Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:05

koeke schreef:
pmarena schreef:
Dat zeg ik toch ook niet, dat je àlle mest zelf moet houden voor compost :P

Alhoewel er zat paardenhouders zijn die dat wel doen, gewoon de hoop van een jaar oud over het land uitrijden als voeding voor de grasmat :)
Doen we hier ook en bevalt prima. Dat land wordt dan eerst gemaaid voor er weer paarden op komen, dus geen gevaar voor wormbesmetting.

Die snap ik even niet, als je het land bemest met eigen paardenmest en dan maait is de wormbesmetting weg? :o?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:10

koeke schreef:
...Wat er nog aan mest ligt gaat dan uit elkaar en eitjes en larfjes verdrogen. .
Larven wel, maar eitjes niet. Het is een feit dat die 2 jaar lang kunnen overleven bij zeer hoge én lage temperaturen.

Tja officieel moet de gemeente wel toestemming geven en áls de buren gaan klagen heb je een probleem, maar in het 'buitengebied' moet men niet al te zeurderig doen, dan had men maar in de stad moeten blijven wonen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:03

Heb hier inmiddels de paarden ruim 3 jaar aan huis staan en vind het nog steeds heerlijk.

Was wel al ruim 11 jaar gewend om alles zelf te doen dus dat scheelt,je weet waar je tegenaan kunt lopen.

In de loop van de tijd verander je en pas je dingen aan,kijken wat het fijnste werkt.Een stal stond er al,tenminste een kapschuur die al verdeeld was in een hoge- en een lage kant.Aan de hoge zijde hebben we in het midden toen een hekwerk geplaatst.Dat is de loopstal...de overige ruimte in de kapschuur is opslag voor ruwvoer geworden.

Verlichting is ook geplaatst en dat is zeker in deze periode geen luxe.Simpel met een haspel,led-slang verlichting en een led-lamp bewegingsmelder.Geeft een fijne peut licht :)

Er zat al een omheinde paddock die we hadden doorgetrokken naar de schuilstal/kapschuur en alles was ook al betegeld.Een betegelde paddock is met dit weer ook geen luxe,paarden kunnen fijn droog staan en hebben stevige grond onder de voeten.
Om het betaalbaar te houden is MP echt je beste vriend.Stoeptegels worden vaak gratis aangeboden dus hoef je enkel de brandstof,zweet en spierpijn te betalen :P

Dat een goeie buur ook belangrijk is...zeker ook waar.Heb aan een zijde maïsland zitten en na de oogst mogen we de mest over het hek kiepen.Vandaag ook te horen gekregen dat we het land tot maart mogen gebruiken zodat de jongens daar lekker het opkomende gras op mogen scharrelen :D

Water vang ik op via de kapschuur in een 1000L vat...staat gekoppeld aan de dakgoot.Vat staat weer voor een badkuip zodat ik enkel de kraan open hoef te draaien :)
Vind ik fijner zodat ik de badkuip regelmatig schoon kan maken...

Bron is inmiddels ook geslagen maar die is voorlopig alleen nog voor beregening,eerst sparen voor een filter :P Het is wel schoon maar er zit hier veel ijzer en zwavel in de grond.

Ik heb in de stal ook tegels liggen,het is een schuilstal en er hangen hooinetten in.De vloer is zo goed zandvrij te houden.Mocht het gaan vriezen dan krijgen ze 's nachts wel een dik stro-bed.Soort opklap bed zeg maar,anders gaan ze toch enkel maar in piesen.

Paar weken geleden uitgebreid met een flink afdak (met verlichting) en een slowfeeder,erg fijn ook met die regen.

Omdat ik geen stalbedding gebruik,is mijn mestbult ook minimaal...heb 2 grote GFT-containers staan (even informeren of je een 2e mag),die worden hier gratis opgehaald.Overige mest tijdens het maïs seizoen maak ik een bult van en gebruik in de tuin...wat ik teveel heb gaat weer lekker het hek over als de maïs er weer af is.

