24/7 buiten, paard gelukkig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:26

Van mijn merrie heb ik altijd gezegd dat zij het type was van een paar uur maximaal een halve dag buiten.
Op de stal waar ik toen stond kwam ze gewoon over het draad naar binnen als ze het zat was.
Overigens stond ze dan met een maatje en op voldoende gras.
De stal daarna dus gewaarschuwd dat ze erg onrustig kon zijn en over het draad naar binnen kwam.
Daar kwam ze op een land met een houten hek. Naar haar mening te hoog om te springen.
Maar heeft daar ook nooit getaald naar het naar binnen gaan.
Nu staat ze ongeveer een week 24/7 buiten.
Uiteraard heeft ze de eerste avond op het binnen haal tijdstip bij het draad gestaan.
Het zijn tenslotte gewoonte dieren.
Maar inmiddels taalt ze er niet meer naar.
Ze lijkt gelukkig te zijn nu op deze manier.

terrilover

Re: 24/7 buiten, paard gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:34

mijn paardje staat ook 24/7 buiten door weer en wind.. vorig winter geprobeerd 's nachts binnen te houden, na een week mee opgehouden want hij en zn maatje werden allebei helemaal gek in stal braken de boel af en als ze 's morgens weer naar buiten mochten waren ze niet te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:52

Ik zou die van mij geen plezier doen met 24/7 buiten.. Tegen het eind vd dag gaat ze in een hoekje staan slapen en mept ze alle paarden uit d'r buurt, en eenmaal op stal staat ze weer heel wakker alles in de gaten te houden ;) Het weer is geen probleem, maar met onweer gaan ze naar binnen, gewoon uit voorzorg. Maar ze het oo een gegeven moment gewoon zat, graast ook niet meer dan.
Ze gaat alleen overdag naar buiten, snachts binnen vind ik ook een fijner idee ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:19

Babootje schreef:
Axel_Valerie schreef:
Wat ik mij dan afvraag, waarom breng je hem daarheen?

Dat staat er: hij wordt beleerd. Wordt hij beleerd voor het mennen? Want anders weet ik nog wel een aantal stallen waar je paard beleerd kan worden en lkker buiten kan staan

Ik doelde erop, dat ik mijn paard niet ergens heen zou brengen waar hij niet buiten kwam.

Ik snap wat je bedoelt Valerie. Hij wordt voor de wagen beleerd en komt wel een aantal uur buiten in de zandpaddock, maar zonder water/hooi oid. Hij verveelt zich dus. De eerste twee weken merkte ik ook weinig aan hem, maar van de een op andere dag stond hij er zo bij. Hij hoeft nog maar een weekje dus hij overleeft het wel. Het is gewoon een goed adres verder, hij wordt super beleerd en er wordt goed op hem gepast, alleen de manier van paarden houden is zo anders dan thuis, ik merk het dus flink aan hem.

Thuis mag hij weer lekker de wei op :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:25

Axel_Valerie schreef:
Top, eindelijk iemand waarmee ik op dezelfde golflengte zit. Ik vind het zo belangrijk dat er naar het paard gekeken word.. +:)+

Ben ik weer ;)

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik zie ook genoeg blije paarden waar mijn paard nu staat. Misschien maak ik het er ook erger op omdat ik mijzelf niet prettig voel bij mijn paard opsluiten in een stal.

Al zal ik altijd tegen 24/7 (of wat daar in de buurt komt) binnen staan zijn, een middenweg is natuurlijk ook prima. Ieder zijn ding.

Mijn paard staat in de winder 's nachts op stal, voor de rest altijd buiten op de wei of paddock met eten/drinken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:42

Ik ben ook tegen 24/7 binnen staan maar heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt dus ik mag niks zeggen hihi (wel maar kort, tot ik zag dat die van mij het NIET leuk vinden, dat opgehokt-zonder-vriendjes-en-vrije-beweging. Trappen, bijten, niet te rijden zijn in de rijbak van het iedere-keer-weer in de bak werken)

Weet wel dat alles meteen weg was zodra ze hartje winter zonder schuilstal op de wei gegooid werden, vrolijk tot en met. Warmbloeden, volbloeden en wat koudbloeden.

