Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:50

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

http://www.klassiekpaardrijden.nl/nieuw ... antra.html

Hier een voorbeeld van een paard dat voor een medische reden op een ijzer moet, een hoornnzuil.
In dit geval is het heel belangrijk om zo min mogelijk hoefmechanisme te hebben omdat de hoefwand anders zal scheureren tot in/voorbij de kraanrand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:53

Billy schreef:
friesam schreef:
Hoe ver wil je gaan?

Alleen bitloos,
geen ijzers,
alleen boomloos of juist niet.
Geen hulpteugels,
geen dekens,
geen geschoren paarden,
geen tastharen afknippen.
Geen sporen,
geen zweep
Geen krachtvoer

Geen stalgeld? :D

Ja, ik kom daar wel staan dan. Met mijn groen geverde paard. (Want dat staat niet op het lijstje).
Oh ja, en in de kantine AUB alleen macro-biotische snacks. Vega uiteraard. /3

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:54

Ik zou niet op een pensionstal willen staan met dergelijke regels. Net als ik niet op een nh-stal zou willen staan omdat het mijn visie niet is.

Maar er is wel een markt voor nh-stallen. Als je jezelf zo profileert trek je ook automatisch het soort klanten aan dat je wil hebben.
Een pensionhouder heeft alle recht om pension op z'n eigen manier te houden, zijn/haar erf. Net als een pensiongast vrij is in de keuze van pensionstal.

Hier staat een flink deel op ijzers, waarvan het merendeel vierkant, en samen buiten. Nog nooit ongelukken mee gehad. Wel staan de paarden per 2 max 3 en wordt er gekeken naar een goede match.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:54

Tja, ik ben pro 24/7 buiten en pro blote voeten.

En toch zou ik direct bedanken voor een plekje bij jou op stal.

Waarom: omdat het belerend en als een schooljuf overkomt dat ik ook om medische redenen geen ijzers onder mijn paard mag.
Of ga jij eerst alles bekostigen om te proberen ijzerloos te blijven, inclusief de pijn die een paard misschien heeft, kreupel loopt enz.

Bij zulke extreme uitspraken als die jij doet zou ik mij niet thuis voelen en vooral mijn paard niet achter laten.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:56

Op zich kan ik je redenatie begrijpen. Op de stal waar ik sta (zeer kleinschalig, paard van de eigenaar en paard van mij) kiezen wij er beiden voor om ze achter niet te beslaan als het niet nodig is ivm het feit dat ze aardig kunnen donderjagen samen. Maar als 1 van ons het wel noodzakelijk acht komen er gewoon ijzers onder achter.
Ikzelf zou gillend wegrennen bij een stal die bepaald hoe ik mijn paard moet houden, verzorgen en rijden. Je betaald al flink geld voor een plek en dan moet je ook nog aan bepaalde 'eisen' voldoen?!? Belachelijk. Iedereen heeft eigen inzichten en ervaringen over hoe je paarden houdt en verzorgt. Je moet altijd open staan voor andere meningen e.d. maar ik vind niet dat jij je mening op hoeft te leggen aan anderen.
Wellicht vind je een groep gelijk gestemden waarmee je je weides mee kan vullen, dat zou natuurlijk het mooist zijn. Maar ik vraag het me af aangezien het merendeel van de mensen niet jouw manier van paarden houden prefereerd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:56

IK ben bang dat je met deze zienswijze niet rendabel gaat worden...
Pensionstalling is al weinig rendabel, en als je zulke eisen stelt zul je weinig klanten trekken.

Ik moet wel eerlijk bekennen een heel klein beetje hetzelfde meegemaakt te hebben.
1,5 jaar geleden kocht ik een bedrijf, en mijn visie is paardrijden zonder geweld en zonder hulpmiddelen, wel gewoon met bit en boomzadel overigens :+
Maar er werd hier ontzettend ruw gereden, elke dag strakke slofteugel, veel geweld met de zweep .
Tja daar sta je dan met je goede bedoelingen ... want het zijn mensen met een eigen paard, die kan ik niet opleggen vriendelijker te rijden.
Gelukkig is die garde weg gegaan en heb ik mijn droom kunnen verwezelijken.
Moet wel erbij zeggen dat ik maar 2 pensionklanten heb nu :')
Heb 25 paarden van mezelf staan en dat bevalt een stuk beter.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:04

Eén advies! Begin er niet aan, aan een pensionstal!
Je hebt er het ( nog ) inzicht niet voor.

Het is een grote zorg en verantwoording, de zorg voor andermans paarden. Ga een goede opleiding volgen en verdiep je eerst intensief in de materie.

