Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:26

Sven heeft in Zweden bute gehad, wat daar legaal is. Dat heeft hem ongeschikt gemaakt voor humane consumptie. In Zweden kan hij dan overigens nog steeds gewoon geslacht worden, alleen heeft het kadaver minder waarde. Zolang de regelgeving over dit soort dingen dus blijkbaar nog niet Europees is, is het zinloos om regels zo strikt door te voeren als de NL overheid nu al doet. Dat is een van mijn grootste bezwaren tegen het algehele chipverhaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:46

en dat is ook mijn grootste bezwaar

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:47

Veerle is niet geschikt voor menselijke consumptie, dus dat laat ik dan ook maar in het paspoort zetten.. Lachen Ik vind het alleen wel een belachelijke nieuwe regel.. Ik heb ook die bladen niet trouwens, dus zal aan mn veearts er binnenkort maar eens wat meer over vragen..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:49

Ik wist niet dat het moest. Maar ik laat er in zetten dat hij NIET geschikt is voor menselijke consumptie. Geen haar op mijn lijf die er aan denkt hem te laten slachten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:50

Chippen is nog steeds niet verplicht...de EU moet daar nog een uitspraak overdoen.
En eigenlijk zolang er geen sluitende identificatie (foto of signalement/schets is niet sluitend voor alle paarden. denk aan friezen en bijv. merens) heeft de hele medicaite registrering geen nut.
Daarbij kent (nogmaals) nederland hobbydieren en hobbydierhouders (waarbij onder hobbydieren ook koeien en varkens kunnen vallen) en geen sluitende omschrijving voor dit fenomeen, andere EU landen kennen dit dus niet.
Een EU lidstaat mag regels verscherpen en niet eigenhandig versoepelen..
Aan de I&R-regeling zitten voor Nederland nog meer halen en ogen: UBN (Uniek Bedrijfs Nummer) en nog wat dingen (kan ze eventueel wel opzoeken, schieten me even niet te binnen) Aan dat UBN zitten weer regels vast die echter voor de nederlandse hobbydierhouders niet van toepassing zijn (immers niet bedrijfs matig houden van I&R verplichte dieren...)

Het invoeren van de I&R-regeling heeft 2 doelen:
het kunnen achterhalen van het dier dat voor menselijke consumptie wordt aangeboden, zodat de gezondheid van de mens kan worden gewaarborgd. En,
Het kunnen traceren van dieren ivm de uitbraak of verdenking van een besmettelijke ziekte om zo doeltreffende maatregelen te kunnen nemen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:55

Chippen ben ik nog niet helemaal over uit. Voor mij was het wel handig, chip met paspoort erbij (Harry heeft geen papieren). Zo bestaat hij tenminste officieel Knipoog

Verder zal Harry niet geschikt voor consumptie zijn. Hij heeft nl. nogal wat (kleine) aandoeningen die om de zoveel tijd behandeling vragen. Daarbij wil ik niet in medicijnkeus belemmerd worden door zijn eventuele latere (on)eetbaarheid Scheve mond Staat errug laag op mijn prioriteitenlijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:02

Het wordt alleen erg vervelend als dat betekent dat jouw paard straks niet meer in NL geslacht kan worden. Met je dierenliefde nu, doe je je paard dus straks een enkeltje Italie kado. Dat kan nooit de bedoeling zijn en ik hoop dus dat de werkgroepen dit onder de aandacht brengen en hier een oplossing voor gevonden kan worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:15

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:19

Zep schreef:
Het wordt alleen erg vervelend als dat betekent dat jouw paard straks niet meer in NL geslacht kan worden. Met je dierenliefde nu, doe je je paard dus straks een enkeltje Italie kado. Dat kan nooit de bedoeling zijn en ik hoop dus dat de werkgroepen dit onder de aandacht brengen en hier een oplossing voor gevonden kan worden.

Dit verwacht ik niet als de I&R-regeling voor paardachtigen van de grond komt op EU nivo... Het paspoort dient het paard ten allertijde te vergezellen..dus kunnen ze daar in Ialtié ook niet onderuit of het moet illegaal zijn... dan zullen er in Nedreland ook nog genoeg mogelijkheden zijn/komen...
want bij uitvoer moet dit gemeld worden...dus ook voor slacht naar Italië, tenminste na 2007, en dan hoeven de meesten zich ook nog niet druk te maken in Nederland...