Ik begrijp niet dat mensen hun paard willen ophokken omdat ZIJ zich er niet goed bij voelen terwijl hun paard daar zichtbaar blijer mee is.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:45

mijn paard staat ook 24/7 buiten, ik zou het 'm niet aan doen om 'm in een stal te zetten, hij heeft het buiten prima naar zijn zin :).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:55

Mensen hebben ook gauw de neiging hun eigen keuze te rechtvaardigen. Mijn paard heeft het altijd koud, mijn paard vind de wei niets aan etc etc etc. Ja tegenwoordig hebben we luxe paarden maar zelfs die kunnen gewoon naar buiten. Sommige paarden hebben het inderdaad snel koud. Dan gooi je er een deken op denk ik dan en gewoon naar buiten.

Daarnaast is de keuze niet reuze in Nederland. Ik rijdt bijvoorbeeld western en ik wil dan ook echt op een westernstal staan zodat ik kan sparren met anderen en mijn trainer makkelijker kan laten komen met meer aanmeldingen. Westernstallen zijn er niet in overvloed, en dan moet je al gauw kijken naar wat er in de buurt ligt. Met een fulltime baan heb je namelijk geen tijd om iedere avond 40 km enkel reis te moeten rijden naar je paard. Ik moest in mijn discipline een geschikte rijbodem hebben, ik kwam dus op een stal terecht waar naar mijn idee te weinig ruwvoer gegeven werd en de paarden te weinig naar buiten kwamen omdat er niet genoeg ruimte was. Het eerste heb ik opgelost door een meerprijs te betalen en een hooinet op te hangen, maar het laatste was helaas niet op te lossen.
Ik was me er zeker van bewust dat het niet ideaal was, maar ik moest wat natuurlijk. Tegenwoordig staat mijn poown op revalidatierust dus heb ik voor haar een plekje gekozen. Geen elektriciteit en stromend water, maar wel perfect voor haar.

Zo heeft iedereen natuurlijk zijn pro's en con's die ze tegen elkaar afwegen waardoor ze op een bepaalde keuze terecht komen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:58

PowerReiner schreef:
Mensen hebben ook gauw de neiging hun eigen keuze te rechtvaardigen. Mijn paard heeft het altijd koud, mijn paard vind de wei niets aan etc etc etc. Ja tegenwoordig hebben we luxe paarden maar zelfs die kunnen gewoon naar buiten. Sommige paarden hebben het inderdaad snel koud. Dan gooi je er een deken op denk ik dan en gewoon naar buiten.

Nu doe je dat zelf toch ook?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:00

Ik volg je niet

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:02

Je bent het nu toch ook voor jezelf aan het "goedpraten". Ja, elk paard "kan" naar buiten maar dan is het nog steeds paard afhankelijk en ruiterafhankelijk of dat hetgeen is wat het beste is voor het paard.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:08

Axel_Valerie schreef:
Je bent het nu toch ook voor jezelf aan het "goedpraten". Ja, elk paard "kan" naar buiten maar dan is het nog steeds paard afhankelijk en ruiterafhankelijk of dat hetgeen is wat het beste is voor het paard.

Nee dat doe ik niet. Ik zeg dat ieder paard anders is en iedereen het beste moet doen voor zijn paard. Wat ik bedoel is dat mensen het vanuit zichzelf gaan rechtvaardigen. Bijvoorbeeld: paard staat 24/7 hele jaar door op stal. Dan wordt er bijvoorbeeld gezegd dat dat paard dat fijn vind en niet anders wil. Daar geloof ik dus pertinent niet in. De eigenaar maakt dan de keuze zijn paard op stal te zetten hele dagen, en probeert het dan te doen overkomen alsof dat het beste is voor dat paard.

Toen ik op stal stond en mijn paard kwam maar halve dagen buiten kwam ging ik ook echt niet tegen een ander roepen dat dat het beste was voor mijn paard. Nee natuurlijk niet. Bij voorkeur dag en nacht buiten maar de keuzes zijn maar beperkt dus tja...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:14

Het vervelende is dat je dat niet altijd zomaar kan doen Powerreiner.

