Sensitive Stable, ons project

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:31

Daar kom je inderdaad met een goeie. Ben niet zo bewust van de gevolgen van stortregen. Hier regent het en is daarna weer alles kurkdroog. Geen idee hoe dat in het noorden gaat :o

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:31

Nou ik weet niet, maar maandag was het hier geen 5 minuten stortregen. Het was de hele nacht en de halve dag stortregen en onweer. De paarden staan dan allemaal in de schuilstal.

Ik blijf het gewoon triest vinden, paarden zonder schuilmogelijkheid. Zeker nu ze bij ons 24/7 toegang hebben tot hun schuilstal en paddock en ik ook zie hoeveel gebruik ze ervan maken (ze kiezen regelmatig de schuilstal boven het gras, terwijl ze echt maar 4 tot 6 uurtjes op het gras mogen).

Ze schuilen niet alleen voor regen (sommige helemaal niet voor regen) maar wel graag voor wind, dazen en zon en warmte.

Nee, ik zou niet meer zo snel kiezen voor wei zonder schuilmogelijkheid. (Al heb ik me er 6 jaar geleden ook schuldig aan gemaakt en heeft ponylief ook een half jaar 24/7 buiten gestaan zonder schuilmogelijkheid.) Maargoed, met tijd komt raad zeggen ze toch altijd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:58

xSlvna schreef:
Bij ´stortregen zoals gisteren´ staat hier gewoon alles op de wei, zonder schuilstal. Zijn geen mietjes. 5 minuutjes regen en dan weer opdrogen in de zon. :)

Ik volg overigens al de hele tijd.

Bij ons regende het van 7.00 tot 14.30, extreme wateroverlast en twee bibberende "mietjes" die ik om 9.00 uur van het land heb gehaald om op te drogen op stal. Konden om half drie weer naar buiten.
Nogmaals: het gaat me er niet om hier een discussie te voeren over wat een paard wel of niet nodig heeft, ik wil graag duidelijkheid over de voorzieningen zodat ik kan bepalen of het iets voor mijn paard is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:03

En helemaal geen schuilmogelijkheid is niet geschikt voor mijn paard. En al helemaal niet als er geen droge bodem meer is.
Net als Nelleke vind ik het ook triest als paarden niet kunnen schuilen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:54

inderdaad, vooral als er geen droge bodem meer is....

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:22

Lieve allemaal,

Zullen we dit topic gebruiken als volg topic waarin mensen de realisatie van de stal kunnen volgen? :) Mochten jullie geïnteresseerd zijn in het hoe en wat mbt waterafvoer? Jullie hadden gerust mogen komen kijken afgelopen zaterdag & maandag.

Als antwoord op jullie vraag, ja schuilmogelijkheden komen er evenals het droog kunnen staan voor alle paarden.

Ik hoop dat jullie vertrouwen hebben in onze kennis, ervaring en expertise.

En nogmaals, jullie zijn welkom de 20e. Mocht je informatie hebben waar wij wat mee zouden kunnen, de pbbox van mij & taxfree staan open.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:44

Siebjuh schreef:
Lieve allemaal,

Zullen we dit topic gebruiken als volg topic waarin mensen de realisatie van de stal kunnen volgen? :) Mochten jullie geïnteresseerd zijn in het hoe en wat mbt waterafvoer? Jullie hadden gerust mogen komen kijken afgelopen zaterdag & maandag.

Ik was niet in de gelegenheid om langs te komen, maar ik ben erg benieuwd hoe het land er toen bij lag. Stortbuien als een paar dagen terug komen niet vaak voor, dus als het toen niet overal een zwembad was heeft het toch wel een flinke vuurdoop doorstaan. Dus ik zou het leuk vinden als je er wat over zou kunnen vertellen.

Was het nou veengrond of niet? Veen heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb begrepen dat als dat 'drassig' wordt de paarden zeer diep wegzakken dus dan wordt het onveilig. Maar met andere grond als het dan een keer flink drassig zou zijn met flinke regenval, tja daar zou ik niet zo mee zitten. Als het goed is loopt dat weer snel weg dus is dat tijdelijk. Of toch, als je niet teveel paarden op een te klein stuk hebt natuurlijk.

