Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:37

Je bent al een heel eind opweg!

Zoals al eerder gezegd mag je zadel budget omhoog.
Wormenkuur en reserve potje da.
Zou persoonlijk van je vaste lasten maandelijks 10% apart zetten voor de da. Meer is altijd beter.

En misschien wil je lessen, of moet je extra brokken gaan voeren in de winter wat niet bij je stalling in zit.

Succes alvast!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:51

Ik vind het al met al best een redelijk lijstje! Paar aanvullingen zijn gedaan en je zegt zelf ook wel 200,- extra op het budgt voor het zadel te willen leggen. Ga ik heel voorzichtig zeggen dat ik dat heel krap vind. De meeste ruiters besparen op het zadel en dat vind ik een enge gedachte. Het zadel zorgt voor de drukverdeling, een niet correct passend zadel kan de beweging beperken, minder goed passend zadel kan een paard pijn doen en een slechte kwaliteit zadel kan echt (blijvende) schade berokkenen. neem even een goedkoop wintec zadel als voorbeeld, die passen maar op bar weinig paarden (ze zijn er wel), de meeste van die zadels bruggen (zadel steunt wel op de voorkant en ook op de achterkant, maar totaal niet op het midden, waardoor de druk van de ruiter gaat knijpen op de punten voor en achter, dit zorgt geheid voor rugklachten, alleen in hoeverre een dier dit laat zien is weer bij elk paard verschillend). Men investeert in hoefverzorging (alleen de beste smid) les (alleen de beste instructie), goed voer, dierenarts, fijne stalling, maar op een zadel word vaak enorm bespaard. Maar vergeet niet dat een goede pasvorm van het zadel het welzijn van je paard enorm verbeterd! Ik weet waar ik over praat, ben zelf ook op mn bek gegaan ermee, terwijl ik al die jaren dacht dat het zadel pastte...

GroteSnuffel

Re: Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:34

Bedankt! Met een paar paardjes die ik op het oog heb is er optie om zadel mee te kopen, weet je tenminste zeker dat het past!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:03

Nee hoor. als de eigenaar er geen goede zadelmaker bij heeft gehad of dat het erg lang geleden is, weet je niet of het goed ligt.
Ook verschillen ruiters over welk zadel prettig zit (ook de kontmaat/inch) en kan je houding maken of breken.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:43

Cerera schreef:
Waarom zou je er in godsnaam rekening mee houden dat je ooit wel eens een andere stal zou moeten gaan zoeken of het stalgeld ooit verhoogt kan worden? Dat je paard misschien ooit eens ZE zou kunnen ontwikkelen of misschien ooit wel eens slechte voeten kan krijgen? Het ZOU kunnen, maar de kans dat het niet gebeurd is vele malen groter. Echt sommige agumenten die hier voorbij komen vind ik van de zotte, op die manier durf je al geen goudvis meer aan te schaffen...

TS, ik weet niet of je een paard met papieren wilt, maar mocht je je toch zorgen maken over eczeem, kan het verstandig zijn om vooraf uit te zoeken of ZE in bepaalde afstammingen meer voorkomt. Zo heb je bij de haflingers vaak paarden met ZE die afstammen van Wessel van 't lievers.

Ik bedoelde alleen, als je dan toch naar veel kosten wilt kijken en het plaatje compleet wilt maken is het denk ik wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik zeg nergens dat ze nu al een deken aan moet schaffen.. Dat maak je er zelf van. Rekening houden dat je die kosten hebt is toch niet meer dan realistisch. Het is niet altijd te zien dat een paard zomereczeem heeft. Het ligt enorm aan waar je paard gestald staat. Die van mij staat bij mij thuis aan stilstaand water hier zitten helaas enorm veel mugjes.

Daarom bleken ze dus wel zomereczeem te hebben eenmaal toen ze bij mij gestald waren.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:55

al heel veel is genoemd en ik heb niet alles gelezen, dus misschien is dit overbodig. Houd er rekening mee dat dekens en halsters slijten. Ik gebruik gemiddeld 3 halsters per jaar omdat ze altijd gesloopt worden! Hoe? Geen idee maar het gebeurt. Ook dekens hebben niet het eeuwige leven. Ik reken met 1 deken per 3 jaar, maar sommige paarden redden dat echt niet en hebben elk jaar een nieuwe nodig. En het idee van een potje voor nood vind ik een prima aanrader!

Succes!