Ik heb trouwens ook mijn hooi/stro van deze man...komt hij keurig thuis afleveren en laat dan ook minimaal 1x p/j de boel volstampen :D

Verder hebben wij ook een kleine Iseki aangeschaft(geen ruimte voor een grote trekker),als je zelf land hebt,kun je niet zonder.Daar hebben we een weidesleep achter en ook een frees.Het land waar de jongens staan is allemaal zandgrond,in het midden graspaddocks en een baan er omheen.Die wordt eens in de zoveel tijd gefreest en gesleept zodat er geen gras groeit en de toplaag in goede conditie blijft om water door te laten.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:15

@tinky: zo te lezen heb je het goed voor elkaar :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:24

pmarena schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar hier hebben we nu sinds 2009 de ponies aan huis en wat ik altijd zou aanraden:

- vrije inloopstal zodat ze altijd zelf kunnen kiezen tussen binnen en buiten staan
- rubber drainagematten op de vloer waar ze altijd redelijk zacht en warm op kunnen liggen
- als strooisel bevalt houtkorrel verreweg het beste, meest comfortabel, praktisch en minste afval
- aansluitend op inloopstal een stuk bestrating, waarover je alles kan bereiken (mesthoop enzo)
- aansluitend op bestrating een stukje zand waar ze lekker kunnen liggen en rollen en liefst ook even wat rennen
- indien mogelijk aansluitend op zand je weiland. Zo kun je d.m.v. hekken op allerlei manieren de boel open en dicht zetten
- een looppad rondom de wei is erg fijn: daar kunnen ze altijd lopen en de weides (en te vol vreten) kun je zo "sparen"
- slowfeeder hooinetten zowel binnen als buiten ophangen is fijn, zodat ze echt de keuze binnen / buiten hebben
- liefst zo veel mogelijk ruwvoer in 1 keer erin kunnen stoppen zodat je niet elke dag bij hoeft te vullen (vies weer, drukte, nette kleren....)

Wat leuk! Zoals jij het omschrijft hebben wij het bijna allemaal.
Alleen voer ik niet met hooinetten maar met kliko's. Dan blijft het hooi ook mooi droog. En bij mij krijgen ze graasmaskers om ipv via strookbegrazing.

De inloopstal van 6x11:
Afbeelding

De uitloop van de inloopstal is bestraat:
Afbeelding

En er loopt een pad langs de 2 weilanden. Deze sluit aan op de paddock en inloopstal:
Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:37

DubbelDun schreef:
@tinky: zo te lezen heb je het goed voor elkaar :)

:o Dank je...alleen nog wat meer gras/land...wie weet,ooit in de toekomst.Er moet wat te wensen over blijven nietwaar ;)

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:44

Ik vind paarden aan huis persoonlijk veel fijner dan op zo'n pensionstal. Aan huis moet je dan wel alle rot klusjes doen maar je paarden zijn eigenlijk dag en nacht bij je, zo krijgen je paarden vaak een hechtere band met jou omdat ze in jou leefgebied zijn! Veel plezier alvast. :)

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:56

Ik volg! Ben elke dag héél blij dat de paarden thuis staan :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:04

Wat betreft mest: neem een moestuin. Daar kunnen wij alles mest kwijt.
En ik ben voorlopig opgehouden met stro in de stallen doen. Ze liggen er nooit, dat doen ze in het zand. Maar ze zeiken er des te meer in. Liefst beide in 1 stal. Mormels......
En nog een ruwvoer tip: als je een leverancier gevonden hebt die je bevalt. Overleg dan of je het aantal pakken wat je nodig hebt van die partij kunt reserveren. Anders heb je steeds ander hooi.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:10

pol013 schreef:
Wat betreft mest: neem een moestuin. Daar kunnen wij alles mest kwijt.
En ik ben voorlopig opgehouden met stro in de stallen doen. Ze liggen er nooit, dat doen ze in het zand. Maar ze zeiken er des te meer in. Liefst beide in 1 stal. Mormels......
En nog een ruwvoer tip: als je een leverancier gevonden hebt die je bevalt. Overleg dan of je het aantal pakken wat je nodig hebt van die partij kunt reserveren. Anders heb je steeds ander hooi.

