Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:06

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!

Ja, ik ga elke dag naar mijn paard. Hij staat halfpension en wordt 's ochtends gevoerd en naar buiten gegooid. Ik mest zelf de stal uit, moet hem zelf naar binnen halen en het voer klaarzetten voor de avond en ochtend. Als ik een keer niet kan, zet een stalgenoot hem 's avonds op stal.. Maar alsnog moet ik 's ochtends dan alles klaar hebben staan aan voer en schone stal zodat hij er alleen maar ingezet hoeft te worden.

Zelfde als ik ziek ben.. dan ga ik ook..
Als ik de tijd heb dan zelfs 2 keer per dag en momenteel ook standaard 2 keer per dag vanwege medicatie en boxrust.

Ik zou het ook maar apart vinden als je te horen krijgt dat de stal dan en dan dicht is, zonder dat er overleg plaats vind. Vindt het toch wel belangrijk om te weten mocht er iets gebeuren wat er mogelijk is dan op die dagen en hoe een dag eruit ziet als niemand op het erf mag komen.

Onze staleigenares heeft op zondag 'vrij'. Ze is wel aanwezig.. maar niet aanspreekbaar voor stal kwesties( tenzij spoed) en doet geen klusjes. Op die dagen worden de taken verdeeld over de mensen die daar op pension staan.

sympie schreef:
Gaan jullie dan nooit eens op vakantie?

En inderdaad , ik ga nooit op vakantie.. heb er wel de behoefte aan.. maar simpelweg de tijd niet voor. Toen wij kozen voor huisdieren en ook een paard, hebben wij ons erbij neergelegd dat vakantie voorlopig niet in de planning zit. Niet zozeer door het paard.. want voor 1 weekje kan ik wel vervanging regelen op stal.. maar onze andere huisdieren is lastiger.

moonfish13 schreef:
Oh en wat als het teveel wordt en je een burn out krijgt o.i.d.?
Of je krijgt een of andere aandoening die je niet gepland had?
Ik kan je vertellen dan is het over en uit met die manier van doen, en dan ben je maar wat blij met een stalhouder die het evt. doet.

Mensen zijn niet onbreekbaar, zo is het nou eenmaal.

Laat ik je dan maar vertellen dat ik nu al een paar maanden met een burnout zit. Ongeacht dat.. moet ik dit jaar afstuderen met alle stress en heisa erbij.. Dat uurtje bij mijn paard is dan even echte afleiding en ontspanning en ik kan met een gerust hart zeggen dat ik dat echt heerlijk vind!
Laatst bijgewerkt door Tess_C op 30-10-13 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:06

Kan het me van beide kanten voorstellen.
Kan me voorstellen dat mensen die een pensionstal hebben ook wel eens zoiets hebben "even geen vreemden om de deur, even een dag met alleen eigen".
Kan me daarnaast ook voorstellen dat een eigenaar iedere dag even bij zijn paard wil kijken.

Ik vraag me overigens af waarom het zo erg is om 1 dag niet bij je paard te mogen, neem aan dat de meesten wel op vakantie gaan en dan kunnen ze ook niet bij hun paard of wanneer ze hondsberoerd in hun bed liggen.

Denk dat meer eigenaren moeite hebben met het "niet mogen" dan dat ze er moeite mee hebben dat ze hun paard een dag niet zien :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:08

kiki1976 schreef:
@moonfish
Ja ik ga ook iedere dag naar mijn paard, weer of geen weer, ziek of niet ziek. Of ik moet heeeeeel erg ziek wezen dan gaat mijn man of ik regel een stal genootje.
Paardje moet toch een schone stal hebben, paddock of weide schoon, eten.....
Maar ik sta op een stal waar je dat zelf moet doen.