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:22

Even een paar opmerkingen van mijn kant:

Slachten en verzekeringen: je kunt nu ook al, als je niet wilt dat de verzekering je paard overneemt en ergens in Polen laat slachten, het paard weer tegen slachtwaarde van je verzekering kopen (je krijgt dan dus je verzekerde waarde minus de slachtprijs terug), als hij afgekeurd/ongeschikt is geworden, en dus zelf zorgen dat hij toch naar de destructie gaat.

Medicijnen: er zijn in Nederland diergeneesmiddelen die zijn geregistreerd voor gebruik bij paarden, met dus een bijbehorende wachttijd voor slachten, en deze mogen officieel gebruikt worden. Omdat er echter veel te weinig diergeneesmideelen zijn geregistreerd voor gebruik bij paarden (registreren is erg duur voor een fabrikant) worden er ook vaak middelen gebruikt die niet zijn geregistreerd voor gebruik bij paarden, maar wel bij andere dieren. Dit mag, als je paard anders niet beter zou worden, maar ik neem aan dat je díe middelen nu niet meer mag gebruiken als je invult dat je paard geschikt is voor menselijke consumptie. Want bij die niet-geregistreerde middelen, is dus geen wachttijd voor paarden bepaald, en dus is die wachttijd in principe oneindig.

Ikzelf vind het voor mijn paarden geen prettig idee dat ze aan het einde van hun leven bij een slager terecht komen, en ik zal ze, als de tijd daar is, dus laten inslapen op stal. Dus: niet geschikt voor consumptie.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:48

Maar als je je paard wilt verkopen bijvoorbeeld en zij willen hem niet omdat jij die bepaling in je paspoort hebt laten zetten?

Er kunnen altijd (minder leuke) redenen zijn waarom je toch je paard moet weg doen....

En als de verzekering er door duurder wordt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:10

Biepmiep schreef:
Maar als je je paard wilt verkopen bijvoorbeeld en zij willen hem niet omdat jij die bepaling in je paspoort hebt laten zetten?

Er kunnen altijd (minder leuke) redenen zijn waarom je toch je paard moet weg doen....

En als de verzekering er door duurder wordt?

Met de verzekering kun je navragen bij je verzekering.

De vermelding wel of niet voor menselijke consumptie kun je laten wijzigen van wel slachten naar niet slachten. Op het moment dat je paard ziek wordt en andere medicijnen nodig heeft die het dier ongeschikt maakt voor menselijke consumptie...
Het idiote is dat wanneer je kiest voor wel slachten dan moeten alle medicijnen geregistreerd worden in het paardenpaspoort, en bij niet slachten hoeft dit niet vermeld te worden Verward

Op zich zullen dan de DA's dit ook moeten gaan vermelden/registreren in een database waar chip, levensnummer etc gekoppeld is, echter is het nog niet 100% zeker dat de chipverplichting aangenomen wordt door de EU.
En kun je nog altijd bezwaren maken tegen het chippen...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:25

wel allemaal leuk en aardig die nieuwe regeltjes, maar zoals iemand al eerder zei, wat nu als je paard voor die tijd al medicijnen heeft gehad die hem ongeschikt maken voor humane consumptie, dan kan je hem alsnog nu neerzetten als geschikt, omdat deze medicijnen op het moment nog niet vermeld staan in je paspoort. Dat is toch krom.
Tevens snap ik niet dat als je bv twee jaar voordat je paard geslacht moet worden een bepaald medicijn hebt gegeven hij niet meer geschikt zou zijn voor consumptie, die medicatie is dan al lang uit het lichaam verdwenen. Bij koeien hebben ze toch ook een wachttijd van een aantal maanden??
Ik zou zeggen dat ze zo'n regel moeten instellen. Dan kan je alsnog die medicijnen gebruiken vooor je paard en hem dan toch later als hij oud is naar de slacht brengen.
Trouwens weet niet of de dierenartsen hieraan gaan meewerken, ze kunnen toch ook gewoon het medicijn niet opschrijven??? Worden toch wel vaker dingen niet vermeld volgens mij

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:27

B'elanna en Wizkid worden niet geschikt voor menselijke consumptie.
Lanna is vorig jaar erg ziek geweest en de veearts had een middel om haar te helpen, dat hij niet mocht geven. Vreselijk is dat! Ze heeft het uiteindelijk gehaald, maar die sitatie heeft voor mij wel de doorslag gegeven.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 22:50

Alane (en anderen) , ik vind dat jullie doordacht reageren! OK dan!

