Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:41

joyce B schreef:
daarom staan die 24/7 op stal stallen waar je zelf moet losgooien of in stapmolen zetten, ook gewoon vol... Gemiddelde eigenaar wil wel betalen voor eigen luxe en trainingsfaciliteiten, maar minder voor luxe voor het paard zonder luxe voor zichzelf...

Aha! :)* Ik ben geen gemiddelde ruiter!
(dat heb ik weer :roll: )
Ja ik ken idd de mensen die grof betalen voor hun eigen luxe en het paard 24/7 op stal laten staan. :(
Ik wil graag het beste voor mijn paard (liefst 24/7 buiten met schuilstal) in combinatie met een goede rijbaan (dit zeker óók in het belang van mijn paard)
Ik ben niet geïnteresseerd in een kantine en doe liefst zoveel mogelijk zelf.

Blue_flower

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:46

Ik denk dat het op veel locaties ook te maken heeft met de ondergrond. Als de ondergrond slecht is en je laat in de winter de paarden erop, dan zal er in de zomer geen of weinig wei meer zijn.
En wellicht heeft niet elke stal de plek om een paddock te bouwen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:26

Blue_flower schreef:
Ik denk dat het op veel locaties ook te maken heeft met de ondergrond. Als de ondergrond slecht is en je laat in de winter de paarden erop, dan zal er in de zomer geen of weinig wei meer zijn.

Maar dan hadden ze dat toch van te voren moeten bedenken? Waarom wil je een pensionstal beginnen als je de paarden die er komen te staan geen goed leven kan bieden? Je zou toch haast verwachten dat je een paardenliefhebber bent als je een stal wil beginnen (ok ik weet t, dat is helaas niet zo)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:41

Nikass schreef:
Blue_flower schreef:

Maar dan hadden ze dat toch van te voren moeten bedenken? Waarom wil je een pensionstal beginnen als je de paarden die er komen te staan geen goed leven kan bieden? Je zou toch haast verwachten dat je een paardenliefhebber bent als je een stal wil beginnen (ok ik weet t, dat is helaas niet zo)

Dat ben ik met je eens!
Ik ben 24/7 buiten overgegaan naar alleen 's nachts op stal(zomers nog steeds 24/7 buiten en de wintemaanden dus de hele dag). Waarom? Omdat 1 van mijn paarden ingeslapen moest worden en ik er niet weer een 2e bij wilde. Voor mij was de keuze, of andere paard alleen of 's nachts op stal.

En heel af en toe als het dan noodweer is 's nachts vind ik het wel een prettig idee dat paardlief op stal staat. Maar ik weet ook heel goed dat ze op het oude stuk ook een schuilstal hadden en dat zij dat noodweer helemaal niet zo dramatisch vonden als ik dat vond.

Ik wil mijn paard minimaal de hele dag buiten hebben en het liefst 's nachts ook. Maar als dat niet kan, dan ga ik ook akkoord met 's nachts op stal. Overdag staan ze nu in een groepje op een stuk winterweide, daar worden ze bijgevoerd en dat mogen ze kapot lopen. Dit stuk krijgt een heel zomerseizoen om bij de trekken, dan gaan ze weer op een ander stuk.
Daarnaast wil ik een rijbak met een goede bodem(binnen/buiten is mij om het even). Het enige wat ik heel erg mis is een roundpen. Maar ik mag gelukkig een stuk afzetten in de rijbak en dan kan ik ook loswerken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:45

Nikass schreef:

Een goed leven is geen vast staande definitie.
Dat is ruim interpreteerbaar.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:54

Peppertree schreef:
Dit lijkt wel wat op de discussie over scharrelvlees/supermarkt/consument/plofkip. Wie betaald er voor het welzijn van dieren?

