Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gebruik jij bij het staluitmesten?

Mestboy
55 (12%)
Schep
34 (7%)
Hooivork
57 (12%)
Mestvork
261 (57%)
Iets anders
44 (9%)

Totaal aantal stemmen: 451

felicity

Re: Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:59

Paard krijgt hier 10 tot 15 kg hooi per dag en staat van 8 tot 20.00 buiten.
Ik neem aan dat ze genoeg hooi en beweging krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:03

Ik heb 1 stal die wel eens bepaard is bij slecht weer en dat kost me 1 minuut ma ongeveer 12 uur op stal. Twee drie mooi aan elkaar geplakte hopen. Pony is 39 eet nauwelijks ruwvoer dus mest ook niet veel. Ik gebruik wat ik in mijn handen heb.

Mijn buitengroep heeft een loopstal. ZE knabbelen daar niet van hun stro maar gebruiken het als wc. Dus hebben apart een kist met knabbel stro en moet die toch regelmatig vullen. O en ze hebben ook onbeperkt ruwvoer.

Echter komt bij mij wel de vraag, waarom staan er nog zoveel paarden opgehokt?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:16

Omdat ik niet de mogelijkheid heb om ze 24 uur buiten te zetten. Als ik die mogelijkheid had kwamen ze niet eens meer binnen. Ik heb een compromis moeten sluiten ze kunnen nu van ongeveer 8 tot 20.00 naar buiten. En zomers 24 uur.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:22

omdat er hier veengrond ligt en alles zeiknat is. Tel daarbij op dat we midden in een waterrijk natuurgebied zitten, waarvan het waterpeil kunstmatig hoog wordt gehouden door FryskeGea en het mag duidelijk zijn dat een groot deel van het land onbruikbaar is zodra er ook maar een beetje regen valt.
Zelfs ik met mn 55 kilo loop te deinen over de grasmat op dit moment; zo veel water zit er in de bodem. Laat staan dat er paarden op gezet zouden worden.

Gelukkig zijn de paddocks dit jaar wel mooi vroeg droog dus daar kunnen ze gelukkig wel al in.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:44

SBravour schreef:
Wat is die stalverfrisser *D

Citronella, eucalyptusolie van De Tuinen en water.
Klein scheutje citronella, paar druppels eucalyptusolie en verder water in een kleine plantenspluit. Dit goed mengen en klaar.

Adelinde

Re: Stal uit mesten, wat is jouw manier? + Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:06

Ik werk op 2 stallen waar ik bij de ene 8 stroboxen mest en bij de ander 5 vlasboxen. Over de stroboxen doe ik in totaal 2 tot 2,5 uur met opstrooien, hooi geven en vegen erbij, iets langer soms als ik er meer moet leeghalen. Maar daar moet ik wel al het schone stro dat in de kruiwagen komt weer terug in de stal gooien en daardoor duurt het allemaal wel 2x zo lang... en alle stallen gaan 1x in de week helemaal leeg, dus schone stro buiten de box, alles leegscheppen, uitvegen en nog de vloer afschrapen met een schoffel (Ik maak geen grapje |o ) op eentje na die is zo verschrikkelijk schoon en die eet ook niks van zn stro dus dat is niet de moeite.

Bij de vlasstallen ben ik in totaal zo'n halfuurtje bezig met alles, en dan haal ik de poep en de pisplekken er elke dag uit, ze gaan verder nooit helemaal leeg.

Ik sta er wel van te kijken dat de meeste mensen hier zo weinig vlas bij gooien, ik red het echt niet met 1 baal in de week, er gaan er zeker 2 tot 3 per week doorheen en dat hebben ze echt nodig, zonder zijn ze zwart en is er geen beginnen aan...

Owja en dit alles gebeurd met een gewone riek en leeghalen dan met riek, sneeuwschep, bezem en schoffel :D

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:16

spatter schreef:
Ik heb ze op dikke rubber matten en ze hoeven dus geen strooisel, snap ook nooit waarom mensen dat doen, paard heeft het totaal niet nodig.
Ik schuif dus 1 x per dag de drollen in een hoek(als ze sávonds binnen komen) en 1 x in de week schep ik alle mest er uit.
4 stallen doe ik s'avonds schoonmaken en paarden binnen zetten en voeren , in een half uur en 1 x per week ben ik een uurtje bezig met alles uitmesten

hier bij ons lopen ze ook op eigenlijk niks! iig in de uitloop stal
de vaste boxen hebben wel een laagje stro maar dit is maar de helft van de box zodat ze zachter kunnen liggen dan op de beton, ik mest de loopstallen uit met een sneeuwschep en dit is een 10 min werkje savonds maar mocht het erg nat zijn dan strooi ik een heeel klein beetje zaagsel in over de vloer zodat het niet te glad voor voor mn wedstrijd paarden die op ijzerslopen.

we zijn hier mee begonnen toen we een pony kregen die rotstraal had en door de bodem bedekker werd het eigenlijk alleen maar erger, iemand gaf ons de tip een tijdje zonder te proberen en dit werkte het beste en sinds dien staan onze paarden op een kale ondergrond wat uiteindelijk ook veel beter is voor de hoeven

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:19

ik gebruik altijd de gayboy(mijn mestboy is roze) zodat ik zo min mogelijk strooisel meeneem. Voor de natte plekken wel een riek...uiteraard

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:36

Adelinde schreef:
Ik werk op 2 stallen waar ik bij de ene 8 stroboxen mest en bij de ander 5 vlasboxen. Over de stroboxen doe ik in totaal 2 tot 2,5 uur met opstrooien, hooi geven en vegen erbij, iets langer soms als ik er meer moet leeghalen. Maar daar moet ik wel al het schone stro dat in de kruiwagen komt weer terug in de stal gooien en daardoor duurt het allemaal wel 2x zo lang... en alle stallen gaan 1x in de week helemaal leeg, dus schone stro buiten de box, alles leegscheppen, uitvegen en nog de vloer afschrapen met een schoffel (Ik maak geen grapje |o ) op eentje na die is zo verschrikkelijk schoon en die eet ook niks van zn stro dus dat is niet de moeite.

Bij de vlasstallen ben ik in totaal zo'n halfuurtje bezig met alles, en dan haal ik de poep en de pisplekken er elke dag uit, ze gaan verder nooit helemaal leeg.

Ik sta er wel van te kijken dat de meeste mensen hier zo weinig vlas bij gooien, ik red het echt niet met 1 baal in de week, er gaan er zeker 2 tot 3 per week doorheen en dat hebben ze echt nodig, zonder zijn ze zwart en is er geen beginnen aan...

Owja en dit alles gebeurd met een gewone riek en leeghalen dan met riek, sneeuwschep, bezem en schoffel :D

Op zich logisch dat jij het niet red met 1 baal als je iedere dag de pisplekken er ook uithaalt. Ik doe dat 1 x per week en dan gaat er een baal bij, in de zomer 1 per 2/3 weken (staan ze meer buiten, dus minder pis op stal)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 10:48

Bij mij valt het nu eigenlijk wel mee hoe lang ik er over doe. Ik gebruik nu een mestvork voor het meeste in de stal, wat over blijft doe ik met een veger bij elkaar en dan met de mestboy.
Ik doe dan 10/15 minuten over de stal zelf, met het opstrooien, vegen voor de stal en kuil geven erbij doe ik er minder dan 20 minuten over, dat valt toch best mee? :o