Ik heb al jaren lyme blijkt nu, voor een griepje blijf ik ook niet thuis over het algemeen behalve als het te bont wordt met hoge koorts.
Maar in mijn situatie heb ik wel periodes gehad dat ik zelfs die box niet meer uit kon mesten zo slecht was ik.
Soms kan het gewoon even niet anders, maar dan heb je het niet over een week een griepje.

naomi_g1998, daar heeft toch niemand het over?
Men heeft het over het laten mesten door de stalhouder, nou dan staat mijn paard in de paddock met een vriendje.
Dan heeft ze echt niet door dat ik of iemand anders haar box mest, en dat wandelingetje naar de paddock mist ze mij ook echt niet.
Ik kan alles met dat paard, al ga ik er ondersteboven op zitten dus die vlieger gaat niet op geloof ik.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:11

moonfish13 schreef:
kiki1976 schreef:
@moonfish
Ja ik ga ook iedere dag naar mijn paard, weer of geen weer, ziek of niet ziek. Of ik moet heeeeeel erg ziek wezen dan gaat mijn man of ik regel een stal genootje.

Ik heb al jaren lyme blijkt nu, voor een griepje blijf ik ook niet thuis over het algemeen behalve als het te bont wordt met hoge koorts.
Maar in mijn situatie heb ik wel periodes gehad dat ik zelfs die box niet meer uit kon mesten zo slecht was ik.
Soms kan het gewoon even niet anders, maar dan heb je het niet over een week een griepje.

naomi_g1998, daar heeft toch niemand het over?
Men heeft het over het laten mesten door de stalhouder, nou dan staat mijn paard in de paddock met een vriendje.
Dan heeft ze echt niet door dat ik of iemand anders haar box mest, en dat wandelingetje naar de paddock mist ze mij ook echt niet.
Ik kan alles met dat paard, al ga ik er ondersteboven op zitten dus die vlieger gaat niet op geloof ik.

Nee het boeit ze ook niet maar mij wel. Nogmaals, ik vind het een soort bedankje naar je paard toe als je zelf de verzorging doet. En alles kunnen met je paard vind ik niet echt met een band te maken hebben. Gedeeltelijk wel natuurlijk.
Als je een paard koopt ben je daar verantwoordelijk voor en daar moet je nou eenmaal dingen voor opgeven. En ook ik ga nooit op vakantie. Dat heb ik er nou eenmaal voor op gegeven. Ben veel liever bij de paarden dan in zo'n benauwd land.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 15:16

LiesbethDW schreef:
gemma92 schreef:
Ik zie er echt wel tegenop eigenlijk want ik ga meestal toch wel zo'n 2x per dag naar stal om haar eruit te halen

Betekent dat dat paarden daar anders standaard de stal niet uitkomen? Als ik dat niet goed begrepen heb, heb ik niets gezegd.

Hier ben ik nog steeds erg benieuwd naar.[/quote]

De paarden staan sinds zondag helaas niet meer op het land.. je moet er nu zelf voor zorgen dat ze in de paddock oid kimen te staan, ik ga dan ook vaak leren op stal zodat ze een paar uur buiten kan staan. En zolang ik de financiele middelen nog niet heb om haar op de stal te plaatsen waar ze het hele jaar door buiten kan staan is dit nog even de beste stal in de omgeving. Maar ook ik zie haar het liefst de hele dag buiten en dat stond ze ook op de vorige stal waar ik stond maar die eigenaar heeft het nu volgezet met zijn eigenpaarden waardoor we moesten verhuizen juni, maar die mogenlijkheid is hier in de omgeving niet meer helaas. Ik hoop dat je er wat v snapt want ik typ op mn telefoon :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:16

Op een pensionstal in Zwolle mag je nooit op zondag komen.
Dan staan ze dus 1 dag in de week binnen.
Of je moet ze zaterdag buiten laten in het weiland, dan staan ze tot maandag buiten.

En op de manege hier in de buurt is het vanaf 17.00 uur gesloten, ook voor pensionklanten.