Wat een onzinnige vergelijking zeg. Paarden in een stal is geen mishandeling, legbatterij/plofkippen e.d wel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:00

De wijze van paarden houden ligt niet alleen aan de pensionhouders. Bij een paar eigen paarden is het inderdaad veel minder arbeidsintensief, ze buiten houden. Bij meer dan een paar vliegen de kosten omhoog. Mesten en voeren is veel arbeidsintensiever. Het onderhoud van de paddocks en eventueel stallen eveneens. Daar wil de gemiddelde paardenhouden niet voor betalen. Die wil voor weinig geld staan en ja, natuurlijk gunt die z'n paard ook het beste maar is dat betaalbaar? Wie zou er b.v. 500 euro voor kunnen betalen?

Dus ik denk dat de grootse (denk) fout bij de eigenaren zit. Als er meer geld binnenkomst, kan er namelijk ook meer worden besteed aan arbeidskracht en een goed onderhoud van alles.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:03

Punt schreef:
Peppertree schreef:
Dit lijkt wel wat op de discussie over scharrelvlees/supermarkt/consument/plofkip. Wie betaald er voor het welzijn van dieren?

Wat een onzinnige vergelijking zeg. Paarden in een stal is geen mishandeling, legbatterij/plofkippen e.d wel.

Gegeven, het is totaal iets anders.
Maar paarden 24/7 op stal houden, misschien dat wel een vorm van psychische mishandeling om de hoek komt kijken, misschien ook niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:25

Ik denk dat het voor veel pensionstallen een kwestie is van moeten, vaak is de grond niet zodanig dat er het gehele jaar door in alle weersomstandigheden paarden op de wei kunnen worden gehouden. Mocht je dan persé je paard op de weide willen hebben dan heb je grote kans dat je paard het hele jaar door op een hele kale weide komt te staan. Omdat de grondsoort niet de juiste is of omdat weides niet hoog genoeg liggen. Paddocks aanleggen is heel leuk maar moet ook mogelijk zijn denk aan een vergunning. Prijskaartje speelt ook heel erg mee, veen pensionklanten willen alles voor heel weinig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:32

Ik heb ze in de nacht op stal dit i.v.m. Individuele voer behoefte en medicijnen toepassing. Om het weiland in de nacht rust te geven en omdat een schuilstal niet mag. Er staat er 1 illegaal en laat ik er maar niet meer maken :)

Een stal waar paarden overdag niet eens een paar uur de paddock op kunnen vond ik paard onwaardig.
En een dagdeel een minimale moet.
Zou dus mijn paard nooit stallen op een plek waar dat niet kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:44

Ik heb niet alles gelezen.... Maar ik vind het ook al jaren vreemd.
Je bent een dief van je eigen portemonnee en training.... veel stilstaan in stof en urinedampen is minder gezond, het vele stilstaan doet afbreuk aan je training, en je zit je alleen maar schuldig te voelen omdat je paard zich de pestpokken verveelt...

Goed gedraineerde paddocks kun je maken op de vetste klei. Alle paarden kunnen droog buiten staan.
Je bespaart enorm op strooisel en manuren om alles uit te mesten.
Het is dus goedkoper, gezonder en je houdt tijd over.

Ik denk dat het een gewoonte is.... men doet het al jaren zo, en feitelijk weten ze niet eens meer zo goed waarom.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:27

Ninx schreef:
Ik heb niet alles gelezen.... Maar ik vind het ook al jaren vreemd.
Je bent een dief van je eigen portemonnee en training.... veel stilstaan in stof en urinedampen is minder gezond, het vele stilstaan doet afbreuk aan je training, en je zit je alleen maar schuldig te voelen omdat je paard zich de pestpokken verveelt...

Goed gedraineerde paddocks kun je maken op de vetste klei. Alle paarden kunnen droog buiten staan.
Je bespaart enorm op strooisel en manuren om alles uit te mesten.
Het is dus goedkoper, gezonder en je houdt tijd over.

Ik denk dat het een gewoonte is.... men doet het al jaren zo, en feitelijk weten ze niet eens meer zo goed waarom.

Ik heb het al eerder aangegeven, op sommige plaatsen heeft een gedraineerde paddock plaatsen gewoon geen zin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:58

M_D_H schreef:
Ik heb het al eerder aangegeven, op sommige plaatsen heeft een gedraineerde paddock plaatsen gewoon geen zin.

