Andere plek zoeken, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Re: Andere plek zoeken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:36

Ik zeg, google/marktplaats of wat maar ook, naar geschiktere plaatsen, ze zijn er echt wel...
En al is het dan niet meer bij je in de buurt, zoals je paardje het nu heeft is toch (in mijn ogen) geen paardwaardig bestaan..?
Pas zag ik via marktplaats weidegang aangeboden net over de grens in het Noorden, voor bejaarde paarden, zag er echt super uit, en zeer betaalbaar.

Maar, als je in de gelegenheid bent om zelf een huis(je) met grond aan te kunnen schaffen... Ik zou het wel weten...!!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:15

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart verhaal... Je kan zelf toch ook wel beseffen dat het niet goed is als een paard zo gestald wordt... En je zegt dat het je eerste eigen paardje is, waarom heb je dan een pensioenpaard gekocht waar je niks meer mee kan?
Verder heb je het eerst steeds over haar en daarna weer over hem.

In de openingspost zeg je dat je wel een huisje kunt kopen met een stukje grond erbij.. In de omgeving van Rotterdam lijkt me dat sowieso niet haalbaar en betaalbaar, maar daarna zeg je ook nog 's dat je nog geen 20 bent en veel advies nodig hebt (in je profiel staat trouwens 21). Klinkt nogal erg tegenstrijdig allemaal...

Als het verhaal echt waar is, is het goed dat je advies vraagt, aangezien je zelf blijkbaar niet goed doorhebt dat je paard er slecht bij staat. Maar ik heb er een beetje mijn twijfels bij...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:15

Begin ook te twijfelen, zitten nog al wat tegenstrijdigheden in het hele verhaal.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:29

Mickyl schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart verhaal... Je kan zelf toch ook wel beseffen dat het niet goed is als een paard zo gestald wordt... En je zegt dat het je eerste eigen paardje is, waarom heb je dan een pensioenpaard gekocht waar je niks meer mee kan?

In de openingspost zeg je dat je wel een huisje kunt kopen met een stukje grond erbij.. In de omgeving van Rotterdam lijkt me dat sowieso niet haalbaar en betaalbaar, maar daarna zeg je ook nog 's dat je nog geen 20 bent en veel advies nodig hebt (in je profiel staat trouwens 21). Klinkt nogal erg tegenstrijdig allemaal...

Als het verhaal echt waar is, is het goed dat je advies vraagt, aangezien je zelf blijkbaar niet goed doorhebt dat je paard er slecht bij staat. Maar ik heb er een beetje mijn twijfels bij...

Ben nogal onnozel wat bokt betreft, maar waarom zou iemand dit verzinnen? Aandacht nodig?
Niks beters te doen? Komt dat echt voor, dat mensen onzintopics openen? Ik geef je op zich wel gelijk hoor, dat het hier en daar wat ongeloofwaardig overkomt.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:33

Wacht maar tot het vakantie is :+
Dan komen er alleen maar verzonnen onnozele topics voorbij!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:40

Vaag verhaal, als het echt zo erg is, wat doe je daar dan nog? Zoek wat anders lijkt me de enige juiste respons op dit relaas.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:55

TS je vraagt of je paard het goed heeft als ze de winter ongeveer 24/7 binnenstaat op een paar vierkante meter eigen stront met twee keer per dag eten.
Nee dan heeft je paard het niet goed.

Subtieler dan dat kan ik het helaas niet verwoorden ;)

Het is een paard en hoewel het tegenwoordig onmogelijk is om een paard net zo te houden als vroeger in het wild, moet je er wel naar streven een paard zo goed mogelijk te houden; met respect voor de leefwijze van het dier. Dat houdt in dat het paard moet beschikken over ruimte en soortgenoten en bovendien voldoende moet beschikken over voer.
De stal waar jij je paard nu hebt staan lijkt hier wel het tegenover gestelde van; in de winter kan je paard niet fatsoenlijk zijn benen strekken (klein stenen stuk en daarna weer op stal) en wat ik opmaak uit je tekst staat je paard ook de hele winter alleen. Tel daarbij op dat je paard 2 keer voer krijgt terwijl een paard in het wild slechts een aantal uur per dag níet bezig is met eten.
De zomer is iets beter maar ook dan staat je paard dus snachts in een vieze stal zonder eten, wat in mijn ogen ook niet acceptabel is.

