Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:46

Paard op pensionstal ca 180-200pm. Nu hebben we 3 paarden thuis staan voor ongeveer hetzelfde geld. Dus ja, thuis is voor ons veel goedkoper. En uiteraard ook veel meer werk. Maar ach, dat weet je en vinden wij niet erg.

Ashley5760

Re: Pensionstal goedkoper als zelf paarden houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:47

Misschien in eerste instantie wel.
Maar reken niet de uren werk die je er thuis mee hebt en de extra hypotheek om een huis met stallen/grond te betalen ipv alleen een huis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:54

Ashley5760 schreef:
Misschien in eerste instantie wel.
Maar reken niet de uren werk die je er thuis mee hebt en de extra hypotheek om een huis met stallen/grond te betalen ipv alleen een huis.

Die is niet altijd extra. Ons toekomstige huis met grond kost gemiddeld even veel als de huizen zonder extra grond. Beetje mazzel kan je hebben.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:10

Het ligt er vooral aan hoeveel paarden je aan huis hebt. Hier kost de stalling €200,- per maand, en mijn 2 paarden samen kosten in de winter ongeveer aan alleen stalling en voer €150,-. Maar daarnaast moet je óf investeren in een goede buitenbak of tegen kosten gebruik maken van een bak. In de zomer heb je kosten van weide-onderhoud, bak onderhoud en afvoer mest. Plus dat je eigenlijk een tractor+maaier+weidesleep+manegevlakker nodig bent. Al met al vooral als je ze net aan huis stalt een best kostenplaatje. Daarnaast wanneer je 2 paarden aan huis hebt, is het (in mijn geval) bijna onmogelijk om met 1 van huis te gaan. Dus moet je eigenlijk een extra weidemaatje hebben.
Ik zou wanneer ik 1 paard zou hebben voor een pensionstal kiezen. Het enige grote voordeel van thuis stallen vind ik is dat ik zelf beslis wanneer en hoe lang ze naar buiten/op het gras gaan. En dat weegt bij mij erg zwaar.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:35

Mijn ervaring is ook dat je het zo duur kan maken als je wilt maar zeker ook zo moeilijk/makkelijk als je zelf wil :)

Sinds afgelopen juli staan mijn pony's, D pony en 2 shetjes, aan huis en dit is vele malen goedkoper als stalling in de buurt! De tijd die ik voorheen kwijt was aan heen-en-weer rijden van/naar stal, die gebruik ik nu nuttig om (al een groot deel van) de dagelijkse verzorging te doen.

Voorheen betaalde ik €235 aan stalgeld voor mijn Dpony, hiervoor werd alles gedaan. Maar dan stond zij swinters maar 1uur buiten en zomers max. 4uur. Reistijd ca 12min.
Om mijn twee shetjes samen te stallen kom ik hier in de regio ook al gauw uit op ca €150-200 per maand.

Nu staan zij dus aan huis. De pony's hebben samen 2 ruime stallen en aangrenzend een (altijd droge) zand paddock, in de zomer beperkte weidegang. Rijden kan ik bij de buren in de rijbak voor een kleine bijdrage per maand.
De pony's kunnen in en uitlopen, ze kunnen dus áltijd buiten maar ook schuilen. En ik heb er niets geen werk van :+
Strooisel gebruik ik weinig, enkel bij koude en/of natte periodes, omdat de pony's alleen in het zand liggen. Binnenkort krijgen ze ook rubbermatten in de stal. Hierdoor blijft het voordelig en mest het makkelijk en snel.
De pony's hebben onbeperkt ruwvoer in slowfeedernetten. Hierdoor hoef ik ook maar 1x per dag (of evt zelfs per 2dagen) te voeren, dat scheelt ook veel werk en dus tijd.
Mestafvoer gaat hier op een grote hoop, dit kost mij niets.
We hebben net weer de jaar afrekening gehad voor stroom en water, het extra verbuik is minimaal. Maar dit, een geschat verbruik, ga ik meenemen in de berekening.