Succes!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:05

Ik zou absoluut niet op je stalling willen staan met dergelijke eisen.

Als je het duidelijk genoeg aangeeft bij potentiële klanten is het geen enkel probleem.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:06

Maartje1990 schreef:
Ik geloof niet dat een paard voor medische redenen ijzers nodig hebben. Maar als het maar tijdelijk zou zijn, zou ik het wellicht 1 malig door de vingers zien.

En iemand die zo iets roept out of the blue vind ik dus niet capabel om de verantwoording te hebben over andermans paarden. En je zou in een straal van 5 meter niet in de buurt mogen komen van mijn paard. Jouw geloof staat echt niet hoger in het vaandel dan wat klinieken en vee-artsen zeggen. Ik zou heel ver weg blijven van dit soort stallen. Het idee dat je voor medische noodzaak eerst toestemming moet vragen of je er ijzers onder mag zetten. Krijg het er benauwd van.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:09

Ikzelf zou niet bij jou willen staan, ik bepaal graag zelf wat er met mijn paard gebeurd en daarbij zijn ijzers in het buitenseizoen noodzakelijk bij mijn paard. Anders heb ik er geen paard aan, loopt ze veel te gevoelig etc.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:10

Maartje1990 schreef:
Je vraag wellicht al beantwoord? Het idee van in het begin geen ijzers vind ik wel iets om over na te denken. Dus om zo te zeggen voor medische redenen, dan ga maar weg. Nee. Misschien dat ik het wel gewoon prima vind, misschien alleen in het begin niet. En misschien vind ik voor medisch alleen goed als het eerst is geprobeerd (op alle mogelijke manieren) het blootsvoets op te lossen. Ik kan daar geen eenduidig antwoord op geven. Dot beantwoord je tweede vraag wellicht ook al?

Ik mag toch hopen dat dit een verlate 1 april grap is? :')

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:11

miss_lizje schreef:
Maartje1990 schreef:

En iemand die zo iets roept out of the blue vind ik dus niet capabel om de verantwoording te hebben over andermans paarden. En je zou in een straal van 5 meter niet in de buurt mogen komen van mijn paard. Jouw geloof staat echt niet hoger in het vaandel dan wat klinieken en vee-artsen zeggen. Ik zou heel ver weg blijven van dit soort stallen. Het idee dat je voor medische noodzaak eerst toestemming moet vragen of je er ijzers onder mag zetten. Krijg het er benauwd van.

Dus dat. Wie ben jij om over mijn paard te beslissen? En mijn paard heeft achter geen ijzers maar heeft er laatst toch 1 kreupel geslagen in de groep. Misschien moet je een pensionstal beginnen met vitrinekasten? Kun je ze daar in stoppen! :)*

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:11

miss_lizje schreef:
Maartje1990 schreef:

_/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:12

Ik bekijk de zaak vanuit de andere kant, als pensionstalhouder.

Wat ik je wil meegeven:
- Als je je eigen normen en waarden gaat projecteren op klanten raak je enorm gefrustreerd. Er zijn namelijk maar weinig mensen die het doen zoals je zelf zou doen.
- Regels zijn regels, maar uitzonderingen kunnen best gemaakt worden door een pensionstalhouder als je dat kunt beargumenteren. Zorg dat je dit van te voren bedenkt, want je krijgt vragen over waarom die wel en ik niet.
- Dan nog mijn persoonlijke ervaring: De mensen die jij aan wil trekken hebben vaak meer eisen dan de gemiddelde recreatieruiter. Dus be careful what you wish for ;)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:15

Mijn paard staat in een kudde van zo'n 20 paarden. Deze groep staat 24/7 buiten op 20 hectare.
Een aantal paarden hebben ijzers, alleen voor of rondom. Dit gaat prima, er is nooit geen gedoe in de groep. Mijn merrie staat blootvoets, dat heeft ook mijn voorkeur, maar als het nodig zou zijn om haar te beslaan bepaal ik dat helemaal zelf.

missymb

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:18

heel simpel in mijn ogen, jouw pensionstal jouw regels, als iemand zich daar niet in kan vinden dan kan degene vast wel weer een andere stalling vinden :o

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:19

Je kan het gerust verbieden en ik zou het zelfs doen als ik jou was. Je selecteert daarmee het juiste publiek voor jouw stal met jouw visie.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:21

