belachelijke regels op stal of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:19

ruitje schreef:
Dat komt omdat hoe groter de pensionstal, hoe meer zaken je tegenkomt waarvan je denkt: oooh, daar moeten we blijkbaar een regel voor maken :')

Wij hebben na 25 jaar een regel moeten maken omdat iemand haar eigen paard taartbodems voerde en dit ook bij de andere paarden in de stal ging doen :') .

Echt, je begint zonder regels maar als je maar genoeg zaken meemaakt krijg je steeds leukere regels :+

Ik kan niet zoveel met dat hele ' stalhouders zijn rijk gedoe' , wij zijn dat niet omdat we wel netjes verzekeringen, belastingen e.d. betalen... ohja en omdat er veel concurrentie is van stallen die het zwart doen, waar iedereen gaat staan omdat het (logisch) goedkoper is. Snap ook niet zo goed wat dat met regels te maken heeft? Als je er geld aan verdiend mag je geen regels hebben oid?

Beste ruitje, ook ik bedoelde niet dat alle stalhouders rijk zouden zijn. Vind zelf dat je van paarden houden niet rijk wordt. Ik werd alleen weer nogal verontwaardigd doordat ik terugdacht aan dat pensionadres, en daar reageerde ik naar.. Kwam er niet eens meer door uit mijn woorden :+ Het was echt geen leuke ervaring, en ja, deze persoon is er wel degelijk "beter" van geworden.. Maar genoeg daarover.

Het enige punt wat ik eigenlijk wilde maken is dat sommige verhuurders van een plekje voor je paard, schijnen te vergeten dat ze hun eigen paard(en) en hobby prima kunnen bekostigen, dankzij de huurder(s), met als resultaat dat de huurder (die er toch ook hard voor werkt om het te kunnen betalen) er nauwelijks tot geen plezier meer door heeft.
En daar bedoel ik echt geen mensen mee die, bijvoorbeeld zoals jij, na 25 jaar een regel invoeren met betrekking tot het voeren van taartbodems...! ;)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:24

ruitje schreef:
Sommige regels zijn vanuit het oogpunt van een klant raar, totdat je bepaalde zaken vanuit het standpunt van een pensionstalhouder gaat bekijken :)

Bij ons komt alles buiten hoor en we doen wat we beloven, hebben ook alle regels zwart op wit en daar teken je voor dus geen verrassingen. Maar ik omschrijf even wat mogelijkheden:

* M.b.t. geen instructie van buitenaf, wat bij ons wel kan trouwens. Ik begrijp dat wel, zeker als je zelf les geeft. Iemand staat dan geld te verdienen in jouw accomodatie.

Ik denk dan, maar misschien is dat wel blond gedacht:
de pensionklant betaald toch voor de accomodatie?

Is geen veroordeling hoor, jullie regels lijken me goed geregeld zo!

Eilatan

Re: belachelijke regels op stal of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:42

De enige regel die ik nog enigzins snap is het lesgeven, maar aan de andere kant, dat is toch belachelijk?

De klant betaald toch immers voor gebruik van de accomodatie; en als ik op een dressuurstal sta maar wil western rijden, dan is dat toch idioterie?

Ik zou zelf noooooit gaan staan op een stal met regels zoals in de openingspost.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:42

Nikass schreef:
Ik denk niet dat alle stalhouders rijk zijn. Wel denk ik dat een aantal stalhouders flink aan mij hebben verdient (structureel niet/te weinig voeren, alles dhz dus geen arbeidskosten, geen onderhoud aan gebouwen of terrein enz)
Verder is het een misverstand dat mensen op een zwarte stal gaan staan omdat het goedkoper is. Voor mij geldt althans dat ik op de stal ga staan die het beste biedt voor mijn paard en die nog enigszins te bereiken is op de fiets. Ik sta nu bepaald niet goedkoop (275,- pm) als je bedenkt dat ik op mijn stal alles zelf moet doen. Maar de rust en ruimte zijn voor mijn paard heerlijk.
Ik vind het nogal een beledigende opmerking, alsof goedkoop de meeste prioriteit voor mij zou hebben.

Fijn Nikass, dat je zo een fijne plek hebt gevonden :)
Ik heb het nu ook vele malen beter voor elkaar dan toen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:46

Waar mijn verzorgpaardje staat zijn oook hele vreemde regels maarja ik heb geen recht van spreken want ik betaal niet. Ik heb het er met andere mensen op stal over gehad en die waren het met mij eens dus die hebben het er met de pensioneigenaar over gehad. Dat werkte bij mij...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:34

Over die instructeurs, bij ons is iedereen welkom omdat we vinden dat iedereen zelf moet kunnen besluiten welke instructeur hij/zij wil.

