Hoe deze staart schoonmaken, zonder te knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:54

Ik heb van Warboel hier op bokt een staartzak tegen verzendkosten gekregen. Super lief! Gaan we dus eens uitproberen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:59

waar heb je het nu mee gewassen en hoe vaak :D

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:13

Mijn shetlander had daar ook heel veel last van. Bij mij hielp het altijd super goed om met een normale maan en staart borstel te borstelen, dan borstel je die mest ook gewoon mee. De rest pluisde ik uit met de hand, de mest is toch hard. :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:40

cam schreef:
waar heb je het nu mee gewassen en hoe vaak :D

Ik heb het ongeveer 4 keer gewassen met BioTex. (bijna 2 uur over gedaan.)
Werkte goed. :j

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:44

Het ziet er weer netjes uit idd.

Ashkerlon

Re: Hoe deze staart schoonmaken, zonder te knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:50

Is het niet zo dat ze haar staart niet voldoende omhoog kan houden door de staartflap van haar deken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:53

Ashkerlon schreef:
Is het niet zo dat ze haar staart niet voldoende omhoog kan houden door de staartflap van haar deken?

Ik weet het niet precies. Ik heb haar pas sinds juli vorig jaar.
Toen had ze natuurlijk geen deken op. Kwam ze vers uit de opfok en haar staart was één en al stront. Ze had toen eigenlijk altijd diarree en ook al heel lang gehad. Dus dacht dat, dat de oorzaak was.
Heb toen de DA laten komen en ze is toen ontwormd en sindsdien is haar diarree ook opgehouden.
Haar staart heb ik toen helemaal schoon gemaakt en was altijd aan de onderkant wel een beetje vies maar nooit echt op gelet. Sinds begin van de winter merk ik pas hoe vies haar staart eigenlijk is, dus ik zal deze zomer/voorjaar eens opletten hoe ze het doet zonder deken.
Maar aller eerst de osteo even laten komen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:57

wassen en je staartflap eraf halen :j

mijn madam heeft er nooit last van in de zomer (ook niet met de vliegendeken met flap) en in de winter zodra ik boven de 100grams deken ga begint madam op haar staart te poepen...

heb toen eens gekeken wat gebeurde als ik de staartflap eraf haalde, en TADA, het hele probleem was over :D

uiteraard als het echt diarree is , is dit het probleem niet, en moet je gewoon opzoek naar een reden waarom ze diarree heeft en het oplossen ;)

en uiteraard als ze niet lekker in haar rug zit, zal de osteo dit ook misschien oplossen, maar ook dat kan een reden zijn waarom haar staart optillen met deken net wat te zwaar is..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:00

KingYasFenn schreef:
wassen en je staartflap eraf halen :j

mijn madam heeft er nooit last van in de zomer (ook niet met de vliegendeken met flap) en in de winter zodra ik boven de 100grams deken ga begint madam op haar staart te poepen...

heb toen eens gekeken wat gebeurde als ik de staartflap eraf haalde, en TADA, het hele probleem was over :D

uiteraard als het echt diarree is , is dit het probleem niet, en moet je gewoon opzoek naar een reden waarom ze diarree heeft en het oplossen ;)

en uiteraard als ze niet lekker in haar rug zit, zal de osteo dit ook misschien oplossen, maar ook dat kan een reden zijn waarom haar staart optillen met deken net wat te zwaar is..

Toch vreemd. Ze heeft nu nog een 200 gr. deken op, maar die staartvlap is niet gevoerd. Slechts een lapje stof wat er over heen hangt... Zou dat echt zo'n verschil kunnen maken?

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:03

Weken in warmwater met shampoo (wel zoveel mogelijk staartwortel vermijden ivm irritaties van de zeep). Vervolgens ontklitten en uitkammen en dan invlechten. Dé gouden tip waardoor mijn tinker met mega dikke staart (kon hem niet goed optillen, aka luiheid :') ) nu gewoon geen mest meer in zijn staart heeft. 6/7 dagen later weer eruit halen en dan hoef je ook niet meer te wassen. Alleen even doorkammen en weer invlechten. Wil je niet invlechten, skip dan het vlechtdeel en was het op deze manier meerdere keren per week, maar dan blijf je wel bezig.
Je kan ook altijd naderhand nog even wat anti klit of baby olie op de staart doen aan de binnenkant zodat de mest er wat beter langs glijdt.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:06

Een emmer warm water pakken me wat shampoo erin en laten weken. En dan met je vingers proberen los te krijgen.

Wat ook goed helpt is laten weken en flink wat conditioner erin smeren en dan met de borstel erdoorheen. Dit deden wij altijd op mijn werk als we een paard kregen met zo een staart. Het duurt even maar het helpt goed..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:08

Het is ondertussen al gelukt. Toch bedankt voor de handige tips. Kan later altijd bruikbaar zijn!
Weken met anti-klit zou hier niet hebben gewerkt. Er zaten zulke enorme korsten mest in, dat het met anti-klit er niet uit kwam. Dat heb ik al eens vaker geprobeerd en het probleem is dat de haren dan glad zijn. Dan borstel ik en dan trek ik mestklonten incl. haren er zo uit!

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:10

Mossel schreef:
De staart van mijn paard met chronische diarree is vele malen erger dan deze. Ik was de staart 2á3 x en dan antiklit er in, met de hand uitpluizen en nog een keer wassen en weer uitpluizen

zo deed ik dat ook altijd, weet niet of het al gezegt is, maar vlechten dan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 00:11

koda schreef:
Mossel schreef:
De staart van mijn paard met chronische diarree is vele malen erger dan deze. Ik was de staart 2á3 x en dan antiklit er in, met de hand uitpluizen en nog een keer wassen en weer uitpluizen

zo deed ik dat ook altijd, weet niet of het al gezegt is, maar vlechten dan?

:') Vlechten is al een aantal keer naar boven gehaald ja. Geeft niets. :D
Staart zit nu in een vlecht. Morgen de staartzak er over heen die ik gekregen heb.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:39

Ik denk ook dat de staartflap niet echt het probleem is, deze is net als TS ook al aangeeft niet gevoerd, is maar een enkel dun lapje stof.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:36

Ik probeer nu ook het vlechten uit en ondervind dat hij alleen de laatste dag wel in zijn staart heeft gemest, maar dat was dan ook de enigste keer dat ik pas onder zijn borstelige stuk was gaan vlechten, neem nu het borstelige stuk dan ook maar weer mee.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:53

Ik heb een erg leuke bijrijd/verzorg fjord wie ook erg goed is in het vies maken van haar staart. Haar staart krijg ik altijd weer mooi schoon door te weken met wam water en als ik bij de staartwortel aankom giet ik er langzaam wat water over of ik maak een spons erg nat en probeer het daar mee. Ik was haar staart met zeep wie auto monteurs gebruiken om hun handen mee schoon te krijgen (het heet garage zeep denk ik) Ze hebben het bij de action en het kost niks. Daarna was ik het nog gewoon even na. Ook borstel ik het met een grove borstel als het wat nat is en geweekt, dan komen de grote stukken meestal wel mee want die zijn dan wat zacht geworden.

Ook heb ik wel eens gehoord dat baby olie in de staart smeren er voor zorgt dat de viezigheid minder snel hecht.