Voor het gemak reken ik even niet de aanbouw van de stallen, paddock, weide ed. Want natuurlijk zijn dit forse bedragen die flink in de euro's oplopen, om over het werk helemaal maar even te zwijgen.
Dat werk neem ik even voor lief en kwa euro's kan het op langer termijn zeker wel uit :)

Kosten van half juli tm half februari, 7 maanden dus:
Hooi: á €4 × 72 balen = €288
Vlas: á €5 x 14 balen = €70
M. Force: á €21 × 2 = €42
Muesli: á €15 x 4 = €60
Luzerne: á €13 × 2 = €26
Omega olie: á €25
Lijnzaad: á €1,50 × 6 = €9
Likstenen: á €5 × 4 = €20
Stroom/water: +- €75 ?
Bakhuur: á €5 + 7 = €35
Totaal in 7 maanden: €650
€650 : 7 = nog geen €100 per maand!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:44

Mijn pony's staan aan huis absoluut goedkoper. Ik voer ze schraal en koop ruwvoer per groot aantal kilo's in. Ik betaal 35 euro voor een baal á 300 kilo. En daar doe ik in de winter zeker een maand mee en in de zomer gebruik ik niks. En ik voer erg ruim in winter. Krachtvoer voer ik hier zelden, 1 á 2x per week een halve kilo slobber per pony met wat mineralenpoeder en lijnzaadolie.

Stro verbruik ik weinig omdat de pony's in principe 24/7 op de weide of paddock staan. Alleen met erg slecht weer gaan ze een avond/nacht naar binnen. Dat is een halve baal per keer maar komt dus weinig voor. De mest kan naar het bedrijf van opa/oma dat zijn onze buren dat scheelt ook weer. We hebben weinig onderhoud omdat het perceel niet onwijs groot is en we veel met stroomdraad afhekken.

Daarbij zou ik nooit terugwillen naar pension. Het sluit gewoon nooit écht aan op de wensen van mij en m'n pony's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:50

Grote balen kan ik alleen buiten op slaan. Dus moeten ze in plastic zitten.
En met maar een paar paarden vind ik dan de voer snelheid te laag om het nog goed te kunnen voeren.
Dan kom je vanzelf weer op kleine pakjes hooi uit. Wat weer duurder is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:59

Bij mij kost één paard dus echt al 150 euro per maand aan vlas/hennep, stro, hooi en voer. Zonder bijzonderheden zoals ander voer of dure baaltjes hooi (heb wel eens 8 euro per mini foliebaal gehad, dan wil je niet weten wat alleen het hooi al kost). Dit is een gemiddelde per maand, uiteraard excl. de kosten die niet bij pension in zitten. Dan komt daar nog mestafvoer en onderhoud weide bij. Stallen, paddock, longeercirkel, omheining, onderhoud weide, water, elektra, stalgereedschap, hooibakken, hooinetten, waterbakken, etc. etc. komt daar nog bij. Ik heb niet eens een bak bij huis, dus ‘even rijden’ is er niet bij. De basis onderhoudskosten zijn wel lager dan pensiongeld. Maar voor wat het stalgebouw kost, had ik 5 paarden meer dan 2 jaar lang in all-in pension kunnen zetten op een super locatie met binnenbak. En dan heb ik niet eens een bijzonder stalgebouw. :+ Dat moet ik dus echt niet meerekenen.

Ik gebruik naast hennep en vlas ook stro, maar omdat ik weinig opslagruimte heb, laat ik steeds een paar baaltjes komen. Dan betaal ik 6 euro per baaltje stro, terwijl ik hier al 2 euro lees. Voor een grote baal hooi betaal ik al snel 45 euro excl. transport en die gaat elke 6 dagen schoon op met 4 paarden (nu met 5 nog sneller). Een slechte baal voer ik niet, dus dat is puur verlies. En is het pak minder strak geperst, dan is het eerder op. Pak vlas nu 6 euro, verbuik minimaal 5 pakken per maand per paard voor bijvullen. Nieuw strooien is weer 6 baal extra. Sportbrok + muesli + wortelen + likstenen. Het tikt best snel aan! Ik heb dan ook wel 5 KWPN'ers staan, die eten en poepen aanzienlijk meer dan een stel pony's.

