieren houden dus mag en kan.

Bentuh

Re: buren wat klachten over de paarden, goede tips gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:39

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ga wel duidelijk in gesprek met deze mevrouw. Laat zien dat je op zoek bent naar oplossingen. Wanneer het dan niet lukt, heb je tenminste wel laten zien dat je opzoek bent naar oplossingen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:39

LOLLYYwood schreef:
bruintje123 schreef:
Ik zou wel eens een Google maps plaatje je willen zien hoe dichtbij het is.
En dan vraag ik me ook af of er op het hele erf van een veehouder geen ander plekje te verzinnen was als precies bij de buren.

Ook ik lees met verbazing het topic.
Oordoppen geven, ze moet zich niet aanstellen. En andere die mest maar normaal vinden bij bijna op de buurman zijn bord.

Schuilstal. Rijbaan. Mesthoop.
Dat hebben wij juist zoveel mogelijk van de erf grens gehouden. Je wilt toch niet dat andere last hebben van je hobby.
Maar ik merk wel dat de mentaliteit flink aan het veranderen is. En niet ten goede.

Ik voel me aangesproken. :o

Alleen jammer, want blijkbaar lees je niet goed. Ik ruim de mest dagelijks. ;)
Ik begrijp dat dat niet fijn is dat ze mest zien liggen vanuit hun tuin en ik kan het gewoon niet hebben dat ze me sms'en of bellen dat ik dat moet gaan doen. Vorige huurders deden dat niet en hadden lap grond waar ze hun paarden op dumpten. Sinds ik daar sta is het van een hoopje afval met gras naar een deftige afsluiting met gras gegaan.
Overigens ruim ik de mest vooral voor mijn paarden, ik werk met strookbegrazing en het is geen gezicht voor de medemens en alles behalve fijn voor de paarden als de mest er blijft op liggen. Ook is het beter voor je land en voor de paarden dat deze geruimd wordt, om oa ziektes te voorkomen.

Als de buren er last van hebben zit je landje waarschijnlijk te dicht bij of ruim je toch minder goed op dan je zelf in de gaten hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:41

Yontheke schreef:
bruintje123 schreef:
Ook op het platteland zijn er huizen met zo weinig grond er omheen dat paarden houden eigenlijk al niet hoort.
Daar waar 20 jaar geleden mensen het dan ook te klein vonden meent tegenwoordig ook half paarden land dat er op elke vierkante meter maar een paard moet staan.
En de buren. Dat zijn maar zeikerds. Ipv eens bedenken dat het wel eens de eigen overlast is die groter is dan gedacht.

Maar daar draait het nu niet om. TS heeft de paarden op een melkveehouderij staan dus duidelijk wel een agrarische bestemming waar dieren houden dus mag en kan.

En daarom schreef ik eerder al. Is er dan geen ander plekje op dat hele bedrijf dan bij de buurvrouw onder het raam voor een schuilstal?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:42

@ bruintje123: Al eens gezien hoeveel een paard mest op 24uur? Dan mag je er met een schepje naast gaan staan en daar heeft niemand tijd voor. 1 keer per dag de mest opruimen moet voldoende zijn en niemand hoeft te bepalen wanneer jij daar in je dag de tijd voor ziet.
Als je in de ochtend al mest hebt opgeruimd ligt er in de namiddag best wel weer wat. Helaas kan je zelf ook niet bepalen waar je paard in de wei mag mesten en niet.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:43

bruintje123 schreef:
@truus

klopt, Ik ga er dan ook van uit dat de plek reëel is voor de paarden en niet in de tuin bij huizen staan. Leek mij logisch.
Vandaar dat ik dus vindt dat mensen veel te snel klagen ipv een beetje nemen en een beetje geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:44

Yontheke schreef:
@ bruintje123: Al eens gezien hoeveel een paard mest op 24uur? Dan mag je er met een schepje naast gaan staan en daar heeft niemand tijd voor. 1 keer per dag de mest opruimen moet voldoende zijn en niemand hoeft te bepalen wanneer jij daar in je dag de tijd voor ziet.
Als je in de ochtend al mest hebt opgeruimd ligt er in de namiddag best wel weer wat. Helaas kan je zelf ook niet bepalen waar je paard in de wei mag mesten en niet.

Ja ik weet hoeveel er paard mest.
Kun je nagaan hoeveel overlast je een ander met jou hobby geeft.

Dat wordt dus iets verzinnen andere weide indeling anders is.
In ieder geval jou hobby mag gern overlast zijn.