Als jouw paard is opgeknapt sinds hij/zij naar deze nieuwe stal is verhuist, dan vraag ik me af uit wat voor erbarmelijke(re) omstandigheden het dier komt...
Gelukkig geef je nu zelf aan dat je best bereid bent om je paard verder weg te stallen (tenminste één of twee pagina's terug las ik dat je best twee uur wilt reizen naar je paard) dus het moet lukken om een fatsoenlijke stalling te vinden waar je paard echt lekker oud kan worden!

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:23

Hoi allemaal, sorry dat het een tijdje heeft geduurd en ik ga zo derest van de reacties lezen. Ik heb een hele drukke week gehad, mede omdat ik veel heb gereist en verschillende rusthuizen heb bezocht. Ik heb er nu een aantal gehad, en paardenrusthuis Jakari in Lopik staat me wel aan (vond alleen de stallen niet zo fijn, heb heel graag een luikje naar buiten maar misschien moet ik wat minder kritisch zijn? Ik ga nog langs Sonneveldhoeve en Den Brieschen paard deze week. Dan heb ik alle rusthuizen op een uurtje afstand wel gehad. Het is voor mij erg belangrijk dat ze onbeperkt ruwvoer krijgt, élke dag buiten komt op een fatsoenlijk stuk, dus ook in de winter. Er moet toezicht zijn en wanneer ik wil dat zij bijgevoerd word moet dat gewoon gebeuren..

Ik twijfel nogsteeds, of ik het hef niet gewoon in eigen handen moet nemen door gewoon haar stal uit te mesten wanneer ik dat wil en de confrontaties en discussies maar even aan te gaan, of toch maar iets gaan zoeken waar dat automatisch in orde is, en waar ze de hele dag kan staan eten en er niet gierig word gedaan. Er zijn vast genoeg plekjes met ontzettend veel land, toch?..

Wel twijfel ik naar wat ik moet gaan zoeken, ik ben nu dus wat rusthuizen aan het bekijken omdat dat natuurlijk alles in 1 is. Maar het klinkt heel definitief, zo voelt het ook.. Mijn moppie naar een rusthuis.. Maar het idee dat ik weer bij iemand anders aan huis ga beginnen, vind ik ook meer dan eng. Ik wil haar niet blijven verhuizen maar hoe weet je van te voren hoe dingen gaan lopen? Pensionstal met standaard weidegang is hier in de buurt ook niet.. Ik ben nog helemaal van de kaart van de indrukken van deze week en alle gedachtes en gevoelens die hierbij zijn komen kijken..

Lees trouwens nu ook gelijk alle PBtjes, ik ben jullie echt heel dankbaar voor het meedenken en helpen.. Dan denk je echt wat ben ik nou zonder bokt haha.. had het echt niet verwacht, heel fijn!
Laatst bijgewerkt door withney_4312 op 20-04-14 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:31

Mickyl schreef:

Toen ik hier kwam staan was alles echt perfect, een vol land, zomer, brok en genoeg ruwvoer. Niks bezitterig gedoe van de tereineigenaresse.. Nu werd de stal steeds viezer en begin ik te twijfelen. Niet aan het feit dat een vieze stal normaal is, maar aan het feit of ik haar wel weg moet halen omdat ze zo oud is en zo gelukkig is.. Dit paardje ken ik al jaren, verzorg haar al jaren en we zijn al jaren dikke maatjes. Ze komt van een manege vandaan, en ik heb haar overgekocht.

