Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 02:05

Vanaf een jaar of 18 vind ik een paard/pony wel al een oud paard. Maar dat is niet hetzelfde dat ik denk dat een paard van die leeftijd (of ouder) niet meer fit is of kan zijn. Ik heb een pony van 25 en die is nog superfit!!

Maar een fitte 85 jarige, is nog steeds oud ook al gaan ze nog regelmatig fietsen oid

Vagebond2003

Re: Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:01

licht aan het paard...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:10

Lotte2001 schreef:
mijn vriendin rijdt nog op een 37 jarige pony
heb al een aantal keer gezegt dat ze moet stoppen met rijden want de pony kan geen galop meer en kan enkel nog stappen en een paar rondjes draf
maar ze zegt dat de pony het nog aan kan maar als het aan mij ligt niet maar ja dat moet ze zelf maar weten zelf zou ik stoppen als de pony tussen 20 of 30 jaar was of als die het aangeeft eerder

Als je een bejaarde pony stilzet dan gaat hij harder achteruit. Bij rusthuis De Paardenkamp kunnen paarden komen vanaf 20 jaar. Sommige zijn dan echt oud, maar andere blijven veel langer fit en kunnen noch aangepast werk doen. Overigens, op de Paardenkamp werken ze niet meer.Maar er zijn dus nog zat veel oudere paarden die nog graag wat te doen hebben!

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:57

Ligt er aan wat je onder oud verstaat. Mijn trainingspaardjes zijn 17 en 20 en lopen beide nog als een 4 jarige ( zit dan wel Arabieren bloed in). Maar als ik straks een paard voor mezelf koop zou ik geen paard boven de 6 kopen. Niet dat boven de 6 oud is maar ik wil graag een groen paard waar ik de sport mee in kan. Maar ik denk dat een paard vanaf een jaar of 20 toch wel oud begint te worden. Zoals het paardje van een vriendin is nu 21, maar je ziet gewoon dat hij oud word, alles wil niet zo vlot meer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:00

Vanaf 20 vind ik ze op leeftijd. Niet meer te veel van verwachten etc.

Afbeelding
Mijne is met 26 nog fit, daar niet van. :') Loopt nog steeds ieder paard eruit op buitenrit.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:21

joyce_goldi schreef:
Mijn pony is nu 26, in de bak niet vooruit tebranden wat betreft dressuur. Maar zet je een sprong tot 60cm neer is meneer meteen weer 20 jaar jonger. buiten dito het kan allemaal niet hard genoeg. ik rij maximaal 4 dagen in de week. veder staat hij 's nachts binnen en overdag op de wei. rondje aan de hand wandelen is op de heenweg het dooie gemakje maar zodra je ergens keert gaat de kop erop staart erop en is het deel arabier in hem wakker. Dus ik ben ook van mening dat het per paard verschild.
jep, dat heb ik ook meegemaakt met hem ja :) :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:24

Zijn genoeg bij 20 al oud, maar op bokt wandelt er eentje die is 40 en nog gewoon fit om te rijden en zo.
vind er geen leeftijd aan vast te knopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:31

Ik vind het altijd heel erg aan het paard liggen. Als ik een paard koop, vind ik 18+ al onder de oudere paarden vallen. Mijn paardje is 20, nog steeds heel happy en fit, maar bij haar begin ik wel aan wat dingetjes te merken dat ze ouder wordt.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:34

een vriendin haar paard is 18 en daar merk je echt aan dat ie oud word heeft meer last van kwalen enz enz. ze word gewoon echt oud.

een andere vriendin heeft ook een paard die is 19 en daar merk je het absolut niet aan dat is nog net eenn veulentje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 11:35

Hier loopt een "opa" van 21 dit jaar. "opa" omdat hij simpelweg de oudste van de bende is. :') De volgende is nl 10 jaar jonger. Opa zou, aan zijn huidige conditie, nog best eens lang genoeg kunnen leven om nummer twee opa te "zien worden".
Vanaf een jaar of 18/19 vind ik paarden stilletjes op leeftijd (niet oud, maar ook niet meer jong.) , wat natuurlijk niks zegt over hun fitheid. :) De ene is op 20 al "op" en de andere is op 30 nog "fit als een jong veulen". ;)
Vanaf een jaar of 25 zou ik stilletjes oprecht durven spreken van een "opa" (en niet alleen omdat ie de oudste is. :') ) maar again; dat zegt niets over of dat dier nog kan werken of niet, dat zegt enkel iets over mijn interpretatie van zijn leeftijd.
IMO is dit een vraag die je amper tot niet kan beantwoorden. Het hangt geheel van het individuele paard af of ie "oud" is of niet.