Ik kan die post even niet terugvinden.... maar hoe bedoel je dat?
Zelfs een stuk verderop hier, dramatischer klei kun je niet vinden, zijn er voldoende droge paddocks.... en dat ligt aan de Vecht.
Zij hebben ook verharde paddocks, wellicht is dat een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:00

Je kunt altijd een droge bodem maken als je genoeg :$ hebt en ook bereidt bent hem dagelijks te onderhouden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:49

Ninx schreef:
M_D_H schreef:

Ik kan die post even niet terugvinden.... maar hoe bedoel je dat?
Zelfs een stuk verderop hier, dramatischer klei kun je niet vinden, zijn er voldoende droge paddocks.... en dat ligt aan de Vecht.
Zij hebben ook verharde paddocks, wellicht is dat een optie?

Zoals ik in mijn eerdere post schreef: onze stal ligt vlak aan het apeldoorns kanaal.
Het kanaal en het grondwater staat gelijk. Als het kanaal vol staat, staat bij ons de rijbak, weides en longeerbak praktisch onder water.
Daar helpt zelfs geen drainage meer tegen.

Een verharde paddock heeft natuurlijk net zo weinig zin, de tegels zakken weg in de modder en het wordt levensgevaarlijk...

Overigens, zoals ik ook heb gemeld in mijn vorige post staan bij ons de paarden het hele jaar door buiten.
Alleen dit jaar is het dramatisch en staan ze soms een dagdeel binnen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:52

simpel als we ze nu op de wei laten is het vant zomer geen gras. en alles vertrapt.

het gras moet gewoon eerst kunnen groeien in het voorjaar.. dus hier komen ze pas ieind april op het land.
enkele uitzonderingen die te dun zijn krijgen een klein afgezette stuk.

verder komen ze op de paddocks of winterweitjes maar die zijn nu een grote drek bende vooral vooraan dat er bijna niks loopt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:56

Punt schreef:
Peppertree schreef:

Ik heb het over de discussie. Niet over wel/geen mishandeling. Al vind ik dat punt nu ook weer niet zo onzinnig eigenlijk. 24/7 of 23/7 op stal vind ik namelijk weldegelijk mishandeling. Nog meer als kippen die in een groep loslopen zelfs.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:12

Ik huur een locatie op klei waar geen paddocks waren. Naar buiten is een must, dus ik heb geinvesteerd in paddocks.

Ik heb een zorgboerderij daar. Plus een gezin thuis. Ik woon 10 autominuten van de stal af.

Ik breng s morgens mijn zoon naar school, daarna naar stal, ze gaan om 9 uur naar buiten. De werkdag met cliënten eindigd om half vier, dan gaan ze weer naar binnen. Soms kunnen ze als er s avonds een pensionklant nog komt, langer buiten blijven. Maar ze gaan graag om half vier naar binnen, dan kunnen ze rustig hun hooi op eten.

zodra ze t land op kunnen gaan ze dag en nacht naar buiten allemaal.

Ik zou ze graag langer buiten laten, maar ik kan s avonds niet zomaar thuis weg. Ik kan ook niet steeds anderen belasten, dus moet het zo.

De paarden hebben t goed, en zijn allemaal uiterst tevreden bij mij op stal.

T grote voordeel vind ik dat als ze allemaal een eigen box hebben, je ze goed apart kan (bij)voeren en ze allemaal rustig kunnen eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:29

josien_m_ schreef:
De wijze van paarden houden ligt niet alleen aan de pensionhouders. Bij een paar eigen paarden is het inderdaad veel minder arbeidsintensief, ze buiten houden. Bij meer dan een paar vliegen de kosten omhoog. Mesten en voeren is veel arbeidsintensiever. Het onderhoud van de paddocks en eventueel stallen eveneens. Daar wil de gemiddelde paardenhouden niet voor betalen. Die wil voor weinig geld staan en ja, natuurlijk gunt die z'n paard ook het beste maar is dat betaalbaar? Wie zou er b.v. 500 euro voor kunnen betalen?

