Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 02:12

beatje schreef:
Caily schreef:
Los van wat mijn mening is, maar meen je nou echt dat paarden in de natuur grote stukken gaan rennen met hun vriendjes, voor de lol? _/-\o_ :x

:oo :oo :oo Ohhh heb ik hele rare paarden dan? Dacht altijd dat ze door de wei crossen voor hun lol deden....

En ze staan 24/7 buiten op 4 ha,ik snap wel dat dat een hele luxe is.

Voor de lol met hun vriendjes?

in de natuur wordt wel degelijk ook gespeeld en sprintjes getrokken, maar niet om 100 m verder slippend tot stilstand te komen omdat er schrikdraad in de weg staan.. ze kunnen vrij een route kiezen/ ronding maken/rechtuit gaan..

en de grootste afstanden worden idd in stap afgelegd, maar bij een trek wordt er ook rustig enden rechtuit gedraafd/gegaloppeerd.

En als ze ergens van schrikken en aan de sjees gaan.. denk je dan dat ze in de natuur 50 meter rennen en dan met hun neus in een hoekje aankijken wat er gaat gebeuren? of willen ze een eind rechtuit rennen?

paarden leggen in de natuur grote afstanden af, ook gewoon grazend op een dag (dus niet persee om naar water te gaan).. En dat doen ze in de natuur echt niet door op een klein postzegeltje te blijven staan. ze gaan 'voort' wellicht met een boog, wellicht na dagen terugkerend op de uitgangspositie, maar ze bewegen zich in de natuur niet op een kleine 1000m3 natuurlijk.

een halve hectare per paard/twee paarden komt meer in de richting.. dan kunnen ze grazend/bewegend de meer dan genoeg afstand afleggen zonder kleine rondjes te draaien.

Als paarden veel land tot hun beschikking hebben, zie je natuurlijker trekgedrag over de dag optreden en dat gaat met de nodige tijd rondhangen, dan weer een spurt van een paar honderd meter naar een andere plek op het land om daar weer een poosje rond te hangen en zich langzaam of snel weer naar een andere hoek te begeven.. dat is natuurlijk wel heel wat anders dan drie rondes rond de bak rennen en op t zelfde stukje gras uit te komen ;)

JudiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:24

Op internet staat vaak dat je 4 paarden op 1 ha kan zetten. zelf ben ik meer voor om 3 paarden of 1 ha te zetten. de paarden zouden dan wel 24/7 buiten blijven. als de paarden snachts binnen zitten dan zou je 1 ha kunnen hebben voor meerdere paarden omdat de paarden niet constant buiten hoeven te zijn en het gras op te eten.

dus ik zou 1 ha aanhouden voor 3/4 paarden ligt eraan of je de paarden binnen of buiten hebt staan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:36

Het hangt er heel erg van af hoe je terrein ligt. Wij hebben een ruime ha, maar dat is inclusief boerderij. Paarden (2 fjorden) staan 24/7 buien met schuilstal en paddock. Ons weiland ligt hoog en op zandgrond en is hele jaar droog. Ik zou er nu geen meer bijzetten. Red het precies van april tot november met gras en daarna tot maart hooi bijvoeren. Sprintjes trekken en stoeien doen ze hier ook hoor

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:48

Angel236 schreef:
Hallo lezers,
Ik heb 3 vragen... Mijn ouders hebben een vrijstaand huis gevonden met een groot stuk grond als achtertuin. Natuurlijk willen ze zelf ook een deel van de achter tuin hebben, wat logisch is. Ze komen dus ook daarom helemaal achterin de tuin te staan. Wat een prima plek is.
Ik weet niet hoeveel grond ik krijg van mijn ouders voor de paarden maar daar kom ik hoop ik nu wel achter wat nodig is. Mijn vraag is daarom hoeveel grond heb je paard nou daadwerkelijk en minimaal nodig om tevreden aan huis te kunnen staan? De grote van het huis is 690m3 en woonoppervlakte is 205m2. Ik heb zelf geen idee hoe groot de tuin dan is, hopelijk genoeg.
Er komt of een gezeldschap paard bij of een vriendin met haar paard (onze paarden zijn beste vriendjes). Wel een ruin en een merrie. Als dat ook geen probleem is?
Als alle plannen door gaan, wil ik dan 2 aparte stallen voor de paarden. In de winter staan ze gwn op stal (ik woon in Zuid-Holland en daar is de grond erg slecht en daarom snel kapot te lopen). Dit zijn ze al gewend aan de stal waar ik nu al sta. Verder wil ik dan in de zomer de deur open laten staan zodat ze zelf kunnen kiezen of ze naar buiten of binnen willen. De wei en stalling zijn dus ook aan elkaar verbonden (touwtjes gaan in de zomer open zodat ze kunnen kiezen). Verder wil ik een paddock en rijbak in 1 als dat mogelijk is? Daarmee denk ik dat ik alles heb voor de paarden. Een inloop wei als ze willen, paddock en rijbak wat wel in 1 is als dat kan. Is dit oké voor de paarden dat het zo kan in de achtertuin?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en anders kunnen verbeteren.
Als jullie tips hebben, hoor ik dat graag op een nette manier. Alvast bedankt!

Grt.

Woonoppervlakte is het gedeelte waar je huis op staat, tellen ze de tuin niet bij, 690 m3 is de oppervlakte, en alle ruimte binnen de muren, tot aan het dak.
Aan deze gegevens heb je niks, voor je paarden, tenzij ze in huis komen te wonen.
Je zou even kunnen kijken wat de Perceeloppervlakte is. daar de woonoppervlakte, er van afhalen, dat is de oppervlakte van de tuin/grond.

