Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:15

Tinky12, ja, daar heb ik ook al op zitten verzinnen. 2 jaar geleden heb ik ze ook al eens geschoren. Optie 10 of 11 lijkt me wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:27

Ik schoor Rogan ook helemaal maar hij word s winters zo mager dat ik dit jaar alleen een jachtpatroon wil doen.

Rogan moet ook mee naar les dus ik ben nu opzoek naar een deken met goed coolersysteem die ik op een nat paard kan leggen. De bucas smartex staat op mijn lijstje.

Welke dekens hebben jullie?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:33

Ik heb de smartex dekens voor Angel inderdaad. Voor de volgende wil ik de Power met onderdeken proberen, maar is in principe hetzelfde idee natuurlijk. Heb ze wel met hals staan en dan helemaal geschoren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:37

Mijn paard heeft de gewone Nika dekens. Maar hij werkt ook niet meer, deken is er om hem lekker droog te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:50

De oude tinker heeft jaren met een jachtmodel rondgelopen. Ik begin altijd met buikharen, bilharen en de keel te scheren. Als dat niet voldoende is dan gaat er steeds een beetje meer af. Net zo lang tot het warm genoeg is voor de koudste temperaturen maar niet meer zo warm dat hij zweet bij niks doen of uren nat bleef na een fikse menles.

Inmiddels staat meneer op pensioen en is het nu vooral om niet te zweten bij niks doen,

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:50

Horseware! Ben helemaal om. Passen perfect, geen trekkende schuivende dekens meer.
Plus het linersysteem.

Ik heb vorig jaar al een heel deel dekens vervangen. Dit jaar volgt de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:54

Kirrr schreef:
Horseware! Ben helemaal om. Passen perfect, geen trekkende schuivende dekens meer.
Plus het linersysteem.

Ik heb vorig jaar al een heel deel dekens vervangen. Dit jaar volgt de rest.

Welke regendeken past op het liersysteem? want de onderdekens kon ik wel vinden maar de dekens waaraan je ze vastmaakt dus niet?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:11

Kirrr schreef:
Ik heb deze, zowel zonder vulling als met 100gr vulling.
http://www.dochorse.nl/amigo-bravo-12-lite.html
http://www.dochorse.nl/catalog/product/ ... vo-100-gr/
Hier staat het ook bij dat ze bevestigingen hebben voor het liner systeem.
Ik leg de liners ook onder de dekens die geen bevestigingen hebben hoor.
Vanachter kan je ze meestal toch vastklikken en dan bewegen ze echt niet meer.

Heb aan een ouder deken ook al zo'n ijzeren rechthoekje laten inzetten, zodat ik ze vooraan toch kon vastmaken.

En kun je deze ook op nat paard leggen? Prijstechnisch is ie wel goedkoper als de smartex.

Ik twijfel ook omdat de smartex al gelijk 100 grams vulling heeft.. Heb geen budget voor beide dekens haha

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:25

Nee nat lijkt me niet echt de bedoeling. Maar dat doe ik onder geen enkel deken
Ook niet bij de smartex.

Ik vind ze idd ook een fijne prijs hebben. En veel makkelijker, moet maar 1 deken laten wassen. De liners kunnen in de wasmachine.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:31

Toen ik nog met dekens werkte gebruikte we ook de Horseware dekens en de liners er gewoon onder. Vond ze zelfs fijner liggen onder de dekens waar ze niet aan vast gemaakt konden worden dan onder die waar ze eigenlijk onder hoorde.
En scheelt vaak een hoop in prijs.

Ik had een 0 grams Amigo Bravo, daar zat een vastmaak systeem in, maar die was loodzwaar in verhouding met de Amigo Hero, terwijl me 300gr liner beter lag onder de Hero dan onder de Bravo. Dur Bravo ging er direct uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:34

Kirrr schreef:
Nee nat lijkt me niet echt de bedoeling. Maar dat doe ik onder geen enkel deken
Ook niet bij de smartex.

Ik vind ze idd ook een fijne prijs hebben. En veel makkelijker, moet maar 1 deken laten wassen. De liners kunnen in de wasmachine.

