Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:59

Elke dag. Stal paddock en wei.

wei huur ik. Wil ik poepvrij houden omdat ik
a niet wil dat het een poepveld word met hoge pollen gras. Wei word nooit gesleept.

b de bewoners rondom niet tot stankoverlast wil zijn

c tegen wormbesmetting, wei heeft geen rust behalve in de winter, die tegenwoordig niet streng zijn.

d vind het vreselijk lelijk en vies om die volgescheten weides te zien.

petraaken

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:08

ik heb 4 paarden en het is doenbaar om de mest uit de weides te halen. Daarbij liggen de stukken weiland ook rondom het huis dus is het zeker haalbaar. meestal doe ik het een paar keer per week maar doordat de mesthoop bomvol lag kon ik ze nu niet weghalen. Dat wordt vanavond en morgen mijn schade inhalen.

Wie meer dan 5 paarden heeft en veel weilanden snap ik best wel dat dat niet te doen is om dan de mest uit de weides te halen. Dan is regelmatig slepen de oplossing en de stukken met lang gras met bosmaaier of weideblotter af te maaien. Of je moet zo'n stofzuiger geval hebben die de mest opzuigt. Dat bestaat echt heb daar al vaak advertenties voor gezien maar ik vrees dat de prijs navenant is.

Ik haal de mest weg vanwege de wormbesmetting en omdat ik dan minder plakken heb waar ze niet eten. Anders heb je na verloop van tijd een bos van onkruid etc en slechts een paar gangetjes waar ze nog kunnen grazen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:09

Dat hangt ook van de hoeveelheid wei af.. wij hebben 1 ha dus daar zijn we zuinig op.. dagelijks mest verwijderen heeft wel degelijk nut namelijk wormbesmetting.. op weide grond die gesleept etc wordt is de kans op besmetting veel groter.. quote van mijn dierenarts dus dat nemen we zeer ter harte en ruimen alles op.
s morgens de inloopstal-de track-en de rijbak, einde middag de weide- en de track, en voor de nacht nog rondje rijbak, paddock en inloopstal.. met 4 paarden toch een grote tandem-asser( aanhanger) vol per week ;-)

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:13

Ja, elke dag. Nu heb ik niet veel land en zo blijft het mooi schoon.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:24

Ja elke dag. Of m'n weidegenoot doet het. Maar in elk geval gebeurt het elke dag.
Vanwege wormbestrijding, minder vliegen, netheid.
Ik huur wei-paddock-inloopstal op een pensioenstal. Ieder stukje wei mag zelf bepalen hoe je er mee om gaat. De ene buurwei is nog schoner dan die van ons, de andere buurwei is viezer.

Maar goed, dagelijks van 2 IJslanders is nog wel te doen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:27

Wij ruimen het wel op. Onze weien zijn niet zooo groot en daar waar ze mesten eten ze niet meer. Hoe meer er ligt, hoe groter de poepplek uiteindelijk wordt, dus ruimen we het op. Ik haal elke dag ca. een kruiwagen uit de wei van 2 paarden. Dat valt du best mee.

Daarbij komt dat we geen last met de buren willen krijgen, die hun achtertuinen aan de weien hebben liggen, dus ook dat is een reden om uit te mesten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:02

De stal mest ik elke dag uit (soms 2 keer, als ik er toch ben) en het land 3 keer per week ongeveer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:07

In de zomer.doe ik strook begrazing dus dan mest ik elke dag (12 ponies). Nu hebben ze al.het land (1,5 ha) en sla ik het uit met de mest vork.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:46

Bij ons is het ook niet nodig, er staan 5 paarden en die wisselen steeds van weiland,
als het ene weiland kaal gegeten is, gaan ze door naar het andere weiland en wordt de mest door het weiland getrokken met een sleep.

En groeien dat het gras doet!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:58

Yup ! Wij sluiten aan bij de "poepscheppers".
We hebben maar kleine stukjes weiland die we afwisselen en die houden we dan ook graag poepvrij.
Nu moet ik toegeven dat ik het niet dagelijks doe, maar toch een paar keer per week.
Vroeger wel dagelijks, maar die tijd is er niet altijd meer.

