vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:19

sneeuwpop schreef:
Mister01 schreef:
reiners rijden graag op cirkels, en dat kan prima met dressuur samen wanneer je dan de binnenhoefslag pakt en er kan om je heen gereden worden..

Ik heb er geen ervaring mee.
Krijg je dan geen "hoefslagen" in het midden?
En in hoever blijven ze op die cirkels, is het mogelijk om evengoed daar te kunnen rijden met zijwaartse gangen, a-c lijn rijden, gebroken lijnen??

als je gewoon communiceert met elkaar is dat natuurlijk mogelijk.
wanneer je meerdere dressuurruiters bij elkaar zet kan het toch ook allemaal.

wanneer je elkaar gewoon in de gaten houdt en rekening houdt met als iemand wat problemen met iets heeft dan kan iedereen gewoon bij elkaar rijden hoor. is mijn ervaring dan :o

ook heb ik nooit echt hoefslagen gezien door het op cirkels rijden, en in de OP staat dat er dagelijks gesleept wordt, dus dan lijkt me dat daar minimaal last van ondervonden kan worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:21

quarterH schreef:
ja klopt Lotte, als ik dit allemaal zou krijgen ergens voor 180/200 per maand zou ik meteen verhuizen!!

_lotteeee schreef:
Jildau schreef:

Nou begin maar met op Funda zoeken dan, in Friesland. ;)

ik heb niks aan friesland als ik daar niet woon.

nou, je zou er toch voor verhuizen ;) Of bedoelde je alleen je paard verhuizen :D

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:24

Ik zou niet meer dan 220 betalen. Op zich liggen de prijzen in Duitsland bij ons in de buurt hoger dan aan de NL kant.

quarterH

Re: vraag: wat zou een goede stalprijs zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:49

Momenteel gebruiken wij de reining bakregels. Enige uitzondering dat je altijd rekening houd met beginnende ruiters of jonge paarden waar nog geen goed stuur op zit. Dus betere ruiters gaan aan de kant en letten op de beginners.

Ik vind juist dat je een hoefslag krijgt van pleasure/engels ruiters in een bak hihi. Maar idd, bakken worden goed onderhouden dan (is essentieel bij reining) dus dat zal geen probleem zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:09

MissPK schreef:
Jildau schreef:
Nou begin maar met op Funda zoeken dan, in Friesland. ;)

Nou ik woon in Friesland maar zulke stallen als TS omschrijft kan ik hier niet vinden hoor! Er zijn zowiezo weinig westernstallen hier met goede bodem.
En vaak is het hier vol in het gras met een groep of een paar uurtjes paddock zonder ruwvoer of binnen op stal, iets met meer keuze dan dat heb ik nog niet gevonden voor dat geld en met onbeperkt goed ruwvoer al helemaal niet.

Op de speciale reining bodem na (weet ook niet wat dat inhoudt) en stro in plaats van vlas komt de stal waar ik sta toch aardig overeen. Met daarbij dat ze onbeperkt ruwvoer krijgen van goede kwaliteit en je kan kiezen tussen 24/7 buiten met schuilstal of op stal met elke dag een aantal uren naar buiten. Altijd in groepen. Er is een binnenbak alleen die is wat kleiner en er zijn zomers 3 buitenbakken en 's winters 2 met goede bodems. Ik betaal overigens €189 per maand voor volpension.

_lotteeee schreef:
ik heb niks aan friesland als ik daar niet woon.

Nee daarom had ik het ook niet tegen jou. Quarter zegt dat ze meteen zou verhuizen voor die prijzen, jij niet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:57

Precies Jildau altijd in een groep buiten en op stro en zonder reining bodem dus niet vergelijkbaar met wat TS aan zou willen bieden.

En de uitrij mogelijkheden?
Het klinkt verder prima hoor maar mijn paard heeft net iets anders nodig en dat is hier nauwelijks te vinden, ook voor meer geld niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:14

Funnygirl schreef:
lucifertje schreef:
Voor zo'n accomodatie in midden limburg, omg venlo betaal je 230-250 dat is de ook de max die ik hiervoor zou willen betalen.

In die omgeving zijn ook duurdere hoor. En vergeet de bodem niet. De meeste plaatsen hebben een bodem om te springen of te dressuren maar geen reining bodem.

Net over de grens bij Venlo ligt ook een reiningstal waar veel NL staan al weet ik niet wat deze kost
Natuurlijk zijn ze duurder maar ook rond deze prijs die ik noemde. Daarbij zat ook nog een overdekte stapmolen bij en hooi ipv voordroog.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:15

Mijn ervaring is dat reining en dressuur minder goed samen gaat ...
Ik zou alleen overgaan op 3 of zelfs 4 keer hooi, vooral omdat je bij 2 keer een hele bult geven, ook veel verspilling krijgt.

