Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:03

vuurneon schreef:
Gypsy schreef:
Recreatief nudisme. :')

:))

De enige nudisten die je wel bloot wilt zien rennen :D

Nou ja,mijn ruin met blote piemel is ook geen gezicht hoor.Laats stond hij voor het woonkamer raam en ik zat met mijn broodje op de bank.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:13

Tabaluga12 schreef:
Chouchou schreef:
Ik lees hier dat het scheren voornamelijk wordt gedaan zodat ze minder zweten en dus eerder droog zijn, maar zoveel maakt het toch helemaal niet uit als ze bezweet zijn? Als ze op adem gestapt zijn, kun je ze gewoon terug in de wei zetten. Het ziet er misschien vervelend uit als je paard staat de dampen na een rit, maar dat is gewoon de verdamping van het zweet. De huid zelf is meestal al droog als je op adem gestapt bent. De vacht heeft met zijn meerdere lagen een capillaire werking: het vocht van het zweet wordt naar buiten toe verplaatst, en pas daar gaat het zweet verdampen en afkoelen. De huid zelf blijft droog en warm :)

Ik denk dat het voornamelijk gaat om de warmte kwijt kunnen. Als je fanatiek blijft trainen zeg ik scheren of anders de training aanpassen.

Fanatiek trainen met een dikke wintervacht is zoiets als zelf gaan hardlopen in een skipak. Het duurt even voor de vacht zo door en door nat is dat ze hun warmte kwijt kunnen. Als je met een hartslagmeter zou trainen zou het ook opvallen dat de hartslag hoger is en blijft tijdens de training.

Een wintervacht is niet gemaakt om te trainen en wintervacht is om warmte vast te houden. Paarden in het wild gaan zich ook niet zonder reden in het zweet werken, zeker niet in een periode van voedselschaartse zoals de winter.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:13

Hier staan 2 zonder deken, de mijne staat met deken, zet zijn bekken en kont namelijk vast bij regen en kou. Is dan erg stijf tijdens het trainen. Nu met deken geen problemen :D

Birdieh83

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:22

Ik denk dat een gezond paard heel prima zonder deken buiten kan staan. Ook in de winter. Mijn eigen merrie staat ook heerlijk zonder deken dag en nacht buiten. (wel met beschutting tegen de koude wind) Ik heb wel een deken voor haar als het echt koud wordt.
De oude sok die ik verzorg daarentegen heeft wel een deken om en gaat 's nachts naar binnen. Dat is pas sinds 3 jaar zo (hij is nu 26) daar voor stond hij ook 24/7 bloot buiten :) Het viel alleen op dat hij vermagerde en slecht zichzelf warm kon houden dus vandaar de keuze om hem toch lekker warm naar binnen te doen.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:36

Mijn oude shet heb ik met regen onder een 0 grams regendeken staan en mijn jongere merrie gewoon bloot.
Heb nog nooit met dekens gewerkt maar merk aan het oudje dat hij heel graag zijn dekentje wil als het nat is...
Heb ook nog een winterdeken liggen maar stel dat toch zo lang mogelijk uit want hij zit wel erg dik in zijn vacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:36

Mijne staat in principe ook naakt alleen met echte langdurige regen of sneeuw en ijsregem krijgt hij een regendeken.
Staat dag en nacht buiten wel wat beschutting.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:42

Mijn paard staat ook al heel zijn leven zonder deken, hij is nu de 20 gepasseerd en het gaat nog steeds prima. Overdag staat hij altijd buiten (tenzij het in de winter heel de dag regent of sneeuwt), snachts binnen. Hij maakt een heel dikke vacht aan, maar toch heb ik hem tot voor 3 jaar altijd intensief blijven rijden in de winter, zowel training in de bak als vlotte buitenritten. Ik heb nooit een verschil gemaakt in trainingsintensiteit tussen zomer en winter.
Hij zweette dan wel heel erg, maar had daar geen last van. Ik stapte hem altijd uit tot hij koud aanvoelde, liet hem vaak nog even rollen, en dan kon hij weer de wei op of de stal in. Af en toe even een fleecen zweetdekentje op, maar meer was nooit nodig. Ik heb nu geen bak meer ter beschikking, en geen tijd meer om hem meerdere keren per week intensief te trainen, rij hem meestal 1 keer per week op de wei of buiten, geen enkel probleem.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:47

die van ons staan dag en nacht buiten zonder deken
het gaat om een shet en een c/d pony shet word niets mee gedaan de andere word redelijk fanatiek bereden

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:50

Jitske heeft laatst wel een nacht haar deken op gehad omdat het na het rijden wel erg snel afkoelde. Maar bij voorkeur staat ze in haar blote kont lekker buiten :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:54

Gypsy schreef:
Een donzen winterjas en een paardenvacht kun je niet vergelijken imo....

Maar goed ik ben blij dat mijn paarden er geen last van hebben.