Wij hebben een aantal stallen bekeken met pp en bij enkelen/vaak waren paarden met ijzers en dekens niet welkom. Bij 2 mochten we zelfs niet met bit en sporen rijden.

We hebben er nu 3 24/7 buiten staan met een kleine pp, maar dat gaat niet goed. Hier in de omgeving is niks, dus je moet iets........

Ons jonge paard ( quarter) staat idd 60km van huis. Wij gaan 3 tot 4x pw. Soms gaat 1 van ons, soms gaan we samen. Mijn man rijdt hem het meest nu.
Maar hij is hengst, komt daar wel de hele dag buiten zolang het kan, straks een dagdeel, krijgt voldoende moi ruwvoer, we hebben een goede buiten en binnenbak en kunnen zo het bos in.

Op een postzegel paddock de hele dag stilstaan vind ik ook 10x niks. Dan zeggen mensen dat hun paard buiten staat, maar ik word daar ook niet vrolijk van. We hebben ook op dat soort stallen gestaan en zorgen dan zelf voor afwisseling door te rijden, in de roundpen te ''spelen'' en te wandelen buiten.

Zoals nu staan de 3 ''oudjes'' met pre pensioen en zal de grond het niet houden. Ook zijn ze voor echte beweging afhankelijk van ons. Ondergrond heb je niet in de hand en het weer ook niet. Ik kan of mag geen zand storten of speciale tegels etc.

Wij zullen dus nu kiezen tussen een "rusthuis'' verder weg waar wij eigenlijk nniks meer met ze kunnen doen zoals een ritje maken. Of weer in pension en 's nachts op stal, maar wel wandelen en ritjes maken. Tja.........

Heel ego, maar je werkt er hard voor en wil er ook wel wat plezier van hebben. Ik heb mn paarden wel ergens weggehaald omdat zij daar 24/7 wonen en zij het goed moeten hebben. Ik blijf dus echt niet ergens voor de gezelligheid, hun welzijn is echt belangrijk, maar ze echt missen vind ik heel ego toch te moeilijk.

Ik vind de 24/7 plek heel fijn die we nu hebben, maar niet optimaal om meerdere redenen. Ook staan zij zelf ook veel binnen. Als zij straks naast elkaar op stal staan 's nachts en elkaar kunnen zien en ruiken is er nog niet echt een groot verschil.
Qua gezondheid en mogelijkheden gaan we erop vooruit, dus dat is ook wat waard.

Er zijn nog weinig perfecte stallen en het is heel moeilijk om je paarden EN goed te houden EN te kunnen trainen. Ik heb nu wat stallen gezien met een pp en enkelen met een goede buitenbak. Maar een reiningbodem zul je nog niet tegenkomen in die combinatie.
Veel buiten overdag en goed en voldoende ruwvoer is al heel wat.

En vergeet niet hoe belangrijk een goede bodem is voor de paarden. Niet alleen in de western, sowieso.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:15

Nu ga je van het ene uiterste naar het andere. Ik heb het meer over dat je nu zelf ook aan het verantwoorden bent. Maar je insteek is goed, elk paard is anders! Ik wilde je niet beledigen ofzo.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:23

superpony schreef:
Het vervelende is dat je dat niet altijd zomaar kan doen Powerreiner.

Wij hebben een aantal stallen bekeken met pp en bij enkelen/vaak waren paarden met ijzers en dekens niet welkom. Bij 2 mochten we zelfs niet met bit en sporen rijden.

We hebben er nu 3 24/7 buiten staan met een kleine pp, maar dat gaat niet goed. Hier in de omgeving is niks, dus je moet iets........

Ons jonge paard ( quarter) staat idd 60km van huis. Wij gaan 3 tot 4x pw. Soms gaat 1 van ons, soms gaan we samen. Mijn man rijdt hem het meest nu.
Maar hij is hengst, komt daar wel de hele dag buiten zolang het kan, straks een dagdeel, krijgt voldoende moi ruwvoer, we hebben een goede buiten en binnenbak en kunnen zo het bos in.

Op een postzegel paddock de hele dag stilstaan vind ik ook 10x niks. Dan zeggen mensen dat hun paard buiten staat, maar ik word daar ook niet vrolijk van. We hebben ook op dat soort stallen gestaan en zorgen dan zelf voor afwisseling door te rijden, in de roundpen te ''spelen'' en te wandelen buiten.