Ik weet dat ik ze in pension goedkoper zou hebben staan, maarrrr dan zouden de paarden ook anders gehouden worden. Ze krijgen vrijwel altijd vaker dan 5x hooi op een dag, nooit minder dan 4x en ik kan ze de hele dag buiten hebben. Dat is me heel wat waard.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 20-02-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:02

spatter schreef:
Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!

Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.

Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.

Inderdaad.
Als ik dit meetel kom ik een pak duurder uit dan ik op pension zou staan.
Het enige wat dan verschilt is dat je voor de prijs van de weide 2 paarden kan houden en dan komt het wel goedkoper uit dan wanneer ik er 2 in pension zou zetten.

Voor 1 paard scheur ik er bij wijze van mijn broek aan. Dan is een pension voordeliger en hoef je zelf niets meer te doen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:04

Ja paard op pensionaat is goedkoper en in veel opzichten zoveel makkelijker.

Mensen rekenen enkel hooi en vlas maar vergeten vaak of de hypotheek die er zit op stuk land of huur want 1 ha land kan zomaar tussen de €40.000 en 80.000 euro kosten. Dus al heb je een huur van bv €1500 pj zit je alleen al op prijs van € 125 pm zonder dat er ook maar iets is.
Dan je omheining, je onderhoud zoals kunstmest en doodspuiten van je onkruid.dan evt je stallen bouw je hooi je stro/vlas, krachtvoer stroomverbruik.bak asnleggen.Als je al een bak mag aanleggen A €20.000 . En niet te vergeten de tijd die er in gaat zitten.

Als je een stal kan vinden waar de prijzen liggen rond de 200 & 300 euro is het (met 1paard zeker ) een koopje en zou ik geen moment twijfelen en zou ik het zo doen.

Want tegen de tijd dat evt al je investeringen eruit hebt kan je in alle rust je paard 10 /15 in vol pension hebben staan

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:05

_Lorette_ schreef:
Ik weet dat ik ze in pension goedkoper zou hebben staan, maarrrr dan zouden de paarden ook anders gehouden worden. Ze krijgen vrijwel altijd vaker dan 5x hooi op een dag, nooit minder dan 4x en ik kan ze de hele dag buiten hebben. Dat is me heel wat waard.

En dat is net de reden waarom ik ze dus ook niet meer op pension wil hebben.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:25

Yontheke schreef:
_Lorette_ schreef:

En dat is net de reden waarom ik ze dus ook niet meer op pension wil hebben.

Klopt helemaal, maar de vraag was: is het goedkoper Ja/Nee.
De verzorging of het voerbeleid of weidegang staat hier niet ter discussie.
En aangezien daar in de paarden wereld heeeeeel veeeel verschillende meningen gen en ideeën over zij ben ik ook wel van mening dat de ideale pensionsstal in de juiste prijsklasse niet bestaat

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:31

Ik denk dan dat ik hier in de omgeving (stalling €150) goedkoper uit ben met 1 paard op pension dan paarden bij huis, waar je dan minstens 2 (liefst 3) 'moet' aanschaffen en onderhouden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:51

Het is maar net hoe je wil rekenen.
Wij hebben hooi van eigen land en kunnen een deel verkopen waar door we ons eigen hooi 'voor niks' hebben. Tenzij we de trekker en het materiaal mee tellen. En eens in de zoveel tijd doorzaaien of opnieuw zaaien. Om van de arbeid nog maar niet te spreken. Dan hebben we ineens heel duur hooi.
Het land is hypotheek vrij, maar moet ik daar dan de gemiste rente voor rekenen? Het geld staat nu namelijk niet op de spaarrekening.

De hypotheek is niet erg veel hoger en we wilden hoe dan ook buitenaf wonen. Die kosten tel ik dus niet mee. Maar zou je wel kunnen toerekenen aan paarden aan huis.

Aanleg van bak heeft geld gekost. Onderhoud kost ook geld. Soms bakken met geld tegelijk.

Als ik sec kijk wat we uitgeven aan de paarden ben ik goedkoper uit als op een pension. Zeker nu ik er 2,5 heb staan. Als ik alle bijkomende kosten mee tel......

