Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:19

Ik sluit me ook aan bij ikke.

Mijn paarden staan nu snachts binnen, bij warme zomernachten wel buiten. Als ik het weiland krijg, wil ik ze 24/7 buiten proberen te gaan houden.

Echter vind niet elk paard dit fijn en daar moet je altijd rekening mee houden. Als je dat niet doet en je je paard maar 24/7 buiten laat lopen omdat het er bij jezelf niet in kan, ben je gewoon niet bezig met het paardenwelzijn, maar enkel met jezelf.
En dan kan je nog zo voor 24/7 buiten staan zijn, een goede eigenaar ben je NIET.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:20

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Dat is toch ook maar net hoe je het doet? Ik haal uit het weiland altijd alle mest, das meer werk dan een stalletje schoonmaken hoor ook een stuk zwaarder om met een kruiwagen vol met mest een paar honderd meter moeten lopen, zware waterbakken e.d, weideonderhoud is echt niet zo makkelijk. Voor mij is het weideseizoen meer werk dan in de winter zijn stalletje voor de nacht (overdag staan ze buiten). Voor mij zou 24/7 op stal makkelijker zijn hoor, alleen dat wil ik niet voor mijn paard :).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:21

Geryon, ik ben het met je eens dat je naar het paard als individu moet kijken maar ik weet wel dat er een stuk minder uitzonderingen zijn dan men altijd doet voorkomen ;). En vaak kijkt men dus juist niet naar het paard maar doet men het met de omstandigheden die er zijn.

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:21

Mijn paard staat bewust altijd 's nachts binnen. Heb het enkele keren geprobeerd haar 's nachts buiten te laten tijdens hete zomernachten. Maar ze brult de hele boel bij elkaar en rent door het draad heen. Zij heeft mij nu dus duidelijk zelf aangegeven haar plekje 's nachts op haar stalletje te willen.

Maar ben absoluut geen tegenstander voor 24/7 buiten. Ligt denk ik aan het paard. Ook dit soort dingen moet je per geval bekijken denk ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:23

geerke schreef:
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Ik wil niet vervelend zijn.. maar minder werk?

Als ik begin, dan ga ik eerst de wei mesten.. al gauw uur of langer mee bezig met drie paarden..
Daarna kruiwagen wisselen (verschillende kruiwagens voor mest en water) dan de waterzak vullen (kwartiertje) weer terug naar de wei en drinkkuipen vullen.. dan vaak nog een waterzak vullen en weer terug naar de wei.. dan ben je twee uur verder en dan pas kun je met je paard beginnen.. dus nee.. zeker niet minder werk.. :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:27

geerke schreef:

Daar zit in ieder geval een kern van waarheid in.........[/quote]

Ik heb dit ook al geopperd in een ander onderwerp maar er was niets van waar :D
Toch heb ik het afgelopen zomer aan den lijve ondervonden, man wat een genot om niet elke dag naar mijn paard te moeten en met een gerust hart op vakantie te kunnen omdat mijn paard ook lekker vakantie had op de wei bij iemand aan huis. Om maar niet te spreken over een lastenverlichting qua kosten :9

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:29

Sees schreef:
Geryon, ik ben het met je eens dat je naar het paard als individu moet kijken maar ik weet wel dat er een stuk minder uitzonderingen zijn dan men altijd doet voorkomen ;). En vaak kijkt men dus juist niet naar het paard maar doet men het met de omstandigheden die er zijn.

het paard word ook een keer ouder(bij sommige eigenaren...niet bij alle natuurlijk :+ )
Ik zie vaak ook posten van mensen die absoluut tegen dekens zijn,het paard moet er maar tegen kunnen en dat rillen is juist goed....daar krijgt hij het warm van.
Een paard maakt veel veranderingen door als het ouder word.Heeft het altijd goed gedaan op alleen hooi maar word nu in de winter broodmager.
Mensen die maar vast blijven houden aan hun 'systeem' van voorheen zijn niet goed bezig.