Dus het komt best veel voor, zulke afwijkende openingstijden.
Gelukkig heb ik er nu niks meer mee te maken, m'n paard staat nu particulier. :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:24

moonfish13 schreef:
kiki1976 schreef:
@moonfish

Voor een griepje blijf ik ook niet thuis hihi. Ik ben zelf zo'n gek die met een longontsteking, bronchitis + dikke koorts de paarden binnen gaat halen in de stromende regen :o Terwijl het niet eens mijn dag was, maar degene die het zou doen kwam pas veel later ivm werk.
Qua lichamelijke klachten, ach ik loop in de rondte met een paar plaatjes, schroefjes en ander ijzerwerk in m'n rug. En ja ik heb ook dagen/weken dat het ongelooflijk k*t gaat en ik amper wat kan. Maar toch ga ik heen!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:32

liedje89 schreef:
Maartje1990 schreef:
Een paard heeft eigenlijk geen ritme, wij als mensen geven ze dat.

Maar wennen ze wel een ritme aan, waarom staan de paarden bij ons anders direct te drentelen als je 's ochtends rond het naar buiten gaan de stal in loopt en niet als je dat aan het eind van de dag doen. We leren ze een ritme aan dat ze inderdaad niet van zichzelf hebben maar dat betekend niet dat je dat ritme ook zomaar om kan gooien, dan zijn ze echt wel ff van slag.

De paarden reageren op jou! Ze associëren jou met het naar buiten gaan.

Ik heb een half jaar lang,3 dagen in de week stage gelopen op een manege met 80 paarden.

Ik kwam 's ochtends om 8 uur aan, met de trein dus geen auto of brommer die ze konden herkennen. Ik had geen sleutel en moest altijd op de manege eigenaar wachten. Ik was namelijk de eerste die 's ochtends op de manege kwam(voor mij was er dus nog niemand geweest, ik voerde)

Ene dag kwam hij om kwart over 8, de andere dag om kwart voor 9 geen dag gelijk. Ging altijd op een bankje zitten wachten.
Dan hoorde je de paarden amper, af en toe een bries.(konden mij niet zien).

Maar zodra de deur open ging waren alle paarden wakker en begon het gehinnik en getrap tegen de stalwand om eten.

Ze associëren deur open met eten. Niet het is 8 uur geweest dus we krijgen zo eten.

Dieren hebben een routine, maar die kan je rustig een paar uur opschuiven, want nogmaals dieren kunnen NIET klok kijken.

Mijn honden hebben ook een ochtend routine. Maar die is niet aan een tijd gebonden. De ene ochtend is het 8 uur, de volgende dag 1 uur. Geven ze niks om hoor.
,

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:35

Persoonlijk vind ik dat je 365 dagen per jaar bij je eigen paard moet kunnen.
Kan me wel voorstellen dat ze zeggen dat je met kerst bijv. voor 4 uur weer weg moet zijn maar vind niet dat ze jou de kans moeten ontzeggen om naar je paard te gaan.
Op de stal waar ik sta kan je gewoon iedere dag naar je paard.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:40

naomi_g1998 schreef:
moonfish13 schreef:
In je profiel staat dat je 15 bent naomig_1998, wacht maar tot je ouder bent en allerlei andere dingen erbij moet doen.
Of een vriendje die ook graag aandacht wil, het huishouden en noem maar op.
Dan stap je er vanzelf van af anders ren je jezelf voorbij.

Hetzelfde met naar je paard als je ziek bent, moet je lekker doen maar ik doe er niet aan mee.
Bovendien als je echt goed ziek bent lukt dat echt niet.

Ik werk bijna elke avond meerdere uren, doordeweeks school en ben vrijwel altijd alleen thuis dus moet hier ook bijna alles zelf doen. Koken, schoonmaken, honden & cavia's doen, de was, afwassen. En als ik echt goed ziek ben ga ik alsnog ja. Mijn leeftijd heeft hier niks mee te maken en vind het echt heel irritant dat iedereen altijd maar denkt ''oh, ze is maar vijftien dus ... ''.

