Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:46

Ik zou het nog een jaar de kans geven en eventueel in bruikleen geven aan iemand die er wel wat in ziet het paard te trainen en dan kijken hoe die het oppakt. Zelf blijven bijdragen in de kosten en eigenaar blijven. Gaat het goed dan kun je de "winst" verdelen als het paard verkocht wordt (van te voren basisprijs afspreken en op papier zetten), gaat het niet goed heeft diegene ook niet het risico van kosten em kun je hem alsnog naar de slager brengen of in laten slapen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:48

wij hebben ook zo'n slungel op stal gehad, zelfde verhaal als jij. Diverse keren op de kliniek geweest, na een hoop gedoe en training beleerd maar was regelmatig niet rad, stond weer stil, bespiering weer weg en je kon weer opnieuw beginnen. Altijd gedoe met dekens wisselen omdat ie veel last kreeg als ie koud was. Uiteindelijk is het nooit echt wat geworden en heeft ie meer als decoratie gediend. Wel hele lieve decoratie daarom is hij zo lang gebleven, maar ook voor hem bleek hemelen uiteindelijk de meest humane oplossing.

@nikass, als het alleen maar een gevalletje 'geen tijd' was geweest had ze een gezond paard gewoon kunnen verkopen, maar het paard is NIET gezond maar heeft een gebrek, een behoorlijk gebrek zelfs. Ja dan zou ze ervoor kunnen kiezen om haar gezonde merrie te verkopen en een paard met een gebrek aan te houden. Maar een paard met een gebrek kost net zoveel geld als een gezond paard dus ik snap de keuze wel om te kiezen voor de gezonde waar ze wel een toekomst mee heeft.
Misschien heb ik al te lang paarden maar ik heb ze voor MIJN plezier en zolang ik er plezier van heb is het prima, is de lol eraf dan gaan ze weg. Dan kijk ik kritisch of er een kans is op een goede eigenaar en bij een paard met een gebrek is die kans klein, zeker op een nieuwe baas met verstand van zaken omdat die mensen er vaak niet aan beginnen JUIST omdat ze verstand van zaken hebben.

edit: bruikleen zou ik NOOIT meer aan beginnen. Ik had een fijn gereden, brave ruin staan. Wegens omstandigheden (ja, ook een kind ;)) besloten tot lease over te gaan en ik heb nog nooit zo'n afgestompt, dwars en eigenwijs beest gezien als die ik toen terugkreeg. Hij heeft eerst in training gestaan voor hij de verkoop in kon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:49

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:51

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:53

mensen die ervaring hebben met dergelijke paarden beleren doen dat doorgaans ook niet voor niks of voor de hobby. Ik zou hier wel een prof op willen met verstand van zaken, maar ja dat kost een hoop geld en dat zou ik er in jouw geval niet in willen investeren eigenlijk.

Mijn mening is dat als je een dergelijk paard wil opleiden dat je dat dan voor eigen gebruik moet doen, een atactisch paard brengt toch een zeker risico met zich mee. Maar das mijn mening. Ik kan me iig helemaal in de gedachtegang van TS vinden.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:01

Sizzle schreef:
Dat ben ik inderdaad ook aan het overwegen Joyce maar dan moet ik wel eerste goede referenties over die persoon vinden.

Nikass, niet iedereen heeft de zelfde visie, ik hoef het niet met de hele wereld eens te zijn gelukkig :+

Ik kan je jessetjuhhh (Jesse Drent) hiervoor aanbevelen. Heeft engelengeduld, al ontzettend veel paarden ingereden en werkt met wederzijds respect. Hij heeft eerder projecten gehad die zeer goed uit de verf zijn gekomen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:06

Polly schreef:
mensen die ervaring hebben met dergelijke paarden beleren doen dat doorgaans ook niet voor niks of voor de hobby. Ik zou hier wel een prof op willen met verstand van zaken, maar ja dat kost een hoop geld en dat zou ik er in jouw geval niet in willen investeren eigenlijk.

Mijn mening is dat als je een dergelijk paard wil opleiden dat je dat dan voor eigen gebruik moet doen, een atactisch paard brengt toch een zeker risico met zich mee. Maar das mijn mening. Ik kan me iig helemaal in de gedachtegang van TS vinden.

Die zijn er wel hoor, misschien niet veel.

Ik heb professioneel met paarden gewerkt, op hengstenhouderijen, dressuurstallen, africhting, etc. Van 2-jarige hengsten voor de keuring tot en met GP dressuur paarden. Ik ben echter gestopt met het professioneel rijden/trainen van paarden, omdat ik ben gaan studeren. Conclusie gekomen dat hobbymatig paarden trainen (al dan niet voor andere) veel meer voldoening geeft dan (grootschalig) professioneel of voor "bazen".

:)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:06

Als je het met een goed gevoel voor jezelf wilt doen: Laat hem klinisch keuren door een dierenarts. Alle Boktpiepers zijn hier ook gelukkig mee, want je moet hem altijd laten keuren voor aankoop _O-

Keurt die hem af, enkeltje naar de slager, keurt hij hem niet af kun je zelf oordelen wat het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:07

Misschien moet je daar dan van te voren rekening mee houden als je een veulen fokt, dat er ook paarden worden geboren die niet helemaal gezond zijn.