Nens77@jij bent tenminste eerlijk :j

Geen enkel paard is blij om 24/7 met zijn hoeven in de bagger te staan.Die geen enkel moment meer opdrogen.
En in die natte periodes is een schuilstal ook niet droog meer volgens mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:29

tine10 schreef:
Ik heb nergens iemand gedwongen om zijn/haar paarden 24/7 buiten te zetten, ik leg niemand met geweld mijn mening op. In sommige situaties vind ik het niet meer dan logisch als ze s nachts binnen gehaald worden. Maar sommige argumenten die hier worden aangedragen, kloppen gewoon niet.

Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.

Als je de groep dan moet splitsen tot eenlingen, krijg ik jou vervolgens over me heen omdat een paard een kuddedier is.
Daarnaast heeft lang niet iedereen de mogelijkheid om te splitsen of meerdere schuilstallen te bouwen, simpelweg omdat de gemeente dat niet toestaat, om maar een dwarsstraat te noemen.

Al eens bedacht dat je bepaalde paarden juist niet graag uit elkaar haalt omdat ze meer dan erg goed met elkaar uit de voeten kunnen?

Als je mijn argumenten in twijfel wil trekken, best, maar heb dan ook de ballen om langs te komen en de feiten onder ogen te zien......
Ik zuig niks uit mijn duim, ik doe aan waarneming en als rechtgeaarde techneut is mijn eerste vraag op waarneming: waarom doen ze dat?

Als dat 24/7 dan zo heilig is, dan heb ik er nog eentje: Paarden MOETEN goede vrienden van elkaar zijn, zodat er geen reden tot onderdanigheid of overheersing is.
Je weet wel, in de natuur hebben paarden de mogelijkheid om aan te sluiten bij een andere groep. Wij dwingen de paarden om samen te leven met soortgenoten waar ze in het wild misschien niet eens bij in de buurt zouden komen, laat staan een groep mee vormen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:31

nine1987 schreef:
geerke schreef:

Ik wil niet vervelend zijn.. maar minder werk?

Als ik begin, dan ga ik eerst de wei mesten.. al gauw uur of langer mee bezig met drie paarden..
Daarna kruiwagen wisselen (verschillende kruiwagens voor mest en water) dan de waterzak vullen (kwartiertje) weer terug naar de wei en drinkkuipen vullen.. dan vaak nog een waterzak vullen en weer terug naar de wei.. dan ben je twee uur verder en dan pas kun je met je paard beginnen.. dus nee.. zeker niet minder werk.. :)

Een uur over de mest van 3 paarden in de weide? Prik je het op met een tandenstoker? Hier was het 20 minuten op 4 paarden.. rondje weide is zo gedaan.
Waterzak duurt hier 5 minuten... Nee ik kon binnen 40 minuten klaar zijn voor 4 paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:33

Sees schreef:

Het is ook niet realistisch dat iedere paardeneigenaar in Nederland alle gewenste omstandigheden (die ook nog eens per paard verschillen) kan hebben. Dan is het juist goed om te kijken hoe het paard reageert binnen de omstandigheden waar je het mee moet doen.

nynke55

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:36

Geerke en chelle-dora, het is idd iets minder werk, maar ook de paddock moet elke dag uitgemest worden en de paarden moeten 3 x per dag eten, dus zoveel scheelt het niet in werk. Jammer dat je andermans keuzes zo negatief bestempelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:37

Citaat:
Een uur over de mest van 3 paarden in de weide? Prik je het op met een tandenstoker? Hier was het 20 minuten op 4 paarden.. rondje weide is zo gedaan.
Waterzak duurt hier 5 minuten... Nee ik kon binnen 40 minuten klaar zijn voor 4 paarden.

Dat ligt natuurlijk ook wel af hoe groot je weide is en of ze vaste plekken hebben of niet. Een half hectare weide ben je natuurlijk zo overheen gesjeesd maar als je een paar hectare moet doen dagelijks en je kruiwagen is weer vol en je moet naar de mesthoop en dan weer terug kan best wat tijd in gaan zitten.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:38