Ja ook niet zeiknat, na de les stap ik hem uit,gaat ie 10 minuutjes in de trailer naar huis,krijgt ie nog eten en dan is ie vaak nog wat vochtig..

Ik denk dat ik voor die van Kirr ga inderdaad. Heb gisterenavond heel de avond zitten googlen en twijfelde tussen de bucas en die amigo. Ik heb voor mijn pony ooit een bucas gehad en die hing telkens zo scheef. Gek werd ik ervan..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:38

Zo leg ik mijn deken ook op hoor, gisteren had ze ook nog wat natte plekjes, maar dan leg het deken er ook gewoon op.
Heb nu de 100gr op voor de nacht.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:38

Wij hebben voor het kleinvee en de pony's in totaal 3 weilanden. In de zomer staan de pony's in een hele fijne grote weide, net als de geiten in een eigen wei. In de winter staat alles bij elkaar en mag het 'winterweiland' een zooitje worden. Dat trekt in de zomer wel weer bij.

Ze hebben hier overigens op alle weilanden inloopstallen die hoger liggen dan het weiland. Die zijn dus altijd droog en worden dagelijks verschoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:42

Kirrr schreef:
Zo leg ik mijn deken ook op hoor, gisteren had ze ook nog wat natte plekjes, maar dan leg het deken er ook gewoon op.
Heb nu de 100gr op voor de nacht.

De bravo heeft 1200 denier en de hero 600 denier. Rogan heeft nu een canvasdeken, megazwaar maar wel waterdicht. Zit alleen zo`n stom bontje bij de schoft en die is niet waterdicht. Waarom ze dat ooit verzonnen hebben?

het zijn gelukkig geen dekenslopers dus ik ga even naar de winkel om te voelen welke ik fijner vind aanvoelen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:52

Maar eens even een update om het topic in leven te houden :)

Zondag de nieuwe schuur geplaatst (pffff wat een werk!!) en vandaag vast de voorkant in de beits gezet (niet op de foto). Volgende stap is oude schuurtje eraf en met het nog bruikbare hout en dak een aanbouw maken voor de pony's. Dan troep naar de stort, achterkant dichtmaken met platen tegen het onkruid en dan het draad achterlangs halen voor de stroomvoorziening naar de andere kant van de weide. Dat gedeelte ligt ook hoger/droger dus dan kunnen we langzaamaan naar de winterweide die nu nog vol in het gras staat :)

Afbeelding

Edison123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:17

Hallo beste Bokt mensen,
Ik ben Rutger en ik heb een e-pony en een shetlander thuis in een kapschuur staan. Er staat alleen wind op de kapschuur en we willen iets bouwen (zo goedkoop mogelijk) tegen de kou in de winter. wie heeft er ideen? alvast bedankt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:15

Edison123 schreef:
Hallo beste Bokt mensen,
Ik ben Rutger en ik heb een e-pony en een shetlander thuis in een kapschuur staan. Er staat alleen wind op de kapschuur en we willen iets bouwen (zo goedkoop mogelijk) tegen de kou in de winter. wie heeft er ideen? alvast bedankt!

Hallo Rutger...op welke zijde staat de opening en hoe groot is het geheel? Je zou kunnen denken aan schuttingdelen en een luifel.
Ook windbreekgaas(of een goedkoper alternatief:kuildoek) is een optie,voordeel hiervan is dat je het op kunt rollen/weghalen als het niet nodig is.
Bij extreme kou zou je evt nog een dekzeil aan de binnezijde van het doek kunnen maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 09:51

Ik had vroeger aan mijn schuilstal van die plastic Lappen hangen wat je ook in koelingen tegenkomt. Dat werkt ook goed. :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:58

ons winter plekje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zomers staan ze hier ook met nog een stukje uitloop er bij (wat in de winter vaak te nat is) en zomers lekker paar uur per dag op de wei.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:06

Hier in de omgeving(noord-holland,rondom amsterdam en omstreken) is het vrij moeilijk iets 24/7 te vinden, het wordt hier altijd erg drek en nat.

