Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ashley5760 schreef:Misschien in eerste instantie wel.
Maar reken niet de uren werk die je er thuis mee hebt en de extra hypotheek om een huis met stallen/grond te betalen ipv alleen een huis.
spatter schreef:Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!
Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.
Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.
_Lorette_ schreef:Ik weet dat ik ze in pension goedkoper zou hebben staan, maarrrr dan zouden de paarden ook anders gehouden worden. Ze krijgen vrijwel altijd vaker dan 5x hooi op een dag, nooit minder dan 4x en ik kan ze de hele dag buiten hebben. Dat is me heel wat waard.
Yontheke schreef:_Lorette_ schreef:Ik weet dat ik ze in pension goedkoper zou hebben staan, maarrrr dan zouden de paarden ook anders gehouden worden. Ze krijgen vrijwel altijd vaker dan 5x hooi op een dag, nooit minder dan 4x en ik kan ze de hele dag buiten hebben. Dat is me heel wat waard.
En dat is net de reden waarom ik ze dus ook niet meer op pension wil hebben.
Yontheke schreef:spatter schreef:Maar je moet de aanschaf van je wei wel meerekenen in het plaatje!
Dat is het punt wat mensen met paarden aan huis voor de grap vergeten.
Die pensionhouder rekent in zijn prijs ook vervangwaarde van stallen, matrialen(Rieken, scheppen, diesel voor tractor, afschrijving tractor), echte alle kosten.
Inderdaad.
Als ik dit meetel kom ik een pak duurder uit dan ik op pension zou staan.
Het enige wat dan verschilt is dat je voor de prijs van de weide 2 paarden kan houden en dan komt het wel goedkoper uit dan wanneer ik er 2 in pension zou zetten.
Voor 1 paard scheur ik er bij wijze van mijn broek aan. Dan is een pension voordeliger en hoef je zelf niets meer te doen.
jaime_andrea schreef:Ja paard op pensionaat is goedkoper en in veel opzichten zoveel makkelijker.
Mensen rekenen enkel hooi en vlas maar vergeten vaak of de hypotheek die er zit op stuk land of huur want 1 ha land kan zomaar tussen de €40.000 en 80.000 euro kosten. Dus al heb je een huur van bv €1500 pj zit je alleen al op prijs van € 125 pm zonder dat er ook maar iets is.
Dan je omheining, je onderhoud zoals kunstmest en doodspuiten van je onkruid.dan evt je stallen bouw je hooi je stro/vlas, krachtvoer stroomverbruik.bak asnleggen.Als je al een bak mag aanleggen A €20.000 . En niet te vergeten de tijd die er in gaat zitten.
Als je een stal kan vinden waar de prijzen liggen rond de 200 & 300 euro is het (met 1paard zeker ) een koopje en zou ik geen moment twijfelen en zou ik het zo doen.
Want tegen de tijd dat evt al je investeringen eruit hebt kan je in alle rust je paard 10 /15 in vol pension hebben staan
spatter schreef:Ik heb jaren ploegendiensten gedraaid, eerst 2 jaar met nachtdiensten , daarna alleen vroege en late en nooit heeft mijn man het "werk"van de paarden, kippen , schapen enz overgenomen.
Dat is gewoon mijn hobby.
felicity schreef:Ik ben een beetje aan het rekenen geslagen.
Maar krijg sterk de indruk dat ik of niet goed bereken of dat een paard in pension zetten vele malen goedkoper is.
Ik ben er vanuit gegaan dat een paard per dag 12 kg ruwvoer nodig heeft.
In een maand tijd eet hij dan 360 kg ruwvoer. Nu zag ik kleine baaltjes voordroog te koop van 30 kg per stuk.
Dat is dan 12 pakken. De pakken kosten 7 euro per stuk. Dat is dan voor het ruwvoer 84 euro per maand.
En dan komt er nog bodembedekking bij. Stel dat ze op vlas staan.
Heb je om te beginnen 6 pakken nodig. Elke week gooi je er een pak bij.
Is 9 pakken per maand a 6 euro per stuk is 54 euro in de maand.
Zit je op bodembedekking en ruwvoer aan de 138 euro per maand.
En dan heb ik alleen bodembedekking en ruwvoer gerekend. Als je bedenkt dat een pensionstal rond de 200 euro zit. Ben je toch veel goedkoper uit? Of reken ik nu zo scheef?