Zoals nu staan de 3 ''oudjes'' met pre pensioen en zal de grond het niet houden. Ook zijn ze voor echte beweging afhankelijk van ons. Ondergrond heb je niet in de hand en het weer ook niet. Ik kan of mag geen zand storten of speciale tegels etc.

Wij zullen dus nu kiezen tussen een "rusthuis'' verder weg waar wij eigenlijk nniks meer met ze kunnen doen zoals een ritje maken. Of weer in pension en 's nachts op stal, maar wel wandelen en ritjes maken. Tja.........

Heel ego, maar je werkt er hard voor en wil er ook wel wat plezier van hebben. Ik heb mn paarden wel ergens weggehaald omdat zij daar 24/7 wonen en zij het goed moeten hebben. Ik blijf dus echt niet ergens voor de gezelligheid, hun welzijn is echt belangrijk, maar ze echt missen vind ik heel ego toch te moeilijk.

Ik vind de 24/7 plek heel fijn die we nu hebben, maar niet optimaal om meerdere redenen. Ook staan zij zelf ook veel binnen. Als zij straks naast elkaar op stal staan 's nachts en elkaar kunnen zien en ruiken is er nog niet echt een groot verschil.
Qua gezondheid en mogelijkheden gaan we erop vooruit, dus dat is ook wat waard.

Er zijn nog weinig perfecte stallen en het is heel moeilijk om je paarden EN goed te houden EN te kunnen trainen. Ik heb nu wat stallen gezien met een pp en enkelen met een goede buitenbak. Maar een reiningbodem zul je nog niet tegenkomen in die combinatie.
Veel buiten overdag en goed en voldoende ruwvoer is al heel wat.

En vergeet niet hoe belangrijk een goede bodem is voor de paarden. Niet alleen in de western, sowieso.

Ik vind dit mooi verwoord. Om hier maar even op in te gaan..
Hoeveel 24/7 buitenstallen hebben er een binnenbak? Iets wat ik altijd heel erg kan waarderen..
De stal waar mijn paarden staan is toevallig heel dicht bij mijn huis. Ik heb er gewoon geen tijd voor om de ideale plek te zoeken waar ik dan misschien 60km voor moet gaan rijden. Mijn eigen tijd en plezier zijn mij ook wat waard.

Mijn paarden doen het gewoon echt goed op in de winter s'nachts binnen en in de zomer 24/7 buiten, waarvan de nachtelijke uren in de paddock. Omdat ze in de winter dan vaak wel de hele dag in de paddock staan, met voldoende contact met vriendjes en vriendinnen vind ik toch dat ze zich niet moeten gaan vervelen. Ik probeer dan ook dat ze minimaal twee keer per dag de paddock uitgaan om ff te wandelen, te rijden, in de longeerkraal te lopen. Maakt mij dat een slechte eigenaar? In mijn ogen niet, mijn paarden zijn kerngezond en happy. Kijk naar je paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:43

Je bent ook afhankelijk van de anderen op stal. Ik heb wel zo gestaan dat je met een aantal mensen goede afspraken hebt dat je altijd elkaars paard even buitenzet of samen zet. Dan staan ze bijv 4/6 uurtjes buiten en dan nog een keer samen met dat vriendje. Tussendoor hebben ze dan wat rust gehad en je hebt je training.
Ik zal vrijwel nooit alleen rijden. Altijd ook even een stuk uitstappen en laten rollen. Als je op stal bent en nog moet mesten en kletst, paard eruit, dat scheelt alweer een uur.

Onze paarden schuilen heel veel, dus die op een kale wei zetten is geen pretje voor ze. Dat is ook geen natuur, want paarden lopen in de natuur door verschillende gebieden en zoeken wel schaduwplekken op, ander eten dan gras, etc etc.

Als ik mn pony 1 uurtje kan laten spelen met een ander paard heeft hij een leukere tijd, dan 4 uurtjes stilstaan op een paddock zonder iets van 6x6. Besef van tijd heeft een paard niet. Ik denk meer aan lang buiten staan en bewegen voor hun lijf.
Aan onze oudjes ga je dat zien. Onze 4 jarige zie je echt niks aan.