Qua regio zit je niet zo gunstig, ik denk dat je met 250,- al blij moet zijn.
In dld stikt het namelijk van de stallen, zeker in de grensstreek.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:18

Ik begrijp niet waarom mensen vallen op 2x voeren.
Liever 2x veel voeren waar ze bij de volgende beurt nog over hebben. dan 4x een uurtje eten omdat ze weinig krijgen.

250 euro lijkt mij redelijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:51

MissPK schreef:
Precies Jildau altijd in een groep buiten en op stro en zonder reining bodem dus niet vergelijkbaar met wat TS aan zou willen bieden.

En de uitrij mogelijkheden?
Het klinkt verder prima hoor maar mijn paard heeft net iets anders nodig en dat is hier nauwelijks te vinden, ook voor meer geld niet.

Ik ging er voor het gemak vanuit dat mensen dat een voordeel vinden, dat paarden met soortgenoten kunnen leven in plaats van alleen. In overleg kan een paard uiteraard ook alleen staan.

Maar inderdaad de reining bodem ontbreekt, weet niet of dat 110 euro extra per maand, per klant moet kosten. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:16

Mister01 schreef:
wanneer je meerdere dressuurruiters bij elkaar zet kan het toch ook allemaal.

Die doen (zouden moeten doen) steeds andere oefeningen en daarbij niet steeds hetzelfde deel bezet houden. Iemand die steeds op de volte zit, is daarbij echt niet prettig omdat je bij vele oefeningen wel de gehele bak gebruikt/moet gebruiken.

Communiceren is prima, maar kan me voorstellen dat beide wel gewoon de training willen doen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:20

quarterH schreef:
Ik vind juist dat je een hoefslag krijgt van pleasure/engels ruiters in een bak hihi.

Is zeker waar! Maar als er een hoefslag in het midden zit, is het makkelijker struikelen vandaar mijn vraag.
Daarbij Ik hoefslagen in beide gevallen niet fijn ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 02:36

sneeuwpop, Kalverhoek doet het prima als westernstal. Qua rijden zou je moeten gaan kijken, want je hebt er misschien een beetje een verkeerd beeld bij. is niet erg, maar het is gewoon anders.

Mijn ervaring is dat de ''betere'' ruiters prima samen kunnen. Het zijn de recreatieruiters en vooral mensen die overal een smoesjes voor verzinnen die overal last van hebben en niet goed kunnen vrijrijden en dan sowieso problemen krijgen met mensen die inderdaad hun cirkels willen trainen.

Toen ik ''gewone'' stops reed, dus zonder sliding kreeg ik daar al commentaar op. Paarden schrokken omdat ik zomaar stil ging staan. Ik rij vrijwel altijd op de binnen hoefslag, maar dat is lastig met de dressuur bak regels. Ik moet linksom de hoefslag op als rechtsom me binnendoor wil passeren en ze niet begrijpen dat ik niet naar de hoefslag wil. Die mij dus vaak te diep ligt.

Kleine cirkels op het midden is een probleem. Mensen willen wijken en per se naar de overkant, dus rijden je kop er gewoon af. Niet degene die kunnen sturen, maar de rest is drama.....En dat maak ik toch wel al behoorlijk wat jaren mee.

Een roll back....ik kijk heel goed of het kan, of ik ruimte heb etc. En dan nog schrikken ze er van.

Een goede reining bodem wordt elke dag gesleept en door het gebruik van de hele bak zie je amper een spoor liggen. Het is ook een bovenlaag van vrij los zand, wat niet snel hard aankoekt.

Voor springruiters is het niet fijn op een reiningbodem en het zal niet snel hun keuze zijn. Er is vaak ook niet voldoende springmateriaal aanwezig bijvoorbeeld. Met springruiters moet je sowieso overleggen, want in een 20x40 bak ben je wel snel beperkt als er een aantal hindernissen staan.

Ik snap eigenlijk niet waarom een recreatie ruiter minder wil betalen. Natuurlijk wil je niet betalen voor een reiningbodem als je die niet gebruikt, maar het is wel een goed onderhouden binnenbak waar je het hele jaar kan rijden. Er is een grote buitenbak, dus de hele zomer veel ruimte daar. Ik lees dat je aardig kunt uitrijden wat dan gaat meetellen.
En verzorging moet altijd goed zijn, wedstrijd of recreatie paard.

Wij hebben oudere paarden waarvoor onze behoeftes anders zijn dan voor ons jonge paard. Maar dan nog krijgen zij in hun 24/7 paddock met schuilstallen alle verzorging, aandacht etc die bij een paard hoort.

QH, hadden jullie al aan een trainer gedacht die een aantal stallen huurt?

Wat je beschrijft qua toezicht vind ik dat al wel aanwezigheid van een woonhuis en mensen. Is toch anders dan echt geen toezicht of mensen in de buurt. Het is nooit 100%, maar over de hele dag is het een komen en gaan van mensen.

Succes, ik hoop wel dat het lukt, want waar moeten jullie anders heen??

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 04:39

200-250 zou ik geven.