Maar daar gaat het niet om. Ik ben meer tijd thuis ipv ieder avond weg. Ik heb het zelf voor het zeggen de paarden staan dag en nacht buiten en ik doe veel van de klussen gezellig samen met mijn vent. Via de clublessen en activiteiten hoef ik het sociale aspect ook niet al te veel te misen.
Ik geniet er elke dag van!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:58

Ik zie een pensionstal meer als een huis huren en de pony's aan huis meer als een huis kopen. Je hebt dan wel hogere starterskosten, maar wanneer alles afbetaalt is en je verkoopt het boeltje ooit, je krijgt er weer flink wat geld voor terug.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat sommige mensen die hun paard in een pensionstal hebben niet eens elke dag naar hun paard gaan. := Waarom heb je dan voor een paard gekozen? Om er naar toe te gaan als je zin hebt om te rijden, je hebt geeneens zin om elke dag (laat staan meerdere keren per dag) even je paard te zien, te kroelen, te wandelen?

Ik vind het juist heerlijk dat ik vanuit mijn huiskamer de pony's zie staan, regelmatig gewoon er even naartoe kan om een knuffeltje of krabbeltje te geven <3 , een stukje wortel, even met ze te wandelen of aan de hand in de tuin laten grazen (of los als ik wat minder zin heb om in de kou te staan :o ). Meerdere keren per dag gewoon even naar ze kijken, ze te observeren, ze in de gaten houden. Even borsteltje erover, even gewoon erop kruipen en een rondje stappen. Gewoon wanneer ik er zin in heb. Ik zie mijn pony's dan ook, net als iemand anders dat ook al zei, hetzelfde als mijn honden. Ze zijn mijn maatjes en ik wil ze graag met grote regelmaat zien. En dus niet om de dag, 1x per dag of 3x per dag, maar echt tig keer per dag. <3

Natuurlijk is het meer werk dan in volpension staan, maar dat heeft ook zo z'n charme. Vind ik dan. Ook ik vervloek het werk af en toe, of de kosten, maar ben heel erg blij dat ik eigen baas ben over mijn eigen pony's.
Nog een bijkomend voordeel: de "kudde" is helemaal gesetteld, geen strijd om rangordes e.d., terwijl dat bij pensionstallen waar aardig wat verloop is niet het geval is. Wat ik ook nogal eens zie is allemaal kleine weitjes waar maar 1 paard in staat, dus nooit eens lijfelijk contact met een ander paard.
Ik moet er toch echt niet aan denken dat mijn pony's in de winter nauwelijks hun box uit zouden komen, dat ze hooi krijgen wanneer en hoeveel een staleigenaar dat belieft, dat iedereen die dat maar wil aan mijn pony's kan zitten of ze wat lekkers kan geven. Kortom ... dat ik er geen zicht over heb en geen controle over heb. Maar goed, ik kan me wel weer voorstellen dat een binnenbak lekker is of dat je soms wat meer contact hebt met andere paardeneigenaren. Voor mij weegt dat echter niet op tegen het eigen baas zijn. :D
Overigens ... ik werk gewoon fulltime in de ploegendienst, maar heb wel het geluk dat ik nu (+/- 3 jaar) samenwoon met iemand die hele dagen thuis is en het uitmesten en voeren overneemt. De jaren zonder zijn hulp ben ik echter ook goed doorgekomen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:53

Ik heb jaren ploegendiensten gedraaid, eerst 2 jaar met nachtdiensten , daarna alleen vroege en late en nooit heeft mijn man het "werk"van de paarden, kippen , schapen enz overgenomen.
Dat is gewoon mijn hobby.

Enige voordeel is dat mijn man smid is dus die kosten heb ik nooit en ik kan na believen ijzers er onder en onderuit laten halen.
Meeste staan trouwens loos want wat niet nodig is hoeft ook niet.

Ik ben dus ook zoals Victory, ik geniet van ze zogauw als ik thuis ben.
Als ik de honden uitlaat, even de paarden een knuffel geven, boodschappen gedaan, even goeie dag zeggen .
Kan me gewoon niet voorstellen dat je dat wil missen.
Ik heb er nu een veulentje bij, dat is toch genieten, net zoiets als een honde-pup, daar wil je toch geen moment van missen?
Met mooi weer straks lekker wandelen met haar zodat ze verkeersmak wordt, samen met de andere paarden mee op stapritje.
Maar ook genieten als ze heerlijk in het zonnetje in het zand ligt te slapen, of bokkend de andere uitdaagd tot spel.