Maar andere dingen zijn ook zo belangrijk. Vette kuil, veel op stal en een slechte binnenbak, zijn voor mij geen luxe.

pp kan goed zijn, maar sommigen zijn niet flexibel en ik ga mn ijzers er niet zomaar af halen omdat zij alle wijsheid in pacht denken te hebben. Nee, het is niet natuurlijk. Maar paarden van 16 en 21 zijn al even niet natuurlijk meer. Moet ik nu mn paard met pijnlijke voeten laten lopen? Ja, misschien wordt het beter in goede omstandigheden, maar misschien ook niet.

Alles telt mee. Niet alleen het per se 24/7 buiten staan.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:47

Maarja, als je een paard niet kunt/wilt geven wat hem gelukkig maakt...

Heb ook 1 alleen staan omdat die dekens op 'moet' voor mijn handigheid, maarja als ik tijd heb zet ik haar een uurtje of dagje in de kudde en dan hoop ik maar dat ze niks kapot bijten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:57

Maar het is natuurlijk wel zo dat wij de rekeningen betalen. Als je nu tegen iedereen die zijn paard niet 24/7 buiten houdt zegt; Je moet je paard maar verkopen, want alleen met 24/7 is een paard echt gelukkig, hebben we een groot probleem hoor.

Dan heb ik er 4 in de aanbieding, wie gaat ze onderhouden en alles beter doen dan?

Ik zorg voor afwisseling als ze op stal staan en dat is meer waard in mijn ogen dan een postzegel paddock of wei. Die van ons staan nooit alleen.

Te lang of teveel op stal zie ik als lichamelijk nadeel, maar mijn paarden kunnen geen klok kijken en zolang de stal ruim is, schoon, ze contact hebben met andere paarden en voldoende goed ruwvoer, hebben ze geen tijdsbesef.

In Nederland is gewoon niet elke 24/7 buiten optie goed of beter dan stal.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:03

Niemand zegt dat 24/7 alleen het beste is. Maar opgesloten staan is zeker niet het beste. Denk dat de middenweg de beste optie zou zijn, de mogelijkheid binnen als het echt te nat is, maar sociaal contact met voldoende ruimte en ruwvoer daarbij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:53

Kun je niet op zoek naar een tussenweg, overdags lekker buiten met maatjes in de wei of in de paddock en 's nachts op stal?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:18

superpony schreef:
Maar het is natuurlijk wel zo dat wij de rekeningen betalen. Als je nu tegen iedereen die zijn paard niet 24/7 buiten houdt zegt; Je moet je paard maar verkopen, want alleen met 24/7 is een paard echt gelukkig, hebben we een groot probleem hoor.

Dan heb ik er 4 in de aanbieding, wie gaat ze onderhouden en alles beter doen dan?

Ik zorg voor afwisseling als ze op stal staan en dat is meer waard in mijn ogen dan een postzegel paddock of wei. Die van ons staan nooit alleen.

Te lang of teveel op stal zie ik als lichamelijk nadeel, maar mijn paarden kunnen geen klok kijken en zolang de stal ruim is, schoon, ze contact hebben met andere paarden en voldoende goed ruwvoer, hebben ze geen tijdsbesef.

In Nederland is gewoon niet elke 24/7 buiten optie goed of beter dan stal.

Dit is precies de reden dat ik nooit voor een weide zonder schuilstal zou gaan. Kan ze zelf kiezen waar ze gaat staan. Warm weer betekent meestal dat ze in de stal staat, wat kouder of rotweer staat ze eigenlijk altijd buiten in de wei met dr vriendjes.

Ze stond voorheen in de zomer van 8 tot 4 in de weide, de rest op stal. In de winter stond ze maar de helft van die tijd buiten. Ik merkte dat zowel zomers als swinters ik het te lang vond op stal.

Een keer in de winter was mijn paard gewisseld van middagploeg naar ochtendploeg om naar buiten te gaan, ik merkte het meteen aan haar benen. Vroeg het aan de stalhouder, die vond het maar heel vreemd dat hij mij moest inlichten als hij haar van ploeg wisselde.

Tja, wat is goed. Altijd een moeilijke vraag.