Ik woon vlakbij de grens en ken een aantal mooie stallen incl. met leuke prijzen.
Hier in de regio zelf is het doorgaans best prijzig, tot dat je over de grens gaat kijken. Het scheelt denk ik wel een 100,-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 09:27

Super pony,
Slechte ruiters die niet kijken en geen rekening houden met de rest die in de bak rijdt zijn voor iedereen vervelend ;-)

En ik rij ook het liefst om de minder ervaren ruiters heen, omdat ze minder overzicht en controle hebben over hun paard/pony. Duurt vaak wat langer voordat ze van de hoefslag af zijn om je voorrang te geven, als voorbeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:32

Maar die zijn wel altijd in de meerderheid, tenzij je op een echte sport gerichte stal staat en dan nog........
Het zijn ook echt meer ervaren ruiters die per se hun diagonaal willen afmaken, ook al rijd ik op het midden kleine cirkels. Gebruik van de bak is anders. Als ik continu rekening hou met anderen, kom ik niet aan mn eigen ding toe.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:38

Daarom, als beide trainingen elkaar gewoon in de weg zitten kun je genoeg communiceren, maar komen beide niet voldoende aan hun eigen training toe.
Het afmaken van de diagonaal is gewoon belangrijk. Dit hoeft niet altijd, maar zonder kun je niet...blijkbaar net zo belangrijk als jouw cirkels.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:45

superpony schreef:
Maar die zijn wel altijd in de meerderheid, tenzij je op een echte sport gerichte stal staat en dan nog........

Gelukkig niet zoveel last van gehad. A tuurlijkzijn er ruiters bij waar ik me aan kan storen, maar het grootste deel gaat altijd goed. Dit dan op dressuur/recreatie- stallen. Springlessen (groep) ook wel eens, maar dan moest de rest buiten rijden of ervoor/erna gaan rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:46

Maar goed, QH moet het gaan ervaren. Als de stal moet blijven bestaan, zul je eerst iedereen aannemen. Je krijgt vast wel enig verloop, maar als dat ook aanvult is dat niet meteen heel erg. Het zal alleen tijd nodig hebben en die tijd moet je ook financieel kunnen opvangen.
Ik weet niet of jullie ook nog iets van overname hebben? En hoe is het voor Duitsers in de omgeving?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:57

Ik ben mij aan het orienteren op stallingen in noord limburg tegen de grens en ik vind dat jullie nu wel enorm hoog zitten qua maandelijkse kosten. Hier ben je gemiddeld 250.- kwijt incl. uitmesten en wel hele dagen op de wei. Ook met een goede binnenbak en (meerdere) buitenbak(ken). En deze stallen zijn ook alleen pensionstal, niet heel groot en paarden worden vaak binnen en buiten gezet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 15:00

ik heb nu 2 opties. of proberen met aantal man de stal door te zetten met een boel onzekerheden en risico's.
of zelf naar een andere stal gaan. daar is een 35 x 70 binnenbak met perfecte reiningboden (grote bak en goede bodem heeeeel belangrijk) en worden ze verder ook goed verzorgd.
kosten 350 per maand.

nadeel is dat dit 50 km van mijn huis is. maar, als ik uit mijn werk kom rij ik er wel langs dus op die dagen maakt het nie tuit, alleen in het weekend is het een stuk verder.

maar ik denk, alles bij elkaar genomen, dat dit de slimste en makkelijkste optie is.
zaterdag hebben we een vergadering met de mensen die misschien de stal willen overnemen en zullen de de knoop doorhakken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:04

Persoonlijk denk ik ook dat dat de beste optie voor je is. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om met een groep niet-paardenprofessionals een stal voort te zetten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:18

Nou met meerdere mensen een pensionstal behouden lijkt me een hele lastige opgave. Zoveel mensen, zoveel meningen..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 16:21

Ja precies... nu zitten we allemaal op een lijn wel qua verzorging maarja het moet dan wel samen geregeld worden en meningsverschillen of irritaties krijg je dan toch...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:37

Het is wel zonde natuurlijk. Op zich zitten er ervaren mensen denk ik. Maar je hebt wel meerdere kapiteinen op 1 schip en daar komen nog mensen bij die ook weer wat willen.
De kosten zijn een probleem als het niet vol staat en de kosten hoger oplopen dan pension. Net als de taken erbij, waardoor je minder aan rijden toe komt.

50km is dan te combineren, maar als ''losse'' afstand kan het wel opbreken hebben wij al meerdere keren gemerkt. + een flinke brandstof rekening erbij.

Is er dan niemand die het compleet wil overnemen en jullie in pension wil houden bijvoorbeeld? Of een ( startende ) trainer die een deel wil huren om de kosten te halen?

Als die andere stal voor jullie net zo goed is en je hebt bijvoorbeeld ook vrije keus in trainer etc, is het wel de makkelijkste oplossing. Het is gewoon nog steeds zo dat je meestal voor western moet reizen.