Het is ook niet helemaal hetzelfde, maar als ze echt een beertje zijn en flink zweten met rijden kunnen ze daar toch echt wel last van krijgen..

Het klopt wel dat het korter worden van de dagen de grootste oorzaak is van het aangroeien van een wintervacht, maar als ze het koud hebben en de haren overeind hebben staan gaat het toch ook wel hard hoor.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:58

Hier met deken (nu fleece gevoerd regendeken). Om toch een klein beetje zijn teddy haar te beperken. Paard zweet behoorlijk en wordt er echt futloos van tijdens het werk. Normaal scheer ik eind november een dekenmodel zodat iets zijn warmte kwijt kan. Zonder dekens is geen optie omdat ie dan A. Zich doodzweet en liever niet in beweging is dan wel :D B. Het paard diverse blessures heeft gehad, o.a. rug en hals, en ik toch bang ben dat als ie lang extreem nat blijft het op zijn spieren slaat.

In vergelijking met overige stalgenoten doe ik het nog rustig aan, staan er al genoeg, ongeschoren onder 200 gram of meer %) . Natuurlijk verschilt het per paard maar sommige kunnen wel erg overdrijven. Zeker als deze dekens gewoon opblijven bij een aantal mooie dagen die we laatst hadden met 17 graden {:} .

In de toekomst zullen wij er waarschijnlijk een tweede paard bij nemen. Als deze het af kan zonder deken, dan lekker zonder. Ik blijft het altijd maar een gedoe vinden :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:04

Heleennn schreef:
Al voor de 2e keer?? Dat wil zeggen dat ze voor de eerste keer zijn geschoren in... september of oktober? %)

Jup, doe ik ook hoor :j In oktober scheren en dan in december nog een keer.

Mijn ponylief stond in oktober al met een vacht geschikt voor -20. Als ik hem ermee laat staan krijgt hij gewoon verhoging, staat al te zweten als ik hem 's ochtends ga buitenzetten en is bovendien bozig en sloom. Met scheren staat hij dan ook echt te genieten, heerlijk om die warme vacht kwijt te kunnen *D

De eerste keer scheer ik hem helemaal, en kan hij meestal zelfs geschoren nog prima bloot blijven staan, zeker met deze oktober-temperaturen. Met temperaturen zoals nu staat hij onder een regendekentje.
In december scheer ik een patroon (laat een uitrijdekentje op zijn rug zitten). Daarbij krijgt hij dan een regendeken of 100 grams op (pas bij vorst een 200) en hij voelt zich kiplekker :)

Ik vind het echt jammer dat er zo negatief word gedaan over scheren en dekens. De meeste mensen doen dat echt niet voor de fun of omdat het anders zo sielûg is, maar júist om het leven voor hun paard zo comfortabel mogelijk te maken :j

(en ja, ponylief word regelmatig gechecked en is kerngezond, afstamming is onbekend maar we vermoeden siberische voorouders als oorzaak :+ )

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:23

fransje23 schreef:
Tabaluga12 schreef:
Ik denk dat het voornamelijk gaat om de warmte kwijt kunnen. Als je fanatiek blijft trainen zeg ik scheren of anders de training aanpassen.

Fanatiek trainen met een dikke wintervacht is zoiets als zelf gaan hardlopen in een skipak. Het duurt even voor de vacht zo door en door nat is dat ze hun warmte kwijt kunnen. Als je met een hartslagmeter zou trainen zou het ook opvallen dat de hartslag hoger is en blijft tijdens de training.

Een wintervacht is niet gemaakt om te trainen en wintervacht is om warmte vast te houden. Paarden in het wild gaan zich ook niet zonder reden in het zweet werken, zeker niet in een periode van voedselschaartse zoals de winter.

Ik ben al wel op zoek naar welke hartslagmeter ik graag wil kopen, dus ik zal binnenkort ook deze waardes kunnen analyseren. Ben erg benieuwd! Mijn paard laat verder namelijk niet merken dat ze last heeft van haar wintervacht :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:00

Heleennn schreef:
Ja dat idee heb ik ook... Dat deken drukt de haren plat, maar functioneert dan eigenlijk als rechtopstaande haren. Hoe onlogisch is het dan om dekens op te leggen bij paarden die prima zonder kunnen. Gevallen van oude paarden of cushing even ter zijde gelaten. Ik heb het dan over de 'normale' paarden. Het zweet kunnen ze toch ook prima afvoeren met een wintervacht?