Maar denk na, als de nood aan de man is en je hebt echt de medicijnen nodig die je anders NIET mag gebruiken ( waar ik niet zo in geloof)kun je het altijd nog veranderen in NIET geschikt voor menselijke consumptie, andersom gaat dus niet.

Mijn angsten voor de consenquenties zijn:

1.Onmogelijke handel in paarden en ponys.
Ik geloof heel graag dat jullie geen van allen je paard of pony verkopen, toch heb ik iedere dag weer paarden en ponys te koop, die eerder ook van attente en liefhebbende baasjes waren.Die er toch mee gestopt zijn, oftewel met de hele sport ofwel door ( financiele) problemen.En ook omdat ze er gewoon niet meer naar om keken!

Een oudere pony heeft nu nog wel eens een goed kansje bij een beginnend ruiterje.Als pa en ma echter weten dat naast t risico van ziekte, ze ook nog eens een hoop kosten krijgen omdat zij het paard moeten laten inslapen, zien ze er toch eerder van af.

2. Boeren met een pony die blijvend kreupel is, kregen eerst nog een prijs als zij het dier naar de slacht brachten.Dan kon hij het beste lekker dik zijn, en dus goed verzorgd en doorvoed.
Nu moet er een prijs worden betaald om van het dier af te komen.
Dat doet een boer niet graag.
Verwaarloosde en pijnlijdende dieren ten gevolge.

3. Ik ben bang voor meer maatregelen van hogeraf, als geregistreerd staat hoe, hoeveel en waar er paarden en ponys in Nederland rondlopen.
Lees: belastingen, mestquitom e.d.

4. Verzekeringspremies worden ( veel) hoger.
Men gaat door tot t uiterste gaatje om een paard te "redden", wat niet altijd de diervriendelijkste weg is.

5. Ik vind het principe niet fair en communistisch.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:21

Natasha"]
Alane (en anderen) , ik vind dat jullie doordacht reageren! OK dan!

Maar denk na, als de nood aan de man is en je hebt echt de medicijnen nodig die je anders NIET mag gebruiken ( waar ik niet zo in geloof)kun je het altijd nog veranderen in NIET geschikt voor menselijke consumptie, andersom gaat dus niet.
[/quote]
Je kunt nog altijd je paspoort kwijtraken, na 6 maand is je paard weer geschikt voor menselijke consumptie

[quote="Natasha"]
Mijn angsten voor de consenquenties zijn:

1.Onmogelijke handel in paarden en ponys.
Ik geloof heel graag dat jullie geen van allen je paard of pony verkopen, toch heb ik iedere dag weer paarden en ponys te koop, die eerder ook van attente en liefhebbende baasjes waren.Die er toch mee gestopt zijn, oftewel met de hele sport ofwel door ( financiele) problemen.En ook omdat ze er gewoon niet meer naar om keken!

Een oudere pony heeft nu nog wel eens een goed kansje bij een beginnend ruiterje.Als pa en ma echter weten dat naast t risico van ziekte, ze ook nog eens een hoop kosten krijgen omdat zij het paard moeten laten inslapen, zien ze er toch eerder van af.
[/quote] de onkosten worden grotendeels gedekt door de prijs van het velletje, je hoeft niet te beslissen voor een DA-spuitje..je kan ook nog gewoon naar een slachthuis gaan..zonder slacht voor menselijke consumptie, maar bijv voor hondevoer/cosmetica ed

[quote="Natasha"]
2. Boeren met een pony die blijvend kreupel is, kregen eerst nog een prijs als zij het dier naar de slacht brachten.Dan kon hij het beste lekker dik zijn, en dus goed verzorgd en doorvoed.
Nu moet er een prijs worden betaald om van het dier af te komen.
Dat doet een boer niet graag.
Verwaarloosde en pijnlijdende dieren ten gevolge.
[/quote]
Als hij in het paspoort aangeeft "niet geschikt voor menselijke consumptie" kan het diertje gewoon geslacht worden...de enige onkosten die hij erbij krijgt is vooralsnog voor 1-1-2007 een paspoort, de chipverplichting is nog steeds niet goedgekeurd door de EU.....

