Waarop kies jij een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:11

Maar hoeveel vragen ze dan voor de stalling?

Ik betaal 125 voor:
-stal,
- binnen en buiten zetten,
-i in de winter 1 kg biks ( zomers staan ze 24/7 buiten )
- een natte bak.
Daarnaast betaal ik 7 euro per pak hemparade,dus komt er zo'n 50 euro bij tijdens de maanden dat ze 's nachts binnen staat. Nu is mijn pony net drie en heb ik weinig nodig en vond ik veel weidegang belangrijk. In de winter staan ze op een landje wat ze stuk mogen lopen.

Verderop is een stal met mooie bakken en aan het bos maar dan betaal je al 200 euro voor 24/7 buiten... dat vind ik dan weer onzin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:50

ingvdh schreef:
Eerlijk?
Onze stal heeft geen website, geen facebook en toch staan we altijd vol met wachtlijst ondanks veel stallen in de omgeving met gelijke faciliteiten en prijzen. Adverteren gebeurd ook nooit.
Binnenkort komt er een binnenbak en er komen regelmatig mensen kijken en vragen of er straks nog boxen vrij zijn.

Weten de mensen wel dat er een pensionstal is?

Als eigenaar zou ik eerder onderzoek doen naar de succesvolle stallen in de omgeving en uitvinden waarom die wel vol staan en zij niet.
Nu reageren er ook mensen die aan de andere kant van het land staan met andere mogelijkheden en beperkingen waar ze tegenaan lopen, maar daar hebben de eigenaren niet zoveel aan.

Als je een rondje doet en vraagt naar prijzen, beleid, regels en omgangsvormen kom je een heel eind.

Goh, sta jij ook op zo'n stal waar ze op de wachtlijst elkaar nog net niet de hersens inslaan om er eerder bij te zijn }:)
Die binnenbak hebben we dan niet, maar gezien de animo is dat duidelijk geen argument.

Punt is inderdaad dat het hier ook wemelt van de pensionstallen, maar er zijn maar heel weinig stallen die niet te kampen hebben met verloop.
Onze stalbaas is kritisch in wie hij toelaat en afspraak is afspraak en dat verwacht hij twee kanten op.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:52

Jurrian1993 schreef:
Ik denk dat de stal niet vindbaar genoeg is, ze hebben een advertentie op marktplaats en een facebook account. De website is ver verouderd en ziet eruit als een 'middelbare ' school basis website. Als ze de website zouden update, zou dat schelen?

Website vernieuwen/updaten is nooit verkeerd. Kijk vooral naar wat de meer succesvolle stallen in de omgeving erop hebben staan, zodat je ook een mooi volledig plaatje geeft.

Om eerlijk te zijn lijkt het me stug dat het probleem zit in de vindbaarheid an sich. Onze stal staat bijvoorbeeld niet op MP oid, FB pagina is ernstig verwaarloosd. Ze hebben dan wel een zeer uitgebreide website. Er wordt nooit geadverteerd. De eigenaren zelf zijn heel actief op wedstrijden, keuringen, bij de vereniging, in het dorp etc etc en de mond-tot-mond reclame die gaat rollen nav wat klanten zeggen is erg goed. Een en een = effectieve reclame. Ze staan dan ook vrijwel altijd -meer dan- vol, ondanks dat er wel behoorlijk selectief gekeken wordt naar wie er op stal komt.

De faciliteiten wat je noemt klinken goed. Waar ik (en veel andere werkenden met mij) absoluut op af zullen knappen is doe-het-zelf, daar kom je met 40u p/w werken gewoon niet aan toe. Een optie volpension daarnaast zou dus nog wat uit kunnen halen. Als ze dat ook nog voor een concurrerende prijs kunnen aanbieden wordt het al weer aantrekkelijker. Als dat nieuw aangeboden wordt zou ik dat overigens wél in eerste instantie uitgebreid gaan adverteren, omdat mensen anders nooit zullen weten dat de optie er is en je stal nog steeds afschrijven op "doe-het-zelf".