In de winter lopen de paarden op een grote winterweide, dat is een hooiland van een tweetal hectare wat we mogen gebruiken.
Moeten we ook zuiver houden, dat is de voorwaarde.
Maar we vinden dat geen probleem.
Dat is mijn vaste weekend klusje, met auto en aanhangwagen het land in op zoek naar de poepplaatsen en dan ruimen we dat even op.
Gaat eigenlijk best nog snel. (kinderen helpen wel mee, vinden ze leuk, altijd een hoop gekkigheid onder het scheppen)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:13

Nee, hier ruimen we geen mest uit de weide.
Zou willen dat er meer uren in een dag zaten, want ik vind het wel een goede zaak ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:15

Nee, wij doen dit niet :)
De mest spoelt vanzelf een keer weg, en we slepen de weide een paar keer per jaar :)
De lange stukken van het gras maaien we af en toe weg :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:18

ik ruim het op,dagelijks....onder de loopstal in de zomer als ik een drol zie.Houd de vliegen wat meer weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:22

Op de wei die niet van ons is, laten we het liggen, want is gewoon te grote wei en onze paarden grazen als de wei leeg gegeten is door de koeien. Dus er liggen volop flatten van de koeien van de boer en de boer sleept regelmatig.
Aan huis in de paddock en gras wordt alles elke ochtend netjes opgeruimd en naar een hoop gebracht 200 meter verder op waar de boer het twee keer per jaar weghaalt en over het land uitspreid of over de (groenten )tuinen verspreidt. Dit doen we net als Geerke want het scheelt in de vliegen maar ook anti worm tuin vind ik erg prettig (worden ook goed en regelmatig ontwormd).

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:28

Wij ruimen het 1 a 2 keer per dag op van 4 pony's en 2 mini-paardjes.
In de nabije toekomst komen er meer bij.
Dat word dan flink vaak mest wegruimen.
De grootste, wormenbestrijding.
Wij laten de mest altijd controleren en we hoeven bijna nooit te ontwormen.
Daarnaast hebben we ook het geluk van meerdere weides.
Ook vind ik het erg lelijk als er veel mest licht en komt er veel meer onkruid.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:32

Bij ons word de HIT actief 3x per dag mest vrij gemaakt, de stallen worden 7 dagen per week gemest en het weiland word 1x in de zoveel tijd vlak gereden met een tractor, (Natuurlijke bemesting) Weiland is bijna 800M lang dus zoveel mest kom je niet tegen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:34

Hier word het ook elke dag opgeruimd hoor.

Toen ik kwam waar ik nu sta blijkbaar niet dat heb ik ook nog op kunnen ruimen.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:34

Wij hoeven het nooit te doen, land word geslepen, dan gaan de paarden op een ander land zodat het vorige lang kan groeien!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:39

Voor 3 pony's en 3 paarden halen we 4x in de week om toerbeurten de mest uit het land;
1. Wormbesmetting
2. Weidebehoud
3. Geen overlast voor de buren
4. Minder vliegen

Ik moet zeggen, het werk op deze manier echt heel fijn. Iedereen onderhoud de wei en als er dingen zijn zoals mollen en andere zaken valt het meteen op en kan er meteen actie op worden ondernomen.

Van de winter staan ze in de paddock en dan wordt iedere dag de mest uit de paddock gehaald.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:11

Ja, (bijna) iedere dag.
Weiland, paddock, stal en bak.
Is een automatisme, hoort er gewoon bij.
Na het trainen pony terug zetten, kruiwagen pakken en scheppen maar!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:15

Rietjee11 schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Wij wonen niet heel ver van elkaar vandaan, en volgens mij herken ik het weiland ook en de paarden(even op je profiel gekeken) komen mij ook bekend voor? Staan ze toevallig aan de Hoeverweg?

Nee haha :) Ze is ondertussen verhuisd naar een ander weiland haha
Op de foto's is in Sint Pancras ;)

Zeg maar niet waar :+

Summer7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:16

Iedere dag, waar ze mesten eten ze niet, 3 paarden mesten niet bij elkaar maar overal en nergens, tis me wel een karwei hoor !!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:26

miezelke schreef:
Jup, elke dag! Van 2 paarden die 24/7 buiten staan is dat nog goed te doen (lees: 1 kruiwagen/dag). Vanaf de moment dat er meer gaan bijkomen, vrees ik dat we een paar Polen gaan moeten inschakelen... :+

Belangrijkste reden: wormbestrijding. En de wei wordt mooi egaal afgegeten, er zijn geen plekken met hoog gras.

Hier hetzelfde :j
2 paarden, dagelijks rondje met de kruiwagen door bak en wei. En stalhouder doet dit ook nog een keer. Bij elkaar ruim een kruiwagen (trekpaard --> olifantenhopen := ).

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:42

In de wei word er bij ons niet uitgemest is zo groot dat er gewoon een sleep doorheen word gehaald. In de paddock word iedere dag mest geruimd. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:51

Toen merrie en veulen op een kleiner stukje stonden hielt ik dat wel proper maar nu ze weer op de grote stukken staan is het geen doen meer. Wordt dus gesleept om de x aantal tijd. :)
Er lopen er inmiddels zes, dan is het een dagtaak vrees ik. :+ Bovendien houd ik dan geen energie meer over voor iets anders als ik dat moet gaan doen. :+ Nee, wordt gewoon gesleept als ze van weide wisselen en klaar.