Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
minouesmee schreef:Daar komen ze 2 uur in de winter buiten in een paddock, althans dat was 2 jaar geleden toen ik er stond.
Is wel een fijne stal! Alleen niet echt de mogelijkheid om lekker buiten te rijden.
Quellian schreef:Ik denk dat je vooral moet zorgen dat alles wordt gedaan en niet dat dingen onderling geregeld moeten worden, er hoeft maar 1 party pooper te zijn en je paard komt niet buiten/krijgt niet te eten/staat in een vuil hok. En dat is gewoon moeilijk te vinden.
Ik heb gekozen wat verder weg te staan, dan heb je voor relatief minder geld meer 'luxe'. Mijn paarden worden elke 2 uur gemest, de paarden hebben allen een eigen paddock, 5x pd kuil, dekens op/af, alles wordt geregeld. Dit geeft een hoop vrijheid in het leven náást de paarden.
Chouchou schreef:Vanuit Veenendaal is Leersum goed bereikbaar, hier woon ik zelf ook en heb mijn paard er ook staan. Bij mijn stalling is veel voor het paard, wat minder voor de ruiter. Er is een bak aanwezig, maar deze is wel vaak nat. Ik rij het liefst gewoon lekker in het bos (op 5 minuutjes stappen) dus de bak hoef ik toch niet veel te gebruiken. Voor €110 per maand heeft je paard in de zomer én in de winter 24/7 weidegang met 1 of 2 maatjes met een ruime inloopstal. Wel zelf mesten, hooi betaal je per baal, en ook zelf krachtvoer aanschaffen.
Een andere stal in Leersum is hier al eerder genoemd, de Ginkelhoeve. Pony's tot 1.50 kunnen in een groepsaccomodatie voor €165 inclusief, maar voor grotere paarden betaal je €225 (zelf mesten) of €265 (mesten wordt gedaan) en die staan dan overdag in een klein paddockje in hun eentje. Wel grenzend aan elkaar allemaal, dus ze kunnen wel contact hebben, maar echt lekker bewegen kunnen ze er niet in. In de zomer staan ze overdag wel op het land, maar deze maanden en uren zijn wel in de minderheid. Wel een hele mooie verlichte buitenbak en longeercirkel. Uitrijmogelijkheden ook top. Heb hier zelf mindere ervaringen mee met betrekking tot hoeveel er gedaan wordt, zeker nu er mensen weggaan die het werk samen deden met de stalhouder, hierdoor zijn er al best wat mensen vertrokken.
Weer een andere in Leersum, pal aan het Leersumse Veld. Als je van het terrein af bent, ben je al in het bos. Ze hebben geen website of naam volgens mij, maar het is op dezelfde locatie als Camping Het Leersumse Veld. Omdat ik hier stond met mijn verzorgpony en dus niet het stalgeld hoefde te betalen, weet ik niet precies hoeveel dat bedraagt. Dacht wel tussen de €250 en €300. Grote buitenbak die over het algemeen goed te rijden is, tenzij er echt storm is geweest, maar daar heeft iedere bak wel last van. Zelf hooi & krachtvoer klaar zetten, het wordt dan verder door de boer en stalgenootjes gevoerd in zo'n 5 porties per dag. Rond 5 uur gaan de paarden van hun paddock (winter) of weiland (zomer) naar binnen, dit doen de stalgenoten met elkaar. Ook zelf mesten.
Iemand gaf ook nog een slechte 'recensie' over een stal in Overberg, tussen Veenendaal en Leersum in, stal Equilibrium. Dit ging dan vooral over het weinig naar buiten gaan, en dat klopt wel... Tussen half 11 en 3 uur gaan ze 's winters in de paddock, daaromheen staan ze in hun ruime stal met 3,5x8,5 meter uitloop. De deur die de uitloop van de stal scheidt, gaat 's nachts dicht. Wel worden de paarden heel goed in de gaten gehouden, worden ze naar mijn mening goed en genoeg gevoerd, en worden de paarden ook binnen en buiten gezet. Ook een goede buitenbak. Het bos is wat verder weg, je zou dan eerst wel ongeveer 2 kilometer moeten stappen richting het bos waar bovenstaande 3 stallen wel aan liggen. Prijs is €265 per maand.
Verder heb ik geen ervaring met stallen hier in de buurt, maar ik vind deze vier al best veel