verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:54

Zou niet durven :=

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:17

Cowgirl schreef:
Een 500 grams deken gaat een wintervacht niet tegen houden. paarden maken vacht aan op licht...dus dan zou je eerder de verlichting langer aan kunnen laten en eerder aanzetten.

Ik denk eerder dat een paard wat zo warm is ingepakt het niet echt fijn heeft.
Word het dan nog een beertje zou ik hem gewoon nog een keer (gedeeltelijk) scheren en als dat zo lastig is is het misschien de investering waard in een scheerapparaat.

Paard naar buiten en het geld wat je bespaard met onzin jollieballetjes (sorry zo zie ik het) kun je een scheeraparaat kopen. 2e hands bv

Of plaats een advertentie op Bokt wie je paard wil scheren.

Ik wil hier graag even op inhaken omdat ik zelf super enthousiast ben over "licht" om een wintervacht tegen te gaan. Dit jaar voor het eerst geprobeerd en het is gewoon super.
Ik heb persoonlijk een hekel aan scheren en het lijkt me voor de paarden niet echt gezond. Echter, in de kou je paard kletsnat laten zweten door een te dikke vacht is nog veel slechter. Vandaar dat ik toch altijd al mijn sportpaarden heb geschoren.
Dit jaar voor het eerst geprobeerd om ze door middel van licht kort in de haren te houden. Meteen mee beginnen als de dagen korter worden en op tijd 's nachts onder de deken zetten. Door middel van een timer (gamma) van 6.00 tot 10.00 en 16.00 tot 22.00 het licht boven de stallen aan. Uiteraard de paarden goed inpakken (oplopend tot 2 dekens à 200 gram) naarmate het kouder wordt.
Het resultaat is verbluffend. Ook de paarden die ik vorig jaar zelfs 2x heb geschoren hebben een velletje alsof het zomer is! Veel gezonder en makkelijker.
Dit moet je denk ik niet met merries doen die drachtig zijn of hengstig moeten worden omdat de cyclus etc. wellicht ook deels door daglicht wordt gestuurd.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:38

Waarom wil je je paard per se binnen hebben? Je zegt energiebesparing maar dat is niet logisch. Waarom je paard binnen zetten als je de mogelijkheid hebt om hem buiten te zetten? Dan beroof je je paard toch van een heel stuk vrijheid die je wel kan bieden.
Ik heb mijn paard ook altijd snachts op stal gehad, je wilt niet weten hoe ze veranderd is sinds ze dag en nacht buiten staat. Ze is vrolijk, zit lekker in haar vel, heeft vriendjes, en ook niet onbelangrijk: oberperkt hooi.
Ik zie het zo: je paard verveelt zich dood en probeert je juist te vertellen dat hij naar buiten wil. Dat hij graag naar stal gaat als daar eten ligt is geen wonder. Dat hij alles in het werk stelt om zichzelf naar buiten te knagen lijkt mij een duidelijk teken.

Ook buiten kun je gewoon een deken op laten dus daar zou ik het al helemaal niet voor laten.
Maar over die 500 gram, wat ga je straks op doen als het echt koud wordt? Ooit een stalgenoot gehad die haar fjord met kou 900!!!! gram op deed. Is toch gekkenwerk?
Mijn paarden hebben nooit meer dan 300 gram opgehad. Zelfs met -20 2 jaar geleden. Ging prima, ik trainde ook 5 dagen per week redelijk zwaar en ze zaten lekker strak in het velletje. Nu is het ene paard de andere niet en kun je eventueel uitwijken naar 400 gram. Maar 500 gram met temperaturen boven nul is wel een beetje overdrijven denk ik.

Ik zweer bij onbeperkt hooi, omdat ik weet hoeveel goed dat ieder paard doet. Dus dit adviseer ik je ook. Ik weet dat dit niet gebruikelijk is op de meeste stallen, maar ik beloof je, je doet je paard geen groter plezier. Als hij hier te dik van wordt is niet het hooi het probleem, maar je krachtvoer.

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 13:53

Ik heb inmiddels een hooinet/slowfeader en het werkt heel goed! Ook heb ik berken takken enz erin gelegd en dat werkt heel goed! Ze knaagt niet meer aan de deur

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:45

Mooi dat ze niet meer knaagt! Maar las hier een reactie over schrikdraad waar ik tòch nog even wat op moet zeggen :D
Je gaat toch niet in een stal waar een paard zich veilig hoort te voelen schrikdraad ophangen? Dat vind ik inderdaad ook dierenmishandeling.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:58

Fijn dat het helpt!! Goed bezig

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 21:05

__Horsegirl schreef:
Mooi dat ze niet meer knaagt! Maar las hier een reactie over schrikdraad waar ik tòch nog even wat op moet zeggen :D
Je gaat toch niet in een stal waar een paard zich veilig hoort te voelen schrikdraad ophangen? Dat vind ik inderdaad ook dierenmishandeling.