Zoals je ziet is mijn profiel ook net aangemaakt, dit omdat ik van een vriendin de tip kreeg weer een account te maken(zit er al een hele tijd niet meer op) en het hier is in de groep te gooien. De leeftijd is niet helemaal goed gegaan ik ben inderdaad geen 21, ik ben 19. Ik heb het heel slordig aangemaakt en eigenlijk maakt het me toch niet zo veel uit, het ging me vooral om de reacties die ik hierop zou krijgen. Had echt advies nodig.. (Het is trouwens een merrie maar zal me wel vertypt hebben)

Ik heb volledige steun van mijn ouders en ben ook aan het zoeken naar een eigen kamertje/woning. Vandaar dat de gedachte in me voorbij vloog om dan verder weg, waar een stuk land aan huis niet zo achterlijk duur is als hier, een huisje te nemen. Maar realistisch is dit niet, aangezien mijn paard de jongste niet meer is en ik niet van plan ben na haar nog verder te gaan, ik moet ook een beetje aan mijn toekomst denken. Ik hoop dat ik het nu weer een beetje op heb kunnen helderen haha, het is niet mijn bedoeling jullie te laten twijfelen, ik heb echt jullie advies nodig en ben er ook heel blij mee..

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:35

xxxxxx2000 schreef:
Vaag verhaal, als het echt zo erg is, wat doe je daar dan nog? Zoek wat anders lijkt me de enige juiste respons op dit relaas.

Ik heb precies beschreven hoe de situatie is, en vroeg jullie mening en advies. De stal is smerig, ik ben het met een aantal dingen niet eens maar buiten die dingen om heeft mijn paard het heerlijk naar dr zin met haar vriendjes, ze is echt opgebloeid. Ze word buiten gezet voor me, het hele jaar door en er word goed op haar gelet. Dit en nog meer dingen (kan je lezen in mijn openingspost) maakt dat ik met mijn handen in het haar zit. Zoals je misschien wel gelezen hebt gaat het hier over een heel oud paard, wat ik liever niet meer had willen verhuizen. Wil er ook zeker geen spijt van krijgen en ga niet weg voor minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:27

Dus je bent best tevreden, lees ik zo.....jammer dat je niet hebt bijgeleerd middels dit topic, want zo zorg je niet voor paarden. Ben wel benieuwd wat je per maand betaald.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 19:34

Als ik tevreden was, was ik nu niet op zoek naar wat anders. Wil alleen wel even duidelijk maken dat ze niet hele dagen opgehokt staat tussen 4 muren, want op de wei heeft ze het heerlijk. Ben het totaal niet eens met het eten, het belachelijke balletje kuil, de vieze stal etc.. Maar ik ben misschien ook wel gewoon heel bang, dat ik een verkeerde beslissing maak. Zoals ik al meerdere malen heb gezegd is ze gewoon heel oud, en wil ik er niet meer mee slepen maar toch denk ik dat ze beter kan krijgen. Ik heb al meerdere afspraken weer staan voor volgende week, en ga elke dag bij haar langs om mindere dingen weer goed te maken.. Heb het er maar druk mee, begrijp me niet verkeerd ik zit met mijn handen in het haar, ik wil gewoon de beste keuze maken en ben ontzettend bang voor een verkeerde.. Zoals ik hier lees is vertrekken de beste, en dat weet ik ergens ook wel. Het is niet te doen om elke dag dingen goed te zetten wat niet goed is, zo zorg ik er wel voor dat zij er zelf minder last van heeft maar zoiets hoort erbij te zitten.. Ben sirieus aan het kijken, maar wil het beste van het beste en haar toch in de buurt hebben, ze is gek op mij en ik op haar en ze geniet zo enorm van het contact met mensen(poetsen, vrijheidsdressuur,wandelen). Ik betaal 200 euro..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:10

Als jij er elke dag langs moet dan was het snel over voor mij, dan is 100 euro nog te veel als je zoveel zelf moet doen. 200 euro en dan ook nog zelf er op toe zien dat je paard het wel goed heeft, fout, hoeveel paarden heeft deze dame daar in pension staan? Ik denk dat er bokkers genoeg zijn die voor 200 euro wel een plekje met betere verzorging hebben, zoveel werk heb je niet met een paard dat gewoon op de wei kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 08:42

Ik vind het wel een beetje raar dat hele hordes mensen hier in het topic zich niet kunnen voorstellen dat 200 euro stalgeld in de Randstad echt niet veel is.