[quote="Natasha"]
3. Ik ben bang voor meer maatregelen van hogeraf, als geregistreerd staat hoe, hoeveel en waar er paarden en ponys in Nederland rondlopen.
Lees: belastingen, mestquitom e.d.
[/quote]
En de honden dan? hondenbelasting is al jaren verplicht, zonder registratie van alle honden...doordat gemeentes deze belasingen mislopen doordat niet voor alle honden wordt betaald....

[quote="Natasha"]
4. Verzekeringspremies worden ( veel) hoger.
Men gaat door tot t uiterste gaatje om een paard te "redden", wat niet altijd de diervriendelijkste weg is.
[/quote]
Dat redden gebeurd nu ook.... of er dan eventueel een premie verhoging komt of dat de maatschappijen over zullen gaan tot een "luxe-parket" voor alle medicijnen en dan vooral die medicijnen die er zorg voor dragen dat ht paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie????? zou een optie kunnen zijn.

[quote="Natasha schreef:
5. Ik vind het principe niet fair en communistisch.

tja dat is een gevoel...anderzijds zorgt de I&R-regeling er wel voor dat je kunt achterhalen waar je paardje vandaan komt enz...

Het grootste probleem vindt ik echter dat momenteel niet alle databases gekoppeld zijn en daardoor het gehele systeem extreem fraudegevoelig is.
Want zonder chip is niet na te gaan of het gaat om het betreffende paard (denk hierbij aan bijv. friezen) dan zal de chip/levensnummer database gekoppeld moeten zijn aan die van de DA en andersom, om de juiste medicijnen te kunnen registreren en zo te kunnen koppelen aan die eerste database...Want als je je paspoort "kwijt raakt" is je paardje 6 maand ongeschikt voor menselijke consumptie (was hij al, dit had je immers aan laten geven in je paspoort, en dan hoeven de gebruikte medicijnen niet geregistrerd te worden...) na die 6 maand wel weer geschikt...
Niet dat dit belangrijk is, maar er zijn nu al zoveel mazen....

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:13

Dus ik hoef me nog niet zo druk te maken Alane?

Een paspoort kwijtraken, en daarna een nieuwe aanvragen en je bent weer "vrij"?
Staat wat er is opgegeven dan nergens vermeld?
En wie controleerd WAT er is opgeschreven?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:34

Natasha schreef:
Dus ik hoef me nog niet zo druk te maken Alane?

Een paspoort kwijtraken, en daarna een nieuwe aanvragen en je bent weer "vrij"?
Staat wat er is opgegeven dan nergens vermeld?
En wie controleerd WAT er is opgeschreven?

www.nl-paardenpaspoort.nl site van de pve.
Nu nog wel...er is geen eenduidige identificatie mogelijk, een chip zou een mogelijkhied zijn maar is nog steeds niet doorgevoerd..
Daarnaast zijn nog steeds niet alle databases gekoppeld: chipnummer(indien van toepassing), levensnummer en die van de DA..
Want immers hebben nog steeds niet alle paardachtigen een paspoort, hoe wil de DA nu zien of het te behandelenden paard dan wel of geen paspoort heeft? en je hebt de overgangsregeling nog voor hobbydieren en stamboekpaarden....tot 2007.
Chipverplichting komt pas ergens in maart in behandeling bij de EU, en dan nog kun en mag je bezwaren maken

En dan weer terug naar identificatie: schimmel en schimmel, kolletje en kolletje...de behandelende DA moet dan ook nog eens op de hoogte zijn van aftekeningen, schetsen enz... En bestaat er de mogelijkheid om momenteel meerdere paspoorten aan te vragen: via stamboek en bijv. de KNHS....zonder chip uiteraard...hoe meer regels hoe meer mazen
Want hoe kan de paspoortenconsulent van de KNHS zien of mijn ten eerste papieren heeft en ten tweede of het al wel een paspoort heeft, andersom natuurlijk ook (stamboek vermeld het op het stamboekpapier, KNHS niet)

wil je nog meer peultjes? ik kan nog even door blijven pellen Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 00:41

Ja lekker, maar maak maar niet veel slapende honden meer wakker Alane.......
Doe maar via PB. Haha!