Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:40

Ik denk ook niet dat het direct veel te weinig is maar te weinig gespreid.
Het zou al heel mooi zijn als jouw staleigenaar een deel voor de stal zou willen laten liggen (misschien in een grote krat stoppen) zodat jij het 's avonds zelf in een slowfeedernet kan doen.
Ik denk dat je het grootste probleem dan ondervangen hebt zonder al te veel gedoe.

Bij ons krijgen ze nu 's morgens geen hooi omdat ze de wei op gaan (anders tussen half 8 en half 9 een net in de paddock).
Om 3 uur gaan ze de wei uit, dan krijgen ze een groot fijnmazig net in de paddock.
Tussen 8 en 9 gaan ze naar binnen en daar krijgen ze weer een groot fijnmazig net voor de nacht.

In de wintermaanden krijgen ze dan ook om 1 uur een net en om 5 uur.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:43

Ik vind dat het wel aan de stalhouder is, hoe er gevoerd wordt. Echter is het aan de eigenaar of hij daar zijn/haar paard neer zet. Zelf zou ik dat ook niet snel doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:54

Ik geloof nooit dat het paard 1 a 1,5 plak van zo'n grote baal krijgt.
Daar doen mijn fjord en haflinger wel 24 uur mee in een slowfeeder.
Zeker niet als de paarden om 15.00 uur naar binnen gaan en dat ts om 17.00 uur al ziet dat het op is.
Dan heeft het paard hooguit 1 a 2 plakken van een kleine baal gekregen.
Of de staleigenaar doet 1 a 1,5 plak van de grote baal verdelen over ALLE paarden.

Ik vlieg af en toe met paarden en dan heb ik er 3 mee. Als ik goede eters heb van het merk kwpn(stokmaatje 1.70) vreten ze in 15 a 16 uur ong 1,5 kleine ingepakte baal. Dit is vanaf het moment dat ze op de jetstall staan tot aankomst. En dan heb ik gewone hooinetten.

Er zit een beetje een luchtje aan. En als mijn paarden niet genoeg eten zouden krijgen en dat ook niet na normaal overleg en er werd zo lacherig overgedaan zou ik schijt hebben aan die 2 maanden opzeg termijn.

Ik zou je gesprek eens opnemen met je telefoon.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:00

Cowgirl schreef:
Zeker niet als de paarden om 15.00 uur naar binnen gaan en dat ts om 17.00 uur al ziet dat het op is.
Of de staleigenaar doet 1 a 1,5 plak van de grote baal verdelen over ALLE paarden.

Ik vlieg af en toe met paarden en dan heb ik er 3 mee. Als ik goede eters heb van het merk kwpn(stokmaatje 1.70) vreten ze in 15 a 16 uur ong 1,5 kleine ingepakte baal. Dit is vanaf het moment dat ze op de jetstall staan tot aankomst. En dan heb ik gewone hooinetten.

Er zit een beetje een luchtje aan. En als mijn paarden niet genoeg eten zouden krijgen en dat ook niet na normaal overleg en er werd zo lacherig overgedaan zou ik schijt hebben aan die 2 maanden opzeg termijn.

Ts zei toch ook dat het om een halve plak zou gaan? En dan 1 x per dag? Of begrijp ik het nu verkeerd? Want bij anderhalve plak zou er geen probleem moeten zijn. Al hoop ik dat die dan wel verdeeld of in slowfeeder zou zitten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:01

Ik vind het zorgelijk dat je stalgenoten er blijkbaar zo op vertrouwen dat de paarden goed gevoerd worden.

Zijn er paarden met stalontdeugden op jullie stal?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:12

Het is wel verstandig om snel een beslissing te nemen of een oplossing te zoeken. Je paard staat nu teveel uur zonder ruwvoer, en heeft ook geen stro om te knabbelen, waardoor de kans op maagzweren en koliek erg groot is.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:18

aisie schreef:
Als je een stalhouder moet uitleggen dat 15.00 uur de laatste voerbeurt niet logisch is tot de volgende ochtend dan twijfel ik toch wel ernstig aan zijn kunde over paarden. (...)
Ik zou het gesprek aangaan en duidelijk maken dat het paard blijkbaar niet te weinig krijgt maar dat de voerbeurten gewoon onlogisch verdeeld zijn en dat het paard(en) voor de nacht nog een flinke plak hooi moet hebben. Als dat niet mogelijk is dan zou ik toch ergens anders plek zoeken waar ze op normale tijden voeren.

