Als je paard oud wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:28

Ik hou ook verschrikkelijk veel van mijn pony, die is nu 13. Maar mocht ze nu iets chronisch krijgen waarvoor ze niet meer gebruikt kan worden onder het zadel oid, dan snap ik ook dat mijn ouders niet 230 in de maand betalen voor alleen op het weiland staan.

Mocht ze wel oud worden en ik kan haar zelf onderhouden, dan mag ze zeker blijven ook als ze met pensioen is.

melvinrandy

Re: Als je paard oud wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:31

Ik ben nog jong, maar ik houd teveel van ze om ze achter te laten. Dan maar zonder rijden van ze genieten.

Maar ze is bijna 4 nu, dus ik denk daar verder nog niet over na hahaha

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:33

Mijn Haflinger wordt in mei 20 jaar. Ze is nog in de bloei van haar leven, maar kan wel merken dat ze ouder wordt. Ik ga haar niet weg doen vanwege haar leeftijd en ben niet van plan haar te verkopen. Ik moet er dingen op inleveren zoals in de sport nu, maar ik heb het wel voor haar over. Ik heb haar al ongeveer 8 jaar en zou echt niet zonder haar kunnen. En als ik niet meer op haar kan rijden zou dat niet veel uitmaken, want ik kan ernaast ook van haar genieten.

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:37

je weet het nooit van te voren had een d pony gekocht op zijn 15de jaar en heb heb in 9 maanden moeten laten inslapen had acute spat.

ook een 4 jarige kan afgekeurd worden voor te rijden. En klink raar maar is wel zo. heb eens een merrie gekocht was 5 jaar nog niet onder het zadel en had artrose op de keurings foto's heb haar niet gekocht. Maar denk soms wel eens zou ze nog leven.

helaas is het geen garantie dat ze oud zou worden. wat heel jammer is.
een ding zou ik niet meer doen en dat is mijn huisdieren vervangen. Maar ja heb dan ook genoeg huisdieren. Maar zou wel nog een paardje kopen, als ze zouden overlijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:38

Ik heb mijn oude pony gekocht dat ze 26 was. Ik wilde haar nog een paar leuke laatste jaartjes bieden. Inmiddels is ze 38 mijn vriendinnetje voor het leven, rijdt nog wat mee in de les (al bokt ze altijd iedereen eraf), overleeft steeds weer ziektes waarbij maar weinig kans is om het te overleven, is oud stijf en krakkemikkig, heeft geen functioneel gebitje meer, eet mijn halve maand salaris aan speciale dingetjes op en de andere helft kan ik inleveren bij de dierenarts (bij wijze van spreken), is nog altijd str.nt eigenwijs en nog lang niet van plan dood te gaan. Sterker nog ze begint weer vet en billen te krijgen...

Gezien deze ervaring probeer ik de andere voor hun 15e maar te verkopen, anders ga ik failliet hihi.

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:46

hahahaha. snap je helemaal wat je bedoeld. helaas dus zelf geen goede ervaring en bang geworden. Maar moet eerlijk zeggen dat ik van deze verhalen juist anders ga denken. Voor mij hierna geen veulen meer. word ik te oud voor. moet minimaal 70 jaar worden en anders erf mijn dochter mijn paarden. hahhaha. ene paard is 5 jaar en die krijg ze als ze haar zelf kan onderhouden en dus een baan heeft. hihihi heb geen klik met haar terwijl ze wel heel lief is. En sox is nog maar 9 maanden oud. dus kan nog als het goed is tot ik oud en erg krakkemikkig worden genieten van ze.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:53

Ik heb die van mij pas gekocht en hij wordt 22 dit jaar. Hij is echter in zijn tweede jeugd. Heeft wel wat kwaaltjes maar valt nog wel mee.
Ik hoop dat er zich nooit iets voordoet waardoor hij weg moet want ik ben van plan hem tot zijn laatste dagje te houden.
De moment dat ik merk dat hij geen plezier meer uit het rijden haalt, mag hij permanent de wei op :)
Hij is mijn buddy, ik hou van hem. Zou hem echt niet weg kunnen doen als hij oud wordt.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:19

Als ik er aan denk om mijn knollie weg te doen krijg ik al een brok in mijn keel. Eigenlijk wil ik er nog niet aan dat hij ouder wordt. Gelukkig hoef ik dat voorlopig ook niet, want hij mankeert nooit iets *klopt af* In mei wordt hij 18. We zijn sinds een half jaar voor het eerst gestart met wedstrijden en hij vindt het fantastisch. We zijn echt een tweede jeugd gestart. We rijden nog 5 keer in de week, probeer 1 keer per week lekker naar buiten te gaan en heb nog les. Zelfs de dierenarts staat versteld toen ik vertelde hoe oud hij was :D. Hij blijft bij tot het eind.