Voor af en toe een uurtje in de week een paard rijden, zou ik zelf niet eens een paard aanschaffen, dan is huren waarschijnlijk zelfs nog goedkoper, heb je ook de zorgen niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:59

Yontheke schreef:
spatter schreef:
Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!

Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.

Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.

Inderdaad.
Als ik dit meetel kom ik een pak duurder uit dan ik op pension zou staan.
Het enige wat dan verschilt is dat je voor de prijs van de weide 2 paarden kan houden en dan komt het wel goedkoper uit dan wanneer ik er 2 in pension zou zetten.

Voor 1 paard scheur ik er bij wijze van mijn broek aan. Dan is een pension voordeliger en hoef je zelf niets meer te doen.

En ik dus niet. :D En met het huis waar ze aan huis komen al evemin. :) Dat is dus ook voor iedereen anders.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:36

jaime_andrea schreef:
Ja paard op pensionaat is goedkoper en in veel opzichten zoveel makkelijker.

Mensen rekenen enkel hooi en vlas maar vergeten vaak of de hypotheek die er zit op stuk land of huur want 1 ha land kan zomaar tussen de €40.000 en 80.000 euro kosten. Dus al heb je een huur van bv €1500 pj zit je alleen al op prijs van € 125 pm zonder dat er ook maar iets is.
Dan je omheining, je onderhoud zoals kunstmest en doodspuiten van je onkruid.dan evt je stallen bouw je hooi je stro/vlas, krachtvoer stroomverbruik.bak asnleggen.Als je al een bak mag aanleggen A €20.000 . En niet te vergeten de tijd die er in gaat zitten.

Als je een stal kan vinden waar de prijzen liggen rond de 200 & 300 euro is het (met 1paard zeker ) een koopje en zou ik geen moment twijfelen en zou ik het zo doen.

Want tegen de tijd dat evt al je investeringen eruit hebt kan je in alle rust je paard 10 /15 in vol pension hebben staan

Mijn hypotheek nu is is lager
Pacht per hectare is hier max 150,00 per jaar
Bak heb ik niet
Krachtvoer moest ik toen die tijd toen die van mij nog in pension stond ook betalen dus dat reken ik niet
Kunstmest strooi ik niet, dan groeit het te snel en krijgen ze het niet meer opgegeten.

Het is maar net hou je je paarden houd en wat je eisen zijn

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:07

spatter schreef:
Ik heb jaren ploegendiensten gedraaid, eerst 2 jaar met nachtdiensten , daarna alleen vroege en late en nooit heeft mijn man het "werk"van de paarden, kippen , schapen enz overgenomen.
Dat is gewoon mijn hobby.

Ik ben een paar jaar chronisch vermoeid geweest waarbij ik maandenlang alleen kon eten/slapen/werken. Na mijn diensten had ik echt totaal geen fut meer, kwam op m'n tandvlees door mijn dienst heen, kon zelfs niet meer met de hond wandelen, dus was ik wel blij met de hulp van mijn partner. Maar ben het wel met je eens hoor, mijn hobby dus hij hoeft het niet te doen als ie niet wilt. Ik vind het zelden rot om zelf te doen, hooguit een keer bij echt slecht weer. Het hoort gewoon bij het houden van paarden. :)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:17

A vicory boy: je schrijft dat je je verbaasd over dat er mensen zijn die niet elke dag naar hun paard gaan die in pension staat.

Daar ben ik er één van. Het liefst zou ik de mijne ook aan huis willen, maar ik woon in de randstad. Op die manier waarop ik hem zou willen houden aan huis is voor mij financieel niet mogelijk, de grond is hier erg duur en ik zou graag een bak willen. Nu staat mijn pony volpension maar wel op een half uur rijden. Het spontane is er helaas af om zomaar even 10 minuutjes te kroelen als je een uur moet reizen en pak hem beet 5 euro benzinekosten kwijt bent. Dat wil niet zegge dat ik hem niet wil zien, maar die tijd steek ik dan liever in mijn gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:50

felicity schreef:
Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen.
Maar krijg sterk de indruk dat ik of niet goed bereken of dat een paard in pension zetten vele malen goedkoper is.