Jij mag helemaal niet na 19.00 werken.. en niet meer dan 2 uur.

Daarbij kan ik ook niet geloven dat jij elke dag volledig verantwoordelijk bent voor het huishouden en koken en alle dieren.

En schijnbaar ben jij ook nog nooit goed ziek geweest, want dan ga jij echt niet naar je paard.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:44

Op mijn vorige stal mocht je niet op zondag voor 12 uur komen en op de volgende dagen:
2e Paasdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag en 2e Kerstdag

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:46

Kitty1985 schreef:
naomi_g1998 schreef:
Ik werk bijna elke avond meerdere uren, doordeweeks school en ben vrijwel altijd alleen thuis dus moet hier ook bijna alles zelf doen. Koken, schoonmaken, honden & cavia's doen, de was, afwassen. En als ik echt goed ziek ben ga ik alsnog ja. Mijn leeftijd heeft hier niks mee te maken en vind het echt heel irritant dat iedereen altijd maar denkt ''oh, ze is maar vijftien dus ... ''.

Daarbij kan ik ook niet geloven dat jij elke dag volledig verantwoordelijk bent voor het huishouden en koken en alle dieren.

En schijnbaar ben jij ook nog nooit goed ziek geweest, want dan ga jij echt niet naar je paard.
Met avond bedoel ik vanaf vijf uur. En fijn dat je dat niet gelooft maar dat is het grootste deel van de tijd toch echt zo. En ook goed dat jij weet hoe ziek ik altijd ben :D En jawel, elke dag ga ik naar mijn paard want anders had ik geen paard genomen. Ga nu niet meer discussiëren want ik blijf hierbij. Ik doe het nou eenmaal zo en jullie hebben daar geen last van toch?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:48

Gelukkig heb ik hier geen last van, mijn paarden staat 's winters aan huis en in de zomer op een weiland dat we huren en waar we 24/7 heen mogen.

Maar heel eerlijk.. ik zou me er niet aan kunnen storen als ik op een pensionstal zou staan en die is 1 dag in het jaar dicht. Zolang de paarden hun voer en water + een schoon stalletje hebben.... Het is 1 dag in het jaar.

Verder vind ik het wel grappig dat sommige mensen het asociaal vinden als je niet dagelijks bij je paard te vinden bent :D. Ik ben elke dag bij mijn paarden te vinden, voeren, water geven, mesten, poetsen, rijden, wandelen enz. Maar als ik eens echt een lange dag moet werken verzorgt mijn moeder ze gewoon een keer hoor. Maakt mij dat asociaal?
En in de zomer ga ik 1 of 2 weken op vakantie, heb ik nodig :j. En ja, in die week/weken mis ik mijn paarden (en katten!) vreselijk en ik vind het niet leuk om de verzorging uit handen te geven. Maar mijn moeder doet ze dan , heb dagelijks contact met haar en dat komt echt allemaal wel goed.

Mijn dieren zijn duidelijk blij als ik terug ben, maar in de week/weken dat ik weg ben geweest zijn ze echt niks te kort gekomen hoor, dus vind mij maar lekker asociaal :D.
Laatst bijgewerkt door xJustMe6 op 30-10-13 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:49

Ik zou daar wel degelijk een probleem mee hebben. Zondag heb ik juist meer tijd voor mijn paarden en wil ik graag heen. Eerste kerstdag wil ik ook gewoon heen kunnen. Openingstijden vind ik overigens prima. Die zijn er op mijn stal ook.