Ga naast het proberen te stimuleren van positieve mond-tot-mond reclame ook eens sites vergelijken, wie biedt wat met wat voor kwaliteit en tegen welke prijs. Wat wordt over stallen op FB/Google/Bokt gezegd vervolgens. Rondsneupen op andere stallen (bezoekje bij kennis op een andere pensionstal bijvoorbeeld? Op een wedstrijd gaan kijken, noem maar op) geeft ook veel inzichten wat je zou kunnen verbeteren.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:14

Mijn belangrijkste eis is toch wel een zeer goede buitenbak met verlichting. Dat is namelijk de reden waarom ik hem niet thuis heb staan, omdat thuis geen rijbak aanwezig is.
En zelf kiezen welke instructie, hoefsmid en DA je laat komen.

En als ik dan toch eisen mag stellen zie ik hem;
het liefst op stro staan als bodembedekking,
voldoende ruwvoer,
stal waar tralies van de deur niet dicht zijn,
plaats om hem knap vast te kunnen zetten en op te zadelen
ruime kast,
zomer's weidegang zonder daarvoor extra te moeten betalen,
's winters mogelijkheden voor paddock/stapmolen iets waardoor ie er een x extra uitkomt naast het rijden.

En dan het liefst natuurlijk zo dichtbij en goedkoop mogelijk :))

Sta nu op een doe het zelf stal, niks luxe behalve die zeer goede buitenbak tegen een leuke prijs en er is altijd een wachtlijst.

Othilly

Re: Waarop kies jij een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 03:06

Wat mij opvalt is dat er flinke eisen worden gesteld maar dat de meeste 200 euro al heel veel geld vinden om te betalen??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:20

biscaya schreef:
Wat mij opvalt is dat er flinke eisen worden gesteld maar dat de meeste 200 euro al heel veel geld vinden om te betalen??

Ik sta voor ongeveer dat bedrag heel basic maar wel vol-pension. Dat is bij ons in de buurt een redelijk gangbare prijs. Ga je daarna eisen stellen, ga je inderdaad ook betalen, al moet ik er wel bij zeggen dat die stallen er vanuit het paard bekeken niet altijd beter op worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:48

biscaya schreef:

Vind ik ook weinig voor volpension met goede voorzieningen.(maar zonder buitenbak.)
Zeker als we kijken naar de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en ik denk ook Brabant.

De grond is daar duurder en vaak minder weide en daardoor vaak afhankelijk van hooi/kuil inkopen

Bij ons betaal je tussen de 265(binnenbox) en 285 volpension(buitenbox). Dat is exclusief krachtvoer.
Vind ik heel prima.

Voorheen stond ik voor 165 euro op een doe het zelf stal. Paarden werden alleen op de wei gezet.
Voor hooi, strooisel en krachtvoer moest je zelf zorgen.(zelf inkopen dus)
Ik was dus per maand omgerekend tussen de 250 en 300 euro per paard kwijt.(exclusief krachtvoer)

Nu weet ik wel dat ik het niet groot kon inkopen. Maar dan nog, zo groot zijn die kortingen nu ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:52

biscaya schreef:

Tja kwestie van omgeving... ik woon in het Noorden en dan is dit een hele normale prijs voor volledig volpension met weidegang en minstens één binnenbak..

Heb er zelf 2 + een Z buitenbak en betaal €190,-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:56

Momenteel sta ik voor 190 op een stal waar je vrij veel zelf moet doen maar wel incl. stro, goede droge voordroog en brokken. Ik heb graag een onderlaag in mijn stal (vlas of strovezel) dat koop ik zelf bij.

Volgende maand verhuis ik mijn paard naar een stal waar alles bijin zit voor 225 euro per maand.

Allebei hebben een ruime box, veel buitenruimte/tijd, grote buitenbak. De bak van de nieuwe stal heeft een betere bodem en de nieuwe stal heeft een kleine binnenbak (formaat grote volte)

Edit: regio Apeldoorn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 07:59

Yvank_ schreef:
biscaya schreef:

Tja kwestie van omgeving... ik woon in het Noorden en dan is dit een hele normale prijs voor volledig volpension met weidegang en minstens één binnenbak..