Ik ben er vanuit gegaan dat een paard per dag 12 kg ruwvoer nodig heeft.
In een maand tijd eet hij dan 360 kg ruwvoer. Nu zag ik kleine baaltjes voordroog te koop van 30 kg per stuk.
Dat is dan 12 pakken. De pakken kosten 7 euro per stuk. Dat is dan voor het ruwvoer 84 euro per maand.

En dan komt er nog bodembedekking bij. Stel dat ze op vlas staan.
Heb je om te beginnen 6 pakken nodig. Elke week gooi je er een pak bij.
Is 9 pakken per maand a 6 euro per stuk is 54 euro in de maand.

Zit je op bodembedekking en ruwvoer aan de 138 euro per maand.

En dan heb ik alleen bodembedekking en ruwvoer gerekend. Als je bedenkt dat een pensionstal rond de 200 euro zit. Ben je toch veel goedkoper uit? Of reken ik nu zo scheef?

Heb je een pensionstal voor €200,- per maand kunnen vinden waar je 9 pakken vlas per maand mag verbruiken? Hier ken ik ze namelijk niet.

En als je die pensionstal dan eindelijk gevonden hebt en hij ligt op 10 kilometer van je huis, dan mag je er nog ongeveer €40-€60,- aan brandstofkosten bij optellen. ;)

Van voordroog voer je trouwens meer dan van hooi, dus in dat opzicht moet je uitgaan van 16kg voor een gemiddeld paard, denk ik...

Ik heb thuis de stallen open, zodat ze naar het paddock/wei kunnen. Daar mesten ze hoofdzakelijk. Dat scheelt een heleboel vlas. Mooie bijkomstigheid. Als ik per paard een baal per week verbruik dan is het veel...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:14

En niet te vergeten. Met al het gras wat ze kunnen eten heb je minder ruwvoer nodig.
Ik kom in de zomer maar aan 1 plakje hooi per paard per dag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:25

Als een pensionstalling per definitie goedkoper was dan thuis houden zouden ze allemaal failliet gaan want zonder winst geen zaak. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:31

Nee, dat zou zijn als een pensionstal net zoveel kosten zou maken als (sommige) mensen met paarden aan huis. Dat is iets anders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:37

Ik denk dat het voor mij inderdaad duurder is om paarden aan huis te hebben.
Tot voor kort stond mijn paard op een pensionstal, all-in inclusief binnenbak. Alles bij elkaar ongeveer 250 euro per maand in de winter, 220 in de zomer. In de winter op stal en overdag in de paddock, in de zomer overdag op de wei en 's nachts op de paddock.

Omdat mijn paard nu thuis staat, heb ik er een maatje voor hem bij, want één paard is natuurlijk ook niet ideaal.
In de winter gebruik ik 1 pak houtkrullen per paard per week (7,45 per baal), doe ik twee weken met een grote baal voordroog (45 euro inclusief bezorgen). Dan kom ik op zo'n 150 euro per maand, plus krachtvoer (57 euro per maand). Mestafvoer is gratis, weideonderhoud komen we binnenkort nog achter :D
Al met al ben ik nu dus voor 2 paarden minder kwijt dan voor één paard in pension.
Verschil is natuurlijk wel dat ik nu geen binnenbak meer heb (wel een super buitenbak met verlichting) en dat ik alles zelf moet doen.
Daar staat dan weer tegenover dat ik geen reistijd meer heb naar de paarden (benzinekosten!), ik dichterbij mijn werk woon (ook weer benzinekosten en reistijd), ik de paarden iedere dag zie nu, ik meer thuis ben en we op een geweldige plek wonen.
We wilden namelijk beide heel graag buitenaf wonen. En buitenaf heb je sowieso al meer onderhoud dan in de stad. De hogere kosten voor het huis zijn dan ook niet geheel toe te schrijven aan de paarden.