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:48

Ik denk dat de meeste antwoorden al zijn gegeven. :)
Bezit je ook al rijlaarzen, rijbroek, cap, longeerlijn et cetera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:02

Ik heb een tinker :D
Die van mij is een echt cob type, maar heeft geen brede boom nodig volgens de zadelmaker.
Ik weet niet waar je zit in nederland, maar ik heb nog een boomloos liggen, amper gebruikt, alleen 1 rits is stuk. Maar goed, daar zal de prijs ook naar zijn en dan komt bij lange na niet aan de 300 euro. Misschien dat je een pommel zou moeten vervangen.

Bandages en peesbeschermers zijn niet altijd even praktisch bij tinkers, vind maar eens een passend paar, als je al dat behang hebt. Verder wordt het eronder ook gewoon te warm.

Wil je in de winter je paard gewoon in zijn vacht laten staan, adviseer ik eerder een zweetdeken dan een regendeken.

Krachtvoer moet je erg mee oppassen met tinkers, je geeft gauw veel te veel.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:40

Ik heb zelf een Haflinger en qua krachtvoer moet je daar inderdaad erg mee oppassen. Die van mij krijgt echt geen 2 kilo per dag hoor. Ze staat ook niet zwaar in het werk, maar goed, dan nog.
Ik ben persoonlijk heel tevreden van Equifyt, aan mijn Haf geef ik de Natural Base (zitten veel kruiden in) en de Red Horse zonder haver.

Bandages heb ik niet eens, vind ik niet nodig. Peesbeschermers heb ik wel, maar gebruik ik nooit. Ook bij het trailerladen gaat ze er gewoon zo op, zonder bescherming. Vind het persoonlijk altijd wel een beetje grappig als ik de ingepakte paarden op transport zie gaan, maar dat is mijn mening. Nu is mijn Haf ook gewoon heel rustig onderweg en bezeert ze zichzelf niet. Bij een hittepit kan ik me voorstellen dat je toch graag beenbescherming of iets dergelijk aan wil doen.

Dekens heb ik ook niet, of ja, ik heb een uitrijvliegendeken en een zweetdeken. Dat laatste gebruik ik enkel in de winter als ze zwaar gewerkt (en dus gezweet) heeft en het echt koud is. Anders gebruik ik het nooit.

Hangt erg af van het type paard of je al die dingen al dan niet nodig hebt, vind ik. Haflinger, Fjord, Tinker zijn robuuste paarden, die imo niet zo snel iets hebben. Zijn vaak ook rustiger enzovoort.

boefjeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:51

Ben aan het meelezen, na jarenlang paardjes van jan en alleman te rijden ben ik nu ook toe aan een eigen haf :D

Ziet er allemaal reëel uit vind ik zo. Alle aandachtspunten zijn ook wel al genoemd!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:14

Nsky86 schreef:
Voor een echt goede regendeken van bijvoorbeeld eigenmerk Epplejack ben je rond de 90 euro kwijt. Een tweedehands zou kunnen, maar op het moment dat hij gewassen is verliest het zijn waterdichtheid. Daar kom je pas achter als je paard nat binnenkomt en is het weggegooid geld. Gooie zweet/fleecedekens ook eigenmerk EJ zijn rond de 15 a 25 euro.

Dan inderdaad een potje voor onverwachte kosten . Bijvoorbeeld mijn merrie kreeg biksallergie en ben nu al zo een 350 euro verder. De plekjes/wondjes zijn ondanks 2x per dag behandelen toch verder gaan onsteken en moet nu een kuur antiotica.. Hoppa weer 130 euro... ect.)

En voor een zadel zou ik eeder rond de 1000 rekenen. Hoewel wintec inderdaad wel vaak zadels heeft die goed op zo een paardje passen..

Een deken hoeft niet per definitie in de vuilnisbak of het is weggegooit geld als hij niet meer waterdicht is. Repareren heet dat, gaten dichtmaken en waterdicht laagje eroverheen laten zetten bij een paardendeken wasserij. Dan was je (met een beetje zoeken) een 2e handse deken voor 15 euro verder en waterdicht maken 8 tot 10 euro. TS wilt niet verder gaan dan een regendekentje, nou dan ben je al helemaal snel klaar.