Heb er zelf 2 + een Z buitenbak en betaal €190,-

:wow: :wow:
:):) :):) :):) :):) :):) :):)

Met 2 binnenbakken en weidegang en volpension ben je hier 400 kwijt in de regio.....per paard he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:10

Lang leve drenthe :))

Hier hebben de meeste staleigenaren genoeg eigen land + materiaal om zelf hooi/stro te kunnen persen. Scheelt natuurlijk al.. En de grond is hier goedkoper..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 09:08

Yvank_ schreef:
Lang leve drenthe :))

Hier hebben de meeste staleigenaren genoeg eigen land + materiaal om zelf hooi/stro te kunnen persen. Scheelt natuurlijk al.. En de grond is hier goedkoper..

Klopt; het maakt heel veel uit waar je zit. Dat kan zomaar factor 3 in de prijs uitmaken!
Maar wat ook uitmaakt is de klantenkring waar je op mikt. Onze stalhouder mikt bijvoorbeeld op mensen die gewoon een paard hebben en daar leuke dingen mee doen, vooral in het bos rijden en een beetje lessen, waar een stal in de buurt heel duidelijk mikt op wedstrijdgerichte ruiters; daar voorzieningen voor heeft en daar ook een prijskaartje aan hangt waar wel iets meer marge op zit dan wat onze stalhouder telt (die als landbouwer meer bronnen van inkomsten heeft).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:12

Ik heb een mini shetlander dus als ik ergens heen wil met hem zou het toch een paddock paradise worden, want ik wil hem niet op stal zetten. Mijn andere eis is niet langer dan 4 uur per dag wei in verband met zijn ZE.
En dicht in de buurt van waar ik dan woon.
Ook is de mogelijkheid om te mennen desnoods in het bos vereist.
Verder ben ik niet zo veeleisend.
Edit; doordeweeks volpensioen, ben namelijk fulltime student

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:24

- Zomer en winter weidegang met als mogelijkheid om in kleine groepjes of desnoods alleen te staan. Ik ben helemaal pro groepen, maar mijn paard is een vreselijke eikel in de groep. Dus hij kan wel met anderen, maar dat moet zorgvuldig. Ik wil hem niet meer in een gewone groep hebben. Of nou ja, anderen willen hem er niet bij hebben :+

- Een hele goede buitenbak die het hele jaar goed te rijden is, liefst 20 x 60 (binnenbak is fijn, maar geen vereiste) met goed verlichting. Ik kan doordeweeks alleen 's avonds dus ik heb echt goede verlichting nodig.

- Liefst grote boxen, maar vooral goed geventileerde boxen, liefst buitenboxen gevuld met (veel) stro

- Voerbeleid (genoeg voer, kwalitatief voer en meerdere keren per dag voeren)

- Goede longeerkraal/bakje met goede bodem. Ik wil geen stal waarbij mensen longeren in de rijbaan.

- Uitrij mogelijkheden wat passend is bij de omgeving. Aan een boerenland weg ergens in de polder sta ik liever niet. Wil wel een beetje buiten kunnen rijden en ook al is hij verkeersmak boeren landbermpjes zoals hier zijn vaak ongelijk, veel groot verkeer, ik rij liever in een bos

- Volpension. Ik werk fulltime en heb daarnaast geen zin en tijd voor klussen. Mesten vind ik nog geen probleem, voeren of binnen en buiten halen wel.

Ik vind een trainingsmolen wel fijn, maar geen vereiste net als de binnenbaan (mits de buitenbaan perfect is) ik stel best hoge eisen aan de bodem van de rijbaan en longeerbaan. Ik zou nooit op een volledige doe-het-zelf stal staan. Zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, da's niet te combineren. De verhouding van het aantal paarden over de beschikbare rijbanen moet goed zijn. 20 paarden op 1 baan zie ik al niet zitten aangezien veel mensen 's avonds komen en ik geen zin heb om met 10 man te rijden. Ook zie ik het niet zitten als er veel groepslessen gegeven worden. Aangezien ik zelf weinig flexibel ben qua tijden, wl ik niet ook nog rekening moeten houden met veel groepslessen (vooral in de avond)

Ik wil max 350 betalen

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:25

Daar waar ik alles zelf mag en kan bepalen :j
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 16-09-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:28

Sees schreef:
Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

Ik denk dat er best veel regio's zijn waar de grond echt slecht wordt. Col staat 's winters wel in de winterweide, maar als het echt nat is zakt hij serieus zo'n 20cm diep weg. Dat is soms echt niet te doen. Vooral als het dan gaat opvriezen heb je een probleem.

