beatje schreef:Caily schreef:Los van wat mijn mening is, maar meen je nou echt dat paarden in de natuur grote stukken gaan rennen met hun vriendjes, voor de lol?![]()
![]()
![]()
Ohhh heb ik hele rare paarden dan? Dacht altijd dat ze door de wei crossen voor hun lol deden....
En ze staan 24/7 buiten op 4 ha,ik snap wel dat dat een hele luxe is.
Voor de lol met hun vriendjes?
in de natuur wordt wel degelijk ook gespeeld en sprintjes getrokken, maar niet om 100 m verder slippend tot stilstand te komen omdat er schrikdraad in de weg staan.. ze kunnen vrij een route kiezen/ ronding maken/rechtuit gaan..
en de grootste afstanden worden idd in stap afgelegd, maar bij een trek wordt er ook rustig enden rechtuit gedraafd/gegaloppeerd.
En als ze ergens van schrikken en aan de sjees gaan.. denk je dan dat ze in de natuur 50 meter rennen en dan met hun neus in een hoekje aankijken wat er gaat gebeuren? of willen ze een eind rechtuit rennen?
paarden leggen in de natuur grote afstanden af, ook gewoon grazend op een dag (dus niet persee om naar water te gaan).. En dat doen ze in de natuur echt niet door op een klein postzegeltje te blijven staan. ze gaan 'voort' wellicht met een boog, wellicht na dagen terugkerend op de uitgangspositie, maar ze bewegen zich in de natuur niet op een kleine 1000m3 natuurlijk.
een halve hectare per paard/twee paarden komt meer in de richting.. dan kunnen ze grazend/bewegend de meer dan genoeg afstand afleggen zonder kleine rondjes te draaien.
Als paarden veel land tot hun beschikking hebben, zie je natuurlijker trekgedrag over de dag optreden en dat gaat met de nodige tijd rondhangen, dan weer een spurt van een paar honderd meter naar een andere plek op het land om daar weer een poosje rond te hangen en zich langzaam of snel weer naar een andere hoek te begeven.. dat is natuurlijk wel heel wat anders dan drie rondes rond de bak rennen en op t zelfde stukje gras uit te komen