Tis ook een kwestie van zuinig zijn en opletten. :) Tegenwoordig niet zo'n heel gek idee :P

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:55

Eenmalige kosten:
Aanschaf paard (Tinker/Haflinger/Fjord/Fries, 6-10 jaar, merrie/ruin) 2200,-
Zadel (veelzijdigheid - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 300,-
Hoofdstel (met teugels en bit - heb ik al, nieuwe erbij - als het al niet bij het paard inbegrepen is) 60,- (voor 20 euro heb je al een mooi tweedehands hoofdstel inclusief alles)
Sjabrak (2x) 60,- (bij Eppeljeck, 2 voor 24 euro..)
Bandages/peesbeschermers (heb ik al) 0,-
Regendeken (tweedehands) 35,-
Zweetdeken (tweedehands) 20,- (Bij eppeljeck 6,95.. als je geluk hebt dat je maat ertussen zit)
Halster met touw (heb ik al, nieuwe erbij) 20,- (eppeljeck, 4,95 euro incl. touw, tweedehands ook veel goedkoper te vinden)
Poetsspullen (heb ik al) 0,-
Klinische keuring bij veearts 160,-

Terugkerende kosten:
Stallingkosten (stal die ik al in gedachten heb, incl. hooi, stro, voeren en buitenzetten en binnenzetten - per maand) 200,-
Tetanus en influenza inenting (per jaar) 30,-
Verzekering (per maand) 40,-
Krachtvoer (7,50 voor 25 kilo, 2 kilo per dag, 12 dagen met één zak - basiskwaliteitsvoeder Pavo) 7,50
Hoefsmid (één keer in de drie maanden) 30,-

boefjeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:36

RoyceMack schreef:
Totale eenmalige kosten ong. 2695,- (ik kom met mijn berekening uit op 2750,90.. terwijl ik goedkoper uit hoor te komen dan jij...)

Volgensmij is de keuring er niet bij opgeteld in de eerste berekening!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:42

[url][/url]
Pluttersput schreef:
Houd er ook rekeninggegevens dat je peesbeschermers misschien niet passen.
En inderdaad, een spaarpotje voor de dierenarts, een spaarpotje voor de smid...

Die dinge zijn vaak ook overbodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:44

las op de eerste bladzijde dat je (ts) zegt dat een zadel er vaak bij zit. dit kan zo zijn als je je paard bij een particulier koopt (dan mag je er eigenlijk nog niet vanuit gaan), maar kom je bij een handelaar uit kan ik je bijna verzekeren dat je het zadel er niet bij krijgt :=

EDIT: verder lijkt het lijstje (met alles wat al gezegd is) prima te kloppen! ben zelf ook begonnen met zo'n lijstje maken voor we een paard kochten :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:44

2 kilo brokken vind ik persoonlijk erg veel.

Wij zijn 5 dagen per week bezig met ons paard.
2 x rijden, 1 x mennen en 2 x longeren.

Elke dag krijgt ze een handje, en werkt ze krijgt ze 300 a 400 gram brokken.
Meer heeft ze niet nodig, de rest wordt aangevuld met hooi en kuil.

Vergeet de liksteen ook niet mee te nemen. Want dat heeft een paard ook nodig.
En misschien supplementen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:52

Een regendeken als éénmalige kosten? Dream on. Elke paar jaar heb je een nieuwe nodig, zéker als je ze tweedehands koopt. Koop een nieuwe, daar heb je langer plezier van.

Verder dingen als les, lidmaatschap bij rijvereniging en stamboek, eventueel wedstrijden. En kosten die missen in het overzicht in de OP zijn kosten voor als je paard wat overkomt of voor als je spullen stuk gaan. Wat als hij op een teugel gaat staan, bij voorbeeld? Of als hij ziek wordt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:56

GroteSnuffel schreef:
Bedankt! Met een paar paardjes die ik op het oog heb is er optie om zadel mee te kopen, weet je tenminste zeker dat het past!

Nee dat weet je niet. Bij de koop van mijn paard zat ook een zadel in. Ding was niet alleen veel te lang, het brugde ook nog eens en de singelophanging zat op de verkeerde plek.

Toen zat ik met een zadel wat ik aan de straatstenen niet kwijt kon, en met een paard met een fiks spierprobleem. Nog even afgezien van de zoektocht en bijbehorende kosten voor een nieuw zadel :7

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:26

Klopt wat Koper zegt. In de meeste gevallen past het zadel gewoon niet. Heb ook een paard gekocht met zadel al had het van mij niet gehoeven maar het zat er toch bij. Nou prima dan zie ik het wel. Maar het zadel was wel door een zadelmaker aangepast bij hun. Maar ik zat niet lekker in dat zadel dus ook dat kun je krijgen... Zadel is voor zowel ruiter als paard heel belangrijk.