Dus ik probeer mij dan 'in te leven' en dan vergelijk ik het maar met een abonnement op de sportschool, daar huur je ook de accommodatie maar is het toch ook raar als een personal trainer die niet verbonden is aan die sportschool jou daar les gaat staan geven?

Zoiets denk ik maar :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:53

ruitje schreef:
Ik reageerde op het 'regels/afspraken zoals alleen vanaf code geel' stuk. Wij melden het via FB als ze binnen blijven of korter buiten staan. Meteen iedereen op de hoogte :)

Dat is een goed idee +:)+

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:10

Ik heb ook 2x op een pensionstal gestaan, waar de eigenaresse een kliekje om zich heen verzameld had, die van alles mochten en de rest moest zich aan de regels houden. Zo werd er gesteld dat als 1 van haar kliekje kwam in de lunchpauze van werk, dat jij voor haar je paard uit de paddock moest halen, want die van haar ging dan voor. Of er was de regel dat als jouw paard andere paarden aanvalt in de wei, dan mag die niet meer erbij. Mijn paard werd continu aangevallen door een paard van iemand uit het kliekje en vervolgens moest mijn paard uit de wei (en zomers op stal staan...). Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je dus geen behoefte hebt om verschrikkelijk te gaan lopen slijmen om zo tot het kliekje te gaan behoren, kun je beter andere stalling zoeken, wat ik dus ook gedaan heb... Als je paard het niet goed heeft...............WEGGAAN.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:34

Emil01; natuurlijk weggaan, dat is wat je op zo'n moment wil doen. Maar wat als de alternatieven dun gezaaid zijn: als je paard daardoor uren minder lang buiten komt, of in de winter helemaal niet meer? Of als je van onbeperkt hooi (zelf pakken) naar twee karige voerbeurten per dag gaat? Dan stap je niet zo gemakkelijk op. En dat is wat er mi aan de hand is (ik spreek alleen voor mijn eigen regio): machtsmisbruik door de pensionhouder. Praten met de stalhouder? "Als het je niet bevalt dan ga je naar" is het antwoord. En niet zelden in iets minder vriendelijke bewoordingen (oprotten!)

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 19:43

Nikass schreef:
Emil01; natuurlijk weggaan, dat is wat je op zo'n moment wil doen. Maar wat als de alternatieven dun gezaaid zijn: als je paard daardoor uren minder lang buiten komt, of in de winter helemaal niet meer? Of als je van onbeperkt hooi (zelf pakken) naar twee karige voerbeurten per dag gaat? Dan stap je niet zo gemakkelijk op. En dat is wat er mi aan de hand is (ik spreek alleen voor mijn eigen regio): machtsmisbruik door de pensionhouder. Praten met de stalhouder? "Als het je niet bevalt dan ga je naar" is het antwoord. En niet zelden in iets minder vriendelijke bewoordingen (oprotten!)

Klopt, ik had de keuze om weer terug te gaan naar de stalling waar ik jaren lang had gestaan, maar omdat ik in de stad ging wonen, wilde ik mijn paard in de buurt houden.....Toen ik toch weer terug ging naar mijn oude dorp kon mijn paardje gelukkig weer terug in der eigen stal daar. Maar TS geeft aan dat haar paard maar 1 uur buiten komt en soms zelfs helemaal niet. Dan zou ik voor het welzijn van mijn paard al ergens anders gaan kijken, maar als er geen alternatieven zijn....Dan zul je bepaalde dingen moeten slikken en proberen van je schouders af te laten glijden, anders heb je zelf geen leven.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:18

emil01 schreef:
Ik heb ook 2x op een pensionstal gestaan, waar de eigenaresse een kliekje om zich heen verzameld had, die van alles mochten en de rest moest zich aan de regels houden. Zo werd er gesteld dat als 1 van haar kliekje kwam in de lunchpauze van werk, dat jij voor haar je paard uit de paddock moest halen, want die van haar ging dan voor. Of er was de regel dat als jouw paard andere paarden aanvalt in de wei, dan mag die niet meer erbij. Mijn paard werd continu aangevallen door een paard van iemand uit het kliekje en vervolgens moest mijn paard uit de wei (en zomers op stal staan...). Zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je dus geen behoefte hebt om verschrikkelijk te gaan lopen slijmen om zo tot het kliekje te gaan behoren, kun je beter andere stalling zoeken, wat ik dus ook gedaan heb... Als je paard het niet goed heeft...............WEGGAAN.