Ik denk niet dat de discussie omtrend het werk ligt. Ik houd mijn paarden al zo lang ik de paarden heb 24/7 buiten. In het hele begin heb ik op een stal gestaan, waar hij savonds naar binnen moest, maar daar werd hij zo dwars, fris en kreeg dikke benen van dat ik besloot ze naar buiten te doen. Dit bevalt veel beter. Alleen met hele erge doorregen regen had ik wel eens een stal willen hebben. Maar een goede regendeken doet wonderen op dat gebied. Nu ik een jong paard erbij heb, staat ook deze gewoon 24/7 buiten. Ze blijven er fris bij en doen het er goed op.
Ik denk dat het een keuze voor ieder op zich is en voor ieder paard. Ik ken ook paarden die liever niet buiten staan, maar ook mensen die liever de luxe voor zichzelf hebben (verwarmde zadelkamer ed) Dus een hype denk ik niet,... maar wel dat steeds meer mensen het besef krijgen dat het gezonder voor het dier zou kunnen zijn.
Al zie ook ik nog erg veel paarden hele dagen op stal staan hoor. Daar heb ik best medelijden mee soms. Niet iedereen is in de gelegenheid deze dieren genoeg beweging te geven en dat gaat mij wel eens aan het hart. Maar goed, het is leven en laten leven. Een ieder moet met zijn paard doen en zijn paard houden zoals het hem goed dunkt.

nynke55

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:39

Helemaal mee eens, Suzan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:40

Geerke, ik neem niet aan dat jouw compliment aan Nens77 over eerlijkheid een 'sneer' was naar anderen in dit topic ;)?

24/7 staat niet gelijk aan bagger natuurlijk hè ;).
En een oud paard vind ik geen uitzondering, daar moet je gewoon (aan)gepaste verzorging aan geven. Wij hebben een Opaatje van 28 staan die altijd 24/7 op stal stond (muv stapmolen, rijden etc, te sneu voor woorden) die kan niet meer wennen aan 24/7 buiten in de koudere/nattere periodes. Die moet je IMO ook niet meer dwingen.
Met uitzonderingen bedoel ik diegenen die 'beweren' een paard te hebben wat echt niet buiten kan vanwege allerlei redenen die volgens mij grotendeels terug te voeren zijn op ongeschikte omstandigheden :o.

Geryon, dat is idd ook niet realistisch maar ik denk dat er nog steeds (te)veel mensen zijn die ook niet verder willen of kunnen kijken omdat het meer geld/tijd kost, verder weg is, er geen binnenbak is etc.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-10-13 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:40

Tine, Ik meng me er even tussen als dat kan. Er valt me 1 woord op: moet(en). Waarom MOET iedereen de paarden naar buiten doen? Er valt namelijk niks te moeten. Ik vindt het nogal bazig overkomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

Ik ben een luie gemakzuchtige eigenaar. Ik beken. Mijn paarden, een clubje van 3 gepensioneerde paarden (noordzweedse koudbloed, koudbloed draver en dwergshet) en 1 die de pech heeft dat ze nog moet werken (shet, vind het trouwens wel leuk om iets te doen) staan 24/7 op een lap grond van 6 ha. (die overigens in de lengte in twee is gedeeld voor betere beweiding). Ik ruim de stront niet op, behalve in en rondom de stal (is verder niet haalbaar hier), heb een automatische watervoorziening die tevens verwarmd is en dus niet bevriest in de winter, voer in de zomer niet bij en in de winter prop ik twee slowfeeders (een in de stal en een buiten) twee keer per dag vol met hooi. Indien nodig, geef ik wel iets bij (bv vitamine). Ze staan ook nog eens achter het huis en ik heb zelfs ooit een shet binnen gezet, in de gang, omdat deze shet een probleem met de hoeven had en daardoor last van ijsklompen en ik geen zin had om die bij -20 weg te kappen :+
Voor mij en mijn paarden is dit de ideale oplossing. Ze hebben een vast rustig groepje, kunnen binnen en buiten (schuilstal is zeer ruim, voorzien van droge zachte onderlaag en aan een kant helemaal open -dus 3 wanden en dak,compleet met goot) Van die stal maken ze in de zomer en met regen en wind veel gebruik. Vrijwillig.

Dat brengt mij dan op het volgende.... zou ik niet zo'n schuilstal hebben, waar ze met zijn allen gebruik van kunnen maken omdat een terrorpaard in het groepje gelukkig ontbreekt, dan zou ik ze snachts wel binnen willen hebben in de winter (en misschien in de zomer wel overdag). Dat is hier in de winter ook verplicht, als je geen behoorlijke schuilstal/lighal hebt) Ik vind nl dat ze wel ergens droog en tochtvrij moeten kunnen staan en liggen.