Mijn paarden worden iedere dag gedaan. Door mij, mijn zus of mijn bijrijdster.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:56

Behalve dat je als eigenaar er voor kan kiezen vooraf of je wel of niet komt, vind ik het in deze huidige tijd gewoon van de zotte dat je als eigenaar accepteert dat je paard 36u plus zijn box niet uit komt. En dan heb ik het niet over wel of niet mogen komen. Paard is bewegingsdier en nee, natuurlijk zal die niet ''dood'' gaan van een dag op de box over blijven staan. Is het goed voor het welzijn van je paard? NEE, dikke NEE. Dat hebben allerlei wetenschappelijke onderzoeken ook uitgewezen. Laten we eerlijk zijn: tuurlijk snak je als pensionhouder misschien naar die ene dag geen mensen op het erf. Zorg dan in elk geval dat je die ene dag, zorgt dat iemand anders de zorgtaken over nemen. Dus ook paarden naar buiten, al is het maar 20 min.

Mijn vraag aan degene die het prima vinden dat hun paard een dag overblijft in de box: tel daar ook het aantal dagen op dat ze er niet naar buiten kunnen vanwege ijzel, vorst, storm, gladheid en vrieskou, etc. Dan zit je al niet meer op 365 dagen maar op minimaal 364 dagen dat je paard de box uitkomt. Al worden ze maar even aan de hand gestapt of wat dan ook.

Hoe kan je jezelf nog in de spiegel kijken dat je paard zo lang op de box staat? Ja, echt, dat snap ik dus niet. Je kan het uitbesteden, je paard voor een dag of 2 verplaatsen naar een andere locatie waar die wel naar buiten komt, het aan de pensionhouder of iemand anders overlaten.

Maar niet de box uit, is gewoon niet meer van deze tijd. Sorry hoor, je hebt als eigenaar een verantwoordelijkheid naar je paard toe. Kan niet begrijpen dat sommige mensen dat zo maar klakkeloos kunnen accepteren onder het mom van het ''het is maar een dagje''. Ja, in mijn ogen al weer een dag te veel.

Jij Kerst vieren gezellig met familie, vrienden en je paard Kerst in zijn box van 3x3 en er niet uitkomen, opgesloten zitten. De ultieme en fatsoenlijke Kerstgedachte, ja hoor! :Y)

> ik heb het hier over gezonde paarden die niets mankeren en op pension staan.

Let wel: beperkte openingstijden of beperkte aanwezigheid van anderen om paarden eten en buiten te zetten/beweging te geven, kan ik mij voorstellen.

Willeke

Willekes

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:58

De ultieme Kerstgedachte: vier zelf Kerst aan tafel met geliefden en je paard (ook evt gebruiksartikel) staat lekker 36u plus op stal stil in een hok van 3x3. Ja hoor, geen plek in de herberg voor het paard. Is dat jouw ultieme Kerstgevoel? Mensen denk eerst eens na!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:02

Willekes schreef:
Behalve dat je als eigenaar er voor kan kiezen vooraf of je wel of niet komt, vind ik het in deze huidige tijd gewoon van de zotte dat je als eigenaar accepteert dat je paard 36u plus zijn box niet uit komt. En dan heb ik het niet over wel of niet mogen komen. Paard is bewegingsdier en nee, natuurlijk zal die niet ''dood'' gaan van een dag op de box over blijven staan. Is het goed voor het welzijn van je paard? NEE, dikke NEE. Dat hebben allerlei wetenschappelijke onderzoeken ook uitgewezen. Laten we eerlijk zijn: tuurlijk snak je als pensionhouder misschien naar die ene dag geen mensen op het erf. Zorg dan in elk geval dat je die ene dag, zorgt dat iemand anders de zorgtaken over nemen. Dus ook paarden naar buiten, al is het maar 20 min.

Mijn vraag aan degene die het prima vinden dat hun paard een dag overblijft in de box: tel daar ook het aantal dagen op dat ze er niet naar buiten kunnen vanwege ijzel, vorst, storm, gladheid en vrieskou, etc. Dan zit je al niet meer op 365 dagen maar op minimaal 364 dagen dat je paard de box uitkomt. Al worden ze maar even aan de hand gestapt of wat dan ook.