En het is ook niet bepaald bizar dat je zelf voor je eigen paard zorgt qua uitmesten en voeren. Komt vaak zat voor :j

TS heeft groot gelijk dat ze niet halsoverkop vertrekt maar eerst een ècht goed plekje zoekt, anders is ze straks van de regen in de drup.

TS: Is het geen idee om uit te kijken naar een fijne nieuwe stal en zodra je die achter de hand hebt, toch echt gewoon eens goed in gesprek te gaan met je stalhoudster over de mogelijkheden voor verbetering?

Het klinkt nu namelijk heel erg alsof je dat niet durft ofzo en daarom niet echt doet.

Laat je vooral ook niet gek maken door Bokkers die je nu wijs proberen te maken dat je in omgeving Rotterdam ruime keuze hebt uit stallen die nog goedkoper zijn dan 200 euro per maand en waar voor dat geld alles voor je gedaan wordt, en paarden tot hun oren in het stro staan als ze even een paar uurtjes niet op een heerlijk stevige, groene wei staan.

Heel goed dat je eerst echt kritisch kijkt want jij en je paard zijn straks de pineut als je een foute keuze maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:59

Als je vanuit Rotterdam zoekt, raad ik je aan om in Brabant te kijken, zijn veel mensen in Rotterdam wonen en hun paarden rondom de Loonse en Drunense duinen bij boeren pensions staan. Deze paarden staat er een stuk beter bij dan jouw paard nu en voor 200 euro moet dat zeker lukken!

Genoeg die alleen in het weekend komen om te rijden. Paarden staan overdag buiten, ook in de winter..

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:05

pmarena schreef:
Ik vind het wel een beetje raar dat hele hordes mensen hier in het topic zich niet kunnen voorstellen dat 200 euro stalgeld in de Randstad echt niet veel is.

En het is ook niet bepaald bizar dat je zelf voor je eigen paard zorgt qua uitmesten en voeren. Komt vaak zat voor :j

TS heeft groot gelijk dat ze niet halsoverkop vertrekt maar eerst een ècht goed plekje zoekt, anders is ze straks van de regen in de drup.

TS: Is het geen idee om uit te kijken naar een fijne nieuwe stal en zodra je die achter de hand hebt, toch echt gewoon eens goed in gesprek te gaan met je stalhoudster over de mogelijkheden voor verbetering?

Het klinkt nu namelijk heel erg alsof je dat niet durft ofzo en daarom niet echt doet.

Laat je vooral ook niet gek maken door Bokkers die je nu wijs proberen te maken dat je in omgeving Rotterdam ruime keuze hebt uit stallen die nog goedkoper zijn dan 200 euro per maand en waar voor dat geld alles voor je gedaan wordt, en paarden tot hun oren in het stro staan als ze even een paar uurtjes niet op een heerlijk stevige, groene wei staan.

Heel goed dat je eerst echt kritisch kijkt want jij en je paard zijn straks de pineut als je een foute keuze maakt.

Ik ben inderdaad wat terughoudend wat betreft discussies. Heb wel meerdere malen gezegt dat ik wil dat ze meer te eten krijgt, en dan krijg ik als reactie dat ze dan dood gaat van de darm en maagproblemen. Heb dit natuurlijk doorgezet, en gezegd dat het wel kan, uitgelegd dat ze dat nodig heeft, maar dit gebeurd niet. Nu ben ik bij Rusthuis Jakari gaan kijken en daar krijgen de paarden onbeperkt, juist omdat dit beter is wanneer de organen constant bezig zijn.. Ik wil het beste voor haar, maar ik wil zoals je zegt, ook niet impulsief verhuizen met een oud ding en vervolgens toch niet tevreden zijn.. Misschien moet ik het wat meer ''eisen'' maar het is moeilijker dan je denkt, vooral omdat de eigenaren (meneer en vooral mevrouw hoor) het nergens mee eens zijn..