Ik ben erg benieuwd waar jullie tegenaan gaan lopen en hoe jullie dat gaan oplossen. Lijkt me zeer leerzaam van soortgelijke initiatieven, die er hopelijk steeds meer komen +:)+ .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:07

Siebjuh schreef:
Lieve allemaal,

Zullen we dit topic gebruiken als volg topic waarin mensen de realisatie van de stal kunnen volgen? :)

Maar dat doen we toch?
Of mogen er geen vragen gesteld worden? Dan volgt het zo lastig?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:08

NiFallor schreef:
Stortbuien als een paar dagen terug komen niet vaak voor,

Steeds vaker, als je de wetenschap mag geloven :)

hesterve

Re: Sensitive Stable, ons project

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:18

klinkt goed doordacht waar jullie mee bezig zijn. Zit zelf in een heel ander gebied maar vind het wel leuk om jullie te volgen en wens jullie dan ook veel succes met de werkzaamheden !

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:22

@Nikass, natuurlijk mogen er vragen gesteld worden. Maar een discussie over het menselijk gevoel van wel of geen schuilstal is niet van toepassing in dit topic ;-) Enne, als je het idee hebt dat we je vraag negeren, stuur een pbtje!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:41

Hoe heeft het land zich gehouden na die stortbuien? Ben benieuwd!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:05

@ Siebjuh, ook in een pb worden vragen ontweken of beantwoord met 'kom maar kijken'.

Als je een topic opent op bokt kun je kritische vragen verwachten. Je gaf zelf eerder aan dit geen probleem te vinden, zelfs gevraagd of mensen betere suggesties hebben of willen meedenken.

Ik denk dat er een hoop mensen willen meedenken, mensen die wellicht veel kennis en ervaring hebben, die tijd stoppen in het opmaken van een duidelijke omschrijving of bericht. Maar vervolgens wordt hier niet meer op gereageerd.

Volgens mij willen jullie liever een topic waarbij alleen maar oh en ah en geweldig wordt geroepen. Prima, maar geef dit dan aan.

Anyway, ik ontstip dit topic, ik raak er gefrustreerd van. :+ Ik kan niet goed tegen jullie manier van communiceren, zowel in het topic maar ook over pb. Succes met het maken van de stal, ik hoop echt met heel m'n hart dat dit paardvriendelijk gaat worden, geen kluitje paarden op een hoopje modder, want er zijn zoveel paarden in Amsterdam die wel aan een paardvriendelijk(er)e plek toe zijn…

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:19

Erg benieuwd naar het resultaat! Ben geen potentiële klant maar vind dit wel heel leuk om te volgen. En ik krijg de indruk dat TS juist erg open staat voor kritiek en suggesties.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:13

Ik ben wezen kijken :-). Het zijn enorme stukken land, ruimte genoeg. Wel of geen schuilstal zou niet mijn grootste zorg zijn. Ik heb zelf een PP zonder schuilstal, maar met bomen, vaak gebruiken paarden de schuilstal niet eens, of ze gebruiken het als wc. Er staat bij deze PP ook een stuk bos ten westen van hun stuk land, dus met zuidwest of westenwind (de meeste regen komt uit die hoek) wordt ook de meeste wind gebroken. Vlak bij mij in Camperduin staan paarden dag en nacht buiten vlak achter de zeewering, vol op de razende wind. Die leven ook nog steeds en kennelijk is het een poplaire 'stal' want het aantal paarden groeit ook daar.

De locatie van Sensitive stable is heel gunstig. Vlakbij Amsterdam en dicht genoeg bij het Twiske zodat er uitrij mogelijkheden zijn. Er zijn veel stallen in die omgeving, met nadruk op STALLEN. Daar komen de paarden amper buiten, en als ze buitenkomen is het in van die 4x4 paddockjes zonder enige uitdaging.

Met het aantal hectare wat beschikbaar is, kunnen ze zelfs zonder verharding met de hele winter omweiden de boel nog redelijk goed houden denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:17

prugelpiet schreef:
Ts heeft aangegeven dat het mogelijk is er te komen met de auto en trailer :)

Ben er geweest met de auto, je moet een stuk over een fietspad, waar duidelijk bijstaat dat bestemingsverkeer er gewoon overheen mag. Er liggen meer stalletjes/paardendingen aan dat pad en nog een boerderij. (Ik stond eerst bij de verkeerde wei :+). Je kijkt bijna op de ring A10.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:24

Ik heb even ruzie met mijn mobiel, maar ik zal kijken of ik de foto's die ik gemaakt heb eraf kan halen en ergens kan uploaden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:37

Ben benieuwd :) 7ha voor 20 paarden, nou knappe kop ben je dan als je dat weet te verpesten. :+

@Arabesk, ook al staat een paard bijna niet in de schuilstal zou het mij erom gaan dat m'n paard in elk geval zelf kan kiezen of hij erin staat of niet. :)

Ik meen trouwens gelezen te hebben dat er ook wel stallen komen, dus als het nog een keer zulk noodweer is kunnen ze best een paar daagjes op stal zodat het land effe kan opdrogen. Zullen ze heus niet van sterven :) Het is niet ideaal maar "zo veel mogelijk buiten" is niet te vergelijken met "standaard op stal en af en en toe buiten".