Misschien moet jij dan eerst eens leren lezen. Paard is gezond geboren maar in de opfok is het mis gegaan. Straks ga je haar ook nog verwijten dat ze er rekening mee had moeten houden dat ze mogelijk haar baan kon verliezen in de toekomst. Weet niet waar jij last van hebt maar dit soort opmerkingen is TS niet mee geholpen. Jouw mening is nu wel duidelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:11

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:15

Ts: zou er niet te moeilijk over doen.
Je weet hoe het werkt in de paardenwereld ( als ik het zo lees).
Je leven is nu in een andere levensfase gekomen, paard is niet gezond en zal daar ook nooit van genezen.
Ondanks wat mensen roepen als optie ( weidemaat, vrijgeidsdressuur(lekker met een oncontroleerbare zenuwaandoening?!, bijrijdster etc) hij zal altijd zorgenkindje blijven.
Jij kan je zorgen beter verdelen over je gezin en de andrre..
Succes met je besluit:
Zolang jij je besluit maar maakt, waar je zelf achter staat, dat je zonder schuldgevoel verder kan, is het " goed" !!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:17

Sizzle schreef:
Dat ben ik inderdaad ook aan het overwegen Joyce maar dan moet ik wel eerste goede referenties over die persoon vinden.

Nikass, niet iedereen heeft de zelfde visie, ik hoef het niet met de hele wereld eens te zijn gelukkig :+

Nee dat hoeft niet hoor. Maar daarom geef ik mijn mening nog wel (dat is gebruikelijk op een forum :D )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:18

Sizzle schreef:
Nikass schreef:
En het aanbod van EJuniorJoost op pg 2?

sorry, heb meerdere daarvan via p gekregen, iets met bomen en bos :+

Ik wil wel iemand die meerderjarig is en ervaring heeft met inrijden van jonge paarden (meer dan 1).
Het blijft een jong dier, als een minderjarige eraf stort en iets ernstigs oploopt wil ik niet verantwoordelijk zijn.

Volgens mij is ze 19 en heeft ze behoorlijk wat ervaring?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:20

Het zou zonde zijn om hem te slachten.

Mijn stal is best goedkoop. Ik werk op een stal waar we zadelmak maken of met probleem paarden werken.

Ik kan zelf niet nog een paard onderhouden maar als jij denkt om hem over een paar jaar naar huis te kunnen halen en die anders naar de slacht gaat wil ik best mijn tijd en liefde erin stoppen.

Maar dan zou ik wel een paar goede afspraken willen maken natuurlijk haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:21

Ik ken ook een paard die op jonge leeftijd wobbler/atactie kreeg, dat paard liep ook zo wijd en slingerend van achter en is met 4 jaar rustig aan zadelmak gemaakt.
3 jaar later liep hij Z1 met winst dankzij goede training en begeleiding van een fysio.
Loopt nu onder een nieuwe ruiter alleen maar recreatief en die ruiter heeft er een top braaf paard aan.
Dus om zo'n dier direct af te schrijven als hij geen last heeft hoeft niet persé, maar dan zul je wel iemand moeten vinden die te tijd heeft om zo'n paard te trainen. Mits hij geen erge hinder van zichzelf ondervind.

Zou hem zelf persoonlijk -als het geld er is- hem nog een jaar in de opfok laten en volgend jaar op zoek gaan naar iemand die hem wilt rijden. Een wat jongere ruiter doet het vaak voor niet al te veel geld en zo kun je hem zelf in eigen bezit houden. Maar kan me ook goed voorstellen dat je geen geld meer wilt steken in zo'n dier, dan had ik hem naar de slacht gebracht en niet de handel in gestuurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:22

Orchidee14 schreef:
Misschien moet je daar dan van te voren rekening mee houden als je een veulen fokt, dat er ook paarden worden geboren die niet helemaal gezond zijn.

Misschien moet jij dan eerst eens leren lezen. Paard is gezond geboren maar in de opfok is het mis gegaan. Straks ga je haar ook nog verwijten dat ze er rekening mee had moeten houden dat ze mogelijk haar baan kon verliezen in de toekomst. Weet niet waar jij last van hebt maar dit soort opmerkingen is TS niet mee geholpen. Jouw mening is nu wel duidelijk.

