Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Axel_Valerie schreef:Wat ik mij dan afvraag, waarom breng je hem daarheen?
Dat staat er: hij wordt beleerd. Wordt hij beleerd voor het mennen? Want anders weet ik nog wel een aantal stallen waar je paard beleerd kan worden en lkker buiten kan staan
Ik doelde erop, dat ik mijn paard niet ergens heen zou brengen waar hij niet buiten kwam.
Axel_Valerie schreef:Top, eindelijk iemand waarmee ik op dezelfde golflengte zit. Ik vind het zo belangrijk dat er naar het paard gekeken word..
PowerReiner schreef:Mensen hebben ook gauw de neiging hun eigen keuze te rechtvaardigen. Mijn paard heeft het altijd koud, mijn paard vind de wei niets aan etc etc etc. Ja tegenwoordig hebben we luxe paarden maar zelfs die kunnen gewoon naar buiten. Sommige paarden hebben het inderdaad snel koud. Dan gooi je er een deken op denk ik dan en gewoon naar buiten.
Axel_Valerie schreef:Je bent het nu toch ook voor jezelf aan het "goedpraten". Ja, elk paard "kan" naar buiten maar dan is het nog steeds paard afhankelijk en ruiterafhankelijk of dat hetgeen is wat het beste is voor het paard.
superpony schreef:Het vervelende is dat je dat niet altijd zomaar kan doen Powerreiner.
Wij hebben een aantal stallen bekeken met pp en bij enkelen/vaak waren paarden met ijzers en dekens niet welkom. Bij 2 mochten we zelfs niet met bit en sporen rijden.
We hebben er nu 3 24/7 buiten staan met een kleine pp, maar dat gaat niet goed. Hier in de omgeving is niks, dus je moet iets........
Ons jonge paard ( quarter) staat idd 60km van huis. Wij gaan 3 tot 4x pw. Soms gaat 1 van ons, soms gaan we samen. Mijn man rijdt hem het meest nu.
Maar hij is hengst, komt daar wel de hele dag buiten zolang het kan, straks een dagdeel, krijgt voldoende moi ruwvoer, we hebben een goede buiten en binnenbak en kunnen zo het bos in.
Op een postzegel paddock de hele dag stilstaan vind ik ook 10x niks. Dan zeggen mensen dat hun paard buiten staat, maar ik word daar ook niet vrolijk van. We hebben ook op dat soort stallen gestaan en zorgen dan zelf voor afwisseling door te rijden, in de roundpen te ''spelen'' en te wandelen buiten.
Zoals nu staan de 3 ''oudjes'' met pre pensioen en zal de grond het niet houden. Ook zijn ze voor echte beweging afhankelijk van ons. Ondergrond heb je niet in de hand en het weer ook niet. Ik kan of mag geen zand storten of speciale tegels etc.
Wij zullen dus nu kiezen tussen een "rusthuis'' verder weg waar wij eigenlijk nniks meer met ze kunnen doen zoals een ritje maken. Of weer in pension en 's nachts op stal, maar wel wandelen en ritjes maken. Tja.........
Heel ego, maar je werkt er hard voor en wil er ook wel wat plezier van hebben. Ik heb mn paarden wel ergens weggehaald omdat zij daar 24/7 wonen en zij het goed moeten hebben. Ik blijf dus echt niet ergens voor de gezelligheid, hun welzijn is echt belangrijk, maar ze echt missen vind ik heel ego toch te moeilijk.
Ik vind de 24/7 plek heel fijn die we nu hebben, maar niet optimaal om meerdere redenen. Ook staan zij zelf ook veel binnen. Als zij straks naast elkaar op stal staan 's nachts en elkaar kunnen zien en ruiken is er nog niet echt een groot verschil.
Qua gezondheid en mogelijkheden gaan we erop vooruit, dus dat is ook wat waard.
Er zijn nog weinig perfecte stallen en het is heel moeilijk om je paarden EN goed te houden EN te kunnen trainen. Ik heb nu wat stallen gezien met een pp en enkelen met een goede buitenbak. Maar een reiningbodem zul je nog niet tegenkomen in die combinatie.
Veel buiten overdag en goed en voldoende ruwvoer is al heel wat.
En vergeet niet hoe belangrijk een goede bodem is voor de paarden. Niet alleen in de western, sowieso.
superpony schreef:Maar het is natuurlijk wel zo dat wij de rekeningen betalen. Als je nu tegen iedereen die zijn paard niet 24/7 buiten houdt zegt; Je moet je paard maar verkopen, want alleen met 24/7 is een paard echt gelukkig, hebben we een groot probleem hoor.
Dan heb ik er 4 in de aanbieding, wie gaat ze onderhouden en alles beter doen dan?
Ik zorg voor afwisseling als ze op stal staan en dat is meer waard in mijn ogen dan een postzegel paddock of wei. Die van ons staan nooit alleen.
Te lang of teveel op stal zie ik als lichamelijk nadeel, maar mijn paarden kunnen geen klok kijken en zolang de stal ruim is, schoon, ze contact hebben met andere paarden en voldoende goed ruwvoer, hebben ze geen tijdsbesef.
In Nederland is gewoon niet elke 24/7 buiten optie goed of beter dan stal.