Frieskee

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:00

Ik denk toch wel minimaal een half hectare.. Er zoals hier als genoemd is paddock; is ook heel handig.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:06

Hoeveel m2 is het stuk?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:17

Bij mij staan ze op iets van 2000 m2 een lang en smal stuk. Stallen met uitloop en de wei verdeeld in 3 delen en is gedraineerd. Bak huur ik elders.
Voor het mooie zou ik er natuurlijk wel wat grond bij willen hebben, maar voor alleen de dag lijkt het wel prima.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:18

LEAHHH schreef:
Wij willen ook gaan verhuizen, en omdat ik altijd al een paard wil, ook een stuk grond erbij dit is ongeveer 800m2 is dit voldoende ? (voor een D pony)

En omdat paarden echt gezelschapsdieren zijn kan je er ook gewoon een schaap ofzo bijzetten, want om bijvoorbeeld een shetlander erbij te zetten is deze grond zeker te klein?

Wat jullie nu quoten is van twee jaar terug.
Door dit bericht is het oude topic weer omhoog geschopt.
Wat niet wegneemt dat de discussie gelijk blijft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:41

Ik zou liever 1,5ha wei op droge zandgrond hebben die ik jaar rond kan gebruiken, dan de huidige 2,5 wei op veen met leem er onder.

Zodra het veen verzadigd is wordt het moerassig. Ze trappen er zo doorheen en zakken tot hun voorknieen weg als ze even flink springen. Meestal vanaf november tot maart/april te nat.

Droge zandgrond kun je vrijwel jaar rond gebruiken.

Ligging van het huis en de schuren en tuin op het perceel maakt ook uit hoeveel ruimte er voor de paarden over blijft.

Wij keken naar percelen vanaf 5000m2 maar hebben dat al snel opgeschroefd naar percelen vanaf 1ha omdat van die 5000 vaak nog heel veel grond af ging vanwege erf/oprit/tuin/huis/schuren etc.

Met 5000m2 alleen voor de paarden kun je een leuke stal met verharde uitloop en evt. zandpaddock zetten. Een volwaardige 20-40 bak en dan houd je nog genoeg gras over voor 2 of 3 stukjes weide die je af kunt wisselen voor voorjaar/najaar.
Dan kun je 2 paarden wel kwijt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:16

Ons perceel is 6500 vierkante meter. Minus het huis, de tuin en het bedrijf van mijn man blijft er 4000 vierkante meter over voor de (2) paarden. Het is een lang en smal perceel, ingedeeld als PP. Ik heb 1500 vierkante meter gras (leuk als extra voor in de zomer) en 2500 vierkante meter paddock, track en inloopstal. Een groot deel is verhard en de rest is gedraineerd wit zand. Zitten op zandgrond, dus nog geen spatje modder gehad. Omdat het een lang stuk is (track loopt buitenom), kunnen ze voluit galopperen en dat doen ze ook vaak. Ik geef wel altijd onbeperkt hooi en de wei heb ik echt voor een paar uur entertainment in het seizoen. Het is niet supergroot maar voor 2 paarden vind ik het wel voldoende. :)

Eerst had ik nog aspiraties voor grond erbij, maar als hobbyist met 2 paardjes, zonder tractor of heel veel boerse connecties, en zonder de wens om ons leven totaal om ons perceel te laten draaien, is dit eigenlijk echt wel genoeg. Onderhoud is op deze manier nog relatief simpel. Ik vind het op deze manier nog te doen. Ik besteed gemiddeld 1 uur per dag aan de verzorging van de paarden, en in het weekend soms wat uurtjes onderhoud, en that's it. Onze wei kan zelfs nog met een gewone grasmaaier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:33

1,3ha blijft er over voor de paarden van ons perceel. Daarvan is 900m2 zand paddock/ rijvak. Daarmee kunnen ze 90% van het jaar op gras staan gedurende de dag en wonen ze 24/7buiten.
In de zomer hebben we zoveel gras dat we 2 keer kunnen hooien. In de winter hebben we de ruimte heel hard nodig om voldoende gras te houden om de paarden gedurende de dag bezig te houden en een gesloten grasmat te houden. (We hebben dus geen modder)
Ik zou graag 2000m2meer hebben, dan zouden we in de winter iets meer speling hebben.
We hebben 2 paarden (monsters van Spelendeen sjezende ruinen) en een shet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:43

Het ligt er gewoon aan wat je paarden. Nodig hebben
Hier komen ze nooit Volle mep op het gras, als we dat doen kunnen we voor 3 of 4 van de 5 alvast een date plannen Met de man met het schietmasker in Nijkerk

Maar feit blijft dat het erg prettig is voor de dieren als ze eens even lekker gas kunnen geven zonder na 20 meter Al weer tegen een heining aan te lopen

Maar voor de paarden die dus absoluut geen hectares weide nodig hebben kun je op een enkele hectare wel een hoop mogelijk maken

Aviva_boele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:38

Hoii

Ik heb mijn pony nu 2 jaar aan huis.
En wij hebben een flinke schuilstal en een gewone stal in de schuur met luik. wij hebben ongeveer 1 hectare grond waaronder 1 paddock ongeveer 20 bij 20 denk ik.
we hebben een grote wei en 3 kleine en een soort graas stukje in de voortuin van 10 x 20 dat hebben wij maar we voeren wel altijd hooi bij, in de schuilstal staat een hele grote baal zo'n ronde daar staan een grote C pony een kleine B pony en een geit(die is van mijn oma :D) Rijden doe ik bij de pony club 2 kilometer verder op en in de bak van de achter buurvrouw

Verder hebben we nog een stuk "tussen grond" tussen de voor tuin en de achter tuin daar is het teras en mijn moeder haar tuin dat is 30 bij 20 denk ik :)

Hopelijk heb je er wat aan