Dus ik denk dat de grootse (denk) fout bij de eigenaren zit. Als er meer geld binnenkomst, kan er namelijk ook meer worden besteed aan arbeidskracht en een goed onderhoud van alles.

Maar hoe weet je dat als het niet wordt aangeboden?
Bovendien zijn er enkele stallen waarbij het wel allemaal top geregeld is en voor een "normale" prijs. Hoe kan dat dan?

Power reiner: psychische en fysieke mishandeling inderdaad

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:37

Wat denk je zelf?
Ik weet het natuurlijk ook niet :) Maar kan het wel bedenken, kwestie van uitrekenen en kijken hoe je kunt besparen of kunt draaien zonder winst te maken.
In mijn hulpverleningspraktijk draai ik ook met verlies. Dat kan omdat ik ergens anders mijn geld mee verdien en het dus uit kan geven aan iets wat ik waardevol vind. Maar ik ben me bewust dat ik daarmee de markt "verziek". Al is therapie met paarden bijna nergens betaalbaar...eventueel wel via een zorgboerderij of zo. Maar dat is wat anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:39

ingvdh schreef:
@Nikass, die stallen met voldoende ruimte kunnen best gebouwd worden, maar de gemiddelde pensionklant is niet bereid de kosten hiervoor te gaan betalen.

zoals je hier leest heeft de gemiddelde pensionklant ook geen idee wat het kost om een paard de ruimte te geven zonder dat ze in de blub staan.

als er minder luxe voor de eigenaar is en eigenlijk ook het paard, want hij staat buiten in alle weersomstandigheden - wil het er niet in om meer te betalen dan de buurman met de boxen, stapmolen, kleine paddock en binnenbak....
En vergeet niet hoeveel geld dat wel niet is pm voor pensionkanten. Het is een hele dure hobby waarvoor menig eigenaar veel moet laten om dit te kunnen betalen...
je betaald een hoop voor je plezier, daar wil je dus ook wel plezier van hebben...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:42

Wij hebben ook netjes geïnvesteerd in een nette droge bak.
Maar met zo´n dag als vandaag, als de wind en de regen die om het huis heen giert. Dan is de bak toch nog wel erg nat. onze paarden gaan met hun kont in de wind en het hoofd naar beneden sip in een hoekje staan.
Vandaag staan mijn paarden dan ook maar lekker binnen met een dikke pluk hooi. Het is even niet anders.
Ben ik nu een hele slechte eigenaar :( straks als het mooie weer er aan komt dan knallen we ze weer lekker in het land. Voor nu, nog maar even geduld.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:44

[quote="superwoman

als er minder luxe voor de eigenaar is en eigenlijk ook het paard, want hij staat buiten in alle weersomstandigheden - ...[/quote]

Wat is er luxe voor het paard aan om op stal te staan? Ik zie het juist als luxe als ze lekker buiten kunnen staan met een schuilstalletje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:49

Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??

Tinaaz: met erg slecht weer een uurtje eerder naar binnen kan ik begrijpen als er geen schuilmogelijkheden zijn (hebben wij ook niet) maar hoeft toch niet meteen de hele dag binnen te zijn? Gierende wind en regen is misschien niet heel prettig, maar een hele dag stilstaan is HEL voor een paard.
Mocht je een ruime loopstal hebben is het nog weer iets anders. Maar uitgaande van 3x3 of 3x4 vind ik 24/7 op stal echt not-done, ook niet als dat alleen voor de winter is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:49

Tot een paar weken geleden maakte ik mij ook druk met dit stormachtige weer. Zou mijn paardje wel goed staan enz. Gezien zij ook de neiging heeft op met dr kont in de wind zielig te gaan staan. Is wel werkelijk zielig? Ik denk dat het onze perseptie is.

Ik moest haar voeren en heb ervoor gekozen dat in een stal te doen, ze had haar eten op (er lag ook hooi) en in plaats van dat ze blijft staan liep ze lekker zelf naar buiten. Niet uit gewoonte, omdat ik haar normaal nooit voer op stal.
Tot driekwart jaar geleden was zij een snachtsopstalpaard, dus tis ook niet dat ze het niet kende om op stal te staan.