En deze, je bent als eerste op stal, hebt je paard uitgebreid gepoetst, opgezadeld en staat klaar om de enige vrije bak in te gaan die dan nog voor handen is (in de andere loopt een paard van een klant dat kennelijk WEL buiten wordt gezet), wordt je door de stalhouder daar weer uitgestuurd want komt net 1 van zijn "Mercedes klanten" het erf oprijden met dochterlief, want die wil ook paardrijden. (Beste mensen die toevallig in het bezit zijn van een mercedes, voel u aub niet aangevallen door deze benaming. De klanten die in de wat grotere auto's kwamen, kregen bij de stalhouder namelijk altijd voorrang en zo is toen die benaming ontstaan bij degenen die met een kleinere auto, of op de fiets kwamen.) De bak was ruim zat (20x60) voor 2 ruiters, maar nee, ik moest maar wachten.. En zo ging dat meerdere keren per week. Heb vaak urenlang staan wachten voor ik eindelijk eens mn paardje beweging kon geven. En ik was nog te bedeesd en te bleu om ertegen in te durven gaan :+ en het was ook nog eens niet zo dat zij meer betaalden dan ik.

En er was nog wel meer van die ongein. Dat prachtige enorme stuk weiland wat ze daar hadden, mijn paard heeft er nooit een hoef op mogen zetten. Toen duidelijk werd dat de hoefzweren die hij steeds had, kwam door het goedkope splinterzaagsel wat er in zijn stal moest, had ik eindelijk het lef om te zeggen dat dit anders moest. Ben er nog geen dag later met laaiende ruzie vertrokken..

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:58

Wranglerbutt schreef:
ruitje schreef:
Ik reageerde op het 'regels/afspraken zoals alleen vanaf code geel' stuk. Wij melden het via FB als ze binnen blijven of korter buiten staan. Meteen iedereen op de hoogte :)

Dat is een goed idee +:)+

Inderdaad opzich een goed idee, maar wat als je mensen hebt die geen Facebook hebben. Lopen er hier op stal toch een aantal rond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:58

vencedor schreef:
Ik zou al nooit op een stal gaan staan waar je geen eigen instructie mag komen. Dat maak ik zelf wel uit.

Heb ook ooit een stal gehad waarbij ze steeds gekkere dingen verzonnen. Paarden rennen in de wei = eruit. Paarden niet met neus tegen bakrand, wordt hij vies. Zomers verplicht in buitenbaan rijden etc.

Ik zou even overleggen en anders vertrekken.

hmm, als bij mij de paarden in een erg natte wei gaan rennen haal ik ze er ook uit, anders is het binnen 10 minuten een kniediep zwart moeras waar ze erg lange tijd niet meer op kunnen lopen...
Rennen doen ze maar op het zand... Alleen als ze erg rustig blijven kunnen ze er op in natte tijden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:12

rixtb schreef:
ruitje schreef:
Sommige regels zijn vanuit het oogpunt van een klant raar, totdat je bepaalde zaken vanuit het standpunt van een pensionstalhouder gaat bekijken :)

Bij ons komt alles buiten hoor en we doen wat we beloven, hebben ook alle regels zwart op wit en daar teken je voor dus geen verrassingen. Maar ik omschrijf even wat mogelijkheden:

* M.b.t. geen instructie van buitenaf, wat bij ons wel kan trouwens. Ik begrijp dat wel, zeker als je zelf les geeft. Iemand staat dan geld te verdienen in jouw accomodatie.

Ik denk dan, maar misschien is dat wel blond gedacht:
de pensionklant betaald toch voor de accomodatie?

Is geen veroordeling hoor, jullie regels lijken me goed geregeld zo!

Nou en? Ik heb op een stal gestaan (nou ja, bijrijdmerrie) en ik wilde nog geen les van die eigenaresse al kreeg ik het gratis.

Daar was het ook lastig om andere instructrice te laten komen, het stond niet echt in de regels, maar het was erg lastig om te regelen. Weinig tijd ook, veel manegelessen. Moest allemaal in overleg blablabla dan had ik er al geen zin meer in.

Resultaat: ik heb daar weinig les gehad. Want mijn vriendinnetje kwam geen tot nauwelijks les geven, en die eigenaresse kon me gestolen worden met d'r les.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:13

ruitje schreef:
Over die instructeurs, bij ons is iedereen welkom omdat we vinden dat iedereen zelf moet kunnen besluiten welke instructeur hij/zij wil.

