konijnenoverlast in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: konijnenoverlast in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:32

En fretten uitwerpselen door de bak strooien?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:34

MarlindeRooz schreef:
Ik zou bij het buren op het land gaan staan en dan het geluid van een wortel maken, dan lok je ze weg. :j

Even serieus, ik zou het beter omheinen. :j

:D :D :D :D :D :D :D Ze gaan onder de grond door moppie!!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:35

Ik zag pas een nepvogel op het dak van een bedrijf. Een stok met draad eraan, en een vlieger in de vorm van een vogel. Neem aan tegen vogel overlast, moet het alleen wel waaien.

Weet ook niet of konijnen daarop reageren, als je op Google 'konijnen verjagen' intypt, krijg je er wel (betaalbare) producten op!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:36

aerdenhout1 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik zou bij het buren op het land gaan staan en dan het geluid van een wortel maken, dan lok je ze weg. :j

Even serieus, ik zou het beter omheinen. :j

:D :D :D :D :D :D :D Ze gaan onder de grond door moppie!!

Of een bordje erbij zetten: VERBODEN VOOR KONIJNEN *\o/*

tiercel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:59

Naast fervent paardenliefhebber ben ik ook valkenier. Met een havik (en fret) kan je prima konijnen wegvangen. Afhankelijk van de situatie is dat ook gewoon legaal.

Als iemand interesse heeft, neem dan contact met me op.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:16

Vang een wild konijn met myxomatose (das niet moeilijk want die beesten worden blind en huppelen dan bij daglicht als een kip zonder kop door een gebied waar het heerst.) En die zet je vrolijk in je bak uit. Wedden dat je geen konijn overhoud

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:20

tiercel schreef:
Naast fervent paardenliefhebber ben ik ook valkenier. Met een havik (en fret) kan je prima konijnen wegvangen. Afhankelijk van de situatie is dat ook gewoon legaal.

Als iemand interesse heeft, neem dan contact met me op.

Welke omgeving zit je?

Ondertussen gisteren konijn nummer 8 gevangen met de val.
Hoeveel zitten er wel niet vraag ik me steeds af.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:00

@mrie dat vind ik gewoon wreed, snel afmaken is prima maar myxomatose is echt een vreselijk ziekte...

@Bruintje, ik heb net een val gekocht, hopelijk werkt ie net zo goed als die van jou :)
Het is nu wel lente dus misschien hebben ze steeds nieuwe nestjes? Dan blijf je indd konijnen vangen..

@tiercel, heb je weleens gehad dat er geen konijnen in de holen zaten? We hebben gigantische burchten in de tuin, maar toen de fretteur kwam was er maar 1 konijn in het hol.. dat was dus wel een beetje een dure grap. De volgende dag waren de holen alweer opgegraven en rende ze weer vrolijk door de tuin.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:38

mrie schreef:
Vang een wild konijn met myxomatose (das niet moeilijk want die beesten worden blind en huppelen dan bij daglicht als een kip zonder kop door een gebied waar het heerst.) En die zet je vrolijk in je bak uit. Wedden dat je geen konijn overhoud

Wedden van wel. Een aantal zijn immuun voor die ziekte. En 6 weken later is de populatie weer als voorheen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:51

Een valkenier laten komen (iemand die jaagt met havik/slechtvalk) en de konijnenhollen dmv fretten en netten leeghalen. (Fretteren) of met behulp van een havik, fret, hond.

tiercel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:12

Ik zit tussen Utrecht en Arnhem.

Aantal konijnen per hol / burcht kan enorm verschillen. Hangt af van de totale populatie in omgeving, tijd van het jaar. Een konijn is helemaal niet gek, ook al ritselt het van de konijnen. Nu zullen ze veelal jongen hebben. Een oude dood maken is dan niet zo weidelijk zoals wij dat noemen. Er verhongeren dan tenslotte een tiental kleine konijnen. Alleen bij grote overlast wordt daar vergunning voor verleend.

Ik jaag niet v geld. Ik ken de omstandigheden niet precies (boeren, buren). Ik zou adviseren regelmatig fretteren en mss met havik afhankelijk van omstandigheden. Mss. dat ik wat kan betekenen afhankelijk van afstand en omstandigheden.

Enneh, met een slechtvalk gaat je dat niet lukken. Die vangen geen konijnen

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:04

Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat een valkenier iemand is die jaagt met havik/slechtvalk ;)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:56

@tiercel in welke maand mag je dan wel weer konijnen vangen?

tiercel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:11

De wet maakt een onderscheid tussen jacht en schade bestrijding. Het konijn mag je bejagen van 15 augustus tot en met 31 januari. Schadebestijding kan plaatsvinden gedurende het gehele jaar echter alleen onder een reeks voorwaarden. Zo moet er schade plaatsvinden of dreigen plaats te vinden in de WBE. Schade betekent in dit geval schade aan landbouwgewassen, veiligheid (denk aan spoordijken of een wegtalud), of bijvoorbeeld gezondheid.

Maar los van wat mag en niet mag, ook als jager vind ik t niet ethisch om in de werptijd konijnen te bestrijden. Dat moet je structureel doen en toch vooral zoveel mogelijk in de periode tussen augustus en maart, afhankelijk van de strengheid van de winter.

De aanwas kan in de periode april tot en met september soms enorm zijn. Maar bij grote toename en dichtheid slaan myxomatose of VHS vroeg of laat toe. Een konijn loslaten met myxomatose vind ik een verwerpelijk idee overigens. Zo is de ziekte ooit geïntroduceerd, als bestrijding, met desastreuze gevolgen. Konijnen lijden vaak lang als ze besmet zijn. En zoals iemand anders opmerkte, de overlevers raken een soort van immuun.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:00

Gezondheid van mijn paarden gaat mij voor welzijn van de konijnen.
Een gebroken been zit ik niet op te wachten. Dus hier blijft de val staan.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:17

ik zie nu weer 4 konijnen in het weiland... ze vertikken het de val in te lopen |o volgens mij is het eten niet lekker genoeg @bruintje123 wat gebruik jij als lokaas?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:07

Niets.

Ik kijk waar ze altijd lopen.
Zoek een hol of een pad waar ze onder een struik of hek doorgaan. En zet de val in zulk looppad.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:14

nou normaal gesproken lopen ze daar inderdaad, maar ze gaan er nu omheen

tiercel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:56

Ik heb alleen uitgelegd hoe t met de regels zit. Hoe je daar mee omgaat moet ieder voor zich natuurlijk zelf uitmaken. Dat geldt voor alle regels :-) Ook t.a.v. het ethische aspect maakt ieder z'n eigen afweging.

Als er één specifieke burcht in de weg zit bijvoorbeeld naast of in de bak, dan kan je die natuurlijk uitgraven. Sommige burchten zijn vrij oppervlakkig en klein en behelzen 3 of 4 pijpen, sommige gaan heel diep, zijn groot en lijken net een gatenkaas. Daar kom je snel genoeg achter. Dus dan die ene burcht opruimen en daarna de omgeving bijhouden bijvoorbeeld met fretteren en/of havik of anderzins.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:54

Nou, ik heb tot nog toe 3 katten gevangen... :')