De prijs komt op de 3e plaats hoor, het belangrijkste vind ik dat ze gewoon niet beter kan wensen en gelukkig is, daarna komt de afstand, ik wil haar niet helemaal loslaten want hoe goed rusthuizen en mensen ook kunnen praten, het blijft je kindje en ik ken dr als de binnenkant van mijn oogleden en ze is gek op de 1 op 1 aandacht.. Het is zo moeilijk, het liefst verhuis ik haar niet maar ik denk dat ze langer meegaat als ze gewoon zoals hoort, kan eten wanneer ze wilt, kan slapen in een schone stal en alles krijgt wat ze nodig heeft. Ik doe echt mijn best met de eigenaren, maar ik krijg zo weinig begrip.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 15:08

russel schreef:
Als je vanuit Rotterdam zoekt, raad ik je aan om in Brabant te kijken, zijn veel mensen in Rotterdam wonen en hun paarden rondom de Loonse en Drunense duinen bij boeren pensions staan. Deze paarden staat er een stuk beter bij dan jouw paard nu en voor 200 euro moet dat zeker lukken!

Genoeg die alleen in het weekend komen om te rijden. Paarden staan overdag buiten, ook in de winter..

Ik zet het op mijn check lijstje! Dankjewel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:33

Maar in hoeverre krijgt ze nu echt te weinig ruwvoer qua hoeveelheid dan?

Als ze echt heel erg te weinig krijgt de hele winter lang, dan zou je haar toch flink in moeten zien vallen en erg mager moeten zien worden?

Zeker senioren hebben daar al snel last van :)

Kan het niet zijn dat ze toch wel genoeg ruwvoer krijgt, maar dat ze het gewoon erg snel opeet?
Dan kan een slowfeeder een hele handige investering zijn zodat ze wat langer doet met haar plukje :j

Heeft de stalhouder ook weinig mee te maken, die vul je gewoon zelf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:27

Klopt wat russel zegt, denk dat jij ook een specifieke stal bedoeld? Ik heb namelijk op een stal gestaan in kaatsheuvel waar al jaren iemand uit rotterdam staat. Geloof inmiddels meerdere. Gewoon eens goed bekijken wat je echt zoekt in een stal en dan informeren om je heen.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:11

pmarena schreef:
Maar in hoeverre krijgt ze nu echt te weinig ruwvoer qua hoeveelheid dan?

Als ze echt heel erg te weinig krijgt de hele winter lang, dan zou je haar toch flink in moeten zien vallen en erg mager moeten zien worden?

Zeker senioren hebben daar al snel last van :)

Kan het niet zijn dat ze toch wel genoeg ruwvoer krijgt, maar dat ze het gewoon erg snel opeet?
Dan kan een slowfeeder een hele handige investering zijn zodat ze wat langer doet met haar plukje :j

Heeft de stalhouder ook weinig mee te maken, die vul je gewoon zelf.

Ze krijgt nu LETTERLIJK 1 voetballetje aan kuil in haar hooinet. Derest is gewoon helemaal leeg. Nu had ik tegen ze gezegt dat ik dit echt te weinig vind, nu kreeg ze ongeveer hetzelfde maar dan uit elkaar getrokken dat het meer lijkt.. Dus ga het weér zeggen.. Ben dan benieuwd hoeveel ze in de ochtend te eten krijgt als niemand anders er is.. Ik heb trouwens is gekeken hoe de bodem van haar stal er precies uit zag, heb alle kleuren gezien! Rood, oranje, zwart, wit... Voor de liefhebbers kan ik een fototje PBen.