Hoe kan je jezelf nog in de spiegel kijken dat je paard zo lang op de box staat? Ja, echt, dat snap ik dus niet. Je kan het uitbesteden, je paard voor een dag of 2 verplaatsen naar een andere locatie waar die wel naar buiten komt, het aan de pensionhouder of iemand anders overlaten.

Maar niet de box uit, is gewoon niet meer van deze tijd. Sorry hoor, je hebt als eigenaar een verantwoordelijkheid naar je paard toe. Kan niet begrijpen dat sommige mensen dat zo maar klakkeloos kunnen accepteren onder het mom van het ''het is maar een dagje''. Ja, in mijn ogen al weer een dag te veel.

Jij Kerst vieren gezellig met familie, vrienden en je paard Kerst in zijn box van 3x3 en er niet uitkomen, opgesloten zitten. De ultieme en fatsoenlijke Kerstgedachte, ja hoor! :Y)

> ik heb het hier over gezonde paarden die niets mankeren en op pension staan.

Let wel: beperkte openingstijden of beperkte aanwezigheid van anderen om paarden eten en buiten te zetten/beweging te geven, kan ik mij voorstellen.

Willeke

Mijn paarden komen dagelijks buiten, ook met vorst, storm, regen enz. ELKE dag. Dus IK zou er persoonlijk echt niet van wakker liggen als ze 1 keer per jaar een dagje op stal zouden blijven staan :). Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:03

naomi_g1998 schreef:
Kitty1985 schreef:

Met avond bedoel ik vanaf vijf uur. En fijn dat je dat niet gelooft maar dat is het grootste deel van de tijd toch echt zo. En ook goed dat jij weet hoe ziek ik altijd ben :D En jawel, elke dag ga ik naar mijn paard want anders had ik geen paard genomen. Ga nu niet meer discussiëren want ik blijf hierbij. Ik doe het nou eenmaal zo en jullie hebben daar geen last van toch?

Als jou hoofd en holtes vol zitten, en je je hoofd niet eens naar beneden kan doen zonder te ontploffen en je hartstikke duizelig bent omdat alles vol zit en amper rechtop kan blijven staan.
Dan ga jij echt niet naar je pony en dat zouden goede ouders/verzorgers ook nooit toestaan.

Nee, geloof vrij weinig van jou verhaal.

Goede ouders/ verzorgers laten hun kinderen echt niet elke dag het hele huishouden doen, 2 uur per dag werken, voor hun laten koken en elke dag naar een pony :n erg ongeloofwaardig. zeker een 15 jarige in examentijd

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:04

Willekes schreef:
De ultieme Kerstgedachte: vier zelf Kerst aan tafel met geliefden en je paard (ook evt gebruiksartikel) staat lekker 36u plus op stal stil in een hok van 3x3. Ja hoor, geen plek in de herberg voor het paard. Is dat jouw ultieme Kerstgevoel? Mensen denk eerst eens na!

ojee.......

Almighty

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:08

Juist met de feestdagen vond ik het heerlijk om extra bij mijn paard te kunnen zijn en een kerstrit of iets te maken. Ik heb dan ook helemaal niets met kerst en nieuwjaar. Het is maar een naam en voor mij een extra vrije dag. Dus ik zou niet op een stal kunnen staan waar ze sluiten.

Nu heb ik dat probleem niet. Ik ben nooit vrij:) Heb mijn paard aan huis en de zorg is altijd voor mij. Bij weer en wind bij vakanties en feestdagen bij warm en koud bij ziek en niet ziek:) Het gaat gewoon door:) Maar mij hoor je niet klagen geniet ervan dat als ik uit mijn keukenraam kijk mijn paarden zie terug kijken naar mij:)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:09

Willekes schreef:

Je bekijkt het verkeerd.

Met de kerst gun je jouw paard eens een dag RUST.

En dag dat hij niet verplicht van alles moet, dat er niet aan heb geplukt en gedaan word.