Dit kan helaas niet overal.. Mijn boer bijvoorbeeld doet daar niet aan en ik heb dus regelmatig wisselende kwaliteit hooi. Zeker geen slecht hooi maar wel wisselend. Ik heb helaas ook een paard dat er gevoelig aan is. Maar deze boer heeft het beste hooi in omstreken qua kwaliteit, zit vlakbij mij, trekt mijn piste voor 5 euro, zaait mijn weide mee in, geeft goed advies en levert pakjes hooi per 10 omdat ik niet meer kan stockeren. Soms moet je compromissen maken :)

En inderdaad. Bij mij is het kletsnat op de paddock maar ze vinden altijd wel een plekje in het zand om te gaan liggen en gebruiken de houtkrullen in de stal als wc..

Ik voer nu nog maar in 1 stal hooi en in de andere stal liggen de houtkrullen. De eerste week ging dit goed en bleef dit proper en nu is het weer elke keer zeiknat omdat de grote er altijd in gaat plassen en voor de rest staat hij er niet..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:15

Hier hebben we de nieuwe stal van 3x8 meter met alleen de dikke rubber draiangetegels en expres zonder verdere bedekking er overheen. Hier kunnen ze met vies weer goed schuilen en hun hooi binnen eten.

We hebben een meter of 10 verderop nog een houten stalletje van 3,5 x 3,5 en daar liggen dunne rubber drainagetegels in met daarop de houtkorrel, hier is verder geen water of voer maar dit stalletje is puur bedoeld als schuil / slaapplekje :j Ze staan (liggen) daar best veel in :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:38

Leuk topic!

Ik heb de paarden ook aan huis, vorig jaar hebben we een nieuwe loods gebouwd van 15 x 10 meter voor de paarden. Daarin zit een wasplaats, ruime zadelkamer, de trailer + hooi kunnen binnen staan en 2 inloopstallen (5x4 meter en 5x6 meter) met verharding + paddock er aan vast. De stallen kunnen evt. gesplitst worden naar 4 stallen ipv 2. We hebben verder zo'n 3 hectare gras voor de paarden, waar we ook ons eigen hooi vanaf halen.

Wat mijn tip is: bij de aanleg hebben wij verwarmde drinkbakken laten installeren in de stallen. Dus tot -30 graden zou dat goed moeten gaan!

http://drinkbak.com/verwarmbare-drinkbak/

Verder hebben wij voerhekken, zodat we hooi vanaf de gang kunnen voeren. Dat scheelt enorm in de verspilling en het is erg gemakkelijk om onbeperkt te voeren.

Bij de bouw hebben wij goed nagedacht hoe we het moesten maken. Hiervoor had ik 'gewoon' boxen en moest ik de paarden binnen en buiten zetten. Omdat ik een drukke, onregelmatige baan heb is dit ideaal.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:51

Wij hebben de paarden ook aan huis en wat ik anders gedaan zou hebben zijn de stallen. Nu boxen, waarbij 1 gebruikt wordt als inloopstal, maar achteraf hadden we beter de helft van de schuur inloop stal kunnen maken en 1box (schuur 6x12).

Verder is een trekker ideaal, als je palletlepels hebt kan je en groot pak op een pallet laten zetten en als je er aan toe bent zelf naar binnen zetten.

1000 litervat een brede slang aan en hoger dan de waterbakken zetten, dan hoef je de slang in de water bak te hangen en het kraantje open te draaien.

Idd, veel bestrating in de paddock

Zelf wel ik nog graag slowfeeders, zo blijf je verbeteren.

En wat ik heel fijn vind, mijn man helpt heel veel, alleen is het echt heel veel werk (naast werk, huishouden, kinderen), maar samen is het heerlijk om ze aan huis te hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:03

Verwarmde drinkbakken zou ik ook graag hebben, maar dan moet ook je leiding voldoende diep liggen om vorstvrij te blijven en dat is hier helaas niet het geval.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 10:32

Heel leuk dat er zoveel reactie komt!

Ik ben nog steeds niet helemaal mee wat de drinkbakken betreft. Kan je ook zo'n automatische drinkbak met vlottertje aansluiten op een regenton? Zo ja, hoe doe je dat dan? (Ik ben niet zo'n handige harry dus heb van zo'n zaken weinig kaas gegeten ;))

Gisteren hebben we de indeling van de weide/paddock/schuilhok definitief uitgetekend. We hebben nu 3 stukken wei, 1 paddock/back en 1 klein winterweitje. Dat kleine stukje is maar zo'n 400m² maar willen we graag gebruiken om ze, als het 's winters mooi droog weer is, af en toe nog eens wat op het gras te hebben. Maakt niet uit als dat dan stuk gaat, voor de zomer houden we de andere stukken over.
Als het goed is kunnen alle stukken zowel samen als apart gebruikt worden, dus we kunnen wel wat afwisselen in het grondgebruik.