En ja ze valt zeker in, maar met de kilos brok die ik elke dag klaar zet is dat ook wel heel bijzonder en ziet ze er toch best nog wel goed uit.. Ik heb even na gelezen wat ik hierboven type, en dan merk ik dat ik er wel wat zelfverzekerder in sta. Ik ga vanmiddag naar Den Brieschen paard. Ook bel ik vandaag nog Klavertje4 en Sonneveldhoeve in pynacker om ook te komen kijken.. Als iemand hier ervaringen mee heeft, heel erg graag.. Vind het allemaal meer dan eng, het breekt me ook echt op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:16

Om een beter beeld bij een stal te krijgen zou ik je willen adviseren om meerdere malen te gaan kijken. Diverse tijdstippen. Kijk hoe de paarden er uit zien, ook een ouder paard kan er gevuld uitzien! Dus de smoes ja het is een oudje daar krijg je moeilijk vlees op de botten is niet voor elk paard van toepassing. Kijk naar de uitstraling van een paard, lijken ze tevreden, vallen ze aan op het hooi als er gevoerd wordt of juist niet.
Snap heel goed dat je niet wilt slepen van adres naar adres met je paard, maar je komt er pas achter hoe het er daadwerkelijk is als je er een poosje staat, wat voor de een goed is is voor de ander het niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:42

Maakt in mijn ogen niet meer uit, je kunt de stalhoudster niet vertrouwen dat het arme dier meer eten krijgt, dus je kunt er nooit gerust op zijn.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

ergens anders neer zetten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:30

Bij mij is het heel simpel.. Er zijn een aantal basisdingen die goed moeten zijn, als deze niet (meer) goed zijn en staleigenaar zorgt voor geen verbetering? Dan wordt het helaas tijd om een ander plekje te zoeken.

Te weinig hooi, vieze stal, in de winter in de blub (mok) en veel binnen staan, heel veel biks ter compensatie van te weinig hooi(?), staleigenaresse die het alleen op haar manier wilt doen en niet openstaat voor de behoeftes van de pensionklant.. Als er 1 van deze dingen niet goed zijn en niet verbetert kan worden, dan had ik al uitgeweken naar een andere locatie.

Vooral het weinige ruwvoer en het buitenstaan in de winter (mok, dichte luiken met kou i.c.m. vuile stal, toch wel veel binnen) zou voor mij echt not done zijn. Hoe goed de zomerperiode ook is. Zeker met zo'n ouder dier zou er zeker veel beter mee omgegaan moeten worden.

Ik heb ook op een soort gelijke stal gestaan: Zomers een echt paardenparadijs qua land en buitenstaan, maar 's winters gewoon niet goed op orde. Werd ook steeds meer geminderd op het ruwvoer en paarden moesten per 2 in een hele kleine paddock (4x6? of iets groter) staan, 7 uur lang en zonder ruwvoer.
Op een gegeven moment wilde mijn oudste merrie niet eens meer naar buiten, terwijl ze het liefst met weer en wind buiten is en op stal erg druk wordt als andere paarden naar buiten gaan/zijn.
In die periode? Stond ze heel relaxed op stal en leek dus erg "gelukkig", als we haar in de paddock wilde zetten moesten we haar zowat dwingen om de box uit te komen. Van hittepetit die in piaffe naast je liep omdat ze naar buiten wilde, ging ze nu sloffend mee naar buiten. Alleen op de terugweg wilde ze het liefst in galop nog naar haar box.
Aangezien ik de merrie al 10 jaar ken, voor mij genoeg tekenen dat ze er niet lekker stond. Hoe gelukkig ze ook leek in de box.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 00:48

Ik ben om, zeker na vandaag en jullie adviezen.. Wat hebben de paarden het lekker met onbeperkt ruwvoer, de hele dag zonnen, dikke strostallen.. Dit is wat ik voor haar wil. Onbeperkt kuil, in plaats van voernijd naar het ene bergje wat ze krijgt.. De hele dag zelf bepalen of ze buiten of binnen in een dikke strostal staan in plaats van soms halve dagen in een gore stal.. Ja, ze verdiend beter.