Ik zou zo graag ergens in Nederland wonen waar de grond veel beter is

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:32

Hele jaar door weidegang van 's ochtends tot 's avonds. Paddock is evt ook goed als mijn paard maar de hele dag buiten is en niet op stal hoeft te staan. Dit staat met stipt op nummer 1. Waar ik nu sta, staat paardlief het hele jaar in de wei. De stallen zijn erg ruim (minstens 4x4) en het ruwvoer perfect. Eigenaar is een echte paardenliefhebber. De faciliteiten zijn echter minder, de rijbak is 'slechts' 30x15 en na hevige regenval en sneeuw/vorst niet te gebruiken. Ook is de verlichting niet ideaal (bouwlamp). Ik heb een eigen trailer waarmee ik dan met mijn paard elders kan rijden maar niet altijd zin in door lange werkdagen. Soms baal ik hier wel van en zou dan graag wel bij een binnenbak willen staan. Maar als paardlief dan de hele dag op stal staat, laat dan maar zitten. Dan kies ik toch echt voor het welzijn van mijn paard. Die heeft echt goud waar ze nu staat :)

(edit: spelfoutje)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:33

Het allerbangrijkste vind ik dat m'n paard zomer en winter de hele dag buiten staat, 24/7 nog liever, maar dat gaat niet in de winter in Rotterdam.
Hij komt van een prachtstal waar hij zelf naar binnen en buiten kon in de zomer en waar altijd super voor hem gezorgd werd, maar dit was een stal voor geblesseerde en oude paarden, dus geen bak... Wel super mooie rij omgeving en als ik ooit een rijbewijs + auto heb gaat hij terug :P

Nu is hij naar vlakbij Rotterdam verhuisd, met de zomer 24/7 buiten, in de winter overdag de hele dag. Grote buitenbak maar slechte bodem. En paddocks waarin ook gelongeerd kan worden met slechte bodem.
Ik kan er zelf voer mee nemen, dat vind ik ook fijn, en m'n eigen smid + DA.
Maar nu met de regen mis ik wel een goede bak om wat te doen...
Ik betaal 200 inclusief ruwvoer en stro, exclusief krachtvoer.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:36

Wat een jaloersmakende prijzen zie ik voorbij komen. :oo Misschien toch verhuizen naar een andere regio. :D

Hier betalen wij (met buitenzet service) 417 euro per maand.. %) (zonder buitenzet service iets van 380)
Dan hebben we wel een prachtige stal hoor, dus mij hoor je niet klagen. By far de fijnste en leukste stal waar we ooit gestaan hebben. :) Ik heb gemerkt dat het in deze regio heel moeilijk is om een stal te vinden waar ze het normaal vinden om de paarden dagelijks buiten te hebben. Vaak wordt doodleuk verteld dat de paarden "wel zéker 1 a 2 uur per dag buiten komen!". Daar ga ik dan weer een beetje van huilen. Wil je een goede stal, met alle service, EN je paard buiten? Dan betaal je hier helaas een flinke smak geld.