Dit. Ik sluit me aan bij Aisie. Een gesprek aangaan en dan moet het direct anders worden, anders zou ik echt weggaan. Het belang van mijn paard gaat altijd boven alles. Wat verder fietsen, geen binnenbak... Dat is dan maar zo.

PowerReiner

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:29

Dat het te weinig is is wel duidelijk. Ook al zeggen sommigen hier van niet. Als om 3 uur de grootste en de laatste voerbeurt is en dat is om 5 uur op, dan krijgt je paard echt zwaar tekort. Waarom het niet per se in uiterlijk terug komt weet ik niet.

Ik heb ooit mijn paard terug gedaan naar de handelaar, hij zou hem verkopen voor me. Na 2 weken heb ik mijn paard weer opgehaald omdat ik er geen lekker gevoel over gehad, ik kon zijn ribben tellen terwijl hij in iets overconditie daarheen ging. Ik was echt zwaar pissed en kreeg het idee dat hij echt bijna niets heeft gehad daar. Vreslijk, heb er flinke jankbuien om gehad en was kwaad op mezelf dat ik mijn paard bij hem had achtergelaten.

TS doe er nu wat aan! Als het mijn paard was geweest, en de stalhouder gaat niet akkoord of doet geen concessies had ik mijn paard geen nacht langer laten staan. Die vent mag weleens een boekje open trekken wat paarden betreft. Helaas vele andere stalhouders met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:31

Eeum nou onze fjord kan de hoeveelheid wat mijn paard per dag krijgt (ruim 10 kg) in een paar uur opschrokken. Dat is ook hoe het paard is. Dan moet je gaan werken met slowfeeders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:00

kiwiwitje schreef:
Cowgirl schreef:

Ts zei toch ook dat het om een halve plak zou gaan? En dan 1 x per dag? Of begrijp ik het nu verkeerd? Want bij anderhalve plak zou er geen probleem moeten zijn. Al hoop ik dat die dan wel verdeeld of in slowfeeder zou zitten

Ik heb niet goed gelezen die 1 a 1,5 plak was stro en geen hooi.
Hooi was idd een halve plak van een grote baal.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:31

Kan gebeuren haha

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:37

Ook mijn paard kreeg te weinig en komt daar door in de problemen is al eerder gebeurd. Ik gaf aan dat het te weinig was maar stalbaas vond het meer dan genoeg, ik heb ooit zelf een plakje gepakt omdat ik anders een dure veearts rekening kon verwachten. Daar was ze het niet mee eens, en ik sta nu op een stal waar ze zo,n 4 keer per dag krijgen en echt ook genoeg. Ik hoop dat je een goede oplossing vind voor je paard?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:39

De voedingswaarden per baal kunnen al gigantisch verschillen, laat staan per stal. Het gewicht aan hooi dat je geeft is dus afhankelijk van de voedingswaarden. Waarschijnlijk bevat dit hooi meer dan op de vorige stal waardoor je het in het uiterlijk niet terugziet.

De frequentie is wel van belang en ik zou inderdaad vragen of hij wil meedenken TS, en hem attenderen erop dat paarden elke paar uur moeten eten om gezondheidsklachten te voorkomen. Daar denken de andere klanten ook zo over, anders ligt dat bergje bij hen niet voor de staldeur.

Ik heb overigens nog nooit op een stal gestaan waar ik zelf extra hooi of stro mocht pakken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:47

Te weinig of slecht verdeeld zijn wel 2 verschillende problemen he.

Maar 3 uur 's middag's laatste voerbeurt vind ik ook wel aan de krappe kant ja. Wat hier eerder ook al aangehaald is. Is dat niet gezond voor een paard. Daar is zijn spijsvertering niet op ingesteld. Langer dan 6 uren kan een paard gewoon niet zonder ruwvoer staan.
Je hoeft er ook weer niet constant bergen ruwvoer voor te gooien, want dan krijg je veel te dikke paarden.
Slowfeeders, hooinetten of meerdere voerbeurten zijn allemaal oplossingen.