Ga ik ook niet doen hoor.. als ik wat doe bij de bovenste balken, span ik een gaasje erover

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:32

Fijn dat het helpt en dat je zoveel probeert voor je paard :) ik zou ook misschien kiezen voor snachts naar buiten, maar je paarden hebben al geluk dat ze iig overdag buiten komen!

Maar over die wedstrijden en de vacht.. 500 gr is wel heel veel. Rillen is bij paarden anders dan bij mensen en als ze rillen betekent dat niet dat ze het super koud hebben.
En een jury kan best benoemen dat ze een wintervacht op wedstrijd niet mooi vinden. Maar kunnen ze er punten voor aftrekken? Misschien hooguit eentje bij de verzorging ofzo lijkt me toch.. En als jij het van die ene punt moet hebben. Mag ik toch niet hopen? Zeker als je pas L rijdt zou ik niet vanalles laten voor de wedstrijden..

odensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:40

_suus19_ schreef:
Fijn dat het helpt en dat je zoveel probeert voor je paard :) ik zou ook misschien kiezen voor snachts naar buiten, maar je paarden hebben al geluk dat ze iig overdag buiten komen!

Maar over die wedstrijden en de vacht.. 500 gr is wel heel veel. Rillen is bij paarden anders dan bij mensen en als ze rillen betekent dat niet dat ze het super koud hebben.
En een jury kan best benoemen dat ze een wintervacht op wedstrijd niet mooi vinden. Maar kunnen ze er punten voor aftrekken? Misschien hooguit eentje bij de verzorging ofzo lijkt me toch.. En als jij het van die ene punt moet hebben. Mag ik toch niet hopen? Zeker als je pas L rijdt zou ik niet vanalles laten voor de wedstrijden..

Neee maar ik scheer haar zodat ze minder kans heeft om ziek/grieperig te worden... als een paard met een wintervacht gaat zweten duurt het lang voordat het paard droog is en kunnen ze grieperig worden.. als ze geschoren zijn zweten ze bijna niet er als ze zweten is het zo droog :)

Het staat ook netter op concoursen maar de gezondheid is de voornaamste reden :j En dat ene puntje kan ik opzich makkelijk missen ;)

500 grams werkt prima voor mijn paard en ik ga dit dus ook zo houden /3 mocht de temperatuur (zoals nu) gaan stijgen krijgt ze wel een dunnere deken om hoor

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 02:32

Qua gezondheid is het echt geen issue... ik rij al jaren zo... Goed uitstappen, wat je sowieso moet doen does the trick, zweetdeken geloof ik niet in. Ik stap uit tot het zweet koud aanvoelt en het paard op adem en dan de wei op (wel mét schuilstal). Meestal gaan ze bij ernstig zweten meteen rollen en zijn ze toch zo goed als droog daarvan. Mijn ervaring is dat ongeschoren paarden/paarden zonder deken net nooit met een verkoudheid staan... Het weer is vreselijk wisselvallig dit jaar en toegegeven, het paard dat ik rijd, voelt zich met 0-5 graden kiplekker en alles erboven is best warm met rijden. Maar het is prima te doen en hij staat echt goed in de vacht.
Maar de andere 23u van de dag regelt de vacht wel de aanpassing naar die gekke temperatuurswisselingen en dat kan een deken niet...
Vanaf echt hoger niveau zou ik het niet meer aanraden omdat ze dan echt te zwaar moeten werken met die vacht en zeker deze gekke temperaturen van 13 graden bij paard in volle wintervacht, maar bij L niveau kan het echt prima.
ik train altijd buiten trouwens. (was leuk vandaag ja :') )

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:29

sabine1979 schreef:
Ik heb ook een jollybal in de stal hangen, waar muesli uitkomt.
Het gat onderin iets groter gemaakt.
En met een trechter doe ik er 2 handjes meusli in.
Vanmorgen toevallig een filmpje gemaat.
Het gaat er best hard aan toe :o

[ Video ]

Kostelijk zoals ze die bal na uitwringen weer uit de bak knikkert... :D
Wat een lol.