24/7 buiten is op zich een heel goed streven, maar ik vind wel dat er lang niet altijd aan goede voorwaarden wordt gedacht, zoals goed begaanbare grond, ook in de natte periode (hier heb je ook modderdelen in de wei, maar ook altijd ruim voldoende droge en goed begaanbare grond), een degelijke stal met zachte onderlaag om droog te staan/liggen en een goed passende groep, zodat geen paarden steeds worden opgejaagd e.d.

Heb wel een paard hier gehad dat erg achter de andere joeg. Paard paste gewoon niet hier. Nam vanwege haar paranoia ook geen rust om te eten. Het dier is naar de fokster gegaan (waren meer redenen voor), waar ze snachts wel op stal kwam en overdag tussen de middag om rustig te eten. Was voor dat paard het beste en dat was voor mijn paarden het beste (ze dienen geen stress te hebben in de wei)

Ik moet erbij zeggen dat ik mijn paarden altijd heb uitgekozen op geschiktheid voor deze manier van houden; dus gewoon een rustige groep, die graag buiten is. (eentje -de koudbloeddraver- raakt zelfs compleet in paniek bij opsluiten)
Ik heb ook de laatste pony echt gekozen op geschiktheid en karakter dat bij onze paarden past (dus geen jonge druktemaker bij mijn gezapige tantes)

Heb dus zelf geen probleem met mensen die paarden snachts binnen zetten, maar ik vind wel dat ze minimaal een bepaald aantal uren met goed passende collega-paarden naar buiten moeten kunnen, frisse neus halen, bewegen in eigen takt etc.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:42

Wat nou hype?
Ik heb tinkers, wat moeten die op stal staan :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:43

Samblabla, volgens mij zei ik dat? Niks moet idd als je het zo gaat bekijken. Ik zal het dan anders verwoorden, imo MOET ieder paard idd dagelijks naar buiten ;).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:45

Sees schreef:
Samblabla, volgens mij zei ik dat? Niks moet idd als je het zo gaat bekijken. Ik zal het dan anders verwoorden, imo MOET ieder paard idd dagelijks naar buiten ;).

dat is een ding wat zeker is....helemaal een oud paard moet gewoon bewegen.
Zelden staan ze bij mij een dag binnen.
Ik zou zeggen...zeker een uur of 7 naar buiten per dag,minimaal.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:45

Suzan_bobar schreef:
Ik denk niet dat de discussie omtrend het werk ligt. Ik houd mijn paarden al zo lang ik de paarden heb 24/7 buiten. In het hele begin heb ik op een stal gestaan, waar hij savonds naar binnen moest, maar daar werd hij zo dwars, fris en kreeg dikke benen van dat ik besloot ze naar buiten te doen. Dit bevalt veel beter. Alleen met hele erge doorregen regen had ik wel eens een stal willen hebben. Maar een goede regendeken doet wonderen op dat gebied. Nu ik een jong paard erbij heb, staat ook deze gewoon 24/7 buiten. Ze blijven er fris bij en doen het er goed op.
Ik denk dat het een keuze voor ieder op zich is en voor ieder paard. Ik ken ook paarden die liever niet buiten staan, maar ook mensen die liever de luxe voor zichzelf hebben (verwarmde zadelkamer ed) Dus een hype denk ik niet,... maar wel dat steeds meer mensen het besef krijgen dat het gezonder voor het dier zou kunnen zijn.
Al zie ook ik nog erg veel paarden hele dagen op stal staan hoor. Daar heb ik best medelijden mee soms. Niet iedereen is in de gelegenheid deze dieren genoeg beweging te geven en dat gaat mij wel eens aan het hart. Maar goed, het is leven en laten leven. Een ieder moet met zijn paard doen en zijn paard houden zoals het hem goed dunkt.