Is toch niet zo raar?
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 07-10-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:47

truus1970 schreef:
bruintje123 schreef:
@truus

klopt, Ik ga er dan ook van uit dat de plek reëel is voor de paarden en niet in de tuin bij huizen staan. Leek mij logisch.
Vandaar dat ik dus vindt dat mensen veel te snel klagen ipv een beetje nemen en een beetje geven.

Daar kun je vind ik niet zomaar vanuit gaan.
Toen wij naar een huis opzoek waren stonden er diverse huizen aangeprezen als paarden object. Zat er net 3000m3 grond bij. :?
Buurman hetzelfde.
Dan weet je dat het overlast geeft.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:48

Toevallig had Zembla afgelopen week nog een korte documentaire over problemen met de buren.
Dat ging ook om ernstige gevallen, maar de strekking is wellicht interessant voor dit topic. Ook de mogelijkheden voor buren en gemeentes komen voorbij.
Het maakt vooral duidelijk dat klachten altijd ergens een grondslag vinden en je dat niet zomaar naast je neer moet gooien.
http://www.npo.nl/artikelen/aanpak-bure ... a-op-npo-2

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:49

bruintje123: Dat de buren hun tuin achterdeur maar 15-20m verder van mijn afsluiting staat, kan ik niks aan doen.
Verder staan mijn paarden niet 'in mijn achtertuin', maar op een stuk van dik 6-7000m² wat geheel rond ons eigen huis loopt, en 1 stuk van een meter of 20 grenst aan hun tuin. Verder zijn er geen buren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:51

Lollyywood, kun je die afsluiting dan niet met bedrading verplaatsen zodat de afstand wat groter word? :)

karuna
Drukke kabouter

Ik ben paardenliefhebber, maar zou toch echt niet blij zijn als ik iedere nacht wakker zou worden van paarden. Of die nu van mezelf zijn of niet. Ben een lichte slaper en schrik snel wakker. En dan ook hier even desorientatie en hartkloppingen van de schrik. Kan me best voorstellen dat op een gegeven moment de grens bereikt is.

Hoe lang is de schuilstal daar al en staan je paarden er al? En hoe lang woont deze mevrouw er al? Heb je op de een of andere manier de mogelijkheid je schuilstal te verplaatsen?

En wat betreft mest, paardenmest ruikt wel, net als de urine. Misschien niet veel maar voldoende om het te ruiken. En echt fris is het niet, zoemende vliegen die wel een drolletje lusten.

Hoe breed is dat stuk van 20 meter? Kun je dat missen als uitloop?
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-10-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Waar is de grens van je buren horen en overlast???
Bij 1 ligt die grens enorm laag heeft die persoon een tolerantieniveau van1. Een ander Noemt het pas veel later overlast. en tegenwoordig is maatschappij zo egoïstisch geworden, dat er weinig tolerante meer is.
Al zeuren over een scheet van een paard..

Ik denk dat ik een ander tolerantie heb dan, leven en laten leven tot het te gek wordt..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:52

Dan zorg je toch dat ze op die 20 meter niet altijd kunnen staan.
Hoef jij ook niet steeds te mesten. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:52

Nee, je zal lekker een eigen stekkie kopen waarop je eindelijk alles naar wens kan inrichten voor je paarden en moet je heel je inzicht en weidebeleid veranderen omdat de buren last hebben van het stukje wei dat aan hun huis grenst. Dat is toch helemaal van de zotte.

En dan heb ik het inderdaad wel over een stuk dat echt geschikt is voor paarden en geen postzegel van 3000m² in een woonwijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:55

Yontheke.
Wij konden ook de rijbak en mestbult bij de buren plaatsen.
Niet gedaan.
Ook al is het een eigen stekkie op het platteland.
Wat is er mis om op de eigen stekkie toch aan een ander te denken?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:55

Yontheke schreef:
Nee, je zal lekker een eigen stekkie kopen waarop je eindelijk alles naar wens kan inrichten voor je paarden en moet je heel je inzicht en weidebeleid veranderen omdat de buren last hebben van het stukje wei dat aan hun huis grenst. Dat is toch helemaal van de zotte.

En dan heb ik het inderdaad wel over een stuk dat echt geschikt is voor paarden en geen postzegel van 3000m² in een woonwijk.