Dus ik probeer mij dan 'in te leven' en dan vergelijk ik het maar met een abonnement op de sportschool, daar huur je ook de accommodatie maar is het toch ook raar als een personal trainer die niet verbonden is aan die sportschool jou daar les gaat staan geven?

Zoiets denk ik maar :')

Ik vergelijk het altijd anders. Meer dat als ik een huis huur. Nu heb ik besloten een schoonmaakster te willen, maar de verhuurder bepaald dat ik alleen haar als schoonmaakster in zou mogen huren omdat ze niet wil dat iemand anders zijn geld verdient in haar bezit. Zouden we toch ook raar vinden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:21

Zo'n externe instructie betaalt dan toch gewoon een bepaald bedrag voor het gebruik van rijbaan/bak?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:06

terpentijn schreef:
Zo'n externe instructie betaalt dan toch gewoon een bepaald bedrag voor het gebruik van rijbaan/bak?

Waarom dan? Dat betaalt de pensionklant toch al?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:43

Ik heb al 3 keer gezegd dat het bij ons ook gewoon mag. Ik probeer alleen maar te bedenken waarom iemand zo'n regel zou bedenken, ben het er niet mee eens :+

En toch begrijp ik het wel, maar dat komt misschien omdat ik het gewoon objectief probeer te bekijken. Denk dat een hoop het alleen als klant kunnen zien :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:53

Huurhuis-schoonmaker is iets anders denk ik? Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar meer een soort je huurhuis onderhuren ofzo? Ik kan het niet goed uitleggen omdat ik het zelf ook niet vind :') , maar gevoelsmatig snap ik het wel :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:47

Wellicht een combinatie van "problemen" voor zo'n stalhouder
1 "concurrentie" op je eigen terrain
2 de bak is bezet, zodat de stalhouder op dat moment zelf geen lessen kan geven
3 met heeeel veel verschillende klanten en instructeurs van buiten wordt het lastig plannen tussen "al die" pensionklanten met eigen instructeurs

Ofzo. Want ik ben het er als pensionklant ook niet mee eens.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:48

Ik zou hier allang zijn vertrokken denk ik..

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

Wij hebben een stal groepsapp aangemaakt dus alles gaat over de app. Werkt ook prima.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:54

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om niet te speculeren waarbij stalnamen genoemd worden. Die posten heb ik verwijderd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:32

De laatste stal waar ik zelf stond met eigen paard die liet het wel of niet erbij rijden aan de stalgenoten over.

Er hing een groot white-board in de kantine en daar kon je aangeven wanneer/hoe laat je les had (van wie kon hun geen drol schelen, als je er zelf maar lol/kennis van had) en dan was het aan de stalgenoten of ze zin hadden daarbij in te rijden of een uurtje te wachten.

Dat ging in overleg altijd goed. En je kunt toch communiceren. Zo riep ik altijd even als we gingen galopperen (paardje was nog wat onbestuurbaar) en dan ging degene die voor zichzelf aan het rijden was even in het midden zodat de lesklant even de hoefslag voor zich alleen had.

Com-mu-ni-ce-ren is volgens mij bij heel veel stallen heel moeilijk.

Maar TS, even terug on topic: wat ga je nu doen? Ga je een andere stal zoeken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:51

Amaris schreef:
De laatste stal waar ik zelf stond met eigen paard die liet het wel of niet erbij rijden aan de stalgenoten over.

Er hing een groot white-board in de kantine en daar kon je aangeven wanneer/hoe laat je les had (van wie kon hun geen drol schelen, als je er zelf maar lol/kennis van had) en dan was het aan de stalgenoten of ze zin hadden daarbij in te rijden of een uurtje te wachten.

Dat ging in overleg altijd goed. En je kunt toch communiceren. Zo riep ik altijd even als we gingen galopperen (paardje was nog wat onbestuurbaar) en dan ging degene die voor zichzelf aan het rijden was even in het midden zodat de lesklant even de hoefslag voor zich alleen had.

Com-mu-ni-ce-ren is volgens mij bij heel veel stallen heel moeilijk.

Maar TS, even terug on topic: wat ga je nu doen? Ga je een andere stal zoeken?

Als mijn stalhouder les staat te geven vraag ik altijd of ik erbij mag. Eigenlijk nooit een probleem. Daarnaast vraag ik ook of ik rekening moet houden met stuurloze paarden / ruiters. Zo kunnen we allemaal lekker ons rondje rijden.

Er kwam (of komt?) ook wel eens instructie van buitenaf. Ook dan vraag ik bij de meeste lessers of ik erbij in mag en houd ook rekening met de lesser.

Inderdaad, communicatie. erg belangrijk.