Oh die van jou ook hoor :j

Ja kan gebeuren hè, ongelukje, kan haar dochter ook overkomen. Hoort gewoon bij het leven en bij de verantwoordelijkheid die je voor dat leven hebt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:26

Ik zou hem idd ook eerst laten keuren, en daarna een gesprek aangaan qua advies van de DA en hoeveel heil/mogelijkheden hij er zelf in zou zien. Ik denk dat je op die manier meer duidelijkheid krijgt (ook voor jezelf) dan de welles nietus reactie's van hier :-)

Van een DA kun je een onafhankelijk opinie verwachten zonder de oooh's, aaaa's en agossie's discusie. Voor hem staat het welzijn van het dier centraal en dat is waar het om gaat toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:30

Heb mijn reactie verwijderd. Wil verder niet met deze persoon in discussie gaan. Ik heb er alle vertrouwen in dat TS doet wat in haar ogen het beste is voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-14 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:42

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:46

Icrack schreef:
Ik zou hem idd ook eerst laten keuren, en daarna een gesprek aangaan qua advies van de DA en hoeveel heil/mogelijkheden hij er zelf in zou zien. Ik denk dat je op die manier meer duidelijkheid krijgt (ook voor jezelf) dan de welles nietus reactie's van hier :-)

Van een DA kun je een onafhankelijk opinie verwachten zonder de oooh's, aaaa's en agossie's discusie. Voor hem staat het welzijn van het dier centraal en dat is waar het om gaat toch?

Een dierenarts zal hier (helaas) weinig uitspraken over doen. Daar het ontzettend verschillend is hoe een paard zich verder zal ontwikkelen en een heel aantal doen het toch erg goed na goede en aangepaste training, consequent in hoeveelheid, maar hem wel de kans geven zich te ontwikkelen en daar is tijd voor nodig.

Zelf heb ik ervaring met twee paarden met ataxie (beide slechter dan Gijs op de video's), deze twee deden het erg goed en liepen uiteindelijk op Z niveau (1 daarvan is verkocht als recreatie paard aan een jong meisje die er heel erg veel van geleerd heeft en nog altijd leert, de enige eis is dat ze hem niet stil mogen zetten, omdat dan zijn bespiering af neemt en hij slechter wordt. Wanneer hij gewoon gereden en gelongeerd wordt, is er helemaal niets aan het dier te zien). Echter heb ik ook een paard van dichtbij meegemaakt die veel minder zichtbaar ataxie had (je moest het eigenlijk weten om te zien), maar deze werd wel veel slechter. Wat hiervoor de reden is even daar gelaten, waarschijnlijk was dit paard ook goed geweest met een goede en aangepaste training...

Mijn mening is dat je moet kiezen waar JIJ je goed bij voelt, dit kan alles zijn en niets is goed of fout en niets is slecht... Als jij er achter staat is alles goed.
Ik denk (en dat is echt mijn idee en mening) dat je dit paard een jaar de kans kan geven en dan echt kan gaan beslissen of je er wel of niet meer verder kan. Ik zie hier op de video's niet alleen een paard met op de eerste plaats ataxie, maar vooral een groot, jong en slungelig dier die (nog) niet goed weet hoe met zijn lijf om te gaan. Veel longeerwerk voor een maand of 6 en werk aan de lange lijnen, laten spelen met balkjes, etc. Zal hem meer bewuster gaan maken van zijn lijf en benen, meer spieren geven en dus meer controle. Dan kan je eigenlijk pas echt zeggen hoe erg de ataxie echt is. :)

Nu wordt namelijk alles versterkt, het jong zijn, groot en slungelig, weinig bespiering en de ataxie.

Maar jeetje, wat een k*t opmerkingen worden er hier verder gemaakt zeg. Zeg dan niets als je niets toe te voegen hebt. Een dier is nu eenmaal geen mens en heeft ook dezelfde waarde absoluut niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:48

Maar Sizzle, wat denk je zelf? Als je hier een onbekende arts naar laat kijken, word hij toch gewoon glashard afgekeurd? Welke van die keihard schreeuwende bokkers neemt hem over van je? Je hebt vast van geen van deze "helden"die je hier in het topic kraken een pb gehad, met joh ik haal hem nu op voor je?

Alles kan goed komen, maar als er geen handen zijn om het te repareren, is het beter om gewoon netjes af te sluiten.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:49

Ik denk dat je hem de kans zou kunnen geven, alleen is de vraag of je er iemand voor kunt vinden.
Ik kan me voorstellen dat je op die persoon dan wel enige research zou willen doen. Weggeven aan een geschikt persoon is in mijn ogen daarom de beste keuze. Hemelen kan ik goed begrijpen, maar aan de andere kant denk ik "dat kan altijd nog".

Als ik kijk naar mijn eigen trainingservaring (5 jaar een eigen trainingsstal gehad) geef ik hem zeker een kans. Het zal tijd nodig hebben en wellicht niet slagen. Maar afhankelijk van zijn karakter en lopen in "real life" zou ik hem de kans wel durven geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:57

Ik zou hem een kans geven... Heb ook paarden gezien met (ergere) ataxie die o.a. >Z liepen.
Een paar jaar aankijken en door iemand laten trainen die er verstand van heeft, dan zie ik hier nog wel wat van terecht komen.

lizy29

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:04

Even een paar vragen die zo bij me opkomen.

-hoe staat hij nu 'gestald'? Dus hoe groot, type terrein, wat voor groep etc....
-zou mennen een optie zijn voor hem?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:14

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:47, in het totaal 1 keer bewerkt