Lessen is ook belangrijk al rij je alleen maar buiten is het toch wel raadzaam. Want ook al is bakwerk misschien minder leuk je doet toch oefeningen om het dier soepel te houden. En tja dan kun je zelf wel aanrommellen met zoveel lange ervaring maar zelfs Anky heeft nog les ;)... foutjes sluipen er zo in. En je kan ook gewoon om de week natuurlijk les nemen :)

sweetsoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:20

les heb je nodig rij zelf al heel wat jaren ongeveer 20 jaar maar wil niet zeggen dat ik geen les nodig heb. en heb meerdere paarden gehad en heb er twee toch heb ik les nodig. Soms zie je dingen niet die je wel moet aanpassen voor je paard.

een zadel is niet rieel bijna elk zadel is te smal die verkocht word. ga bij iemand die je paard meet en daar een zadel op maat voor zoekt.
een paardje wat je zoek hebben vaak een speciaal zadel nodig die vrij kort zijn en wel breed, daarnaast hebben ze vaak weinig schoft. 600 is rieel.

ik vind dat je veel te veel brok reken, voor een koudbloed is een halve kilo per dag echt zat. ze moeten veel ruwvoer hebben niet veel brok.

zelf heb ik een uitgebreidere verzekering voor de paarden en ben je duurder uit.

het paard zelf ben ik nog nooit zo goedkoop uit geweest.

ik denk verder dat er al veel tips hier staan.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:30

Yvank_ schreef:
Lessen heeft iedereen nodig... wekelijks misschien niet maar op zn tijd toch echt wel. Ook als je recreatief rijdt..

Dan mag ik er wel wat aan gaan doen. rij 12 jaar maar nog NOOIT les gehad.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:45

lianne484 schreef:
Yvank_ schreef:
Lessen heeft iedereen nodig... wekelijks misschien niet maar op zn tijd toch echt wel. Ook als je recreatief rijdt..

Wat eigenaardig om daarmee te pronken.
Afijn ts, het is wel degelijk wijs om kosten voor les (al is het maar eens per maand) in te calculeren, maar dat zag ik al ergens voorbij komen geloof ik.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:08

lianne484 schreef:
Yvank_ schreef:

Dat wil niet zeggen dat je correct rijd....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:03

Mooi basislijstje en veel praktische aanvullingen!

Ik zou inderdaad ook voorlopig met 2e hands spullen aan de slag gaan, dan kun je bepalen wat er goed past en goed bevalt en uiteindelijk evt voor nieuw gaan.
Als je 'm onder dekens wil zetten zou ik ook wel zorgen dat je er meerdere hebt liggen omzo nodig te kunnen wisselen.
Een reservehalster en touw is ook altijd fijn.

Voor onverwachte dierenartskosten kun je inderdaad verzekeren en/of een spaarpotje maken.
Ik zou er ook rekening mee houden dat het soms mogelijk is dat je van stal moet wisselen en duurder uit gaan komen.
Wat een geluk trouwens zeg, een all in stal voor die prijs!
Dat vind je hier echt niet...

dan inderdaad mestonderzoek en wormenkuren, evt beslag ipv alleen bekappen, verzorgings/geneesmiddelen...

succes ermee!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:10

Paarden willen trouwens ook wel eens veranderen van bouw. Ik ging overstappen op mijn 4e zadel in ruim een jaar tijd (sept. tot nov.) Helaas is het zadel dat paste uit de verkoop gehaald en ben ik opnieuw op zoek. En dan zijn de eerdere zadels (barefoot cheyenne, stubben siegfried en wintec 500) allemaal waar mogelijk aangepast met andere bomen (wintec, 4 maten)/pommels (barefoot, 3 maten), dekjes/pads (dunne grandeurpad, dikke grandeurpad, dunne inlages, dikke inlages, dubbele inlages, gewoon dekje en bontje).

Goed, mijn paard kwam vanuit een diep dal en is er nog niet, maar al wel veel verbeterd. Nu wil ik voor deze winter nog een tijdelijk zadel en rond maart/april laten we dan een wow aanmeten omdat deze ook weer flink aan te passen is.

Ik zou een fries trouwens niet op 2kg basisbrok zetten maar op onbeperkt hooi en een vitaminekorrel. En eventueel vanaf daar wat opbouwen.