Het meeste is al gezegd. Ik denk dat je hiermee een hele specifieke groep aan gaat trekken en dat zijn de mensen die er hetzelfde instaan als jij. Die van mij staat ijzerloos om de simpele reden dat het niet nodig is. Evengoed wil ik wel vrij zijn om zélf te bepalen wat ik wel en niet doe. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal moeite heb met een aantal van je uitspraken. 'Alleen als eerst is geprobeerd het blootvoets op te lossen', dat bepaal ik nog altijd zelf. Aan de andere kant ben jij natuurlijk vrij om op jouw eigen stal je eigen regels op te stellen, maar ik zou me er in ieder geval niet thuis voelen en continu het gevoel hebben dat ik mijzelf moest verantwoorden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:22

Van mijn leven niet dat ik mijn paard bij jou zou neerzetten. :+

De mijne heeft haar ijzers nodig omdat ze veel te hard slijten met het buiten rijden (en dan hoeven we maar een klein stukje over de weg). Als ze geen ijzers had gekregen dat had ik binnen de kortste tijd met een kreupel paard gezeten. Ik heb dan liever ijzers dan dat ik haar het plezier ontneem van het buiten rijden. Als het had gekund dan had ik haar ook liever ijzerloos laten staan, maar dat ging gewoonweg niet dus dan een ijzer. Klaar, geen gezeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:24

Ik ben ook iemand die zo natuurlijk mogelijk zijn paarden wil houden. Maar als er een dressuur of springruiter met zijn beslagen paard bij mij wil staan, kom maar hoor. Zij durven wel eens ijzers nodig hebben voor op gras niet te schuiven. Eerst altijd zeggen dat ze die paarden maar van stal moeten halen maar dan wel hun ijzers afhalen?

Nee nee, als ze correct betalen en goed voor hun paard zorgen mogen ze komen. Mijn paarden hebben hier even goed eens een dikke bil of een dag dat ze wat mank lopen omdat ze bij het stoeien een mep hebben gekregen van een ijzerloze hoef :D

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:30

Mijn paard heeft ook geen ijzers, daar ben ik ook erg blij mee en wil het liefst ook altijd zonder maar dan nog zou ik niet kiezen voor een stal die dit soort regels gaat hanteren.
Ik bepaal graag zelf wel wat ik allemaal met mijn paard doe.
Mijn moeder bijv is ook geen voorstander van ijzers maar haar irishcob staat voor de kar dus dan moet je wel ( gaan mensen vast ook weer zeggen 'hoezo moet je wel?' ) omdat hij erg afslijt omdat hij zn benen niet goed optilt.

Je trekt hiermee inderdaad een bepaald publiek en dat is misschien ook wel wat je dan wilt, misschien moet je ook wel geen mensen op jou stal willen die wel andere meningen over dit soort dingen hebben omdat je dan alleen maar discussie krijgt en jij er toch helemaal anders in staat.

En dan nog met paarden bij mekaar die geen ijzers hebben kunnen ze mekaar ook flinke wonden trappen
Zegt een ervarings deskundigen :')

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:32

miss_lizje schreef:
Maartje1990 schreef:

Amen _/-\o_

Staleigenaar zal nimmer nooit boven een medische indicatie mogen staan.
Denk dat je beter het idee om een pension stalling te beginnen achterwege kan laten met deze instelling.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:35

Een stalhouder hoeft mij echt geen beperkingen qua bitten en hoefbeslag op te gaan leggen. Daarnaast snap ik jouw denkwijze wbt bitloze optomingen echt niet. Een hackamore is echt niet te vergelijken met een sidepull, ga je daar dan ook beperkingen op leggen? Iets met een optoming is zo scherp als de ruiterhand?
Daarnaast zeg je te hopen dat mensen hun mening bijstellen? Ga je ze ook adviseren ofzo? :?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:40

Ik zou jouw hippie stal niet eens overwegen, ik vind het allemaal te ver gaan. Je hoopt dat mensen bij jou tot een ander inzicht komen? En dan? Wat als een paard ijzers moet hebben (want die zijn er dus zeker)? Mag dat dan ook niet omdat jij liever blootsvoets ziet? Het is nota bene jouw paard niet eens.

Als je dit echt wilt overwegen zul je je echt tot een bepaalde doelgroep moeten richten, en zou ik gewoon heel duidelijk adverteren zodat je geen discussies aan hoeft te gaan met potentiele klanten die dus wel ijzers en bitten en andere dingen die jij niet graag ziet gebruikt.

Ik moet wel zeggen, als ik die advertentie dan las zou ik bij voorbaat al niet reageren maar voorstanders net wel dus dan is je probleem eigenlijk al opgelost.

mystery1980

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:46

ik snap best dat jij jouw Eigen paarden niet bij paarden met ijzers wilt zetten en dat is je goed recht, maar als je meerdere gasten hebt kun je een ander niet iets opleggen. Is het geen optie 2 of meer weien te maken, 1 met en zonder ijzers zodat mensen een keuze hebben?