paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:52

Nee, kan geen probleem zijn. Hier in de streek wordt regelmatig gewoon landbouwzout met een strooier op het weiland gegooid omdat de bodem natriumarm is. Zout spoelt ook snel weer weg.

colunder

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:12

Ik gooide op de rozetten een handje kunstmest,dan zijn ze binnen een dag verschrompeld.
de grote planten trok ik eruit en dan een handje kunstmest in het gat wat achterblijft.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:19

Ik zie dat hier tips worden gegeven en ideeën hoe het bestreden wordt, maar in de link die eerder gegeven is wordt dit vrijwel allemaal tegengesproken. Door de bloempjes weg te halen (deed ik dus ook) verleng je juist de levensduur, met uittrekken (deed ik ook) en maaien komt het terug. Zout is slecht voor de grond . Ik denk dat het zinvol is om het artikel even goed te lezen. Eigenlijk is het niet goed te verwijderen, maar moet je het weidebeheer aanpassen. Ik denk dat als het eenmaal zover is als op de wei met de foto, de enige remedie afgraven is :(, of afzetten en het af laten sterven, zorgen voor een dikke grasmat zodat er niets meer kan groeien en op de naast gelegen weide meteen de rozetten bestrijden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:25

Nou daar ben ik het niet mee eens hoor Sillyhorse.Bij ons is het toch echt van heel veel Jkk naar dit jaar 3 planten gegaan.En we hebben 1 x laten spuiten en verder alles wat op komt uit getrokken.Het is wel zo dat je het moet blijven doen,zeker als je net als wij buren hebt die er niks aan doen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:21

Dan blijf ik toch ook voor de zekerheid maar plukken en trekken beatje. Hoewel wij niet echt veel hebben staan, merk ik wel dat het meer is dan vorig jaar :( Toch blijft het een interessant artikel.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:32

Best grappig het verschil tussne nederland en hier. Mijn 3 paarden hebben een stuk van ong 10Ha dat staat vol met onkruid dat gedroogt en groen dodelijk is. (verschillende planten die niet allemaal in nl voorkomen) en ook onze koeien die in 60Ha staan hebben hetzelfde probleem. Wat het beste werkt is je land bewerken. Maaien, bemesten en de zuurte graad omhoog brengen. Onkruid groeit beter in arm land en neemt over van het gras en dat moet je om zien te draaien. Wat er veel werk en geld kost :)

Wat trouwens geweldig werkt voor onkruid is kippenmest ;)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 00:49

Zou het nooit doen eerst het land vrij en schoon van die dodelijke zooi.
Ik had er eerst ook last van uitsteken met wortel en al maar ja bij mij was het van die kleine groene rozetten op die ik op de grond zag in de wei.
Nu die zo in bloei staan gewoon kruiwagen erbij en blijven uittrekken wel handschoenen aan.
Ook wij kunnen die zooi van stof binnen krijgen.
Gewoon vol houden.
Ik ben al 10 jaar schoon van dat spul terwijl het aan de overkant vrolijk groeit niet mijn wei aan de overkant. :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:51

NiFallor schreef:
Heleennn schreef:
Onze wei raakte ook 'geïnfecteerd' met jkk door stallen rondom die het weelderig lieten bloeien. Ik heb de kleine plantjes en enkele grote allemaal handmatig uitgetrokken, wat was dat een werk! Ze zitten verdomd goed geworteld als je het mij vraagt... Vervolgens heeft onze stalbaas de rest verwijderd en alles gemaaid. Hopelijk blijft het nu een tijdje weg, wij nemen liever geen risico's. Op de paddocks daarentegen laten we het wel staan.

Kun je uitleggen wat daar de achterliggende gedachte van is?

Daar worden de paarden enkel losgegooid... Vrij nutteloos om het daar weg te halen dus aangezien het enkel aan de omheining staat en de paarden er toch vanaf blijven :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:57

Heleennn schreef:
NiFallor schreef:
Kun je uitleggen wat daar de achterliggende gedachte van is?
Daar worden de paarden enkel losgegooid... Vrij nutteloos om het daar weg te halen dus aangezien het enkel aan de omheining staat en de paarden er toch vanaf blijven :)

Maar het is wel een plek op je terrein waar dat spul dus zaad kan zetten en verder de weides in kan. Bestrijden moet je overal op je terrein doen, anders bezorg je jezelf enkel meer werk op de lange termijn.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:21

Waar laten jullie de uitgetrokken planten en afgeknipte bloemen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:24

Kliko voor restafval. Bij het gft heb je kans dat de zaden het overleven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:06

murness schreef:
Waar laten jullie de uitgetrokken planten en afgeknipte bloemen?

In de kliko, maar dan wel eerst in een afgesloten zak. Als er namelijk bloemetjes aanzitten dan komen die na het uittrekken/afknippen nog in het zaad, dus als de kliko geleegd wordt kunnen die zaadjes eruit waaien. Vandaar die afgesloten zak bij ons.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:01

Ik doe het ook in een vuilniszak en dan breng ik het naar het containerpark.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:37

Tamary, zo dom zijn we heus niet :D onze paddocks liggen naast de buitenbakken en de weides liggen 100 meter verder met preivelden ertussen :)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:38

Bij mij hoeft zon plant zich niet te laten zien want is die koppie af.
Wat vervelend dat jullie er zon last van hebben.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:48

Rot spul! Vorige stal had er de hele (grote) wei mee vol staan, heb er dan ook meer dan een jaar voor gepleit dat mijn paard op de paddockjes daarnaast bleef om te voorkomen dat ze dat spul binnen zou krijgen. Wij als pensionklanten zijn nog wel bezig geweest om de planten eruit te trekken, maar er werd te weinig voor ingezet door de staleigenaren om daar echt voortgang mee te kunnen boeken. Zij waren ook van mening dat de paarden het toch niet zouden eten, maar zagen niet in dat afgebroken dode stukjes in het gras wel gewoon opgegeten zullen worden. Ik ben dan ook maar verhuisd.

Op de stal waar ik nu sta verschenen dit voorjaar ineens een paar rozetjes JKK op een van de weien, die heb ik linea recta eigenhandig uitgeroeid O:) Weg met die rotzooi, brrr!