Wel als er gezegd wordt dat het een hype is omdat het minder werk is, dat is namelijk in veel gevallen helemaal niet zo. Het lijkt me dat iedereen het beste (denkt) te doen voor zijn paard. Ik tenminste wel, en of dat veel of weinig werk is maakt mij niet uit als paardlief er voor mijn gevoel maar goed bijstaat. Als de zomer aanbreekt denk ik oh wat fijn paardje kan weer 24/7 op de weide staan. Voor mij betekent dat pijnlijke rug en meer tijd kwijt. Maar hey paardlief is blij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:47

tine10 schreef:
Als er wordt gezegd dat je paard niet in de schuilstal mag, moet je zorgen dat dat wel kan. Dus of meer schuilstallen of de groep splitsen. Dat is een oplossing aandragen, maar goed, jij ziet dat blijkbaar als met geweld een mening opleggen.

@Tine.. jij hebt de beschikking over oneindig veel grond neem ik aan? En 20 schuilstallen wordt ook gewoon geaccepteerd door de gemeente ?

Je blijft erg veel hameren op schuilstallen die maar voldoende moeten zijn en dat je daarvoor MOET zorgen, maar er zijn tig argumenten gegeven waarom dat geen optie is. Om nog maar te zwijgen dat je op mijn eerdere post helemaal niet bent ingegaan. Want daarin staan nog een aantal punten waarom het niet altijd kan.

Paarden gaan er echt niet dood van hoor als ze ’s winters of ’s nachts op stal staan en ze worden er ook echt niet ongelukkiger van. Paarden denken helemaal niet zo. Ze accepteren dingen heel snel en het enige dat wij als mens moeten verzorgen is zorgen dat er welzijn is. Welzijn bestaat echt niet alleen maar uit 24 uur ‘los’ lopen.

Een aantal 24/7 aanhangers zijn van ik heb de klok horen luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt. Totdat ze een paard treffen die er niet tegen kan, hetzij vanwege ziekte, ouderdom of andere reden. Maar dan moet zo’n paard eerst verwaarloosd zijn totdat ze beseffen dat het niet helemaal goed gaat. (en ja ik spreek uit ervaring. Heb dit soort praktijken iets te vaak gezien bij mensen die perse geen deken op willen of perse alleen maar buiten willen hebben). Met paarden omgaan doe je niet door 1 regeltje halsstarrig aan te houden. Elk paard heeft zijn eigen behoeftes en echt willen voldoen aan welzijn en het beste voor je paard willen is die behoeftes per paard invullen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:48

Liljebo, klinkt trouwens heerlijk zoals jij het hebt.

Voor mij betekent 24/7 idd minder werk. Als mijn paarden soms wel 's nachts op stal staan, heb ik het na 3x uitmesten ook wel weer geschoten :D. Maar dat was voor mij geen reden om hiervoor te kiezen, het is een fijne bijkomstigheid, dat wel.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:51

Het ligt er wel aan wat je met je paard doet. Ik als fanatieke wedstrijdruiter ga mijn sportpaarden niet 24/7 buiten houden. Ze worden binnenkort allemaal weer geschoren, die kun je echt niet dag en nacht buiten laten lopen. Een paar uur per dag (winterperiode) gaat prima en dat vinden ze ook wel fijn. Mochten wij ooit de paarden aan huis hebben, dan wil ik absoluut stallen met een open bovendeur. Nu hebben we binnenboxen zonder bovendeur naar buiten, dit is ook niet realiseren helaas.

Als paarden 24/7 buiten lopen zomer en winter, vind ik wel dat ze een goede schuilstal moeten hebben en het liefst een verhard stuk, zodat ze met nat weer droog kunnen staan. Paarden die tot hun knieën in de modder staan, vind ik zo sneu en het is niet gezond ook.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:52

Sammie, dat niet overal een schuilstal mag komen, klopt inderdaad. Ik vind dat overigens persoonlijk wel slecht van gemeenten hoor want het zou voor sommige paarden wel een verbetering van de omstandigheden betekenen.

Dat paarden alles gelaten over zich heen laten komen klopt en dat vind ik er nou net zo sneu aan. Omdat ze het allemaal maar over zich heen laten komen, doen wij ze dus ook vanalles 'aan'. Ik heb trouwens geen problemen met paarden die een dagdeel op stal staan hoor, staan de mijne soms ook.

Dat van die klepel geldt imo overigens voor beide kanten ;).