Maar toch een leuk plekje betaalbaar gevonden *\o/*
Op een gewone pensionstal met heel veel faciliteiten waaronder 3 rijbakken, renbaan, meerdere longeerkralen, dus dat is erg fijn.

ze hebben een stenen stukje, een aarde stukje en een weiland, kleine overkapping, met licht, automatische drinkbak, en grote hooizakken (slowfeeders) en een hooinetje erbij.
Weiland wordt alleen bij te nat niet gebruikt, anders wordt het stuk getrapt.

Hier zie je het geheel, dan in de winter staan de grote paarden er niet bij
Afbeelding

Panorama vieuw, rechts zie je de specikuip met vlotter, dat is een automatische drinkbak.
Afbeelding

afdakje met verlichting, zodat er in de avond ook gemest kan worden.
Afbeelding

ik ben er echt content mee :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:19

- Breekt in -

Hoi, ik lees al een tijdje mee en vroeg mij af of jullie mij met het volgende kunnen helpen :)

Ik wil de schuilstal van mijn heren vergroten en verbeteren. Op het moment is het een half afgesloten ruimte (dmv gaas) en met tegels verhard. Nu wil ik graag een slaapplek creëren waarbij op de tegels rubberen matten komen en daarop stro. Nu wil ik mbv een houten frame zorgen dat mijn stro niet door de gehele stal wordt gelopen. Maar welke maat moet ik hebben en is 1 uitgang voldoende? Mijn twee jongens van 1.75 en 1.82 welke nog groeien moeten er samen in kunnen. De grote kan nog weleens uithalen als hij de ander beu is maar dit is voornamelijk bij voerplekken het geval.

Ook vroeg ik mij af hoeveel ruimte jullie rondom de voerplekken vrij houden zodat ze altijd weg kunnen. Ik heb palletboxen van 1.2 bij 1.2 m. en ik weet niet precies hoeveel ruimte ik vrij moet houden.

Ik ben wel erg jaloers op sommige plekken die hier voorbij komen. Ik wou dat ik zoveel ruimte had!!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:37

Selka hoe groot is je schuilstal? Zou je dan niet eerder voor 2 openingen gaan? Zodat als je grote uithaalt de andere steeds weg kan?

Dit is de paarden hun winterverblijf:
Afbeelding
Afbeelding
De Weide achter de piste is mijn winterwei hier kunnen ze op zolang het niet te nat is even op.
Staldeuren blijven ook open staan in de winter.

Ik ben op dit moment 5.5 maand zwanger, door de regen was mijn piste even omgetoverd tot een brij en was best zwaar en pijnlijk voor mij om de mest op te ruimen (bekkeninstabiliteit + geknelde zenuw in rug). Hierdoor was ik op zoek gegaan naar budgetvriendelijke oplossingen op het verharde deel uit te breiden. Zodat als de piste echt te zwaar ligt ik ze op het verharde deel kan laten. Ik dacht er aan om dit met steenschotten te gebruiken. Maar heeft iemand ervaring hiermee? Worden ze heel glad als het regent?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:08

De schuilstal is nu 4,5 m. bij 8 m. Deze is aan twee kanten open maar met twee grote paarden is dat alsnog te klein. Vandaar dat ik dacht een stal van 6 bij 4,5 te maken om alleen te slapen en dan 23 bij 5 om te voeren en te staan als het zand echt te nat wordt.

Wij hebben deels steenschotten. Worden voornamelijk glad door de modder die ze meelopen alleen regen doet niet veel. Sneeuw en ijs is wel vreselijk glad natuurlijk.

Je plekje ziet er wel heerlijk rustgevend uit :)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:45

Als je 1 opening zou houden zou ik toch zeker voor 2m gaat.
Mijn "hooikot" heeft een opening van 2 m en heeft even gediend als schuilhok en toen konden 2 grote paarden (175 en 185) die wel goed overeen kwamen netjes elkaar kruisen.
Ga je alleen niet geneigd zijn als het slecht weer is om toch hun hooi binnen te geven?