Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.
Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.
Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen.
Sees schreef:Geryon, ik ben het met je eens dat je naar het paard als individu moet kijken maar ik weet wel dat er een stuk minder uitzonderingen zijn dan men altijd doet voorkomen. En vaak kijkt men dus juist niet naar het paard maar doet men het met de omstandigheden die er zijn.
tine10 schreef:Ik heb nergens iemand gedwongen om zijn/haar paarden 24/7 buiten te zetten, ik leg niemand met geweld mijn mening op. In sommige situaties vind ik het niet meer dan logisch als ze s nachts binnen gehaald worden. Maar sommige argumenten die hier worden aangedragen, kloppen gewoon niet.
Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.
nine1987 schreef:geerke schreef:is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Ik wil niet vervelend zijn.. maar minder werk?
Als ik begin, dan ga ik eerst de wei mesten.. al gauw uur of langer mee bezig met drie paarden..
Daarna kruiwagen wisselen (verschillende kruiwagens voor mest en water) dan de waterzak vullen (kwartiertje) weer terug naar de wei en drinkkuipen vullen.. dan vaak nog een waterzak vullen en weer terug naar de wei.. dan ben je twee uur verder en dan pas kun je met je paard beginnen.. dus nee.. zeker niet minder werk..
Sees schreef:Geryon, ik ben het met je eens dat je naar het paard als individu moet kijken maar ik weet wel dat er een stuk minder uitzonderingen zijn dan men altijd doet voorkomen. En vaak kijkt men dus juist niet naar het paard maar doet men het met de omstandigheden die er zijn.
Citaat:Een uur over de mest van 3 paarden in de weide? Prik je het op met een tandenstoker? Hier was het 20 minuten op 4 paarden.. rondje weide is zo gedaan.
Waterzak duurt hier 5 minuten... Nee ik kon binnen 40 minuten klaar zijn voor 4 paarden.
Sees schreef:Samblabla, volgens mij zei ik dat? Niks moet idd als je het zo gaat bekijken. Ik zal het dan anders verwoorden, imo MOET ieder paard idd dagelijks naar buiten.
Suzan_bobar schreef:Ik denk niet dat de discussie omtrend het werk ligt. Ik houd mijn paarden al zo lang ik de paarden heb 24/7 buiten. In het hele begin heb ik op een stal gestaan, waar hij savonds naar binnen moest, maar daar werd hij zo dwars, fris en kreeg dikke benen van dat ik besloot ze naar buiten te doen. Dit bevalt veel beter. Alleen met hele erge doorregen regen had ik wel eens een stal willen hebben. Maar een goede regendeken doet wonderen op dat gebied. Nu ik een jong paard erbij heb, staat ook deze gewoon 24/7 buiten. Ze blijven er fris bij en doen het er goed op.
Ik denk dat het een keuze voor ieder op zich is en voor ieder paard. Ik ken ook paarden die liever niet buiten staan, maar ook mensen die liever de luxe voor zichzelf hebben (verwarmde zadelkamer ed) Dus een hype denk ik niet,... maar wel dat steeds meer mensen het besef krijgen dat het gezonder voor het dier zou kunnen zijn.
Al zie ook ik nog erg veel paarden hele dagen op stal staan hoor. Daar heb ik best medelijden mee soms. Niet iedereen is in de gelegenheid deze dieren genoeg beweging te geven en dat gaat mij wel eens aan het hart. Maar goed, het is leven en laten leven. Een ieder moet met zijn paard doen en zijn paard houden zoals het hem goed dunkt.
tine10 schreef:Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.