De vraag is of het bespreekbaar gemaakt kan worden met je pensionhouder. Tot op zekere hoogte moet dat toch echt wel mogelijk zijn. Ik snap echt wel dat pensionhouders ook niet alles kunnen. Wij zijn zelf ook pensionhouder, dus ik weet hoe lastig het is om iedereen een beetje tevreden te houden. Maar welzijn van de paarden gaat altijd voor! En we maken graag alles bespreekbaar. (Maar het moet natuurlijk wel allemaal mogelijk zijn en je moet ergens een lijn trekken. Zeker op de grotere stallen)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:58

Hoeveel krachtvoer krijgt je paard? Ik heb ook op een stal gestaan waar mijn paard 2x hooi voor een cavia kreeg maar wel 3 kg brok. Paard zag er prima uit, glansde en was niks te dun. Maar het is uiteraard niet goed voor je dier. Veel te weinig hooi en dan ook vaak geen vers stro om aan te knabbelen...
Ben benieuwd naar het gesprek met je stalhouder. Ik verwacht er helemaal niks van eerlijk gezegd, die gaat niks veranderen. Ik zou een plek zoeken waar je dier het goed heeft en geen kans loopt op stalondeugden of een maagzweer.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:03

Ik denk dat het ook niet zo'n vaart loopt. Ik ken een stal en daar krijgen ze maar 1x per dag voer en hooi en dat is om 1700 uur s'avonds. S'morgens gaan de paarden zonder eten het zand op en dit doet hij al een jaar of 40 en er is nog nooit iemand ziek geweest. Dus dat ze niet met lege maag mogen staan dat het niet goed is geloof ik niet zo erg.

Ik heb ze thuis staan en ze krijgen van mij smorgens als ik ze buiten zet een speciekuip met hooi en als ze naar binnen gaan 1900 uur nog een speciekuip met hooi en wat brok.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:08

vrouwke schreef:
Ik denk dat het ook niet zo'n vaart loopt. Ik ken een stal en daar krijgen ze maar 1x per dag voer en hooi en dat is om 1700 uur s'avonds. S'morgens gaan de paarden zonder eten het zand op en dit doet hij al een jaar of 40 en er is nog nooit iemand ziek geweest. Dus dat ze niet met lege maag mogen staan dat het niet goed is geloof ik niet zo erg.

Kregen ze om 1700 voldoende tot aan de ochtend? Dan is het nog een namelijk. Dan staan ze ook eigenlijk te lang zonder, maar dat is nog te overzien. Kregen ze een normale voerbeurt om 1700 waar ze hooguit een paar uur mee doen is het wel degelijk zeer slecht.

Of je erin gelooft of niet doet er niet toe, het is een feit dat het slecht is voor een paard om zoveel uren per dag zonder ruwvoer te zitten.
Als ik zo lees lijkt het ook niet alsof jouw paarden echt voldoende krijgen. Een speciekuip gaat niet zoveel in en je hebt meer dan 1 paard wat daar dus van eet?
Ik zou me als ik jou was eens gaan verdiepen hierin.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:12

Ik ben ook van mening dat hij niet te weinig krijgt maar dat de voertijden niet zo paardvriendelijk zijn..

Mijn pony's staan 4 uurtjes per dag op de weide en krijgen daarnaast nog 2x hooi. Niet veel, maar wel genoeg zodat ze geen lege maag hebben.

Ik zou zelf baaltjes aanschaffen, ze thuis bewaren en steeds een hooinet vullen en savonds ophangen als er geen andere oplossing is. Het klinkt wel als een fijne stal verder namelijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:14

Jannepauli schreef:
maralyn schreef:
Zsazsa tot je een paard treft met overtollig suiker intolerantie. Dan ben je blij als er bijna geen gras is.

Wij hebben zon dame.

En onbeperkt hooi is bij een insuline resistent paard evenmin een goed idee.

Nee klopt. Maar dat schreef ik ook niet.
Daarnaast zit er verschil in gevoeligheid met bijvoorbeeld jeuk en resistentie.

Dat van ons is overgevoelig met jeuk.