TS, daarover, had je toevallig al een plan voor de stallen? Ik ken iemand die echt een prachtsysteem heeft met ruime stallen, lage wanden zodat de paarden sociaal contact kunnen hebben, deuren met spijltjes zodat ze veel kunnen zien, en de wanden kunnen weggeklapt zodat je bijv. een kraamstal kan maken. Ook uitmesten is daar een eitje: alle wanden opengooien en met de tractor er doorheen stampen, met een uurtje is alles gebeurd :)
Misschien iets voor jou?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:42

interessant! heel veel succes en ik wacht af naar het resultaat!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:47

Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat, jammer dat ik er met de openingsdag niet ben had graag een kijkje komen nemen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:21

Siebjuh schreef:
@Nikass, natuurlijk mogen er vragen gesteld worden. Maar een discussie over het menselijk gevoel van wel of geen schuilstal is niet van toepassing in dit topic ;-) Enne, als je het idee hebt dat we je vraag negeren, stuur een pbtje!

Ik heb inderdaad het idee dat je mijn vraag negeert, of eroverheen leest. Aangezien anderen ongeveer dezelfde vraag gesteld hebben is het een stuk gepaster als je die in het topic beantwoordt, dus vandaar dat ik het niet per pb doe.

Het gaat om deze vraag:
Hoe lag het land erbij vlak na de stortbuien?

.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:47

Ik had de vraag gesteld: kunnen alle paarden tegelijk in de schuilstal staan?

(ik weet nl dat als dat niet kan, mijn paard er geen toegang toe heeft)

En de vraag: Hoe ga je 10 paarden op een paddock van 30x6 huisvesten en welk deel van de paddock wordt dan overdekt?

Omdat ik wèl serieus wil kijken of dit een optie is voor mijn paard, kijk ik vanuit de behoeftes van mijn paard en dat zijn: de mogelijkheid te schuilen bij langdurige regen, de mogelijkheid altijd droog te staan/liggen en de mogelijkheid om als laagste in rang afstand te nemen van andere paarden (ruimte)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:59

Magrathea schreef:
Ben benieuwd :) 7ha voor 20 paarden, nou knappe kop ben je dan als je dat weet te verpesten. :+

Ik had de eerste winter hier op veengrond 3 ha voor 2 D-pony's en 2 Epony's en dat was toch echt niet meer te doen na januari... Al het gras op en alles stukgelopen met een laagje water er op... Ook op het zand van de bak stond water (zat leem door het zand gemengd) en drogen wilde niet goed meer (grondwaterstand te hoog). Ik heb er echt slecht van geslapen tot ik ze met een noodoplossing in elk geval voor de nacht een droge plek kon bieden.

Spreek dus helaas uit ervaring en met meer dan voldoende grond voor het aantal dieren...

200 meter verderop kunnen de paarden wel jaarrond op de wei. Dat is een zandkop en alleen bij de doorgang van de wei naar de paddock of uitgang en rond de waterbak wordt het modderig. De rest blijft hard en droog! Het kan dus echt per stuk grond verschillen.

Wij hebben erg veel moeten investeren om er een geschikt 24/7 buiten plekje van te maken.

Ik hoop dat het voor deze stal in oprichting mee valt, al liggen de marges wel hoger daar als je vrij goedkoop grond kunt pachten waar een boer niet veel aan heeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 03:33

Leuk en spannend project. Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:44

NiFallor schreef:
Siebjuh schreef:

Ik heb inderdaad het idee dat je mijn vraag negeert, of eroverheen leest. Aangezien anderen ongeveer dezelfde vraag gesteld hebben is het een stuk gepaster als je die in het topic beantwoordt, dus vandaar dat ik het niet per pb doe.

Het gaat om deze vraag:
Hoe lag het land erbij vlak na de stortbuien?

.

Ik was er na een stortbui. Er stonden geen plassen op het land.