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:28

Beslissingen maken kan je eigenlijk pas als het moment daar is. Maar ik zou inderdaad als het te duur zou worden naar een andere stal brengen. of een wei of zo.

eigenlijk hoop ik dat tegen die tijd de kinderen de deur uit zijn en dat ik een klein huisje met wat land kan kopen. zodat ik lekker de paardjes aan huis heb. Voor nu denk ik aan nu.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:29

Hier had ik ook een oude pony.
in april zou ze 25 zijn geworden, ze liep nog wekelijks mee in de clublessen en we maakten redelijk veel ritjes over de weg. Ook het mennen vond ze geweldig. Aan haar uiterlijk zag je wel dat ze wat ouder werd.

helaas is ze afgelopen zondag overleden.. met hetgeen wat ze erg leuk vond om te doeb.. ze heeft waarschijnlijk onder het mennen een hartstilstand oid gehad waardoor ze de sloot is ingegaan.. ze was meteen dood.

als dit niet was gebeurd zou ik haar zoiezo niet wegdoen omdat ze te oud werd

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:39

gecondoleerd met je pony. Wees blij dat ze niet onnodig pijn heeft geleden. Maar het zal een grote schok zijn voor jullie allemaal.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:39

Mijn paard en ik zijn allebei 23. Ik begin het nu wel te merken aan hem. Hij is iets relaxter geworden en hij ligt heel veel op stal en op de wei. En dan niet echt heeeelemaal languit. Vroeger was het absoluut geen knuffelkont, maar tegenwoordig vindt hij het heerlijk als ik erbij kom zitten als hij languit ligt. Gelukkig is zijn eetlust nog heel goed en zit het met de bespiering en vetlaag nog overal goed. Hij heeft 2 jaar met een blessure stilgestaan, maar kan nu weer 3 tot 4x per week recreatief gereden worden. Ookal kon ik niet meer rijden: deze blijft tot t einde bij mij...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:36

Citaat:
wow Simongek dan span jij wel de kroon! Bijna 30 jaar jullie pony bij je! Dat is prachtig.

Nee hoor, heb mijn dame 33 jaar gehad. Van haar vierde tot haar 37ste.. ( zie mijn profiel)
Nu 2 jaar geleden overleden, en het is nog steeds gek dat ze er niet meer is..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:08

Heel veel sterkte met het verlies.
Echter een mooiere dood voor de pony is er niet natuurlijk. Langzaam aftakelen gun je geen enkel mens of dier.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:24

Punz, wat bijzonder! :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:47

Ja is het, was het. Kreeg haar rond de overgang basisschool/middelbare school ...en heb haar dus tot 2 geleden gehad ( tot mijn 44ste....) Ze was dus mijn pubertijds-reddingsboei... mijn "blok aan mijn been" tijdens mijn studie ( zoo bang geweest voor onbetaalbare DA kosten... gelukkig bleef ze gezond,) en mijn heerlijk oude kleine "grand dame" gedurende haar laatste levensjaren. Kortom: ze was er eigenlijk altijd..

Vind het nog steeds echt heel bijzonder dat ik haar zo lang heb mogen hebben. Heerlijk dier was het!
Filmpje van haar op 36 jarige leeftijd ( heb ik al wel eens laten zien op bokt, maar mag vást nog wel een keer, toch?):

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:33

leuk filmpje heel bijzonder dat je zo lang haar heb gehad. mooi

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:37

Wij hebben een fjordenmerrie van 24, die is alleen maar leuker en energieker geworden naar mate ze ouder werd. Ze loopt zo 3 uur flink zware ritten.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:28

Punz heel bijzonder! En wat zag ze er ook nog goed uit op dat filmpje!

Als mijn oude dame sterft,zal ik dat heel erg vinden,want met haar sterft mijn jeugd. (heb ze al van mn 13e en ben nu 32)
Maar ik zal wel weten dat ze het gewoon altijd heel goed gehad heeft en ik mag hopen dat dat echt een troost zal zijn als het moment er komt.

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:41

jeetje dat kan ik me voorstellen zeg. heb dat al bij Andor. Toen waren mijn kinderen nog klein nu al grote pubers. Echt moeilijk... om dan troost te vinden. Mijn hoop is dat andor nog terug kom bij mij. Als dat niet het geval zou ik dat erg moeilijk vinden.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:47

19marjo90 schreef:
Mijn paard en ik zijn allebei 23. Ik begin het nu wel te merken aan hem. Hij is iets relaxter geworden en hij ligt heel veel op stal en op de wei. En dan niet echt heeeelemaal languit. Vroeger was het absoluut geen knuffelkont, maar tegenwoordig vindt hij het heerlijk als ik erbij kom zitten als hij languit ligt.

Heel herkenbaar :) De mijne is 29, en heeft eigenlijk nergens last van (behalve afgesleten tanden dan). Maar in tegenstelling tot vroeger is de dag nu wel ingedeeld van dutje tot dutje :z

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:24

Wat ik bij derest trouwens ook lees, als ik de mogelijkheid verlies om mijn ouwetje bij mij te houden, moet iemand zich spontaan aanmelden met een plekje voor altijd en anders laat ik hem ook gaan.. Hij heeft al genoeg meegemaakt en vind het niet eerlijk om nog met hem te slepen. Zou het mezelf ook niet vergeven als hij verkeerd terrecht komt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:53

felineepino schreef:
Zou het mezelf ook niet vergeven als hij verkeerd terrecht komt

Zo denk ik ook!

Ik fok zelf ook pony's, maar dat is toch anders :o Dat zijn leuke gezonde dieren waar een ander nog ontzettend veel plezier mee kan hebben. Mijn ouwetjes zijn alleen geschikt als grasmaaier...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:58

Ik heb al mijn paarden gewoon als 'huisdier'. De oudste wordt dit jaar 30 en de jongste 5. Of ik er wel of niet op kan rijden is voor mij slechts bijzaak. Ik geniet volop van ze, elke dag weer en er is zoveel meer dan in dat zadel zitten voor mij. Elk paard wat ik aanschaf gaat nooit meer weg. Eenmaal hier is tot aan de dood hier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:05

Hier blijft ook alles thuis tot de laatste adem :j
Heb mijn eerste paardje 25 jaar gehad, hij is 30 jaar geworden. De oudste merrie nu is 21, dan nog ééntje van 18 en een gekke PRE van 8 jaar...dus hopelijk nog veeeele jaren plezier aan die beestjes ! :D