Nee, je zal maar lekker willen eten in je eigen huis, terwijl door je eigen raam van je eigen kozijn strontvliegen naar binnen vliegen, etend van de poep van de knollen van de buurvrouw. Dan maar niet meer dat raam open, omdat de buurvrouw die hobby graag wilt hebben? Als er overlast is, moet er iets aan gedaan worden.

Dat ik een hond heb, betekent niet dat ik hem ook in je tuin laat poepen. Of mag ik dan zeggen 'tja, had er maar een muur omheen gezet, ik heb een hond en je mag hier honden houden, jammer joh.'

Als je ervoor kiest om paarden thuis te stallen, moet je er rekening mee houden dat niet alles naar je eigen wens kan zijn en dat je nog steeds met buurtbewoners te maken hebt als je niet helemaaaal op het platteland woont.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:58

Cayenne schreef:
Lollyywood, kun je die afsluiting dan niet met bedrading verplaatsen zodat de afstand wat groter word? :)

Daar is allemaal rekening mee gehouden hoor! :D zeker omdat er een "grachtje" tussen loopt, en deze geregeld gebosmaaid wordt voor het zicht van de buren en om stroomverlies tegen te gaan.

Bruintje123: Dat doe ik ook. ;) Paarden staan met strookbegrazing en de wei is opgedeeld in 5 delen, als het ene deel kort gegeten is, gaan ze naar het andere deel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:59

Lolly dan lijkt het inderdaad allemaal wel mee te vallen.
Al is het zonder maps plaatje altijd moeilijk beoordelen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:00

De persoon bij wie dit probleem relevant was, deed er namelijk al iets aan. Ze mestte uit alleen niet vaak genoeg naar de buren hun zin. Tjah, dan kom je in mijn ogen toch al wel tegemoet. Mensen zat die hun weiland niet elke dag uitmesten maar eens in de zoveel tijd slepen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:13

bruintje123: Google maps plaatje of niet, ik ga mijn weide niet 2 of 3x/d mesten omdat buren dat zo wensen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:18

geef je buurvrouw een bos bloemen en een set oordopjes, onder het mom van sorry voor de overlast en hier een degelijke (goedkope) oplossing voor goeie nachtrust. :)

ik gebruikt ze zelf ook regelmatig, maar dan vooral als mijn vriend bossen aan het omzagen is :+

het is het proberen waard voordat je andere maatregelingen gaat nemen.

(lees net dat het al dit advies al gedeeld is :o )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:39

Ik denk dat in sommige gevallen mensen graag 'romantisch op het platteland' gaan wonen, maar vervolgens gaan lopen z**ken over 'stank' en 'herrie' en de (hobby)boer kan zich aanpassen. Beetje omgekeerde wereld.

Ts, fijn dat je het wil oplossen voor je buurvrouw. Beide moeten wellicht wat water bij de wijn doen denk ik maar daar komen jullie wel uit. Ben zelf een slechte slaper en slaap altijd met oordoppen (op maat gemaakt) dus ik weet wat een gebrek aan nachtrust met je kan doen. Maar van de andere kant vind ik dat die zoon wel erg agressief uit de hoek komt. Veel succes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:39

Ik snap dat het vervelend is voor de buurvrouw, maar dan vind ik ook dat alle hondenbezitters met waakhonden/blaffende honden schuldig zijn. Die beesten maken nog veel meer herrie en dat soms tijdenlang achter elkaar. Toch hoor je daar schijnbaar niemand over.. zelfde verhaal met kippen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:43

Ik vind het ook wat overdreven van de buren, en ik snap de opmerkingen in het topic over "paardenvolk" en "egoistisch" nog veel minder. Hoezo generaliserend? >;)

Met of zonder paarden, vind ik dat je wel wat van je buren moet kunnen verdragen. Ik heb bijvoorbeeld geen katten, maar regelmatig de buurkatten in de tuin. Soms met een oorverdovend liefdesspel, en soms maken ze mijn kippen gek door door de ren te springen.
Mijn buurjongen heeft als hobby knutselen aan zijn brommer, dus dat moet met regelmatig getest worden.
En de buren op de hoek vinden het heerlijk om 's zomers vroeg in de tuin te gaan werken (gras maaien, heg snoeien e.d).

Tja, leven en laten leven denk ik dan. Ongetwijfeld zullen mijn paarden ook een keer kabaal maken, maar gelukkig klagen ze niet. Net zo min als ik klaag over de tuinwerkzaamheden, de katten of de opgevoerde scooter. ;)

Maar goed, ik vind de aanpassingen die je hebt gedaan schappelijk, je wilt je buren toch te vriend houden.