Hebben jullie de weidepalen in de grond laten zetten door een grondwerker of zelf gedaan?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:47

Mijn weide was al omheind toen ik ze kocht want ik huurde ze al 1,5 jaar. We hebben wel heel de omheining vervangen en hebben dit zelf gedaan. Met 5 mensen een grote anderhalve dag over gedaan.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:56

Super interessante topic.
ik heb zelf de paarden altijd aam huis gehad en ik heb nu samen met mijn vriend een huis gekocht waar de paarden ook bij kunnen staan.

ik ga nu ook voor rubberen tegels van maar liefst 7,5 cm dik! Maar mijn vraag is word het niet klets nat aan de de bovenkant? En als ik er gaten in maak slippen die niet dicht?
en ik ga nu ook voor een slowfeader. Maar ben bang dat mijn shet dan onbeperkt blijkt eten of hebben jullie andere ervaringen?

Ik heb met een grondboor al mijn weidepalen geplaatst. Flinke klus maar wel gezellig met mijn vriend. Zal in het voorjaar hier wat fotos plaatsen. Het word echt een paradijs waarbij de paarden zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten kunnen staan met 1 stal die dicht kan voor noodgevallen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:06

Denk eraan bij een schuilstal dat je twee openingen hebt, of een heel brede. En dat openingen niet op het westen moeten liggen. Wij hadden een paard, een pony en een stel geiten die prima samen in 1 stal konden (onze boxen hebben extra deuren, en dienen meteen als schuilstallen). Helaas is ons paard overleden. Om de pony niet alleen te laten hebben we er een naar bleek zeer bazige shetlander bij gekocht. Sindsdien mag de pony dus nooit meer naar binnen en worden de geiten eruit getrapt. Dus de enige die schuilt is de shet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:16

Wij hebben de palen zetten zelf gedaan. We hebben een grondboor op benzine gekocht. Ging als een trein. We hebben hem gekocht omdat 2 weekenden huren net zo duur was.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:20

Hevonen schreef:
Denk eraan bij een schuilstal dat je twee openingen hebt, of een heel brede. En dat openingen niet op het westen moeten liggen. Wij hadden een paard, een pony en een stel geiten die prima samen in 1 stal konden (onze boxen hebben extra deuren, en dienen meteen als schuilstallen). Helaas is ons paard overleden. Om de pony niet alleen te laten hebben we er een naar bleek zeer bazige shetlander bij gekocht. Sindsdien mag de pony dus nooit meer naar binnen en worden de geiten eruit getrapt. Dus de enige die schuilt is de shet.

Mag hopen dat je dan voor een oplossing zorgt voor de andere pony en geiten...stal erbij of zo?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:22

Weidepalen hebben wij ook zelf geplaatst. Is nog wel een leuk klusje (idd gezellig om met z'n tweetjes te doen, onder de noemer 'quality-time <3 ). We hadden een grondboor met motor geleend van een bevriende tuinaannemer, dan is dat een klusje van niks. :D

Als weidepaal gebruik je best gecreosoteerde palen (van die hele donkerbruine). Geïmpregneerde palen zijn ook mooi, maar gaan minder lang mee. Wel de nodige voorzorgen nemen als je die donkere palen zet: niet bij hitte en volle zon, en bedek altijd je gezicht en handen (en rest van je lichaam ook) of je loopt 3 dagen rond met verbrandingsverschijnselen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:54

Creosoot mag toch niet meer gebruikt/verkocht worden ??
Overigens zou ik kunststof palen nemen, daar heb je helemaal geen onderhoud mee aan en rotten nooit weg.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:56

tgoh hier in België worden die toch nog overal gewoon verkocht... Mss dat dat in NL anders is?
Kunststof is ook een mooi alternatief.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:58

Wij hebben ook gecreosoteerde palen hoor. Zie foto's hierboven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:05

@Sure_lee : klopt. Sinds 2003 mag het niet meer partikulier verkocht worden. Bedrijven mogen het onder strenge eisen nog wel op nieuwe producten toepassen.