vuurneon schreef:Gypsy schreef:Recreatief nudisme.
![]()
De enige nudisten die je wel bloot wilt zien rennen
Nou ja,mijn ruin met blote piemel is ook geen gezicht hoor.Laats stond hij voor het woonkamer raam en ik zat met mijn broodje op de bank.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tabaluga12 schreef:Chouchou schreef:Ik lees hier dat het scheren voornamelijk wordt gedaan zodat ze minder zweten en dus eerder droog zijn, maar zoveel maakt het toch helemaal niet uit als ze bezweet zijn? Als ze op adem gestapt zijn, kun je ze gewoon terug in de wei zetten. Het ziet er misschien vervelend uit als je paard staat de dampen na een rit, maar dat is gewoon de verdamping van het zweet. De huid zelf is meestal al droog als je op adem gestapt bent. De vacht heeft met zijn meerdere lagen een capillaire werking: het vocht van het zweet wordt naar buiten toe verplaatst, en pas daar gaat het zweet verdampen en afkoelen. De huid zelf blijft droog en warm
Ik denk dat het voornamelijk gaat om de warmte kwijt kunnen. Als je fanatiek blijft trainen zeg ik scheren of anders de training aanpassen.
Gypsy schreef:Een donzen winterjas en een paardenvacht kun je niet vergelijken imo....
Maar goed ik ben blij dat mijn paarden er geen last van hebben.
Heleennn schreef:Al voor de 2e keer?? Dat wil zeggen dat ze voor de eerste keer zijn geschoren in... september of oktober?
fransje23 schreef:Tabaluga12 schreef:Ik denk dat het voornamelijk gaat om de warmte kwijt kunnen. Als je fanatiek blijft trainen zeg ik scheren of anders de training aanpassen.
Fanatiek trainen met een dikke wintervacht is zoiets als zelf gaan hardlopen in een skipak. Het duurt even voor de vacht zo door en door nat is dat ze hun warmte kwijt kunnen. Als je met een hartslagmeter zou trainen zou het ook opvallen dat de hartslag hoger is en blijft tijdens de training.
Een wintervacht is niet gemaakt om te trainen en wintervacht is om warmte vast te houden. Paarden in het wild gaan zich ook niet zonder reden in het zweet werken, zeker niet in een periode van voedselschaartse zoals de winter.
Heleennn schreef:Ja dat idee heb ik ook... Dat deken drukt de haren plat, maar functioneert dan eigenlijk als rechtopstaande haren. Hoe onlogisch is het dan om dekens op te leggen bij paarden die prima zonder kunnen. Gevallen van oude paarden of cushing even ter zijde gelaten. Ik heb het dan over de 'normale' paarden. Het zweet kunnen ze toch ook prima afvoeren met een wintervacht?
Maartje1990 schreef:Mijne staan lekker dekenloos het hele jaar door 24/7 buiten wel met inloopstal, maar staan ze 's zomers meer in dan 's winters.
M'n pony kan voor de wagen erg zweten, maar die kul over ''warmte kwijt kunnen'', hij kan prima z'n warmte kwijt en ik heb liever dat hij z'n warmte kwijt raakt zoals het hoort en gezond is voor 'm dan dat die deze te snél kwijtraakt.
Maartje1990 schreef:M'n pony kan voor de wagen erg zweten, maar die kul over ''warmte kwijt kunnen'', hij kan prima z'n warmte kwijt en ik heb liever dat hij z'n warmte kwijt raakt zoals het hoort en gezond is voor 'm dan dat die deze te snél kwijtraakt.
Maartje1990 schreef:blijheid: paard kan wel gewoon z'n warmte kwijt hoor.
Blijheid schreef:Maartje1990 schreef:Mijne staan lekker dekenloos het hele jaar door 24/7 buiten wel met inloopstal, maar staan ze 's zomers meer in dan 's winters.
M'n pony kan voor de wagen erg zweten, maar die kul over ''warmte kwijt kunnen'', hij kan prima z'n warmte kwijt en ik heb liever dat hij z'n warmte kwijt raakt zoals het hoort en gezond is voor 'm dan dat die deze te snél kwijtraakt.
Sorry, maar hier gaan mijn nekharen echt van overeind staan hoor
Een pony die met verhoging staat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan zou je dus gewoon laten lopen want dat is natuurlijk en gezond
Zoals ik eerder al zei, mensen die scheren en/of een deken gebruiken doen dat niet voor de fun. Ik zou willen dat ik zonder kon.