Jij gaat toch ook niet sporten met een dikke winterjas aan? Als je fanatiek rijd, vooral ook nog in een binnenbak, dan hebben paarden met een dikke vacht het snel te warm en dat beinvloed hun prestaties negatief. Sommige worden sloom, snel buiten adem en zo nat tot op de huid dat het uren duurt voor ze weer droog zijn. Scheren kan dan een fijne oplossing zijn als je toch fanatiek door wilt trainen. Vaak groeien de haren vlot weer bij en hoef je helemaal niet overdreven dik in een deken te zetten. De pony die ik rijd is ook al voor de 2e keer weer geschoren, en snap dat ook want die was laatst ook al weer flink bezweet met het rijden. Geschoren nergens last van.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:10

Hier ook een paard dat gewoon nog lekker bloot staat! Mocht het van het winter echt koud worden (met name veel neerslag+koude wind) gaat er wel een regendekentje op.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:16

Mijne staan lekker dekenloos het hele jaar door 24/7 buiten wel met inloopstal, maar staan ze 's zomers meer in dan 's winters.

M'n pony kan voor de wagen erg zweten, maar die kul over ''warmte kwijt kunnen'', hij kan prima z'n warmte kwijt en ik heb liever dat hij z'n warmte kwijt raakt zoals het hoort en gezond is voor 'm dan dat die deze te snél kwijtraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:18

Maartje1990 schreef:
Mijne staan lekker dekenloos het hele jaar door 24/7 buiten wel met inloopstal, maar staan ze 's zomers meer in dan 's winters.

M'n pony kan voor de wagen erg zweten, maar die kul over ''warmte kwijt kunnen'', hij kan prima z'n warmte kwijt en ik heb liever dat hij z'n warmte kwijt raakt zoals het hoort en gezond is voor 'm dan dat die deze te snél kwijtraakt.

Sorry, maar hier gaan mijn nekharen echt van overeind staan hoor :=

Een pony die met verhoging staat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan zou je dus gewoon laten lopen want dat is natuurlijk en gezond -O-

Zoals ik eerder al zei, mensen die scheren en/of een deken gebruiken doen dat niet voor de fun. Ik zou willen dat ik zonder kon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:25

Maartje1990 schreef:

Is geen kul hoor, gewoon realiteit, een te hoge kerntemperatuur in het lichaam is niet gezond.
Een paard met een dikke wintervacht is geen probleem maar pas de arbeid er dan wel op aan.
Het verschil in hoogte van de hartslag en vermindering van prestaties is ook gewoon meetbaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:38

blijheid: paard kan wel gewoon z'n warmte kwijt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:45

Maartje1990 schreef:
blijheid: paard kan wel gewoon z'n warmte kwijt hoor.

Eh, nee.
Hij staat met verhoging te zweten op stal of in de wei, is chagrijnig en sloom (en dan heb ik het nog niet eens over als hij aan het werk is). Geniet van het scheren, en is weer blij, actief en gezond (op temperatuur) een uurtje na het scheren.
Je kan mij écht niet vertellen dat hij dan genoeg warmte kwijt kan als ik niet zou scheren :n

Er zijn vast paarden die het prima aankunnen zonder scheren, maar er zijn er ook bij die zo'n dikke vacht krijgen (bij die van mij moest ik de nieuwe messen van de scheermachine na een half paard gedaan te hebben al vervangen) dat het ze echt in de weg zit.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:28

Hier twee paarden in hun blootje lekker buiten in de wei de hele winter, een kwpn-er en een koudbloed. Lekker dik in hun vacht, de beste winterjas die je maar kunt bedenken :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:31

Mijn pony staat ook lekker in zn blootje buiten! Heb jaren met dekens gewerkt bij hem, maar eigenlijk werkte dat niet echt, hij bleef erg dik in zn vacht. Dus dan maar bloot haha :D

Hij staat ook 's nachts binnen en overdag gaat ie lekker naar buiten. Als het echt heel erg hard aan het regenen & aan het waaien is, dan komt hij wat eerder naar binnen. Pony is kerngezond en erg blij :))

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:41

Mijn vorig paard zweette veel wat lang duurde eer het opgedroogd was.
Daarom een deken op.

Paar weken geleden heeft mijn huidig paard nog wel eventjes een regendeken op gehad vanwege een verkoudheid en het heftige omslaan van de weersomstandigheden.
Ik wil proberen hem zo lang mogelijk bloot te houden!
Hij staat normaal gesproken overdag buiten en 's nachts binnen (momenteel op stalrust ivm operatie).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:53

anniekow schreef:
Mijn twee Shetlanders staan ook gewoon 24/7 bloot buiten. Mijn New Forest trouwens ook, maar die krijgt wel een deken op als het lang en hard regent anders staat ie te trillen.

Doen jullie dan ook een ongevoerde deken op?

Bij zware regen blijft mijn paard een dag op stal...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:56

Blijheid schreef:
Maartje1990 schreef:

Sorry, maar hier gaan mijn nekharen echt van overeind staan hoor :=

Een pony die met verhoging staat omdat hij zijn warmte niet kwijt kan zou je dus gewoon laten lopen want dat is natuurlijk en gezond -O-

Zoals ik eerder al zei, mensen die scheren en/of een deken gebruiken doen dat niet voor de fun. Ik zou willen dat ik zonder kon.

Er zijn mensen zat die hun paard scheren voor de mooi of omdat ze het leuk vinden.