Wat wij krijgen voor dit geld?:
- paard wordt dagelijks buiten gezet en binnen gehaald
- 2 zeer ruime buiten rijbanen met goede verlichting en een top bodem
- genoeg paddocks
- weidegang
- maandelijks (geloof ik?) dierenarts spreekuur
- binnenbak met goede verlichting en goede bodem
- stallen dagelijks uitgemest, opgestrooid en 2x per week helemaal leeggetrokken
- genoeg (ruw)voer
- mogelijkheden tot (groeps)les
- mooie kantine/woonkamer met koffie/thee/fris/koelkast etc.
- leuke uitrijmogelijkheden
- stapmolen
- voeropslag
- 2 ruime kastjes voor je spullen

Waar ik een stal op kies:
- grootte van de paddocks
- voerbeleid, met name ruwvoer
- buitenzet service hele jaar door
- minimaal dagdeel buiten, liefst hele dag, hele jaar door.
- uitrij mogelijkheden
- droge plek voor spullen
- plekje om zelf te kunnen zitten voor koffie oid.
- rijbaan met goede bodem, binnen of buiten maakt niet uit.
- of je je eigen instructie, dierenarts, en hoefsmid mag laten komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:39

Collie2008 schreef:
Sees schreef:
Waarom in de winter in een paddock? Ik neem aan dat als de grondsoort het toe laat iedereen (?) liever in de wei zou staan :o ?

Ik denk dat er best veel regio's zijn waar de grond echt slecht wordt. Col staat 's winters wel in de winterweide, maar als het echt nat is zakt hij serieus zo'n 20cm diep weg. Dat is soms echt niet te doen. Vooral als het dan gaat opvriezen heb je een probleem.

Ik zou zo graag ergens in Nederland wonen waar de grond veel beter is

Dan moet je inderdaad niet op de bodem van de zee gaan wonen. Goed voor landbouw maar voor de rest moet je er niks willen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:40

Sees: hier ook voorkeur voor een paddock. Eigenlijk zelfs vereiste omdat paard niet op het land mag. :) Dus ook hier het hele jaar door op de paddock.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:43

Ik sta nu nog hoog op Veluwse zandgrond, maar ook hier echt blub met veel regenval. Wel grote percelen dus ook altijd een stuk droog.
Rubberlaarzen aan bij het uit de wei halen van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:49

Tja hier hoog op de hondsrug.. maar toch echt blubber de blubber in de winter.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:58

1. Rust en niet teveel paarden, klinkt stom misschien maar mijn paard wordt erg onrustig van drukte. Dus kleine stalling heeft voorkeur, ik vind het juist wel super gezellig een grotere stal maar tja paardlief niet.
2. Veel inspraak, kwa weidebeleid en voerbeleid ed.
3. Rijbak met verlichting.
4. Uitloop voor wintermaanden als er geen weidegang mogelijk is.

Ik sta nu dus ideaal, bij een boer samen met 1 stalgenoot, en niet regel alles zelf samen met haar. Alleen de rijbak is met veel en langdurige regen nat.
Jaren geleden stond ik op een stal met 10 paarden en daarna met 25 paarden en helemaal in het begin stond ze thuis met een pony voor gezeltschap.
Thuis moest ik weg inverband verkoop huis maar daar vond mijn paard het heerlijk, daarna stalling met 10 paarden weinig weidegang 2 a 3 uur per dag in de zomer en geen in de winter tevens hele kleine en slechte rijbak en door het voerbeleid daar heeft ze voernijd gekregen, daarna stalling 25 paarden elke dag naar buiten maar mijn paard werd daar vaak onrustig als het druk was en chagerijnig maar ik vond het erg gezellig jammer genoeg ging die stal sluiten, bij aankomst bij de boer had ik al gelijk een ander paard rustig en veel minder chagrijnig en haar voernijd was ook zo goed als weg.

stel dat ik hier weg moet zal ik weer op zoek gaan naar een kleine stalling daar is mijn paard het meest zichzelf

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:22

Bommeltje_ schreef:
Ik heb zeer weinig eisen :)

De belangrijkste is wel 24/7 op een redelijk droge ondergrond buiten kunnen staan met schuilmogelijkheden het hele jaar rond. En voldoende ruwvoer van goede kwaliteit.

Een bak die aardig begaanbaar is, vind ik fijn en een tuinslang meer heb ik niet nodig :)

Dit dus :) alleen bak moet gewoon echt goed zijn. En ik sta toevallig op zo'n stal. Ook kun je in de buurt leuke buitenritjes maken.