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:34

Wat ik mij intussen afvraag is: hoeveel van de mensen die hier reactie geven gaan s'nachts hun paard nog een keer voeren? Wij voeren om 22.30 uur nog een hoeveelheid hooi, wanneer ik dan om 1.00 uur s'nachts thuiskom staat er geeneen meer te kauwen en is alles op. Om 8.00 uur is de volgende voerbeurt, dat is dus 7 uur zonder eten. Mijn paarden zijn gezond, lopen Z2 en ZZ licht dressuur, of zijn met pensioen en drachtig, hebben geen stalondeugden of maagzweren. Ik heb ruinen en merries, dressuur en springen gefokt. De sportpaarden lopen max 4 uur per dag in de wei en de anderen 10 uur. Volgens de meesten van hier zouden deze paarden zich te pletter vervelen, stijf staan van de maagzweren, en ellendig zijn van honger???

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:47

Je kan ook gewoon voldoende voeren zodat ze niet om 1 uur al zonder staan.
Vorige stallen kreeg mijn paard hooinet. Werd s'avonds tussen 8 en 10 opgehangen en volgende dag om zelfde tijd was er nog over. Paard stond 4 uur per dag buiten in de winter en op gras in de zomer.
Nu krijgt ze onbeperkt, hoogstens een uurtje zonder.

Ik verhuisde ooit naar een stal waar 2 hooibeurten per dag was. s'Ochtends en s'avonds. Ik vermoedde al dat dit niet genoeg zou zijn, en inderdaad, na een maandje of wat begon ze te kribbebijten. Vanaf toen hooinet opgehangen en kribbebijten verdween meteen.
Daarnaast vermoed ik achteraf ook dat ze een maagzweer had, sinds ze op onbeperkt staat is het een heel ander paard. En daarmee bedoel ik niet dikker :+

Een maagzweer hoeft zich niet altijd te uiten in extreem gedrag dus hoe kun jij zo zeker zijn dat niet een paard een maag zweer heeft? Dat bedoel ik niet aanvallend, ik ben oprecht geinterresseert.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:49

countryhorse schreef:
Wat ik mij intussen afvraag is: hoeveel van de mensen die hier reactie geven gaan s'nachts hun paard nog een keer voeren? Wij voeren om 22.30 uur nog een hoeveelheid hooi, wanneer ik dan om 1.00 uur s'nachts thuiskom staat er geeneen meer te kauwen en is alles op. Om 8.00 uur is de volgende voerbeurt, dat is dus 7 uur zonder eten. Mijn paarden zijn gezond, lopen Z2 en ZZ licht dressuur, of zijn met pensioen en drachtig, hebben geen stalondeugden of maagzweren. Ik heb ruinen en merries, dressuur en springen gefokt. De sportpaarden lopen max 4 uur per dag in de wei en de anderen 10 uur. Volgens de meesten van hier zouden deze paarden zich te pletter vervelen, stijf staan van de maagzweren, en ellendig zijn van honger???

Mijn paarden krijgen om half 10 's avonds hooi en daar doen ze niet zo lang over...wel hebben ze de beschikking over een goede kwaliteit tarwestro waar ze de rest van de tijd van kunnen eten.

Dit ligt en een bak in een slowfeeder net, 's morgens ligt er vaak nog een handje vol...ik zorg dat er altijd voldoende ligt.In het ergste geval hebben ze een uur of 2 niets te kanen...vallen ze niet van om :P
Kortom...ze kunnen de hele dag scharrelen en een sprietje knagen,tussendoor is er hooi of gras.
Enige moment wanneer er niet gegeten wordt is tijdens "werk-overleg",tukje of speeltijd :o

Countryhorse...heb je geen stro in je stal liggen?Vaak gaan ze daar wel aan knabbelen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:56

Hier een gevulde slowfeeder met acht kg aan hooi.
In de ochtend licht er vaak nog n heel klein beetje in.
In het land hebben ze 25. Kg aan hooi wat ze met zn drieën delen. En kort gras.

Paarden zien er erg goed uit..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:04

Je bent geen zeur hoor!

Ik heb gewoon een totaal ander paard dankzij onbeperkt hooi. Zowel op het oog als in het gedrag. Er is veel meer rust in dat dier gekomen omdat hij weet dat er nu altijd genoeg eten is.

Hopelijk gaat je gesprek goed.

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:37

In de winter krijgen ze idd wat stro bij Tinky12, in de zomer hebben ze voldoende gras en zijn ze behoorlijk rond.