Gewoon eens een dag NIKS hoeven doen voor de mens.

Buik vol eten en lekker de hoefjes in de lucht.....geen rondrennende mensen. niet door de bak hoeven rennen met iemand op zijn rug.

Gewoon een dag geen gepiel en gepluk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:11

Willekes schreef:

Ik zou me niet zo druk maken om dat ene dagje per jaar. Vind het veel sneuer voor de paarden die 365 per dagen per jaar binnen staan, dus lijkt me overdreven om van deze ene dag een drama te maken. ;)

Trouwens, wat ik me dan afvraag... Wat als de weersomstandigheden nou ontzettend slecht zijn. Hagel, onweer, ijzel, sneeuw, noem maar iets. Kan me zo voorstellen dat een pensionpaard dan ook een dag binnen blijft, is het dan ook zielig? Paard weet niet of het slecht weer of kerstmis is...

Durante

Waar mijn haffie komt te staan deze winter hebben alle eigenaren van de paarden die er staan een eigen sleutel, dus we kunnen erin en eruit wanneer we willen,maar het is er ook maar klein, en als de staleigenaar er eens niet is, dan regelen we wel onderling wie de paarden doet,wel zo handig,maar kan me wel voorstellen dat 't op een grotere stal/manege wel anders aan toegaat, en je 's een keer een dag niet kan komen,of maar even heel kort en op een bepaalde tijd.....
Laatst bijgewerkt door Durante op 30-10-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Kitty1985 schreef:
Willekes schreef:

Je bekijkt het verkeerd.

Met de kerst gun je jouw paard eens een dag RUST.

En dag dat hij niet verplicht van alles moet, dat er niet aan heb geplukt en gedaan word.

Gewoon eens een dag NIKS hoeven doen voor de mens.

Buik vol eten en lekker de hoefjes in de lucht.....geen rondrennende mensen. niet door de bak hoeven rennen met iemand op zijn rug.

Gewoon een dag geen gepiel en gepluk.

Een dag rust in een hok wat nét groot genoeg is om zijn kont te keren, waarin hij geen natuurlijk gedrag kan vertonen, niet zijn benen kan strekken en met zijn gevoelige reukorgaan lekker in zijn eigen uitwerpselen mag staan draaien (en uiteraard die van alle buren mag ruiken).

Wat een TOP dag!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:12

Ik heb de paarden aan huis en vroeger stonden ze met kerst inderdaad een dagje op stal omdat wij kerstdag vierden bij een tante van mij. Dat was voeren s'ochtends en net voor we vertrokken en omdat het niet zo ver rijden met de auto was rond 17u snel op en neer om te voeren s'avonds.

Nu staan de buiten als het geen te slecht weer is op kerstdag omdat we nu tegenwoordig thuis blijven maar als ik een dagje naar jumping Mechelen ga of naar de Nrps hengstenshowdag blijven ze ook een dagje binnen op stal. mijn moeder voert de paarden en voorziet hen van water maar dekens op doen en paarden buiten zetten doet ze niet omdat er 2 tussen zitten die behoorlijk vervelend doen bij het dekens op doen. Ze is verder ook niet zo handig met paarden. Dus voor haar veiligheid en onze gemoedrust paarden een dagje binnen. Gaan ze niet dood van en zolang ze hun eten krijgen zijn ze tevreden. Verder wordt er op die dagen dan ook amper krachtvoer gegeven maar gewoon wel wat meer hooi.

Hier in België is het doodnormaal dat de maneges gesloten zijn (eerder uitzondering dat ze open zijn). Wie voor een ziek paard moet zorgen of een paard moet medicijnen krijgen is er altijd wel een uitzondering te maken maar dat is te overleggen met de staleigenaar.

TS je paard zal werkelijk niks te kort komen die dag. Misschien moet je gewoon eens navragen of de paarden wel buiten komen die dag. Misschien wil hij gewoon niet dat er die dag klanten op het erf zijn.